Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 22-12-2003, 10:51
Boslooper
Boslooper is offline
Ik moet een werkstuk maken over Franchising. Ik moet weten wat voor franchise formules er zijn.
Weet iemand waar ik dit kan vinden, of mischien hebben jullie hier zelf ook wel eens een werkstuk over gemaakt!

Groeten Edwin
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 22-12-2003, 18:40
Verwijderd
We kunnen hier niet meer neerzetten dan een aantal kernpunten, want anders maken we je hele werkstuk voor jou, en dat is ook niet de bedoeling.

Franchising is het drijven van een onderneming voor eigen risico maar met gebruikmaking van intellectuele eigendom van een ander. Vaak lopen ook de ondersteunende diensten via de franchisegever. Franchisenemer is de ondernemer zelf. Een bekend voorbeeld is McDonalds en Hema.

Een franchisenemer drijft bijvoorbeeld een McDonalds-filiaal. Dat zal hij doen in de vorm van een besloten vennootschap in de praktijk, of als vennootschap onder firma, dat maakt niet zoveel uit. Waar het om gaat is dat het economisch risico van die McDonalds-vestiging voor rekening komt van een persoon dat niet in een ondergeschikte verhouding staat tot het McDonalds-concern. De franchisenemer heeft zelf personeel in dienst, betaalt ze en regelt zijn eigen inkopen en verkopen. De franchising is hier dat hij het McDonalds-concern betaalt voor het gebruik maken van de beeldmerken (de gouden M-bogen), de know-how (hoe moeten de keukens ingericht worden, etc.) en vaak ook de service, dus als klanten bijvoorbeeld vragen of opmerking hebben moeten ze die aan het McDonalds-concern richten.

Het belangrijkste verschil is zoals ik zei de economische zelfstandigheid. De persoon die de McDonalds- of Hema-vestiging drijft, is niet ondergeschikt aan het McDonalds-concern. De tegenpool hiervan vind je in de moeder-dochterverhouding. Dat wil zeggen dat de onderneming (het McDonalds-filiaal) gedreven wordt door een vennootschap die een dochter is in het moederconcern. Alle aandelen van die vennootschap zijn dan in handen van de holdingvennootschap(pen) van McDonalds. De werknemers, het management en de filiaalchef zijn dan ondergeschikt aan het McDonalds-concern, ze hebben dan ook een arbeidsovereenkomst met het moederconcern. Ze zijn gehouden instructies vanuit de moeder op te volgen.

Dit is echter alleen het juridische onderscheid tussen franchising en dochterondernemingen. Ik zal het hier verder niet hebben over concernrecht, hoe interessant ook. Van dingen als marketingformules en franchiseformules weet ik (thank god ) niets af.
Met citaat reageren
Oud 22-12-2003, 21:31
Kadaver
Kadaver is offline
Citaat:
nare man schreef op 22-12-2003 @ 19:40:
Van dingen als marketingformules en franchiseformules weet ik (thank god ) niets af.
Voor dit soort dingen schakel je (later ) mij in
Met citaat reageren
Oud 23-12-2003, 10:48
Dwarfie
Dwarfie is offline
Citaat:
Kadaver schreef op 22-12-2003 @ 22:31:
Voor dit soort dingen schakel je (later ) mij in
HEAO CE
Reageren

Regels voor berichten