Advertentie | |
|
![]() |
|
www.asvhendrik.nl
www.bernlef.com Zomaar even wat 'gewone' studentenverenigingen uit Groningen. We hebben ook nog AEGEE en FLEKS, ook geen latijnse namen. Ik denk dat het vooral het corps dat latijnse namen gebruikt (vindicat, veritas, etc.). Maar waarom zou je je er druk om maken? |
![]() |
||
Citaat:
![]()
Ik vecht met de wapenrusting Gods (Ef. 6:10-20), Pugno et Profligo
|
![]() |
|
Verwijderd
|
In België hebben ze over het algemeen wel een Latijnse of verLatijnste naam. De beginliederen van de cantus zijn ook het Io Vivat en Gaudeamus Igitur. Is een traditie die al jaaaaren oud is. Cantussen gebruiken nog veel van die oude regels en het oude taalgebruik: Peto Verbum (ik wil het woord), habes of non habes (dat krijg je of niet), Peto tempus (ik wil een pauze) en het verbasterde peto tempus piscendium (pispauze
![]() Ook onze studenteneed is in het verbasterd Latijn (vooral opdat iedereen het zou begrijpen), maar voor de rest wordt er vastgehouden aan vroegere tradities. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
![]() ![]()
Ik vecht met de wapenrusting Gods (Ef. 6:10-20), Pugno et Profligo
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Anyway, het is vooral bedoeld om ouder en intellectueler te lijken. Van het Latijn gaat een soort magie uit. Het feit dat het Latijn al bijna een dode taal was duizend jaar voordat de eerste universiteit werd gesticht (en vijftienhonderd jaar voor de eerste in Nederland werd gesticht) speelt blijkbaar niet mee. Je ziet ook vaak dat studentenverenigingen ouder willen lijken dan ze zijn, bijvoorbeeld door hun disputen 'Heerendispuut' te noemen, met dubbel ee, terwijl ze in de jaren tachtig zijn opgericht ![]() Laatst gewijzigd op 28-11-2003 om 12:54. |
![]() |
||
Citaat:
latijn leeft en ik leef mee! maar ff serieus, latijn is wel mooi de taal die het mogelijk heeft gemaakt om Oud-Griekse wijsheid via de arabieren en de spanjaarden terug te krijgen in Europa. De Kerk heeft altijd latijn gebruikt en veel oude teksten zijn in het Latijn bewaard gebleven door de kerk, zonder latijn was er nooit een renaissence geweest en waren er dus ook nooit Universiteiten gebouwd, Universiteiten gebruiken Latijn dus zeker als een soort van dankwoord. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
|
Latijn is gewoon mooi. Een taal die niet dood hoeft te zijn, dus waarom zou je hem niet gebruiken? Latijn biedt veel mogelijkheden wat betreft taal. En ik vind het een stuk mooier dan al die Engelse kreten die je overal ziet.
Het kan trouwens ook wel grappig zijn in bepaalde situaties: > Senior, peto tempus! < Non habes! > #$%#(-)% ![]() ![]()
||
Verwijderd
|
Citaat:
Senior, peto verbum. Habes Peto tempus piscendium (na een dik uur ad fundums drinken) Non habes... ![]() ![]() ![]() |
![]() |
|
van het Latijn gaat iets intellectueels uit, iets mystieks, daarom is het zo'n contrast met een studentenvereniging. het Latijn maakt de vereniging dan misschien wat 'hoogstaander' maar dan blijkt dus dat ze het wel degelijk nodig hebben om niet geheel belachelijk over te komen.
ik vind het gewoon zo erg om een lompe dronken boer een zin in het latijn met dubbele tong uit te zien spreken.... ![]()
||
![]() |
Citaat:
2) Ook dit zie ik algemener: ik vind het erg om een lompe dronken vermeende intellectueel in spe (ik wil het edele woord "boer", dat wil zeggen: bouwer, landbouwer, niet misbruiken) een zin in welke taal dan ook met dubbele tong uit te zien spreken. 3) Studentenverenigingen en dronkenschap vormen één log, lillend aards lichaam. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Ik zeg niet dat ik vóór studentenverenigingen ben, integendeel, maar om ze uit te maken voor onbeschaafd, gaat me wat te ver. Studenten zijn ook mensen. |
![]() |
|
ik denk dat de abt van sion of zo oud is dat hij al lang is vergeten hoeveel lol hij had als student (ik neem het je niet kwalijk hoor, alcohol schaadt het geheugen nogal) of dat hij er in paar ajartjes achterkomt dat ze heus wel koel zijn. Maar eigenlijk zijn het net voetbalfans, de ergste/gewelddadigste komen altijd op TV, de rest niet.
|
![]() |
||
Citaat:
||
![]() |
Citaat:
2) Dat is je goed recht. 3) Biologisch gezien wel, ja. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
2) Jij weet gelukkig niet waar ik wel of geen weet van heb. 3) Ja, dat is waar, in de meeste zit alcohol. 4) Ben je boos? |
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Was tegen Abt van Sion. En de vriendschappen die in studentenverenigingen zijn ontstaan zijn me toch al vaker sterker gebleken dan vriendschappen de gewoon zijn ontstaan... |
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Sorry, ik vind het onzin. Juist omdat die druk er niet is geweest en nooit zal zijn voel ik me daar prima op mijn gemak.
||
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() Ik *moest* hier gisteren gewoon iets posten ![]() |
Advertentie |
|
![]() |
|
|