Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 03-01-2004, 22:39
druiveke
druiveke is offline
hey!

ik weet moeilijk hoe te beginnen maar toch probeer ik het even te schetsen...

mijn vriend zei me al van het begin dat hij enkele keren is gegaan bij een psychiater. verder vertelde hij er niet over. regelmatig heeft hij ook ruzies met zijn ouders, hij zegt dan dat deze verband hebben met de zaken van die psychiater.

ik wil hem graag helpen maar weet niet hoe dat gaat. alles gaat goed tot het moment dat wij ruzie hebben. dan spreekt hij over zelfmoord ed.. vaak sta ik dan zo machteloos. hij zit dan vanalles te zeggen die ik dan opvat als 'onzinnig, overderven...'
soms denk k dat hij dit als uitvlucht neemt. ik wil alles snel uitpraten, hij zegt dan dat het hem uitgeput heeft (anders als een normale mens dat voelt, zegt hij)
ik wil hem helpen maar weet niet hoe.
ik kan er over zwijgen maar ik heb schrik als het dan weer is gebeurd....
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 03-01-2004, 22:52
Maarten
Maarten is offline
Voor zover ik uit je verhaal kan opmaken ligt hij in de knoop met zichzelf en zijn ouders. Heb je werkelijk geen enkel idee over de oorzaak of wat de spanningen tussen hen zijn?

Je zou aan hem kunnen vragen of je met zijn psychiater mag praten omdat je meer inzicht wil krijgen in de situatie om hem te kunnen steunen. Dan kan hij ook aan de psychiater doorgeven in hoeverre deze zich over de situatie mag uitlaten.

Het beste is gewoon als hij je meer zou vertellen, want anders krijg je een kromme situatie. Jij komt terug van die psychiater en weet plotseling allemaal dingen over hem en dan is opeens je kijk op hem verandert en kan je dingen anders gaan opvatten en te zorgelijk worden over hoe hij zich voelt. Je moet gewoon vragen aan hem of hij meer wil vertellen over de situatie, want hij vraagt aan jou of je begrip hebt alleen je hebt niks om mee te werken. Je geloofd hem heus wel, maar je weet niet wat er aan de hand is en dit is zeer frustrerend. Het is frustrerend om degene waarvan je houdt in puin te zien liggen zonder dat je ook maar enig benul hebt hoe je hem zou kunnen helpen (als dat uberhaupt mogelijk zou zijn).
Met citaat reageren
Oud 04-01-2004, 08:21
Quiana
Quiana is offline
Ik denk eigenlijk dat je niet veel meer kunt doen dan hem
steunen, laten merken dat je er voor hem bent, enz.
Als hij echt aan z'n problemen wil werken moet dat vooral
uit hemzelf komen, ook een psychiater bijv kan dat niet
voor hem doen. (wel ondersteunen & begeleiden enz)

Hoe reageert hij, als je probeert er met hem over te praten?
(aangezien je zegt; 'verder vertelde hij er niet over')

Imho is het eigenlijk niet eerlijk dat hij met zelfmoord ed
'dreigt'. (het lijkt in wat je post iig op dreigen) Al ben ik niet degene die daar over kan/mag oordelen...

Mja. Tis moeilijk om de grens tussen de waarheid/dreigen
aan te geven, en áls je dat doet, is het sowieso ook
moeilijk daar mee om te gaan.

Vergeet iig niet dat jij er ook nog bent, laat je niet teveel
meeslepen ed. Als je merkt dat je teveel door hem 'ingenomen'
wordt ed, probeer dan een beetje afstand te nemen...

Moeilijk, zeker als het je vriend is ed, maar jij bent ook
belangrijk.
Oud 04-01-2004, 12:55
druiveke
druiveke is offline
afstand nemen kane n wil ik niet, alles is preftect behalve wanneer het ruzie is zegt hij zulke vreselijke zaken. momenteel ook, hij smste me net dat hij zich slecht voelde maar ik weet niet wat i meer kan doen.
liefst van al zou ik nu gewoon naar hem toe rijden en hem uren liggen troosten
maar dat kan niet, dat wilt hij niet hij wil vaak alleen zijn.
volgens mij is dat ook geen oplossing zo uren levensloos zitte, niks doen maarja.. wat kan ik er aan doen.
Met citaat reageren
Oud 07-01-2004, 19:59
Carlie
Carlie is offline
JE kan voor heel veel verschillende dingen bij een psych zitten, dus wat het is dat kan ik niet uit je verhaal afleiden. Je meot er in ieder geval van uit gaan dat t serieus is, anders zit je niet bij een psych. Ik denk dat jij niet zo heel veel kan doen. Je moet hem zeggen dat je er altijd voor hem bent, dat hij je altidj kan bellen enz. Dat moet dan natuurlijk ook echt zo zijn!
Je kan hem ook eens vragen of hij eens wat meer over zijn probleem wil zeggen, je kan toch zeggen dat je je zorgen over hem maakt, maar dat je hem absoluut niet kwijt wil omdat je van hem houd!!

Heel erg veel succes ermee,
Liefs
Carlie
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten