Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Oude troep / Mystiek

Topictools Zoek in deze topic
Oud 22-01-2004, 15:57
rwin
rwin is offline
Als het over het paranormale gaat, gaat het altijd over mensen. Soms ook wel over dat mensen met dieren communiceren, maar nooit gaat er iemand uit vanuit de dieren.
Hebben alleen mensen volgens jullie spirituele krachten, of dieren ook?
Ik kan opzich best geloven in het spirituele, maar ik vind het raar dat alleen de mens zich ermee bezig houdt. Daarom ben ik er altijd een beetje sceptisch over.
Of houden dieren zich ook bezig met het spirituele??
Jullie gedachtes hierover graag!
Oud 22-01-2004, 17:53
Gael
Gael is offline
ehm.... ik(mensen die doen wat mijn familie doet... en alle mensen die les hebben bij ons en onze vrienden) doen dat ook. Dieren zijn vaak spiritueel veel verder dan ons. Geen twijfel mogelijk. Ik kan moeilijk geloven dat bepaalde dieren alleen communiceren door alleen gepiep enzo. Maar ja, ieder zo zijn eigen gedachten.
Oud 22-01-2004, 18:56
Tio
Tio is offline
Omdat het voor mensen zowiezo al moeilijk is, om te beseffen dat een ander wezen een echt bewustzijn heeft. Soms is het zelfs vreemd om je voor te stellen dat andere mensen een bewustzijn hebben, en bij dieren is dat nog moeilijker. Dus daarom worden ze vaak buiten beschouwing gelaten, omdat spiritualiteit onlosmakelijk wordt verbonden met bewustzijn.

Waarbij komt dat ik zelf niet denk dat dieren uitzonderlijke paranormale vermogens hebben. Verder wil ik er even op wijzen, dat er een verschil zit tussen "spiritueel" en "paranormaal", aangezien die twee nu door elkaar gebruikt worden. Je kan best paranormaal zijn, zonder spiritueel te zijn en vice versa.

Maargoed, zelf denk ik niet dat dieren over uitzonderlijke paranormale vermogens beschikken. Zelfs als ze dat wel doen, denk ik niet, dat die de vermogens van de mens sterk overtreffen. Ik denk namelijk, dat dieren zich anders zouden gedragen, als ze over sterke paranormale gaven zouden beschikken, zoals telepathie e.d. Wel lijkt het me, dat dieren dingen beter aanvoelen, maar dat schrijf ik toe aan het feit, dat dieren beter gebruikmaken van hun zintuigen. Aan allerlei kleine dingen, die wij over het hoofd zien, lezen dieren menselijke stemmingen af.
Oud 22-01-2004, 20:49
rwin
rwin is offline
Citaat:
Maargoed, zelf denk ik niet dat dieren over uitzonderlijke paranormale vermogens beschikken. Zelfs als ze dat wel doen, denk ik niet, dat die de vermogens van de mens sterk overtreffen. Ik denk namelijk, dat dieren zich anders zouden gedragen, als ze over sterke paranormale gaven zouden beschikken, zoals telepathie e.d. Wel lijkt het me, dat dieren dingen beter aanvoelen, maar dat schrijf ik toe aan het feit, dat dieren beter gebruikmaken van hun zintuigen. Aan allerlei kleine dingen, die wij over het hoofd zien, lezen dieren menselijke stemmingen af.
Ik denk niet dat ze zich anders gedragen als ze paranormale gaven zouden bezitten. Ik ga er zelfs van uit dat ze die wel bezitten, en dat het gedrag wat ze nu hebben, volstrekt normaal is.
Ooit een zwerm vogels allemaal precies tegelijk naar een kant zien uitwijken, terwijl er helemaal niets in hun weg was? Dit moet haast toch wel met telepathie o.i.d te maken hebben?
Ik denk dat ieder wezen het van nature wel heeft, maar wij zijn er een beetje voor afgesloten, omdat wij een goed stel hersenen hebben, een taal hebben ontwikkeld enzovoorts. Hierdoor hebben wij het paranormale niet echt meer nodig.
Oud 23-01-2004, 07:53
Tio
Tio is offline
Citaat:
rwin schreef op 22-01-2004 @ 21:49:
Ik denk niet dat ze zich anders gedragen als ze paranormale gaven zouden bezitten. Ik ga er zelfs van uit dat ze die wel bezitten, en dat het gedrag wat ze nu hebben, volstrekt normaal is.
Ooit een zwerm vogels allemaal precies tegelijk naar een kant zien uitwijken, terwijl er helemaal niets in hun weg was? Dit moet haast toch wel met telepathie o.i.d te maken hebben?
Ik denk dat ieder wezen het van nature wel heeft, maar wij zijn er een beetje voor afgesloten, omdat wij een goed stel hersenen hebben, een taal hebben ontwikkeld enzovoorts. Hierdoor hebben wij het paranormale niet echt meer nodig.
Ik zie dat eigenlijk meer als een spiritueel dogma. Ondanks het feit dat spiritualiteit zich graag als "vrij" voordoet, zit het vol met dogma's en bepaalde denkbeelden, waarvoor eigenlijk vrij weinig grond is. Dit is er één van. Het idee dat dieren nog steeds paranormale krachten zouden bezitten, die wij door ons verstand verloren zouden zijn.
Ten eerste is dat, evolutionair technisch gezien, helemaal niet logisch. Telepathie lijkt me een veel efficiëntere vorm van communicatie dan een taal, waardoor het vreemd zou zijn dat we een taal ontwikkeld zouden hebben, als iedereen eerst telepatisch begaafd was, maar dat terzijde.

Volgens vliegen over het algemeen in zwermen met één vogel voorop, die leidt. Als die vogel een bepaalde beweging maakt, doet de rest automatisch mee. Dat is een bepaald soort instinctief gedrag.
Eén van mijn problemen met het verschijnsel telepathie onder dieren, is bijvoorbeeld het oeroude probleem van de hond en de kat. Ze spreiden allebei verkeerd gedrag tentoon, waardoor ze elkaar vaak in de haren vliegen. Dit komt, omdat zowel kat en hond een bepaald soort gedrag vertonen, wat op de ander bedreigend overkomt. Zonder dat ze het eigenlijk willen, zorgt hun gedrag ervoor, dat ze in conflict komen. Als dieren telepathie hadden, dan zou zo'n situatie vrij snel opgelost zijn.
Of bekijk ook de bijendans. Er is een specifiek patroon dat een bij danst, om aan te geven waar zich een goede voorraad nectar bevindt. Als een bij telepathisch was geweest, dan was die hele dans overbodig geweest.

Kortom, als je in de natuur kijkt, kan je ook juist die dingen ontdekken, die het bestaan van (uitgebreide) telepathie e.d. onder dieren tegenspreken.
Daarmee wil ik niet zeggen dat het niet bestaat, maar alleen, dat het niet op een dusdanig grote schaal voorkomt als mensen wensen te geloven. Natuurlijk kunnen dieren (sporadisch) wel dingen aanvoelen, net als mensen dat ook kunnen. Daarin zijn we denk ik wel gelijk. Alleen het toedichten van uitzonderlijke gaven gaat me te ver.

Zoals ik eerder ookal zei. De mens heeft denk ik eerder het zintuigelijk vermogen wat meer verloren. Ik bedoel, hoezeer vertrouw je nog op je reukvermogen om situaties in te schatten, als je met andere mensen praat bijvoorbeeld? Spraak, en dus gehoor, en ook gezichtsvermogen, hebben een dominante plaats ingenomen bij de mens. Bij dieren is de reuk dan weer sterker ontwikkeld, waardoor ze meer dingen doorhebben dan wij, op dat vlak.

Regels voor berichten