Advertentie | |
|
![]() |
||
Citaat:
Sowieso neemt niemand JPB toch serieus?? |
![]() |
||
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
|
Verwijderd
|
Ik vind dat gezeik over normen en waarden wel een beetje de pan uit rijzen. Het heeft in elk geval niets te maken met het nemen van verantwoordelijkheid. Dat is de hoek waar JPdeMP het in heeft geschoven.
Iedereen heeft normen en waarden, alleen bij sommige mensen zijn die anders dan wat maatschappelijk betamelijk is. Betamelijk is hier simpelweg de grootste gemene deler - wat de meeste mensen normaal vinden, geldt in deze samenleving als normaal. Als je het zo bekijkt zijn er eigenlijk maar vrij weinig opattingen die door echt iedereen gedeeld worden. Onder de regering-Balkenende heeft normen en waarden de lading gekregen van aardig en beschaafd doen, maar dat hoeft lang niet altijd zo te zijn. |
![]() |
|
heeft u een teiltje??
krijg toch een leven, al dat gezeik over normen en waarden, kan iemand mij vertellen welke normen en waarden ik dan zou moeten hebben?? nee toch, het is allemaal zo'n inhoudsloos gelul in de ruimte; iedereen heeft een gevoel dat er ergens iets niet goed is in nederland en ...nouja, 1 iemand heeft dat dan een gebrek aan normen en waarden genoemd en vervolgens heeft iedereen het er (te pas) en te onpas over, ik word er misselijk van nederland en de rest van de wereld hebben 1 probleem: er zijn teveel vastgeroeste, domme en kortzichtige mensen. that's it.
|
Teveel mensen lopen de kantjes er vanaf, zijn jeugdcrimineeltjes, genieten een opleiding die eigenlijk te laag voor ze is, maar ze zijn te lui, of het is niet stoer etc...
enig gebrek in de opvoedende taak is er wel bij een groot deel van de allochtone ouders en een deel van de autochtone ouders (vooral minder rijke). En dan kun je wel met politiek correct gelul komen, maar dit is puur 'see and judge'. Er is dus wel gebrek aan het bijbrengen van bepaalde 'generale normen en waarden': - niet stelen - niet moorden - geen vandalisme en ga zo maar door wat die groep niet helemaal doorheeft. Laatst gewijzigd op 26-12-2003 om 10:21. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Maar ook met toevoeging van verhalen van vroeger, lijkt het me, dat kinderen toen beter onder de duim gehouden werden en meer respect hadden voor hun ouders, dus ook voor het ouderlijk gezag, waardoor ze in ieder geval enigzins opgevoed werden. Dit laatste laat volgens mij sterk te wensen over bij bepaalde gezinnen, waar vooral hangjongeren uit voortkomen (observering). Of er daadwerkelijk een stijging is, daar durf ik me niet met zekerheid over uit te laten, het LIJKT (en niet alleen gezien de media) in ieder geval wel stijgend te zijn. Maar ook al is het niet stijgend, dan kan het nog altijd dalend gemaakt worden ![]() |
![]() |
||||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() Citaat:
Veranderde opvattingen denk ik...het idee dat kinderen 'vrij' gelaten moeten worden (in zekere zin plukken wij nu de wrange vruchten van de 'vrije' jaren zeventig - alles moest maar kunnen enz. dat was geen tolerantie, maar onverschilligheid). Kinderen praten meer met elkaar over hun ouders, zien op TV en lezen in blaadjes waar anderen mee zitten, enz.enz. hebben veel meer vergelijkingsmateriaal. Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
natuurlijk is er wel een probleem; het mag dan van alle tijden zijn, geweld is gewoon een probleem. niet zo groot als dat de media (tillegraaf vooral) het maken, maar daarom moet er nog wel iets aan gedaan worden. en 'iets' is vooral voorkomen dat mensen geweld willen gebruiken, maar dat zie ik in onze samenleving nog niet snel gebeuren, ook al vind ik het te ver voeren om hier een betoog te gaan houden over de daadwerkelijke oorzaken van geweld en de oplossingen daarvoor.
|
![]() |
Bij normen en waarden denken we tegenwoordig aan de gristelijke levensvisie van JP, maar eigenlijk zou het om zaken als respect voor elkaar, sociaal met anderen omgaan, e.d., moeten gaan.
En deze normen en waarden die ik belangrijk acht worden niet eens nageleefd door de mensen die er de mond van vol hebben. ![]() |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
|
Ik vind dat ik persoonlijk redelijk goed op de hoogte ben van dingen die je wel of niet doet. Ik durf zelfs te zeggen dat religie daar geen ene zak mee te maken heeft, want sommige dingen doe je gewoon uit 'menselijkheid'.
Ik vind het om te kotsen, dat mensen bij mij in de buurt durven zeggen dat Nederland verloedert onder de vele culturen die er aanwezig zijn. Ik vind het nog veel erger dat het tegenwoordige bestuur van de wereld (de VS en Europa.. (engeland)) het aandurft achter elke bewering, achter elk bevel en achter elke speech: 'god bless you' te zeggen. Waarom, in hemelsnaam, moet je altijd alles terugdraaien op het geloof. Wat is uberhaupt de enige, en eerste oorzaak van alle ooit begonnen oorlogen? Mensen die het niet met elkaar eens waren, zijn en worden! Dit was op gebied van politiek, sociaal, emotioneel, economisch, maar bovenal: GODSDIENST! Dus dat je als Nederlander, het nog uit je strot krijgt dat moslims niet even waardevol zijn als de christenen in ons land. Maar wat we tegenwoordig al zien is dat mensen zeggen: 'dat zijn moslims en wij zijn Nederlanders'! Nou mensen, als het zo door gaat, heb ik zoiets van bekijk het allemaal lekker maar! En nu nog de normen en waarden discussie die poogt om in Nederland op tafel gelegd te worden. Ik heb nog nooit zo'n waardeloze discussie gehoord. Eerst zijn er in ons land verkiezingen, waar het CDA, de PvdA en weet ik veel wie nog meer bovenaan stonden. Dan krijgen de PvdA en het CDA het niet voor elkaar samen te werken. de PvdA doet dus NIET meer mee... en nu wordt er van ons Nederlanders verwacht dat we met elkaar respectvol omgaan en dat wij als Nederlanders toch wel een beetje begrip voor elkaar mogen hebben. Nou mensen, als de politieke leiders in Den Haag het niet voor elkaar krijgen ook maar een samenwerking vol te houden... hoe moet het dan met onze meer dan 5 miljoen inwoners die allemaal anders denken, anders leven, anders voelen en anders willen!? |
![]() |
||
Citaat:
Hoewel ik een voorstander ben van het CDA ben, vraag ik mij af in hoeverre de overheid een verandering van de mentaliteit van de mensen kan bewerkstelligen. Enerzijds is de regulering de taak van de overheid; anderzijds hebben al onze landgenoten een eigen visie, die ze niet zomaar bij zich neer leggen. Ik kan mij dikwijls ergeren aan hufterigheid in het verkeer; al het afval dat langs de weg gegooid wordt, et cetera. De vraag is echter of de overheid er wat aan kan doen. Als onze regering daartoe in staat is, juich ik het van harte toe; indien dat niet zo blijkt te zijn, betreur ik dat er zoveel ophef tevergeefs is en zoveel moeite tevergeefs te loor gegaan is. Ik heb trouwens gehoord dat de zgn. veelplegers voor een substantieel deel verantwoordelijkheid voor de verloedering, waar we het over hebben, zijn.
||
![]() |
Citaat:
Je ziet wel eens van die beelden van grote opstanden en rellen tussen de ME en jongeren/studentenin Amsterdam. Ook werden er rookbommen gegooit bij het huwelijk van Claus en Beatrix. Niet echt een voorbeeld van hoe goed de normen en waarden waren in die tijd of van ouders die hun kinderen onder de duim hielden. Vroeger waren er trouwens wel strafkampen, of heropvoedingskampen zoals ze heette, voor 'onmaatschappelijken' (jaren 50-60). Het hielp geen ruk en ze zijn er ook al snel mee opgehouden. Iemand schreef hierboven al over de media. Het is niet zo dat als de telegraaf en andere volgzame media schrijven dat het slecht gaat met de maatschappij, het ook zo is. We moeten wle kritisch blijven. Als laatste: als je kijkt naar de mensen die vroeger werden uit werden gemaakt voor losgeslagen, te vrij, asociaal, respectloos, etc, dan zijn dat over het algemeen volwassenen van nu die precies dezelfde dingen zeggen als hun ouders toen. Het zijn allemaal goede burgers geworden, allemaal keurige mensen die hun hoofd schudden bij de aanblik van de jeugd en zeggen: 'vroeger was het allemaal anders en beter, wij waren zo niet' Wel dus.
|||||
Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() Citaat:
|
![]() |
|
Iedereen die roept dat er een gebrek is aan normen en waarden moet nog eens een keer gaan nadenken. Een gebrek aan normen lijkt me sterk, normen worden vastgelegd door de staat en je kunt dus helemaal niks zeggen over een "tekort aan normen", want het enige wat je daaraan kan doen is meer wetten maken, je wetten verbreden en aanscherpen!
Een gebrek aan waarden is helemaal bullshit, want wij zijn juist degenen die die waarden maken. Waarden van een cultuur zijn onlosmakelijk verbonden met de moraal van een cultuur en dus kun je zeggen dat op het moment dat een bevolking andere dingen (normaal) gaat vinden, je de waarden van een cultuur verandert! Door je eigen moraal te scheppen en te verspreiden kun je waarden veranderen en deze nieuwe waarden maken dan ook weer nieuwe normen! Tijden veranderen en waarden dus ook... Als je vindt dat de normen en waarden van deze cultuur (want ook multi-etnisch (nee, het is niet multicultureel zolang wij christelijke feestdagen hebben) is 1 cultuur) niet kloppen, dan heb ik een paar tips voor je... Schrijf een boek! Ga eens op een platform staan met een megafoon, je eigen mening verkondigen! Ga de politiek in! Begin een actiegroep! Discussier mee op forums! Pas dan ben je bezig met het veranderen van een waarde in een cultuur. Want ook al "bekeer" (vies woord) je 1 persoon, het is wel 1 heeeel klein stapje! Dat een cultuur niet aan jouw waarden voldoet hoeft niet te betekenen dat er een gebrek aan waarden is! En nee, daar zeg ik niet mee dat ik zo blij ben met de maatschappij waarin wij nu leven, maar daarom ben ik hier nu ook, daarom discussieer ik mee en daarom loop ik ook regelmatig mee in demonstraties en schrijf ik artikelen! "Mij gaat het aan, dus voel ik me betrokken! Ik wil mijn mening laten horen! Jij ook?"
||
Citaat:
En trouwens: Balkenende verandert de samenleving echt niet, in ieder geval niet als het gaat om het wel of niet opstaan voor een bejaarde in de bus of tram. De mensen weten best wat wel en niet kan, wat wel of niet fatsoenlijk is, het is de taak van de overheid om duidelijke regels te maken en die vervolgens ook te handhaven. |
![]() |
||
Citaat:
Ik vind wel dat de meeste mensen niet echt goed opgevoed zijn en in hun inlevingsvermogen in wat ze bij anderen aandoen vrij beperkt zijn. |
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Levensbeschouwing & Filosofie |
Cultuur: nostalgie & de kunstmatige cultuur me-nu | 9 | 02-03-2011 08:43 | |
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap |
allochtonen & Nederlandse normen en waarden freyk | 148 | 12-01-2004 15:28 | |
Beleidszaken |
[Nieuw (wissel)forum] Idee: Normen & Waarden Marcade | 25 | 15-12-2003 15:52 | |
Verhalen & Gedichten |
Vrijheid, Blijheid & Onveiligheid drama | 6 | 05-07-2003 11:11 |