![]() |
|
Bosnian Muslims start war trial
The first senior Bosnian Muslims accused of war crimes have gone on trial at the Hague tribunal. The two former army commanders are charged with the murder of at least 200 Bosnian Croat and Serb civilians in central Bosnia-Hercegovina in 1993. Ex-General Enver Hadzihasanovic, 53, and Brigadier Amir Kubura, 39, deny charges including murder. They were transferred to the tribunal in August 2001, before being freed pending the start of the trial. A third man named in the original indictment, General Mehmed Alagic, died in March this year. Serbs see the international tribunal at The Hague as a political court with anti-Serb bias. Observers say putting more high-profile Bosnian Muslims in the dock will do little to change this sentiment. The most senior Bosnian Muslim investigated by the tribunal was the country's war-time leader Alija Izetbegovic, who died last month. The investigation was made public on the day of his funeral - 22 October 2003. Kubura led the controversial 7th Muslim Brigade The indictment against the army commanders charges them with failing to stop their subordinates when they attacked towns and villages, killing Croat and Serb civilians as well as Croatian soldiers who had surrendered. "They knew, or had reason to know, that the forces under their command had committed or were going to commit these acts," the indictment says. "They did not take necessary and reasonable measures to prevent them or punish those who committed them." Prosecutors claim worst of these crimes were carried out by foreign Muslim fighters, known as mujahideen, under the command of the accused. Izetbegovic led the government during the war of the early 1990s Mr Hadzihasanovic and Mr Kubura appeared as witnesses in the trial of the Croatian General, Tihomir Blaskic, who received a 45-year jail term for war crimes. However, they are not the first Muslims to go on trial at the tribunal. Two camp commanders were sentenced in 1998 for crimes against Serbs. Bosnian Serb leaders Radovan Karadzic and Ratko Mladic have been indicted by the tribunal for war crimes but remain at large. Former Yugoslav President Slobodan Milosevic is on trial for alleged war crimes offences in Bosnia and elsewhere. http://news.bbc.co.uk/2/hi/europe/3254890.stm CHARGES Murder, cruel treatment Wanton destruction, plunder of public or private property Wilful destruction of religious institutions -------- ja, duh, natuurlijk zien de Serviers t nog steeds als een politiek tribunaal. Nu zullen ze overigens zeggen: ja, zie je nog wel. Als we niet zo geprotesteerd hadden, hadden ze nooit voor het tribunaal hoeven te komen.
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
||
![]() |
Citaat:
||
Citaat:
||
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
||
Citaat:
![]() hoewel er vast en zeker rare malloten tussen zaten die wel een islamitische staat wilden stichten. Maar ach, dr zaten ook Nederlandse huurmoordenaars die in dienst stonden van elke paragroepering die je maar bedenken kon onder het mom van "tijdens een oorlog kun je wel lekker moorden". Zieke geesten. Bah.
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
de haat jegens de andere entiteiten, of in ieder geval een groot onbegrip, zit daar zo diep in hun cultuur geworteld, dat dit soort uitlatingen niet meer dan logisch zijn.
ook 'het buitenland' heeft hier een grote invloed in het conflict, want de Serven zijn wel degenlijk door de westerse media als agressors afgeschilderd. Afgelopen herfstvakantie was ik in Banja Luka, en daar deden de Bosnische Serviers enorm veel moeite om aan te tonen dat niet zij, maar de Bosnische Kroaten en de Bosnjakken schuld hadden bij de oorlog. Het feit dat ik buitenlander was werd automatisch verbonden met mijn visie, die de Serven dan ook als agressors moest zien... ach ja, de situatie komt een beetje uitzichtloos op mij over... |
![]() |
||
Citaat:
|
het gaat bij het joego-tribunaal toch om eht aanpakken van oorlogsmisdadigers, niet het veroordelen van een heel volk tot misdadigersvolk. Het mag best zo zijn dat er in Den Haag tientallen Bosnische Serviers oorlogsmidaden zijn begaan maar dat wil heus niet zeggen dat alle Serviers dat deden.
Moslims stellen het vermoorden van niet-Moslims helemaal neit op prijs. Als je anar de huidige situatie kijkt gaat het slechts om een handjevol gekken, niet om alle moslims. BARON, denk je echt dat de moslims op de Balkan plannen hadden om het hele gebied te veroveren? Als er die plannen waren, kwamen die vast van een klein groepje mensen en niet van alle moslims op de balkan. Voor het overgrote deel van alle Joegoslaviers geldt immers dat ze best tevreden waren in eht verenigde joegoslavie. |
![]() |
|
Keith, maar is het niet vreemd dat men nu na zowat 10 jaar eindelijk bosnische moslims naar het tribunaal brengen? Terwijl daarvoor voornamelijk Serviers waren berecht?
Dat is nu net het punt waarom het tribunaal niet als een normaal tribunaal beschouwd wordt door velen (o.a. de Serviers), maar als een politiek tribunaal.
|
o ik zie, sorry dat ik zo afdwaalde
het is lastig hierover iets te zeggen, misschien heeft het gewoon veel langer geduurd om aan te duiden dat er bepaalde bosniers schuildig waren of zijn tot nu toe alleen maar de voornaamste misdadigers voorgeleid, en waren dat voornamelijk serviers. Eerlijk gezegd vind ik eht niet onmogelijk dat er simpel weg meer (erge) Servische oorlogsmidadigers waren en dat ze dus pas nu aan zijn gekomen bij de mindere delciten, waaronder zich ook bosniers bevinden. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
|
Advertentie |
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
En nog erger is, is dat het schuldig bevinden van de Bosnische moslims het Tribunaal waarschijnlijk makkelijker afgaat dan het schuldig bevinden van Milosevic.
||
Citaat:
![]() sorry ![]()
|
ik las de openingspost door, en het leken mij in mijn ogen kleine aanklachten in vergelijking waar andere (Servische) vermoedelijke oorlogsmidadigers van worden bveschuldigd.
Het is moeilijk te begrijpen wat een intelligent persoon als Milosevic meent, vooral als je alleen het woord van de media hebt om op af te gaan. Maar ik denk dat de echt psychisch-gestoorden het nooit zover schoppen als Milosevic heeft gedaan. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Verklaar je nader.
Laatst gewijzigd op 03-12-2003 om 20:38. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
Advertentie |
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap |
Nieuwsberichten zonder nieuwswaarde à la 'Tiswah' T_ID | 500 | 20-03-2007 12:05 | |
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap |
Milosevic is dood Gatara | 69 | 19-03-2006 21:24 |