Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 27-11-2003, 11:05
Optima
Optima is offline
Mij is een intro-boekje onder ogen gekomen waar liederen van een studentenvereniging instonden. Zeer veel refereert terug naar Latijn, ook de jaarclubnamen.

Nu schaam ik me daar dood voor. Studentenverenigingen zijn gezelligheidsverenigingen, hoe durven ze dan het latijn ( de wetenschappelijke taal) te gerbuiken om luid zingend onder het genot van een pul bier die taal te misbruiken?!

ik vind het een schande, dit primitieve gedrag doet afbreuk aan de waarde van de taal.

wat jullie?
Oud 27-11-2003, 11:43
Negrotiator
Negrotiator is offline
Die mooie taal werd gebruikt door dichters en schrijvers maar ook de Romeinen konden feesten als studenten. Waarom ze het doen weet je zelf vast ook wel: dat is koel, dat hoort bovendien zo. Ach, maak er niet zo'n probleem van joh.
Met citaat reageren
Oud 27-11-2003, 13:31
ValliantWarrior
ValliantWarrior is offline
Dat komt omdat niet iedereen latijn kan, dus de helft weet niet wat er staat. Het staat ook wel intresant en het klinkt ook wel wijs . Ik denk dat dat de rede is
Ik vecht met de wapenrusting Gods (Ef. 6:10-20), Pugno et Profligo
Met citaat reageren
Oud 27-11-2003, 14:31
Verwijderd
Citaat:
ValliantWarrior schreef op 27-11-2003 @ 14:31:
intresant
.. komt van inter-esse en daarom is het dus interessant
Met citaat reageren
Oud 27-11-2003, 14:49
ValliantWarrior
O sorry
Tja m'n spelling is eigenlijk nooit goed geweest, Maar bedankt
Met citaat reageren
Oud 27-11-2003, 15:02
martijn1985
martijn1985 is offline
www.asvhendrik.nl
www.bernlef.com

Zomaar even wat 'gewone' studentenverenigingen uit Groningen. We hebben ook nog AEGEE en FLEKS, ook geen latijnse namen.

Ik denk dat het vooral het corps dat latijnse namen gebruikt (vindicat, veritas, etc.). Maar waarom zou je je er druk om maken?
Met citaat reageren
Oud 27-11-2003, 15:20
ValliantWarrior
Citaat:
martijn1985 schreef op 27-11-2003 @ 16:02:
www.asvhendrik.nl
www.bernlef.com

Zomaar even wat 'gewone' studentenverenigingen uit Groningen. We hebben ook nog AEGEE en FLEKS, ook geen latijnse namen.

Ik denk dat het vooral het corps dat latijnse namen gebruikt (vindicat, veritas, etc.). Maar waarom zou je je er druk om maken?
Inderdaad!
Met citaat reageren
Oud 27-11-2003, 16:59
Keith
Keith is offline
zijn het niet voornamelijk de studie/studentenvereginingen uit de meer snobbistische steden (Leiden etc.)?
Met citaat reageren
Oud 27-11-2003, 17:00
Keith
Keith is offline
o, en waaro mheb jij zelf eigenlijk voor een Latijnse naam gekozen, de beste (v).
Met citaat reageren
Oud 27-11-2003, 17:06
Verwijderd
Misschien omdat veel studentenverenigingen zelf een lange bestaansgeschiedenis hebben die niet altijd was zoals het nu gaat. Het 'primitieve beestachtige gedrag van nu' was vroeger denk ik niet zo.
Maar ook veel studenten van de vereniging hebben hard hun best gedaan op school en willen ook laten weten dat zij wat kunnen. Het zal dan ook een vorm van interessant-doen zijn, ja.
Maar waarom zouden ze het niet mogen? Big deal.

Trouwens, de Romeinen waren zelf ook lang niet altijd van die lievertjes.
Met citaat reageren
Oud 27-11-2003, 17:11
Verwijderd
Citaat:
ValliantWarrior schreef op 27-11-2003 @ 15:49:
O sorry
Tja m'n spelling is eigenlijk nooit goed geweest, Maar bedankt
geeft niet hoor - ik bemoei me te graag met anderen

Met citaat reageren
Oud 27-11-2003, 17:13
kevertje84
kevertje84 is offline
staat intelligent, das alles...
Oud 27-11-2003, 17:57
Keith
Keith is offline
Citaat:
lafjuh schreef op 27-11-2003 @ 18:06:
Misschien omdat veel studentenverenigingen zelf een lange bestaansgeschiedenis hebben die niet altijd was zoals het nu gaat. Het 'primitieve beestachtige gedrag van nu' was vroeger denk ik niet zo.
Nunc Es Bibendum (slgan van iets uit Leiden) betektn "En nu moet er gedronken worden", point clear?
Met citaat reageren
Oud 27-11-2003, 19:39
Verwijderd
In België hebben ze over het algemeen wel een Latijnse of verLatijnste naam. De beginliederen van de cantus zijn ook het Io Vivat en Gaudeamus Igitur. Is een traditie die al jaaaaren oud is. Cantussen gebruiken nog veel van die oude regels en het oude taalgebruik: Peto Verbum (ik wil het woord), habes of non habes (dat krijg je of niet), Peto tempus (ik wil een pauze) en het verbasterde peto tempus piscendium (pispauze ).

Ook onze studenteneed is in het verbasterd Latijn (vooral opdat iedereen het zou begrijpen), maar voor de rest wordt er vastgehouden aan vroegere tradities.
Met citaat reageren
Oud 27-11-2003, 20:30
Verwijderd
Citaat:
Negrotiator schreef op 27-11-2003 @ 12:43:
Die mooie taal werd gebruikt door dichters en schrijvers maar ook de Romeinen konden feesten als studenten.
Hehe, ik wilde net zeggen, die Romeinen konden regelmatig dagenlang goden vereren en wijn drinken. Bovendien is het inderdaad gewoon mooi.
Met citaat reageren
Oud 27-11-2003, 20:59
Verwijderd
Citaat:
Keith schreef op 27-11-2003 @ 18:57:
Nunc Es Bibendum (slgan van iets uit Leiden) betektn "En nu moet er gedronken worden", point clear?
Dan is het gewoon als grap bedoelt. Niets mis mee toch?
Met citaat reageren
Oud 28-11-2003, 11:54
ValliantWarrior
Citaat:
Keith schreef op 27-11-2003 @ 18:00:
o, en waaro mheb jij zelf eigenlijk voor een Latijnse naam gekozen, de beste (v).
M'n naam is engels en betekend Moedige/Dappere Strijden, maar dat tekstje daaronder (pugno et profligo) is inderdaad latijn en betekend Ik Stijd en Ik Versla. En waarom? stond wel leuk bij m'n naam dacht ik
Met citaat reageren
Oud 28-11-2003, 12:33
Einherjar
Einherjar is offline
Latijn wordt gebruikt of door wetenschappers, of door sukkels die wetenschappelijk denken over te komen.
Oud 28-11-2003, 12:52
Verwijderd
Citaat:
martijn1985 schreef op 27-11-2003 @ 16:02:
www.asvhendrik.nl
www.bernlef.com

Veritas is geen Groningse vereniging maar Utrechts en Veritas is geen corps, maar aangesloten bij het Allerheiligen Convent. De Latijnse namen wil men gebruiken om een bepaalde morele waarde uit te drukken. Vindicat atque polit betekent zoveel als overwinning door beleefdheid/fatsoen. De naam van hun sociëteit, Mutua Fides, betekent wederzijds vertrouwen. Veritas betekent waarheid, etc.etc.

Anyway, het is vooral bedoeld om ouder en intellectueler te lijken. Van het Latijn gaat een soort magie uit. Het feit dat het Latijn al bijna een dode taal was duizend jaar voordat de eerste universiteit werd gesticht (en vijftienhonderd jaar voor de eerste in Nederland werd gesticht) speelt blijkbaar niet mee.

Je ziet ook vaak dat studentenverenigingen ouder willen lijken dan ze zijn, bijvoorbeeld door hun disputen 'Heerendispuut' te noemen, met dubbel ee, terwijl ze in de jaren tachtig zijn opgericht

Laatst gewijzigd op 28-11-2003 om 12:54.
Met citaat reageren
Oud 28-11-2003, 12:53
Keith
Keith is offline
zoals bv. "Hominum non uriant in ventum" dat iedereen die ooit met ROMA 1 heeft gewerkt zich ongetwijefld nog kan herinneren!
dat schreef een architect ooit op een gebouw omdat ie boos was op de projectleiders ofzo, vergetende adt urinat niet echt Latijn is gloof ik.
Met citaat reageren
Oud 28-11-2003, 12:59
Keith
Keith is offline
Citaat:
nare man schreef op 28-11-2003 @ 13:52:
Anyway, het is vooral bedoeld om ouder en intellectueler te lijken. Van het Latijn gaat een soort magie uit. Het feit dat het Latijn al bijna een dode taal was duizend jaar voordat de eerste universiteit werd gesticht (en vijftienhonderd jaar voor de eerste in Nederland werd gesticht) speelt blijkbaar niet mee.
LATIJN DOOD! wat doe jij hier nog op dit forum???

latijn leeft en ik leef mee!

maar ff serieus, latijn is wel mooi de taal die het mogelijk heeft gemaakt om Oud-Griekse wijsheid via de arabieren en de spanjaarden terug te krijgen in Europa. De Kerk heeft altijd latijn gebruikt en veel oude teksten zijn in het Latijn bewaard gebleven door de kerk, zonder latijn was er nooit een renaissence geweest en waren er dus ook nooit Universiteiten gebouwd, Universiteiten gebruiken Latijn dus zeker als een soort van dankwoord.
Met citaat reageren
Oud 28-11-2003, 13:33
Verwijderd
Citaat:
Keith schreef op 28-11-2003 @ 13:53:
zoals bv. "Hominum non uriant in ventum" dat iedereen die ooit met ROMA 1 heeft gewerkt zich ongetwijefld nog kan herinneren!
dat schreef een architect ooit op een gebouw omdat ie boos was op de projectleiders ofzo, vergetende adt urinat niet echt Latijn is gloof ik.
"homo sapiens non in ventum urinat."
Met citaat reageren
Oud 28-11-2003, 13:50
Nona
Nona is offline
Latijn is gewoon mooi. Een taal die niet dood hoeft te zijn, dus waarom zou je hem niet gebruiken? Latijn biedt veel mogelijkheden wat betreft taal. En ik vind het een stuk mooier dan al die Engelse kreten die je overal ziet.

Het kan trouwens ook wel grappig zijn in bepaalde situaties:
> Senior, peto tempus!
< Non habes!
> #$%#(-)%

Oud 28-11-2003, 13:55
Keith
Keith is offline
sorry hoor perseus, het was wel 5.5 jaar geleden voor mij he!
Met citaat reageren
Oud 28-11-2003, 15:45
ValliantWarrior
Citaat:
Einherjar schreef op 28-11-2003 @ 13:33:
Latijn wordt gebruikt of door wetenschappers, of door sukkels die wetenschappelijk denken over te komen.
Ik ben dus ook wetenschapper
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 28-11-2003, 16:05
Verwijderd
Citaat:
Kruimel schreef op 28-11-2003 @ 14:50:
Latijn is gewoon mooi. Een taal die niet dood hoeft te zijn, dus waarom zou je hem niet gebruiken? Latijn biedt veel mogelijkheden wat betreft taal. En ik vind het een stuk mooier dan al die Engelse kreten die je overal ziet.

Het kan trouwens ook wel grappig zijn in bepaalde situaties:
> Senior, peto tempus!
< Non habes!
> #$%#(-)%

Nog erger:
Senior, peto verbum.
Habes
Peto tempus piscendium (na een dik uur ad fundums drinken)
Non habes...
Met citaat reageren
Oud 28-11-2003, 16:10
ValliantWarrior
Citaat:
Mutant schreef op 28-11-2003 @ 17:05:
Nog erger:
Senior, peto verbum.
Habes
Non habes...
Met citaat reageren
Oud 29-11-2003, 08:48
Optima
Optima is offline
van het Latijn gaat iets intellectueels uit, iets mystieks, daarom is het zo'n contrast met een studentenvereniging. het Latijn maakt de vereniging dan misschien wat 'hoogstaander' maar dan blijkt dus dat ze het wel degelijk nodig hebben om niet geheel belachelijk over te komen.

ik vind het gewoon zo erg om een lompe dronken boer een zin in het latijn met dubbele tong uit te zien spreken....

Oud 29-11-2003, 15:55
Nona
Nona is offline
Citaat:
Mutant schreef op 28-11-2003 @ 17:05:
Nog erger:
Senior, peto verbum.
Habes
Non habes...
ROFL!!!

Gelukkig dat ik meestal goed genoeg met mijn oogjes kan knipperen.
Oud 29-11-2003, 22:24
de abt van sion
de abt van sion is offline
Citaat:
Optima schreef op 29-11-2003 @ 09:48:

1) van het Latijn gaat iets intellectueels uit, iets mystieks, daarom is het zo'n contrast met een studentenvereniging. het Latijn maakt de vereniging dan misschien wat 'hoogstaander' maar dan blijkt dus dat ze het wel degelijk nodig hebben om niet geheel belachelijk over te komen.

2) ik vind het gewoon zo erg om een lompe dronken boer een zin in het latijn met dubbele tong uit te zien spreken....

1) Ik zie het algemener: elke vorm van beschaving staat in schril contrast met een studentenvereniging.

2) Ook dit zie ik algemener: ik vind het erg om een lompe dronken vermeende intellectueel in spe (ik wil het edele woord "boer", dat wil zeggen: bouwer, landbouwer, niet misbruiken) een zin in welke taal dan ook met dubbele tong uit te zien spreken.

3) Studentenverenigingen en dronkenschap vormen één log, lillend aards lichaam.
Met citaat reageren
Oud 30-11-2003, 22:58
Verwijderd
Het gaat hier niet over studentenverenigen in het algemeen. En ga niet lopen zeiken over iets waar je geen weet van hebt. Er zijn heel wat studentenverenigingen waar wel inhoud in zit.

Maar voor de rest heb ik geen zin in een discussie die zo duidelijk uitgelokt wordt.
Met citaat reageren
Oud 01-12-2003, 08:04
Verwijderd
Citaat:
de abt van sion schreef op 29-11-2003 @ 23:24:
1) Ik zie het algemener: elke vorm van beschaving staat in schril contrast met een studentenvereniging.

2) Ook dit zie ik algemener: ik vind het erg om een lompe dronken vermeende intellectueel in spe (ik wil het edele woord "boer", dat wil zeggen: bouwer, landbouwer, niet misbruiken) een zin in welke taal dan ook met dubbele tong uit te zien spreken.

3) Studentenverenigingen en dronkenschap vormen één log, lillend aards lichaam.
Is dat niet ontzettend lastig, zo'n negatieve kijk op de mensheid?

Ik zeg niet dat ik vóór studentenverenigingen ben, integendeel, maar om ze uit te maken voor onbeschaafd, gaat me wat te ver. Studenten zijn ook mensen.
Met citaat reageren
Oud 01-12-2003, 14:55
Keith
Keith is offline
ik denk dat de abt van sion of zo oud is dat hij al lang is vergeten hoeveel lol hij had als student (ik neem het je niet kwalijk hoor, alcohol schaadt het geheugen nogal) of dat hij er in paar ajartjes achterkomt dat ze heus wel koel zijn. Maar eigenlijk zijn het net voetbalfans, de ergste/gewelddadigste komen altijd op TV, de rest niet.
Met citaat reageren
Oud 02-12-2003, 15:00
Optima
Optima is offline
Citaat:
Mutant schreef op 30-11-2003 @ 23:58:
Het gaat hier niet over studentenverenigen in het algemeen. En ga niet lopen zeiken over iets waar je geen weet van hebt. Er zijn heel wat studentenverenigingen waar wel inhoud in zit.
ik HEB er weet van, anders zou ik er niet over beginnen. Dus ik spreek uit ervaring, en ervaringen van anderen.
Oud 02-12-2003, 15:17
de abt van sion
Citaat:
Krummeltje schreef op 01-12-2003 @ 09:04:

