Advertentie | |
|
![]() |
|||
Citaat:
Daarom schreef ik extra in italic letters achter "reden", en ik quote: Citaat:
||
Citaat:
"Allen die zich in Nederland bevinden, worden in gelijke gevallen gelijk behandeld. Discriminatie wegens godsdienst, levensovertuiging, politieke gezindheid, ras, geslacht of op welke grond dan ook, is niet toegestaan." Dus eigenlijk slechts gericht op gelijke behandeling. |
![]() |
||
Citaat:
Houd t dan simpel en zeg: Art 1. Discriminatie is in Nederland verboden. ![]()
||
Citaat:
![]() want tzelfde geldt voor extreem-linkse, extreem-midden ![]()
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
![]()
||
Citaat:
![]() en dat ik als student moet betalen voor werk in plaats van dat ik betaald krijg is ook discriminatie ![]()
||
Citaat:
|
![]() |
|
VrolijkeDood, bedoel je dat er een clausule is of dat die er een moet komen?
In het eerste geval is mijn kritiek op Art. 1 volkomen onterecht, mijn excuses (ik snap ook wel dat minderjarig drinken slecht is). Umm, je betaalt voor het leren, voor het werk krijgen en de straf als je dat niet doet. Vergeef me als dit te ver gaat voor dit forum, maar eigenlijk zijn scholen, lycea, MBO's, HBO's Universiteiten etc. dus allemaal SM Clubs... |
![]() |
||
Citaat:
|
Advertentie |
|
![]() |
|
Verwijderd
|
Laten we vooropstellen dat art. 1 Grondwet hier vrij weinig mee te maken heeft. Dat artikel is onderdeel van de grondrechten in de grondwet, en die richten zich in beginsel tot de overheid. De overheid moet mensen in gelijke gevallen gelijk behandelen, en die bepaling richt zich dus niet tot extreemrechtse partijen. In zoverre staat art. 1 hier dus buiten. De bewering dat de gedragingen van bijvoorbeeld de SGP in strijd zouden zijn met art. 1 grondwet houdt juridisch ook geen stand.
Door Gatara aangehaalde bepaling uit het Wetboek van Strafrecht is hier ook niet van toepassing. Art. 140 Sr betreffende de deelname aan een criminele organisatie is niet geschreven met het oog op politieke stromingen en dient daarvoor ook niet te worden gebruikt. Een extreemrechtse politieke partij pleegt geen strafbare feiten, behalve misschien het misdrijf van aanzetten tot haat. Maar als je in de wetsgeschiedenis van art. 140 Sr kijkt, zie je dat die bepaling geredigeerd is met het oog op georganiseerde misdaad als mensenhandel en wapenhandel. Niet om politieke stromingen te verbieden. Er is dus vrij weinig aan te doen, behalve ze op algemene voet aanpakken middels genoemde bepaling aanzetten tot haat. Maar zelfs daarvan vraag ik me af of het wel juridisch door de beugel kan. Het begrip 'aanzetten tot haat' is naar zijn aard natuurlijk rijkelijk vaag. Men zou ook kunnen zeggen dat de SGP aanzet tot haat jegens vrouwen, maar dat houdt juridisch ook geen stand. Het is een behoorlijk arbitrair begrip en als zodanig al niet geschikt voor het verbieden van een extreemrechtse politieke partij. Constant Kusters en zijn vriendjes die roepen dat de grenzen dicht moeten voor islamieten, kunnen niet middels dat artikel worden aangepakt, althans niet met succes. Wat vaststaat is dus dat de gedragingen van extreemrechtse partijen in beginsel moeten worden toegestaan. De vrijheid van meningsuiting en de vrijheid van associatie nopen hiertoe. Anders zou het democratisch beeld wel een heel eenzijdig karakter krijgen, als elke partij met een afwijkende mening zich zou moeten gedragen naar de standaarden die wij op dit moment aanvaardbaar achten. Dan zou er dus nooit plaats zijn voor meningen die dat bestel willen doorbreken. |
![]() |
||
Citaat:
![]()
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
![]() Maar waar ik ook benieuwd naar ben, in Duitsland is alles wat ook maar in de buurt komt van extreemrechts verboden. Hoe hebben zij dat dan geregeld in hun wetten, staat er dan zoiets als 'extreme politieke stromingen zijn verboden'? Weet jij daar misschien iets van? ![]() *snuffelt wat rond op google*
||
Citaat:
wat erg leuk is, omdat de fascisten dan steeds verder gaan in het omzeilen van de wetgeving, waardoor je steeds verder gezochte bizarre verwijzingen krijgt die niemand meer begrijpt behalve zijzelf. ik vond de 18 en 88 al vergezocht, maar die zijn nu ook verboden, dus als je ff rondzoekt zul je vast nog raardere dingen vinden ![]()
||||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() Art. 140 is alleen van toepassing op de deelname aan die organisatie. Niet op het plegen van de delicten zelf. Ik vraag me af of er extreem-rechtse organisaties zijn die echt als oogmerk hebben, strafbare feiten te plegen. Het meeste extreem-rechtse geweld is ongeorganiseerd. Citaat:
Het Wetboek van Strafrecht is geschreven met het oog op individuen, het is pas recentelijk aangenomen dat ook verenigingen, stichtingen, NV's/BV's enz. ook strafbare feiten kunnen plegen. In de regel zullen de afzonderlijke personen worden aangesproken. Bij een vereniging kan dat ook moeilijk anders als het gaat om mishandeling, brandstichting of anders extreem-rechts geweld. Bovendien kunnen op die manier alle (groepen van) mensen worden aangepakt, niet alleen extreem-rechts maar ook groepen hooligans. Het gaat dan om de strafbaarheid van hun daden, het feit dat ze extreem-rechts zijn speelt in het geheel niet mee. In Duitsland is dat bijvoorbeeld heel anders, zie mijn uitleg aan SSER hieronder. Citaat:
In Duitsland daarentegen kent het Grundgesetz (de Duitse grondwet) zulke bepalingen wel. Zo bepaalt Abt. II, art. 20 GG dat Die Bundesrepublik Deutschland ist ein demokratischer und sozialer Bundesstaat. De vorm van de bondsstaat is aldus bij wet geregeld. Verder kent Duitsland ook beperkingen tegen wijzigingen in die vorm. Zo luidt art. 20 lid 4 Gegen jeden, der es unternimmt, diese Ordnung zu beseitigen, haben alle Deutschen das Recht zum Widerstand, wenn andere Abhilfe nicht möglich ist. Deze bepaling is in feite een legitimatie voor het Duitse volk zich te verzetten tegen elke invloed die het staatsbestel wil wijzigen. Op politiek vlak speelt art. 21 lid 2: Parteien, die nach ihren Zielen oder nach dem Verhalten ihrer Anhänger darauf ausgehen, die freiheitliche Deutschland zu gefährden, sinds verfassungswidrig. Über die Frage der Verfassungswidrigkeit entscheidet das Bundesverfassungsgericht. Verfassungswidrigkeit betekent strijdigheid met het Grundgesetz, dus je leest hier dat partijen die door hun aard of activiteit of door de aard of activiteit van hun aanhangers streven naar een omverwerping van het vrije Duitsland (lees: het Duitsland zoals dat nu in het GG staat) in strijd zijn met het GG en dus vatbaar zijn voor toetsing door het Bundesverfassungsgericht (een gerecht dat toetst aan het GG). In Duitsland is de opvatting (natuurlijk in niet geringe mate geinspireerd door de gebeurtenissen van WO II) dat extreem-rechtse partijen een omverwerping van het vrije Duitsland nastreven. Op die grond worden in Duitsland extreem-rechtse partijen dus vrijwel altijd verboden. Ook zie je dat in Duitsland een aantal moslimpartijen verboden is, omdat die ook geen scheiding tussen kerk en staat erkennen en aldus strijdig zijn met het Grundgesetz. Laatst gewijzigd op 26-11-2003 om 09:21. |
![]() |
|
![]() |
Onze grondwet biedt een aantal vrijheden en rechten die tot doel hebben van ons land een echte democratie te maken waarin iedereen zijn politieke visie kwijt kan. Deze vrijheden zijn niet onbeperkt vanwege (o.a.) art. 1 tegen de discriminatie. De politieke visie mag niet te erg kwetsend zijn voor een ander.
In ons land kun je best wel ver gaan voordat een beroep op art. 1 ontvankelijk (mogelijk) wordt. Voorbeelden te over in onze parlementaire geschiedenis van partijtjes die op de grens balanceren / balanceerden van wat nog wel en niet kan. SGP kan bijvoorbeeld wel, CP86 niet. De Duitse wet, die SSER en Nare man al aanhaalden, is veel strenger dan de onze. Reden hiervoor ligt in hun geschiedenis, ze willen voorkomen dat er ooit weer iets als een NSDAP kan ontstaan. Daarvoor is in Duitsland ook een vrij flinke kiesdrempel die gehaald moet worden om in het parlement te komen (ik dacht iets van 5% ofzo). |
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
|
Een kiesdrempel is toch om tegen tegaan dat je ontzetetnd veel kleine partijtjes krijgt?
In Duitsland is de wet best streng rondom Hitler enzo, eigenlijk jammer dat mensen in andere landen inzien dat Hitler niets met hedendaags Duitsland te maken heeft maar de regering in Duitsland zelf nog steeds erg voorzichtig is. |
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
|||
Citaat:
-Wat vinden jullie van de stelling dat extreemrechts verboden moet worden, zoals in Duitsland? Citaat:
![]()
|
Geen meningsuiting kan ooit verboden zijn op basis van inhoud. Op dit moment is vrijheid van meningsuiting een mensenrecht, en iedere wet die daar tegenin gaat is weerzinwekkende onzin. Ieder verdrag, iedere regulatie en iedere Grondwet die daar tegenin gaat is ook weerzinwekkende onzin. Geen van deze dingen erken ik dan ook.
Afgezien daarvan, heeft discriminatie er helemaal niets mee te maken. Ziehier waarom.
|||
Citaat:
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
Wat jij van grondrechten en hun werking vindt, is jouw mening. Die kennen we onderhand. Die mening deel ik niet. De Nederlandse wetgever ook niet. Geen enkele Europese wetgever overigens. Dus je kunt wel blijven volhouden dat je die wetten 'niet erkent' maar daar schieten we hier natuurlijk niets mee op. |
![]() |
||
Citaat:
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Kan niet omdat genoemde partijen de grens van wat nog billijk is overschrijden. |
![]() |
|||
Citaat:
Citaat:
||
![]() |
Citaat:
Wat billijk is wordt bepaalde door de wetgever die een kader stelt en de rechterlijke macht die het kader invult. |
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap |
PVV, Wilders, extreem rechts en de vrijheid van meningsuiting T_ID | 454 | 31-05-2009 23:57 | |
Tijdschriften met meer inhoud Lolaaa | 100 | 28-10-2007 10:36 | |
Nieuwsberichten zonder nieuwswaarde à la 'Tiswah' Mark Almighty | 500 | 21-11-2006 19:32 | |
Murat D veroordeeld tot... meisje | 325 | 12-05-2004 22:57 | |
Levensbeschouwing & Filosofie |
Extreem Links moet verboden worden beolink | 6 | 25-03-2003 19:39 | |
Nogmaals politiek, ja het wordt saai waaromniet? | 132 | 01-02-2002 18:05 |