Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Verhalen & Gedichten
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 22-11-2003, 21:10
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Ik moet voor Nederlands nog een boek lezen van voor 1880. Ik wil dit graag in de Kerstvakantie gaan lezen. Ik zoek dus een boek uit die periode, het liefst een beetje makkelijk te lezen, boeiend en niet al te dik boek. Ook moet het boek wel ergens in een bibliotheek ofzo te pakken te krijgen zijn.

Iemand tips?

Alvast bedankt
Oud 22-11-2003, 22:59
Verwijderd
- Karel ende Elegast
- Over de vos Reinaert
- Beatrijs
- Lanceloet
- Elckerlijc
- Esmoreit
- Mariken van Nieumeghen
- Lied van heer Halewijn
- Roelandslied

Ik heb ze geen van allen gelezen, maar dit zijn boeken waar van ik heel vaak uittreksels (die ik online zet) voorbij zie komen bij s.com.
Met citaat reageren
Oud 23-11-2003, 11:24
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Bedankt Leonoor! Ik zoek alleen eigenlijk wel een iets 'moderner' boek, het liefst zo uit de periode 1800 - 1880. Ik heb zo het gevoel dat die makkelijker leesbaar zijn dan die hele oude boeken uit de Middeleeuwen. Ik ga wel maandag eens in de bieb kijken wat ze hebben.
Oud 23-11-2003, 11:38
Divina Flor
Divina Flor is offline
Bij ons hadden ze op school 'boekjes' te koop (voor 2 euro geloof ik) van voor 1880. Was wel handig, hadden maar 30 pagina's.

Ik heb daarvan gelezen:
- Lodewijk van Delthem: De dood van koning Arthur
- Willem Bilderdijk: Selenion (gaat over een reis met een luchtballon)
Met citaat reageren
Oud 23-11-2003, 11:58
Verwijderd
De Camera Obscura wordt beschouwd als het meest gelezen Nederlandse boek uit die tijd. Ik weet zelf niet hoe fijn het is (ik las alleen fragmenten), maar ik weet wel dat men het prijst, omdat het een vrij accuraat beeld geeft van Nederland in de negentiende eeuw.

Het is ook geen probleem om dit boek te vinden, want zodra je de deur van De Slegte opentrekt, wordt je bedolven onder de zestienhonderd verschillende drukken die er van dit werk zijn. Hij is trouwens geschreven door Hildebrand.

LUH-3417
Met citaat reageren
Oud 23-11-2003, 22:39
moenbase
moenbase is offline
Bijbel

John Milton - Paradise Lost/Verloren Paradijs

Laatst gewijzigd op 23-11-2003 om 22:48.
Met citaat reageren
Oud 24-11-2003, 01:12
Non-appearance
Non-appearance is offline
Ik heb Lanceloet gelezen, en dat was echt niet moeilijk.
En erg kort
Vaak heb je van die oude boeken ook nog wel een "vertaling" in modern Nederelands.
Oud 24-11-2003, 11:12
Machiavelli
Machiavelli is offline
Ill Principe van Niccolo Machiavelli
Art of War van Sun Tzu.
Met citaat reageren
Oud 24-11-2003, 16:25
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Het is voor literatuur Nederlands en mogen dus alleen boeken zijn die oorspronkelijk in het Nederlands zijn geschreven.
Oud 24-11-2003, 16:28
kweety
kweety is offline
wij hebben nou jan, jannetje en hun jongste kind moeten lezen van Potgieter. is maar 30 bladzijden
Oud 25-11-2003, 12:23
Hyphen
Hyphen is offline
Citaat:
Daantje_0705 schreef op 23-11-2003 @ 12:24:
Bedankt Leonoor! Ik zoek alleen eigenlijk wel een iets 'moderner' boek, het liefst zo uit de periode 1800 - 1880. Ik heb zo het gevoel dat die makkelijker leesbaar zijn dan die hele oude boeken uit de Middeleeuwen. Ik ga wel maandag eens in de bieb kijken wat ze hebben.
neej!! die boeken zijn juist zeikerig en DIK (gaan vaak over zeik-oorlogen etc.)!! ik raad je ten zeerste de boeken uit de Middeleeuwen aan!! die zijn extreem DUN en der staat bijna altijd een vertaling bij die erg goed te lezen is.
tenzij je natuurlijk van zeikboeken houdt..
Oud 28-11-2003, 11:56
Einherjar
Einherjar is offline
http://www.dbnl.nl/letterkunde/
Oud 28-11-2003, 15:32
Verwijderd
Hey, de DBNL. Daar heb ik nog eens een blauwe maandag gewerkt. Daar kan je die teksten zelfs online vinden. Erg makkelijk.

LUH-3417
Met citaat reageren
Oud 29-11-2003, 09:18
Optima
Optima is offline
waarom denkt iedereen bij boeken van voor 1880 meteen aan de middeleeuwen? Er is ook de periode van 1400 tot 1830.

nouja hier een ideetje:

1650-1830

Primaire literatuur
- Willem Godschalck van Focquenbroch, Bloemlezing uit de gedichten en brieven van

- Jan Luyken, Duytse lier.

- D’openhertige juffrouw, of d’ontdekte geveinsdheid (1680)

* Hubert Korneliszoon Poot, Gedichten. - Pieter Langendijk, Het wederzijds huwelijksbedrog.

- Jacob Campo Weyerman, Opkomst en val van een koffiehuisnichtje (1727).

- Justus van Effen, De Hollandsche Spectator

* Juliana Cornelia de Lannoy, ’t Zoet der eenzaamheid. Gedichten van --- .

- Elizabeth Wolff-Bekker, De onveranderlyke Santhorstsche Geloofsbelydenis. In rym gebragt door eene zuster der

Santhorstsche gemeente.- E. Bekker, Wed. Ds. Wolff,

en A. Deken, Historie van mejuffrouw Cornelia Wildschut.

- Elisabeth Maria Post, Het land, in brieven.

- Hieronymus van Alphen, Kleine Gedigten voor Kinderen.

- Gerrit Paape, De Bataafsche republiek [...] revolutionaire droom in 1798:

- Pieter van Woensel, De Lantaarn.

- J. Kinker, De verlichte Muze. Bloemlezing uit de poëzie van
Oud 01-12-2003, 19:52
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Ik heb het boekje: Jan, Jannetje en hun jongste kind van Potgieter gehaald bij de bieb en voor de zekerheid heb ik nog even nagevraagd bij mn docent of het goed was maar ik mocht het lezen.
Oud 02-12-2003, 15:14
Optima
Optima is offline
Citaat:
Daantje_0705 schreef op 01-12-2003 @ 20:52:
Ik heb het boekje: Jan, Jannetje en hun jongste kind van Potgieter gehaald bij de bieb en voor de zekerheid heb ik nog even nagevraagd bij mn docent of het goed was maar ik mocht het lezen.
oh-my-God, lees jij voor je plezier iets van POTGIETER?!?!? ik weet nog dat ik er voor het eerst in aanraking mee kwam door een essay van hem te moeten lezen. vre-se-lijk. Nouja, jan, jannetje en hun jongste kind is op zich wel goed leesbaar, vooral die scene waarin hij zijn 'opgepotte jongere broertje' laat vallen is memorabel. *huiver*
Oud 02-12-2003, 15:18
Verwijderd
Mutatuli- Max Havelaar of de koffieveiling der Nederlandsche handelsmaatschappij.

Louis Couperus- Eline Vere.

Multatuli is heel leuk het begin niet echt wordt saai maar je moet even doorlezen.

en Eline Vere is lang en saai maar ik heb het wel uit gelezen. tis niet echt een aanrader. maja wel van voor 1880 geloof ik (nu weet ik het ineens niet meer zeker, multatuli wel die is van 1860)
Met citaat reageren
Oud 02-12-2003, 15:20
kevertje84
kevertje84 is offline
je hebt ook nog andere boeken van max havelaar, de kleine johannes geloof ik. Is wel een grappig boek...
Oud 02-12-2003, 15:42
Optima
Optima is offline
Citaat:
kevertje84 schreef op 02-12-2003 @ 16:20:
je hebt ook nog andere boeken van max havelaar, de kleine johannes geloof ik. Is wel een grappig boek...
van max havelaar nog wel!

ik neem aan dat je Multatuli bedoelt...
Reageren

Regels voor berichten