1) Is dat niet ontzettend lastig, zo'n negatieve kijk op de mensheid?
2) Ik zeg niet dat ik vóór studentenverenigingen ben, integendeel, maar om ze uit te maken voor onbeschaafd, gaat me wat te ver.
3) Studenten zijn ook mensen.
1) Ik heb een positieve kijk op de mensheid.
2) Dat is je goed recht.
3) Biologisch gezien wel, ja.
Met citaat reageren
Oud 02-12-2003, 15:19
de abt van sion
Citaat:
Mutant schreef op 30-11-2003 @ 23:58:

1) Het gaat hier niet over studentenverenigen in het algemeen.
2) En ga niet lopen zeiken over iets waar je geen weet van hebt.
3) Er zijn heel wat studentenverenigingen waar wel inhoud in zit.
4) Maar voor de rest heb ik geen zin in een discussie die zo duidelijk uitgelokt wordt.
1) Nee, maar dat wil niets zeggen.
2) Jij weet gelukkig niet waar ik wel of geen weet van heb.
3) Ja, dat is waar, in de meeste zit alcohol.
4) Ben je boos?
Met citaat reageren
Oud 02-12-2003, 15:20
Negrotiator
Negrotiator is offline
Citaat:
de abt van sion schreef op 02-12-2003 @ 16:17:
2) Dat is je goed recht.
Met citaat reageren
Oud 02-12-2003, 16:11
Nona
Nona is offline
Citaat:
de abt van sion schreef op 02-12-2003 @ 16:19:
3) Ja, dat is waar, in de meeste zit alcohol.
Ja. En vriendschap. En het opbouwen van een sociaal leven in een vaak onbekende stad, steun aan elkaar, samen dingen doen en organiseren, samen de wereld leren kennen. Oh ja, en dan ook nog alcohol. Maar als ik met vrienden in een café ga hangen is daar ook wel alcohol.
Oud 02-12-2003, 16:14
Negrotiator
Negrotiator is offline
Citaat:
Kruimel schreef op 02-12-2003 @ 17:11:
Ja. En vriendschap. En het opbouwen van een sociaal leven in een vaak onbekende stad, steun aan elkaar, samen dingen doen en organiseren, samen de wereld leren kennen. Oh ja, en dan ook nog alcohol. Maar als ik met vrienden in een café ga hangen is daar ook wel alcohol.
Net wat je vriendschap noemt. Echte vriendschap laat zich niet opbouwen onder de druk van de sociale begeerte. Begeerte naar het opbouwen van een sociaal leven zorgt voor vertroebeling. Pas maar oP!
Met citaat reageren
Oud 02-12-2003, 16:24
Verwijderd
Citaat:
de abt van sion schreef op 02-12-2003 @ 16:17:
2) Dat is je goed recht.
1) Wat heb je daar de afgelopen 2 jaar mee gedaan dan?
2) Heel fijn. Maar dat wist ik al.
3)
Met citaat reageren
Oud 02-12-2003, 16:37
Verwijderd
Citaat:
Optima schreef op 02-12-2003 @ 16:00:
ik HEB er weet van, anders zou ik er niet over beginnen. Dus ik spreek uit ervaring, en ervaringen van anderen.
Was niet tegen jou

Was tegen Abt van Sion.

En de vriendschappen die in studentenverenigingen zijn ontstaan zijn me toch al vaker sterker gebleken dan vriendschappen de gewoon zijn ontstaan...
Met citaat reageren
Oud 02-12-2003, 17:31
Nona
Nona is offline
Citaat:
Negrotiator schreef op 02-12-2003 @ 17:14:
Net wat je vriendschap noemt. Echte vriendschap laat zich niet opbouwen onder de druk van de sociale begeerte. Begeerte naar het opbouwen van een sociaal leven zorgt voor vertroebeling. Pas maar oP!
Ik ging anders bij een studentenvereniging en ik kwam erachter dat ik gewoon geaccepteerd werd, zonder dat mensen eisen aan me stelden wat betreft kleding of leefgewoonten. Ik leerde mensen kennen. Eerst waren het mensen met wie ik omging, daarna leerde ik ze beter kennen en waren ze geen kennissen meer, maar vrienden die nog eens wat voor je over hebben. Ik ga niet naar mijn vereniging omdat dat moet, er ligt geen druk achter bij een niet-corporale vereniging. Ik ga daarheen omdat ik me veilig en geaccepteerd voel. Dat is wat anders dan een relatie opbouwen onder druk. Niemand dwingt mij om daar te komen en met de mensen om te gaan.
Oud 02-12-2003, 17:33
Negrotiator
Negrotiator is offline
Citaat:
Kruimel schreef op 02-12-2003 @ 18:31:
Ik ging anders bij een studentenvereniging en ik kwam erachter dat ik gewoon geaccepteerd werd, zonder dat mensen eisen aan me stelden wat betreft kleding of leefgewoonten. Ik leerde mensen kennen. Eerst waren het mensen met wie ik omging, daarna leerde ik ze beter kennen en waren ze geen kennissen meer, maar vrienden die nog eens wat voor je over hebben. Ik ga niet naar mijn vereniging omdat dat moet, er ligt geen druk achter bij een niet-corporale vereniging. Ik ga daarheen omdat ik me veilig en geaccepteerd voel. Dat is wat anders dan een relatie opbouwen onder druk. Niemand dwingt mij om daar te komen en met de mensen om te gaan.
De wil je veilig en geaccepteerd te voelen is ook een druk.
Met citaat reageren
Oud 02-12-2003, 17:37
Nona
Nona is offline
Citaat:
Negrotiator schreef op 02-12-2003 @ 18:33:
De wil je veilig en geaccepteerd te voelen is ook een druk.
Dus als ik me gewoon slecht voel in gezelschap is dat omdat er geen druk achter ligt?

Sorry, ik vind het onzin. Juist omdat die druk er niet is geweest en nooit zal zijn voel ik me daar prima op mijn gemak.
Oud 02-12-2003, 23:29
Verwijderd
Ik vind het heus wel een interessante discussie, maar is dit wel het goede forum?
Met citaat reageren
Oud 03-12-2003, 09:13
ValliantWarrior
Citaat:
Ertur schreef op 03-12-2003 @ 00:29:
Ik vind het heus wel een interessante discussie, maar is dit wel het goede forum?
Inderdaad we zijn een beetje van het onderwerp afgedwaalt
Met citaat reageren
Oud 03-12-2003, 11:05
Nona
Nona is offline
Citaat:
Ertur schreef op 03-12-2003 @ 00:29:
Nope. De oorspronkelijke discussie hoorde thuis op dit forum. We zijn afgedwaald en nu hoort het hier eigenlijk niet meer. Maar om het te gaan verplaatsen vind ik bull en het topic sluiten ook, want de discussie is leuk genoeg.
Oud 03-12-2003, 11:08
Verwijderd
Citaat:
Kruimel schreef op 03-12-2003 @ 12:05:
Nope. De oorspronkelijke discussie hoorde thuis op dit forum. We zijn afgedwaald en nu hoort het hier eigenlijk niet meer. Maar om het te gaan verplaatsen vind ik bull en het topic sluiten ook, want de discussie is leuk genoeg.
En daar heb je groot gelijk in, ik ondersteun je politiek, maar niet materieel.

Ik *moest* hier gisteren gewoon iets posten
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten