Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 17-11-2003, 20:18
Amisha
Amisha is offline
?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 17-11-2003, 20:26
extinction
extinction is offline
de UvT...duh..
Oud 17-11-2003, 20:27
PV
PV is offline
verschilt per studierichting.. de 'beste' is ook maar hoe je het bekijkt.
Met citaat reageren
Oud 17-11-2003, 20:37
Verwijderd
Verschilt per studierichting.

Daar zijn ook wel lijsten voor volgens mij.
Met citaat reageren
Oud 17-11-2003, 20:39
Ieke
Ieke is offline
Citaat:
iemand of niemand schreef op 17-11-2003 @ 21:37:
Verschilt per studierichting.

Daar zijn ook wel lijsten voor volgens mij.
Precies. De elsevier heeft regelmatig zo'n lijst (1 keer in het jaar geloof ik)
Oud 17-11-2003, 20:55
Iwein
Iwein is offline
hangt ook af van wat je zelf wilt.

De ene stad heeft een heel gaaf bruisend studentenleven en (misschien daardoor) ook gemiddeld iets slechtere resultaten, maar dan hebben die mensen waarschijnlijk wel meer plezier en later mogelijk grotere sociale vaardigheden. Het beste is om gewoon te studeren in een stad waar je je thuisvoelt, die je aanspreekt en vooral een studie te doen die jou ook echt wat boeit.
Met citaat reageren
Oud 17-11-2003, 20:59
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Dat verschilt allereerst heel erg per studie en ten tweede ligt het er ook heel erg aan wat jij persoonlijk belangrijk vind. Persoon A vind het bijvoorbeeld erg fijn dat het onderwijs kleinschalig is terwijl persoon B liever niet opvalt in een grote groep. Hier is dus geen eenduidig antwoord op te geven.
Oud 17-11-2003, 21:09
DMC
DMC is offline
Citaat:
Ieke schreef op 17-11-2003 @ 21:39:
Waar zou ik dan zo'n lijst kunnen vinden (behalve elsevier, internet bijvoorbeeld)?
Met citaat reageren
Oud 17-11-2003, 21:22
Dr. Oetker
Dr. Oetker is offline
Citaat:
DMC schreef op 17-11-2003 @ 22:09:
Waar zou ik dan zo'n lijst kunnen vinden (behalve elsevier, internet bijvoorbeeld)?
op de websites van de opleidingen die daarbij als beste zijn getest.
Oud 17-11-2003, 21:26
Sir_Cramlek
Sir_Cramlek is offline
De VU staat over het algemeen vrij goed aangeschreven, maar ja, ik ben natuurlijk niet helemaal objectief. Bevalt goed iig.
Oud 18-11-2003, 16:31
NN
NN is offline
Citaat:
Ieke schreef op 17-11-2003 @ 21:39:
Jaah, en daarin waren wij (RUG) lekker de beste.
Met citaat reageren
Oud 18-11-2003, 19:05
Verwijderd
ik hoorde dat UT het beste was
Met citaat reageren
Oud 18-11-2003, 19:12
Divina Flor
Divina Flor is offline
In 2001 was het inderdaad de UT, of dat vorig jaar ook zo was weet ik niet.
Bron: http://wwwutnws.utwente.nl/utnieuws/...0/enquete.html
Met citaat reageren
Oud 18-11-2003, 19:20
Verwijderd
Citaat:
de ballonnenman schreef op 18-11-2003 @ 20:05:

Het verschilt inderdaad heel erg per studie, en ook dat kan weer heel erg per jaar verschilllen. Het kan bijvoorbeeld best zijn dat er, op dit moment, een heel goede professor lesgeeft in biomedische wetenschappen aan de universiteit van Leiden en dat dat volgend jaar weer heel anders is, doordat er ineens een veel slechtere professor staat.
Met citaat reageren
Oud 18-11-2003, 19:25
Thomas
Thomas is offline
Dat is bijna allemaal gebaseerd op subjectiviteit.
Met citaat reageren
Oud 18-11-2003, 19:33
Keyser Saus
Keyser Saus is offline
Dat kan je niet zeggen. Verschilt per opleiding. En dan nog kan je het vaak niet zeggen.
Met citaat reageren
Oud 19-11-2003, 07:06
NN
NN is offline
Citaat:
de ballonnenman schreef op 18-11-2003 @ 20:05:
Dat was in 2001. Wij zijn de beste van 2002.
Met citaat reageren
Oud 19-11-2003, 10:45
Verwijderd
Dat verschilt dus enorm per studiericting. Zo is de Universiteit Utrecht vanouds het sterkst in sociale wetenschappen, maar kun je er maar beter geen rechten of bedrijfseconomie studeren. De juridische en economische opleidingen krijgen de beste cijfers bij de Katholieke Universiteit Nijmegen en de Universiteit van Tilburg. Dat is een beetje stuivertje wisselen, met tiendes verschil om de eerste/tweede plaats.

Het valt in die Elsevier-enquetes altijd wel op dat de hoogleraren traditioneel Leiden en Groningen als beste universiteiten noemen, terwijl dat dus helemaal niet in de cijfers die de studenten geven, tot uitdrukking komt.
Met citaat reageren
Oud 20-11-2003, 19:16
NN
NN is offline
Citaat:
nare man schreef op 19-11-2003 @ 11:45:
De juridische en economische opleidingen krijgen de beste cijfers bij de Katholieke Universiteit Nijmegen en de Universiteit van Tilburg. Dat is een beetje stuivertje wisselen, met tiendes verschil om de eerste/tweede plaats.
Héhé, de visitatiecie. was dit jaar over ons zéér tevreden. Dus ik denk dat wij toch ook wel een plekje op het erepodium hebben verdiend.
Met citaat reageren
Oud 20-11-2003, 21:43
MyDyingSic
MyDyingSic is offline
Ik weet alleen dat sociologie in Nijmegen aan de KUN er dit jaar als beste uitkwam
Oud 20-11-2003, 21:56
Rabbi Daniel
Rabbi Daniel is offline
Citaat:
MyDyingSic schreef op 20-11-2003 @ 22:43:
Ik weet alleen dat sociologie in Nijmegen aan de KUN er dit jaar als beste uitkwam
Ken je dr. Ton Mooij van de ITS?

Die heeft mij erg veel geholpen met schoolzaken.
Met citaat reageren
Oud 21-11-2003, 09:13
stickybandit
stickybandit is offline
De economische faculteit in Tilburg is iig het beste, die stonden wereldwijd op nr 6 (1 plaats boven Harvard). Zit zelf in R'dam en die doen het geloof ik ook niet slecht...
Met citaat reageren
Oud 21-11-2003, 09:40
Verwijderd
Mwah, alleen bepaalde economische opleidingen zijn beter in Tilburg. Over het algemeen staat de Erasmus Universiteit Rotterdam nog steed bekend als de beste allrounder waar het gaat om economische studies. Dat komt omdat ze zeer internationaal gericht zijn en een ijzersterke studievereniging hebben bij economie (de EFR is de grootste studievereniging van Nederland).

Verder kregen wij de visitatiecommissie ook over de vloer en die oordeelde het wetenschappelijk onderzoek aan de KUN 'van goede kwaliteit'
Met citaat reageren
Oud 21-11-2003, 09:49
miro
miro is offline
Ik las laatst de TUe (in t eindhovens dagblad )
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 21-11-2003, 09:57
Dwarfie
Dwarfie is offline
Over de FEW (faculteit economische wetenschappen) van de UvT:
http://www.uvt.nl/nieuws/persbericht...07/030737.html

en hier het rapport van de VSNU:
http://www.vsnu.nl/servlet/nl.gx.vsn...tFile?id=46149

De EUR komt er hier niet als beste uit. Vooral de UvT en de UM doen het goed. Vanaf blz. 35 staat een algemene conclusie. Vanaf blz. 49 staat een uitgebreid rapport per universiteit. En vanaf blz. 187 kun je alles rapportcijfers per universiteit zien.

Dit geldt dus alleen voor de economische faculteiten.
Oud 21-11-2003, 10:38
Verwijderd
Ik zei ook niet dat-ie objectief in cijfers er als beste uitkwam, maar dat hij wel die naam heeft.

De juridische faculteiten van Groningen en Leiden worden ook vrijwel altijd nog als beste en eerste genoemd, terwijl ze die historische koppositie allang kwijtgeraakt zijn aan Nijmegen en Tilburg.
Met citaat reageren
Oud 21-11-2003, 10:58
Gatara
Gatara is offline
Voor filosofie:

UvA en RUG
Oud 21-11-2003, 16:03
NN
NN is offline
Citaat:
Gatara schreef op 21-11-2003 @ 11:58:
Voor filosofie:

UvA en RUG
Filosofie is anders aan de Rug verre van ideaal gehuisvest. Er zou een nieuw pand komen, maar dat schiet niet op vanwege oponthoud. Een aantal panden in de binnenstad zouden worden doorgebroken, en dat mag niet in verband met een historisch waardevolle muur.

Maar het is een kleine faculteit, dus het onderwijs is er wel goed.
Met citaat reageren
Oud 21-11-2003, 20:02
Verwijderd
Ik ga volgend jaar waarschijnlijk commerciële economie doen. Waar kan ik precies op internet vinden welke school er, qua commerciële economie dan, volgens Elsevier het beste uitkomt?
Met citaat reageren
Oud 22-11-2003, 11:49
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
NN schreef op 21-11-2003 @ 17:03:
Filosofie is anders aan de Rug verre van ideaal gehuisvest. Er zou een nieuw pand komen, maar dat schiet niet op vanwege oponthoud. Een aantal panden in de binnenstad zouden worden doorgebroken, en dat mag niet in verband met een historisch waardevolle muur.
Denk dat het qua inhoud van de studie weinig uitmaakt hoe de architectuur of ligging van het gebouw waarin lesgegeven wordt, uitmaakt

Architectuur kan wel bijdragen aan inspiratie, overigens. Maar dat is wat anders.

Overigens werd er gezegd over de studie filosofie aan de UvA dat studenten er daar zo verdomd lang overdeden (ik kan dat persoonlijk beamen ), maar wel erg goede cijfers bij het afstuderen haalden. Hiermee werden docenten bekritiseerd dat ze wellicht te hoge cijfers gaven, wat overigens direct werd weggewuifd door een leraar taalfilosofie en logica die zei dat studenten gewoon goed waren
Oud 22-11-2003, 15:57
MickeyV
MickeyV is offline
Citaat:
Dat verschilt dus enorm per studiericting. Zo is de Universiteit Utrecht vanouds het sterkst in sociale wetenschappen, maar kun je er maar beter geen rechten of bedrijfseconomie studeren.
Ik heb anders geen klachten.

Dat is: wat de tentamina betreft. En daar gaat het om.
Oud 22-11-2003, 16:26
Sithan
Sithan is offline
Who even cares wat de beste is...je moet kijken naar de fijnste...
Hoe goed ie ook is, als je je er niet thuis voelt, boeit het allemaal geen ene zier, want dan heb je toch geen motivatie om te leren...
Oud 22-11-2003, 20:21
MickeyV
MickeyV is offline
Citaat:
Sithan schreef op 22-11-2003 @ 17:26:
Who even cares wat de beste is...je moet kijken naar de fijnste...
Hoe goed ie ook is, als je je er niet thuis voelt, boeit het allemaal geen ene zier, want dan heb je toch geen motivatie om te leren...
Het lijkt me toch niet veelbelovend indien een student zijn motivatie moet putten uit de waardering voor zijn leeromgeving. Veeleer moet de bron van motivatie deze zijn, dat hij zich interesseert voor het object van zijn studie of voor het beroepenscala waartoe de afronding van die studie toegang geeft.
Oud 22-11-2003, 20:36
fractuur
fractuur is offline
Pols de Elsevier es. Een paar weken geleden lag die met de onderwijsbijlage in de winkel. Heeeeel misschien ligt ie nu nog in de winkel, omdat het een 'special' is.
Oud 22-11-2003, 21:15
zlatani9
zlatani9 is offline
Verschilt per studie.. K ga naar Tilburg.. Economisch staat daar hoog aangeschreven maar daarom ga ik er niet heen.. T gaat ook om de stad eromheen enzo.. En Tilburg (except Tilburg Noord) vind k wel relaxed.. Twente is ook super mooi universiteit.. Vind het alleen kut dat al die tukkers er wonen..
Met citaat reageren
Oud 23-11-2003, 12:08
Verwijderd
de UT uiteraard
Met citaat reageren
Oud 23-11-2003, 12:31
NN
NN is offline
Citaat:
Gatara schreef op 22-11-2003 @ 12:49:
Denk dat het qua inhoud van de studie weinig uitmaakt hoe de architectuur of ligging van het gebouw waarin lesgegeven wordt, uitmaakt
Huisvesting van een faculteit waar je je studie volgt telt, lijkt mij, in bepaalde mate wel mee aan de kwaliteit. Als jij mag kiezen tussen twee uni's met een gelijke kwaliteit aan onderwijs waar het ene wordt gegeven in een serie ver van elkaar gelegen oude pandjes en het ander wordt gegeven in een goed modern uitgerust gebouw, dan kies je wel voor het laatste, toch?
Met citaat reageren
Oud 23-11-2003, 12:35
NN
NN is offline
Citaat:
fractuur schreef op 22-11-2003 @ 21:36:
Pols de Elsevier es. Een paar weken geleden lag die met de onderwijsbijlage in de winkel. Heeeeel misschien ligt ie nu nog in de winkel, omdat het een 'special' is.
Juist, en -tig berichten boven dat van jou had ik al uitgelegd dat volgens de Elsevier de RuG 'allround' de beste uni was.
Met citaat reageren
Oud 23-11-2003, 13:11
stier
stier is offline
Citaat:
Dat verschilt dus enorm per studiericting. Zo is de Universiteit Utrecht vanouds het sterkst in sociale wetenschappen, maar kun je er maar beter geen rechten of bedrijfseconomie studeren. De juridische en economische opleidingen krijgen de beste cijfers bij de Katholieke Universiteit Nijmegen en de Universiteit van Tilburg. Dat is een beetje stuivertje wisselen, met tiendes verschil om de eerste/tweede plaats.

Het valt in die Elsevier-enquetes altijd wel op dat de hoogleraren traditioneel Leiden en Groningen als beste universiteiten noemen, terwijl dat dus helemaal niet in de cijfers die de studenten geven, tot uitdrukking komt.

Hier ben ik het dus niet mee eens wat Notariaat en Fiscaal recht betreft. Utrecht en Leiden lopen voorop wat betreft Notariaat in Nederland (Van Mourik en Verstappen in Nijmegen ten spijt). Wat Fiscaal Recht betreft: De Universiteit Utrecht heeft als eerste in Europa een instituut voor Estate Planning (Instituut voor Nationale en Internationale Estate Planning) met aan het hoofd Prof. dr. F. Sonneveldt (als goed aankomend jurist moet die naam je iets zeggen, anders val je door de mand). Overigens werken alle andere juristen die bij dat instituut zitten bij Mazars Paardekooper Hoffman. Verder loopt de UU ook voorop in Staats- en Bestuursrecht. Zo heb ik college gehad van Ten Berge en Van Buuren.

Dat je in Utrecht dus beter geen rechten kan studeren is objectief gezien niet juist, alhoewel ik er zelf ook van houd om andere juridische faculteiten de grond in te boren.
Met citaat reageren
Oud 23-11-2003, 13:54
NN
NN is offline
Citaat:
stier schreef op 23-11-2003 @ 14:11:
Verstappen in Nijmegen
Hebben we het dan over prof. Leo Verstappen?
Wij hebben een Leo Verstappen bij onze vakgroep Privaat-&Notariëel recht. Is dat dezelfde?
Met citaat reageren
Oud 23-11-2003, 13:57
NN
NN is offline
Citaat:
Prof. dr. F. Sonneveldt (als goed aankomend jurist moet die naam je iets zeggen, anders val je door de mand).
Nooit van gehoord......
Met citaat reageren
Oud 23-11-2003, 14:10
Verwijderd
Citaat:
Hier ben ik het dus niet mee eens wat Notariaat en Fiscaal recht betreft. Utrecht en Leiden lopen voorop wat betreft Notariaat in Nederland (Van Mourik en Verstappen in Nijmegen ten spijt). Wat Fiscaal Recht betreft: De Universiteit Utrecht heeft als eerste in Europa een instituut voor Estate Planning (Instituut voor Nationale en Internationale Estate Planning) met aan het hoofd Prof. dr. F. Sonneveldt (als goed aankomend jurist moet die naam je iets zeggen, anders val je door de mand). Overigens werken alle andere juristen die bij dat instituut zitten bij Mazars Paardekooper Hoffman. Verder loopt de UU ook voorop in Staats- en Bestuursrecht. Zo heb ik college gehad van Ten Berge en Van Buuren.

Dat je in Utrecht dus beter geen rechten kan studeren is objectief gezien niet juist, alhoewel ik er zelf ook van houd om andere juridische faculteiten de grond in te boren.
Professor Sonneveldt? Nooit van gehoord. Als we het hebben over een autoriteit op het gebied van notariëel recht denk ik eerder aan mensen als professor Luijten en professor Wortmann. Die hebben enorm veel publicaties op hun naam staan, de naam Sonneveldt zegt mij werkelijk niets. Dus misschien kaatst het door de mand vallen hier wel terug.

Op het gebied van staatsrecht denk ik toch eerder aan wat andere namen, als we de nationale top bekijken. Dan denk ik aan mensen als Alex Brenninkmeijer, Tijn Kortmann en Ulli d'Oliveira.

Feit is dat de grote namen uit de doctrine vooral aan de universiteiten van Groningen en Leiden doceren en met grote namen bedoel ik hier de gezaghebbende auteurs. Op staats- en bestuursrecht moet je me overigens niet vastpinnen, daar ben ik gelukkig vanaf.
Met citaat reageren
Oud 23-11-2003, 14:19
Verwijderd
Typisch. De database van de Universiteit Utrecht kent helemaal geen Sonneveldt (overigens ook geen Sonneveld of Sonnevelt, om elke mogelijkheid uit te sluiten). Frappant, aangezien de database wél gewoon de mij bekende hoogleraren vindt, zoals professor Adriaan Dorresteijn (hoogleraar ondernemingsrecht en co-auteur van het bekende boek Van het concern) en professor Constantijn Kelk (bekend hoogleraar Strafrecht UU).
Met citaat reageren
Oud 23-11-2003, 15:30
NN
NN is offline
Citaat:
nare man schreef op 23-11-2003 @ 15:10:
Professor Sonneveldt? Nooit van gehoord. Als we het hebben over een autoriteit op het gebied van notariëel recht denk ik eerder aan mensen als professor Luijten en professor Wortmann. Die hebben enorm veel publicaties op hun naam staan, de naam Sonneveldt zegt mij werkelijk niets. Dus misschien kaatst het door de mand vallen hier wel terug.

Op het gebied van staatsrecht denk ik toch eerder aan wat andere namen, als we de nationale top bekijken. Dan denk ik aan mensen als Alex Brenninkmeijer, Tijn Kortmann en Ulli d'Oliveira.

Feit is dat de grote namen uit de doctrine vooral aan de universiteiten van Groningen en Leiden doceren en met grote namen bedoel ik hier de gezaghebbende auteurs. Op staats- en bestuursrecht moet je me overigens niet vastpinnen, daar ben ik gelukkig vanaf.
Gelukkig dat jij die Sonneveldt ook niet kent, ben ik niet de enige.
Hebben julie aan de KUN ook Leo Verstappen bij Notariëel Recht?

Wat betreft staatsrecht, wat dacht je van Douwe Jan Elzinga (RuG)? Dé persoon van de staatscommissie dualisering.

Hoezo ben jij blij dat je van Staats- &Bestuursrecht afbent? Dat is toch véél interessanter dan dat geneuzel over juridisch meest gunstige bedijfsovernames etc.?
Met citaat reageren
Oud 23-11-2003, 16:28
Verwijderd
Professor Verstappen werkt in ieder geval niet bij ons aan de faculteit.

Ik zou eigenlijk niet weten welke mensen op dit moment echt de crème de la crème van de staatsrechtelijke doctrine vormen. Ik weet dat onze professor Kortmann erg veel doet in het rechtsvergelijkend staatsrecht. Hij is o.a. voorzitter geweest van de KNAW en is meermaals onderscheiden voor zijn inspanningen voor de Nederlands-Franse juridisch-wetenschappelijke samenwerking

Ik vind staatsrecht gewoon niet zo interessant Ieder het zijne natuurlijk, maar ik heb het gewoon niet zo op dingen waar veel rekening gehouden moet worden met de belangen van individuele burgers (bestuursrecht kan ik ook niet uitstaan). Geef mij maar rechtspersonen, die zeuren veel minder
Met citaat reageren
Oud 23-11-2003, 16:36
MickeyV
MickeyV is offline
Oeh, staatsrecht is inderdaad niet bijzonder opwindend, maar bestuursrecht toch wel!
Oud 23-11-2003, 16:40
Verwijderd
Sommige leerstukken zijn inderdaad juridisch-technisch heel boeiend. Het beginsel van de formele rechtskracht, dat na enkele recente uitspraken van CRvB en HR weer naar boven is gehaald, is ontzettend interessant. Zeker als je bedenkt dat misschien die uitspraken wel eens in strijd zouden kunnen zijn met EG-recht (ik zal niet te ver offtopic gaan).

Wat ik vooral zo vervelend vind aan bestuursrecht is dat eeuwige bezwaar en beroep maken. Burgers zijn gewoon zulke enorme zeikerds, daar kan ik niet zo goed tegen. Overigens vind ik het bestuursprocesrecht nog wel interessant, ik ben sowieso meer iemand van de processuele kant
Met citaat reageren
Oud 23-11-2003, 16:49
MickeyV
MickeyV is offline
Citaat:
nare man schreef op 23-11-2003 @ 17:40:
Sommige leerstukken zijn inderdaad juridisch-technisch heel boeiend. Het beginsel van de formele rechtskracht, dat na enkele recente uitspraken van CRvB en HR weer naar boven is gehaald, is ontzettend interessant. Zeker als je bedenkt dat misschien die uitspraken wel eens in strijd zouden kunnen zijn met EG-recht (ik zal niet te ver offtopic gaan).

Wat ik vooral zo vervelend vind aan bestuursrecht is dat eeuwige bezwaar en beroep maken. Burgers zijn gewoon zulke enorme zeikerds, daar kan ik niet zo goed tegen. Overigens vind ik het bestuursprocesrecht nog wel interessant, ik ben sowieso meer iemand van de processuele kant
Ah, de tweewegenleer bv.! Jolijt.
Maar inderdaad, de verdeling van zaken over burgerlijk- en bestuursrechter is aardig, maar ook het bezien van de vraag hoe diepgaand en rekening houdend waarmee de bestuursrechter mag/moet toetsen. Niettemin, de eigenlijke systematiek van het bestuursrecht zélf prefereer ik voor het procesrecht.

In Utrecht is wat deze processuele zaken betreft trouwens wel een aardig specialisatievak te volgen (ik heb het nog niet gevolgd), nl: civiel- en bestuursprocesrecht. De cursus bouwt voort op de reeds bij de onderscheiden vakken afzonderlijk opgedane kennis, en -zo belooft ons de cursusbeschrijving- bespreekt de raakpunten en de discrepanties, kortom de verhouding, tussen de twee processytemen.
Oud 23-11-2003, 16:50
Verwijderd
Citaat:
NN schreef op 23-11-2003 @ 16:30:
Gelukkig dat jij die Sonneveldt ook niet kent, ben ik niet de enige.
Hebben julie aan de KUN ook Leo Verstappen bij Notariëel Recht?
Sonneveldt is co-auteur van onder andere het boek Estate Planning samen met professor W.M. Kleijn. Ik zou die laatste toch wel als meer gezaghebbend in de literatuur beschouwen, mede gezien zijn gigantische hoeveelheid noten die hij in de NJ heeft geschreven.

Verder is het natuurlijk nogal...ongenuanceerd om iemands kwalificatie als goed jurist te laten afhangen van de kennis de naam van éen hoogleraar, die ook nog eens niet bijzonder bekend is
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten