Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Verhalen & Gedichten
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 02-12-2003, 13:32
Negrotiator
Negrotiator is offline
O geometrie
vertel mij hoe te
balanceren en te leren
hoe te staan, bestaan
in zijn en niet zijn
en het vullen van
een leeg figuur dat
niet omhuld door
lijnen ís

contour van handen
om je
nek geslagen
ogen open, en
heel even, vlak,
heel dicht voordat
je sterft
word je me
ijlings
transparant

heel, heel even
zie ik in je
vluchtige vergaan
bodemloze diepten
van de leegte die
het zijn ontstegen
ís en zo
neem ik je
levenskracht

Laatst gewijzigd op 02-12-2003 om 18:22.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 02-12-2003, 15:26
Optima
Optima is offline
O geometrie
vertel mij hoe te
balanceren en te leren
hoe te staan, bestaan
in zijn en niet zijn
en het vullen van
een leeg figuur dat
niet omhuld door
lijnen ís

mooi, lijkt op zoektocht naar grenzen, naar stabiliteit, mensen die zoeken naar een skelet om hun leven aan te hangen.

contour van handen
om je
nek geslagen
ogen open, en
heel even, vlak,
heel dicht voordat
je sterft
word je me
ijlings
transparant

heel, heel even
zie ik in je
vluchtige vergaan
bodemloze diepten
van de leegte die
aan zijn ontstegen
ís en zo
neem ik je
levenskracht

hmm dit wordt weer heel conreet, het lijk een situatie waarin iemand vermoord wordt, maar hoe past het eerste deel van de geometrie er in?

het heeft ook iets afstandelijks, maar ik kan e rniet in ontdekken dat strofe 2 en 3 een invulling zijn van strofe 1. Ik zou verwachten dat hij die geometrie in anderen zoekt en door iemands leven te nemen de structuur van het leven wil doorzien...maar misschien hecht ik teveel waarde aan de zinsnede ' ijlings transparant' .
Oud 02-12-2003, 15:42
Negrotiator
Negrotiator is offline
Ik ben in het gedicht een moordenaar, die van zichzelf wel weet dat er psychisch iets niet goed is. Hij gebruikt anderen, en vlak voor het moment dat zij sterven ziet hij de peilloze diepte van de leegte, ziet hij de vergankelijkheid. Hij kijkt door zijn slachtoffers heen, neemt wat hij ziet en gaat weer verder.

De leegte die hij ziet, is zo'n leegte dat die leegte er ís, zonder dat hij omhuld is door lijnen. De lege melkfles zonder fles, zegmaar.

Denk hierbij ook aan de lijn, in de geometrie, die er is, maar die de afmeting van nul bij nul heeft.
Met citaat reageren
Oud 02-12-2003, 18:10
jsoes
jsoes is offline
Hulde, hulde, hulde!!!
Wel eens geprobeerd dit voor te dragen? Zou je moeten doen; je blaast je toehoorders totaal weg. Wat een ritme en wat een aaneenschakeling van de juiste klanken.
En dan heb ik het nog niet eens gehad over de inhoud. Zeer knap en creatief hoe jij je verplaatst in het perpectief van de moordenaar. Je geeft hem/haar kleur en dat maakt het juist zo ongelooflijk sterk. Ik kan het niet genoeg zeggen. Wat een gedicht.
Eén struikelpunt in de laatste strofe:

van de leegte die
aan zijn ontstegen
ís en zo

Bedoel je hier "zijn" in de vorm van het werkwoord? Zo ja: "het zijn" verklaart alles, en bovendien loopt het ritmisch dan ook nog vloeiender. Maar wellicht zie ik het verkeerd; ik hoor het graag van je.

Maar boven alles:
Echt weergaloos sterk!
Oud 02-12-2003, 18:11
Negrotiator
Negrotiator is offline
Citaat:
jsoes schreef op 02-12-2003 @ 19:10:
Hulde, hulde, hulde!!!
Wel eens geprobeerd dit voor te dragen? Zou je moeten doen; je blaast je toehoorders totaal weg. Wat een ritme en wat een aaneenschakeling van de juiste klanken.
En dan heb ik het nog niet eens gehad over de inhoud. Zeer knap en creatief hoe jij je verplaatst in het perpectief van de moordenaar. Je geeft hem/haar kleur en dat maakt het juist zo ongelooflijk sterk. Ik kan het niet genoeg zeggen. Wat een gedicht.
Eén struikelpunt in de laatste strofe:

van de leegte die
aan zijn ontstegen
ís en zo

Bedoel je hier "zijn" in de vorm van het werkwoord? Zo ja: "het zijn" verklaart alles, en bovendien loopt het ritmisch dan ook nog vloeiender. Maar wellicht zie ik het verkeerd; ik hoor het graag van je.

Maar boven alles:
Echt weergaloos sterk!
Wauw, , wat een kritieken, dank je wel!
zijn is inderdaad een werkwoord hier, ik had er wel een accent op willen plaatsen, maar dat haalt de nadruk dan weer van "ís" af

Edit: nee ik heb het nog nooit proberen voor te dragen, zou ik heel moeilijk vinden om te doen!

Laatst gewijzigd op 02-12-2003 om 18:14.
Met citaat reageren
Oud 02-12-2003, 18:17
jsoes
jsoes is offline
Citaat:
Negrotiator schreef op 02-12-2003 @ 19:11:
Wauw, , wat een kritieken, dank je wel!
zijn is inderdaad een werkwoord hier, ik had er wel een accent op willen plaatsen, maar dat haalt de nadruk dan weer van "ís" af

Edit: nee ik heb het nog nooit proberen voor te dragen, zou ik heel moeilijk vinden om te doen!
Maar wat vind je van "het zijn"?

Ik draag normaliter ook niet voor (ik stotter), maar toevallig houden we volgende week met onze klas een poëzie-avond in Utrecht dus dan moet ik wel. En het is ontzettend leuk en leerzaam; je tekst komt er echt van tot leven.
Oud 02-12-2003, 18:25
Negrotiator
Negrotiator is offline
Citaat:
jsoes schreef op 02-12-2003 @ 19:17:
Maar wat vind je van "het zijn"?

Ik draag normaliter ook niet voor (ik stotter), maar toevallig houden we volgende week met onze klas een poëzie-avond in Utrecht dus dan moet ik wel. En het is ontzettend leuk en leerzaam; je tekst komt er echt van tot leven.
Ja, ik had je suggestie van "het zijn" in bovenstaande post even niet begrepen, maar je hebt gelijk, ik heb het meteen veranderd, bedankt.

Je doet de schrijfopleiding zie ik? Gaat dat daarvanuit?

Ik zou me wel schamen denk ik, voor mijn woorden. Helemaal als mensen het goed zouden vinden...
Met citaat reageren
Oud 02-12-2003, 18:43
jsoes
jsoes is offline
Citaat:
Negrotiator schreef op 02-12-2003 @ 19:25:
Ja, ik had je suggestie van "het zijn" in bovenstaande post even niet begrepen, maar je hebt gelijk, ik heb het meteen veranderd, bedankt.

Je doet de schrijfopleiding zie ik? Gaat dat daarvanuit?

Ik zou me wel schamen denk ik, voor mijn woorden. Helemaal als mensen het goed zouden vinden...
Schamen voor iets wat goed gevonden wordt? Ik vind dat juist een ontzettend egostrelende situatie. Streep het in elk geval niet door; je gedichten zijn er geschikt voor.

Jep, organiseren wij als eindopdracht Poëzie. Ik weet niet of je in Utrecht woont, maar volgende week dinsdagavond (9 december), 20.00 uur in Café De Baas, Lijnmarkt 8 in de binnenstad, daar gaat het gebeuren Kom gerust langs. Dertien jonge, nieuwe dichters (geweldige poëzie, een beetje poggen op ons klasje mag wel), en Ingmar Heytze, Tsjitske Jansen en Ruben van Gogh dragen ook voor uit eigen werk.
Genoeg reclame gemaakt
Oud 02-12-2003, 18:45
Negrotiator
Negrotiator is offline
Ik ben zo mensenschuw.
Klinkt wel leuk hoor
Met citaat reageren
Oud 02-12-2003, 20:00
jsoes
jsoes is offline
Citaat:
Negrotiator schreef op 02-12-2003 @ 19:45:
Ik ben zo mensenschuw.
Klinkt wel leuk hoor
Ja dan wordt het wat lastig.
Wat niet is, kan komen. Ik wil je ook niet aan je haren dat podium opslepen, maar streep het in elk geval niet door.
Oud 02-12-2003, 20:02
Negrotiator
Negrotiator is offline
Citaat:
jsoes schreef op 02-12-2003 @ 21:00:
Ja dan wordt het wat lastig.
Wat niet is, kan komen. Ik wil je ook niet aan je haren dat podium opslepen, maar streep het in elk geval niet door.
Nee natuurlijk streep ik dat niet door!!
Met citaat reageren
Oud 04-12-2003, 14:52
clantestino
clantestino is offline
ja die eerste strofe is echt ge-wel-dig!
O en de rest ook hoor
En je moet niet mensenschuw zijn, dat is zonde, je hebt talent joh!
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten