Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 25-12-2003, 20:01
Negrotiator
Negrotiator is offline
Omdat er behoefte was aan een forum N&W, dacht ik, misschien is een centraal topic N&W ook niet weg?

Welnu, vinden jullie dat er bij de Nederlander (hoewel dat ietwat vies klinkt) een gebrek is aan normen en waarden?
Wat moet, wat kan er gedaan worden om de normen en waarden van de Nederlander te vermeerderen en versterken?
Wat is de rol van de overheid daarin en van de mensen zelf?
Welke normen en waarden zijn er nog, welke zijn teloorgegaan?
Speelt religie een rol?

Note: Dit ^ zijn maar richtlijnen. Discussieer zelf maar hoe en zoveel je wilt, je hoeft de vragen hierboven niet te beantwoorden (het is immers geen enquête), maar het is wel fijn als we iets hebben om de discussie mee te starten.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 25-12-2003, 20:06
Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Ten eerste vind ik 'de Nederlander' helemaal niet 'vies klinken'. We zíjn toch allemaal Nederlanders?
Ten tweede moeten normen en waarden aangeleerd worden door de ouders en niet door de overheid.
Met citaat reageren
Oud 25-12-2003, 20:06
JaJ
JaJ is offline
ik open met een korte uitspraak, ik discussier later wel met grote stukken:

er is nooit gebrek aan normen en waarden. normen en waarden verdwijnen niet, ze veranderen slechts.
dat ze nou toevallig niet naar de smaak van JP zijn...
Oud 25-12-2003, 20:10
Verwijderd
Dit land verloederd en veramerikaniseerd, er is dus een gebrek aan normen en waarden
Met citaat reageren
Oud 25-12-2003, 20:12
Negrotiator
Negrotiator is offline
Citaat:
MarkB schreef op 25-12-2003 @ 21:06:
Ten eerste vind ik 'de Nederlander' helemaal niet 'vies klinken'. We zíjn toch allemaal Nederlanders?
Ten tweede moeten normen en waarden aangeleerd worden door de ouders en niet door de overheid.
Wel, laten we stellen dat dat zo is, dan gaat er dus nog minstens 15 jaar overheen voordat we functionerende mensen hebben met normen en waarden, als we nu de ouders op het hart zouden willen drukken dat zij dat moeten bijbrengen. .

Wat moeten we doen met mensen die, laat ik even heel rechts doen, norm- en waardeloos onze maatschappij terroriseren?
Met citaat reageren
Oud 25-12-2003, 20:14
Verwijderd
Citaat:
Negrotiator schreef op 25-12-2003 @ 21:12:
Wat moeten we doen met mensen die, laat ik even heel rechts doen, norm- en waardeloos onze maatschappij terroriseren?
Heropvoeden
Met citaat reageren
Oud 25-12-2003, 20:14
Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Citaat:
Negrotiator schreef op 25-12-2003 @ 21:12:
Wel, laten we stellen dat dat zo is, dan gaat er dus nog minstens 15 jaar overheen voordat we functionerende mensen hebben met normen en waarden, als we nu de ouders op het hart zouden willen drukken dat zij dat moeten bijbrengen. .

Die mensen blijf je altijd houden. Rotte appels zijn nooit te vermijden. Learn to live with it. Dat los je niet op door, net als JPB, een moraliserend praatje over normen en waarden te houden.
Sowieso neemt niemand JPB toch serieus??
Met citaat reageren
Oud 25-12-2003, 20:15
Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Citaat:
Gauloises schreef op 25-12-2003 @ 21:14:
Heropvoeden
In een strafkamp ofzo? Hoe zie je dat voor je?
Met citaat reageren
Oud 25-12-2003, 20:16
Negrotiator
Negrotiator is offline
Citaat:
Gauloises schreef op 25-12-2003 @ 21:14:
Heropvoeden
Getuigt dat bij onszelf van goede normen en waarden dan, om mensen überhaupt ergens toe te dwingen in een soort "kamp"?
Met citaat reageren
Oud 25-12-2003, 20:16
Verwijderd
Citaat:
MarkB schreef op 25-12-2003 @ 21:15:
In een strafkamp ofzo? Hoe zie je dat voor je?
Op naar de goelag, dan zijn we ervan af
Nee, ik weet het ook niet, hoe moet je mensen opvoeden die niet van huis uit hebben meegekregen
Met citaat reageren
Oud 25-12-2003, 20:17
Negrotiator
Negrotiator is offline
Citaat:
MarkB schreef op 25-12-2003 @ 21:14:
Die mensen blijf je altijd houden. Rotte appels zijn nooit te vermijden. Learn to live with it. Dat los je niet op door, net als JPB, een moraliserend praatje over normen en waarden te houden.
Sowieso neemt niemand JPB toch serieus??
Nee ik niet, maar in feite zeg je dus dat er op dit moment in onze samenleving geen probleem is wat betreft N&W?
Met citaat reageren
Oud 25-12-2003, 20:20
Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Citaat:
Negrotiator schreef op 25-12-2003 @ 21:17:
Nee ik niet, maar in feite zeg je dus dat er op dit moment in onze samenleving geen probleem is wat betreft N&W?
Ik zeg dat de hele hype van JPB over normen en waarden zwaar overdreven is. Natuurlijk heb ik ook liever dat iedereen opstaat voor een oud vrouwtje in de bus, dat niemand meer papiertjes op straat gooit, dat alle mannen de deur openhouden voor een vrouw etc. Maar als mensen daar niet mee opgegroeid zijn, kun je ze daar toch niet toe dwingen. Als mensen zich maar aan de wet houden.
Met citaat reageren
Oud 25-12-2003, 20:31
Verwijderd
Ik vind dat gezeik over normen en waarden wel een beetje de pan uit rijzen. Het heeft in elk geval niets te maken met het nemen van verantwoordelijkheid. Dat is de hoek waar JPdeMP het in heeft geschoven.

Iedereen heeft normen en waarden, alleen bij sommige mensen zijn die anders dan wat maatschappelijk betamelijk is. Betamelijk is hier simpelweg de grootste gemene deler - wat de meeste mensen normaal vinden, geldt in deze samenleving als normaal. Als je het zo bekijkt zijn er eigenlijk maar vrij weinig opattingen die door echt iedereen gedeeld worden.

Onder de regering-Balkenende heeft normen en waarden de lading gekregen van aardig en beschaafd doen, maar dat hoeft lang niet altijd zo te zijn.
Met citaat reageren
Oud 26-12-2003, 00:17
Verwijderd
Overdreven gedoe, er zijn zat mensen die zich wel fatsoenlijk gedragen. Er wordt weer eens van een mug een olifant gemaakt. Ja, ik bagatelliseer graag.
Met citaat reageren
Oud 26-12-2003, 10:04
little nemo
little nemo is offline
heeft u een teiltje??

krijg toch een leven, al dat gezeik over normen en waarden, kan iemand mij vertellen welke normen en waarden ik dan zou moeten hebben?? nee toch, het is allemaal zo'n inhoudsloos gelul in de ruimte; iedereen heeft een gevoel dat er ergens iets niet goed is in nederland en ...nouja, 1 iemand heeft dat dan een gebrek aan normen en waarden genoemd en vervolgens heeft iedereen het er (te pas) en te onpas over, ik word er misselijk van

nederland en de rest van de wereld hebben 1 probleem: er zijn teveel vastgeroeste, domme en kortzichtige mensen. that's it.
Oud 26-12-2003, 10:19
Fade of Light
Fade of Light is offline
Teveel mensen lopen de kantjes er vanaf, zijn jeugdcrimineeltjes, genieten een opleiding die eigenlijk te laag voor ze is, maar ze zijn te lui, of het is niet stoer etc...

enig gebrek in de opvoedende taak is er wel bij een groot deel van de allochtone ouders en een deel van de autochtone ouders (vooral minder rijke).

En dan kun je wel met politiek correct gelul komen, maar dit is puur 'see and judge'.

Er is dus wel gebrek aan het bijbrengen van bepaalde 'generale normen en waarden':
- niet stelen
- niet moorden
- geen vandalisme

en ga zo maar door wat die groep niet helemaal doorheeft.

Laatst gewijzigd op 26-12-2003 om 10:21.
Met citaat reageren
Oud 26-12-2003, 10:58
Verwijderd
Citaat:
Fade of Light schreef op 26-12-2003 @ 11:19:
enig gebrek in de opvoedende taak is er wel bij een groot deel van de allochtone ouders en een deel van de autochtone ouders (vooral minder rijke).

(...)

Er is dus wel gebrek aan het bijbrengen van bepaalde 'generale normen en waarden':
- niet stelen
- niet moorden
- geen vandalisme

(...)
Maar was dat vroeger ook al niet zo? Asocialen die de plaatselijke kermis en bepaalde buurten onveilig maakten zijn van alle tijden, onopgevoed tuig is van alle tijden. Tegenwoordig krijgen bepaalde vormen van criminaliteit wel meer aandacht. Vooral kleine delicten worden opgeklopt en halen de media. Daarom is het gevoel van onveiligheid zo enorm toegenomen, terwijl het absolute aantal delicten per hoofd van de bevolking eigenlijk helemaal niet zoveel is gestegen.
Met citaat reageren
Oud 26-12-2003, 11:02
Fade of Light
Fade of Light is offline
Citaat:
nare man schreef op 26-12-2003 @ 11:58:
Maar was dat vroeger ook al niet zo? Asocialen die de plaatselijke kermis en bepaalde buurten onveilig maakten zijn van alle tijden, onopgevoed tuig is van alle tijden. Tegenwoordig krijgen bepaalde vormen van criminaliteit wel meer aandacht. Vooral kleine delicten worden opgeklopt en halen de media. Daarom is het gevoel van onveiligheid zo enorm toegenomen, terwijl het absolute aantal delicten per hoofd van de bevolking eigenlijk helemaal niet zoveel is gestegen.
Niet alleen gezien de media, maar ook op straat lijkt het wel duidelijker zichtbaar. Met als kanttekening natuurlijk, dat ik nu ouder ben dan 10 jaar geleden en dus anders tegen de wereld aankijk.

Maar ook met toevoeging van verhalen van vroeger, lijkt het me, dat kinderen toen beter onder de duim gehouden werden en meer respect hadden voor hun ouders, dus ook voor het ouderlijk gezag, waardoor ze in ieder geval enigzins opgevoed werden. Dit laatste laat volgens mij sterk te wensen over bij bepaalde gezinnen, waar vooral hangjongeren uit voortkomen (observering).

Of er daadwerkelijk een stijging is, daar durf ik me niet met zekerheid over uit te laten, het LIJKT (en niet alleen gezien de media) in ieder geval wel stijgend te zijn. Maar ook al is het niet stijgend, dan kan het nog altijd dalend gemaakt worden
Met citaat reageren
Oud 26-12-2003, 11:08
Verwijderd
Citaat:
Fade of Light schreef op 26-12-2003 @ 12:02:
Niet alleen gezien de media, maar ook op straat lijkt het wel duidelijker zichtbaar. Met als kanttekening natuurlijk, dat ik nu ouder ben dan 10 jaar geleden en dus anders tegen de wereld aankijk.
Yup. Alleen zijn wij nog niet zo oud dat we echt goed kunnen vergelijken tussen decennia geleden en nu. Ik weet wel dat er toen ik een jaartje of acht was, ook al 'klierjongens' waren die in fietsenstallingen rondhingen en mensen uitscholden als ze langsliepen, hangjeugd is wel van alle tijden in ieder geval Ik denk niet dat alle onveiligheid aan de media te wijten is, de samenleving is zeker gewelddadiger geworden, maar het zijn toch wel meer factoren dan alléen toegenomen criminaliteit.

Citaat:
Maar ook met toevoeging van verhalen van vroeger, lijkt het me, dat kinderen toen beter onder de duim gehouden werden en meer respect hadden voor hun ouders, dus ook voor het ouderlijk gezag, waardoor ze in ieder geval enigzins opgevoed werden. Dit laatste laat volgens mij sterk te wensen over bij bepaalde gezinnen, waar vooral hangjongeren uit voortkomen (observering).
Uhuh. Daar heb je wel gelijk in. Als ik mezelf ook puur op observatie baseer dan lijkt het einde van de wereld wel nabij. Kinderen van negen of tien jaar die beginnen met roken, stelen, mensen slaan, etcetera. Compleet losgeslagen van het ouderlijk gezag. Kinderen hadden vroeger inderdaad meer respect voor hun ouders. Hoe het komt dat dat veranderd is?

Veranderde opvattingen denk ik...het idee dat kinderen 'vrij' gelaten moeten worden (in zekere zin plukken wij nu de wrange vruchten van de 'vrije' jaren zeventig - alles moest maar kunnen enz. dat was geen tolerantie, maar onverschilligheid). Kinderen praten meer met elkaar over hun ouders, zien op TV en lezen in blaadjes waar anderen mee zitten, enz.enz. hebben veel meer vergelijkingsmateriaal.

Citaat:
Of er daadwerkelijk een stijging is, daar durf ik me niet met zekerheid over uit te laten, het LIJKT (en niet alleen gezien de media) in ieder geval wel stijgend te zijn. Maar ook al is het niet stijgend, dan kan het nog altijd dalend gemaakt worden
Het líjkt zeker zo en ik denk dat het ook wel zo is
Met citaat reageren
Oud 26-12-2003, 11:30
Negrotiator
Negrotiator is offline
Maar stel dat het niet veranderd is ten opzichte van vroeger, geeft ons dat dan een vrijbrief nergens meer iets aan te doen?
Met citaat reageren
Oud 26-12-2003, 11:50
little nemo
little nemo is offline
Citaat:
Negrotiator schreef op 26-12-2003 @ 12:30:
Maar stel dat het niet veranderd is ten opzichte van vroeger, geeft ons dat dan een vrijbrief nergens meer iets aan te doen?
nee...alleen misschien zouden mensen gewoon kunnen ophouden met zeiken over normen en waarden en alles en gewoon de problemen pragmatisch oplossen met langetermijnsoplossingen ipv constant zitten zeggen dat ze maar strenger moeten straffen enzo. maarja, dat is kennelijk voor de gemiddelde cda-vvd-lpf stemmende burger te hoog gegrepen
Oud 26-12-2003, 11:54
Negrotiator
Negrotiator is offline
Citaat:
little nemo schreef op 26-12-2003 @ 12:50:
nee...alleen misschien zouden mensen gewoon kunnen ophouden met zeiken over normen en waarden en alles en gewoon de problemen pragmatisch oplossen met langetermijnsoplossingen ipv constant zitten zeggen dat ze maar strenger moeten straffen enzo. maarja, dat is kennelijk voor de gemiddelde cda-vvd-lpf stemmende burger te hoog gegrepen
Het probleem bestaat enkel bij de illusie dat er een probleem is?
Met citaat reageren
Oud 26-12-2003, 11:57
little nemo
little nemo is offline
Citaat:
Negrotiator schreef op 26-12-2003 @ 12:54:
Het probleem bestaat enkel bij de illusie dat er een probleem is?
nee, meer bij de illusie dat repressie een oplossing is en bij de illusie dat het uberhaupt snel opgelost zou kunnen worden (al geldt dat laatste vooral voor de lpf)
natuurlijk is er wel een probleem; het mag dan van alle tijden zijn, geweld is gewoon een probleem. niet zo groot als dat de media (tillegraaf vooral) het maken, maar daarom moet er nog wel iets aan gedaan worden. en 'iets' is vooral voorkomen dat mensen geweld willen gebruiken, maar dat zie ik in onze samenleving nog niet snel gebeuren, ook al vind ik het te ver voeren om hier een betoog te gaan houden over de daadwerkelijke oorzaken van geweld en de oplossingen daarvoor.
Oud 26-12-2003, 13:52
NN
NN is offline
Bij normen en waarden denken we tegenwoordig aan de gristelijke levensvisie van JP, maar eigenlijk zou het om zaken als respect voor elkaar, sociaal met anderen omgaan, e.d., moeten gaan.

En deze normen en waarden die ik belangrijk acht worden niet eens nageleefd door de mensen die er de mond van vol hebben.
Met citaat reageren
Oud 26-12-2003, 15:45
*Burning water*
*Burning water* is offline
Citaat:
NN schreef op 26-12-2003 @ 14:52:
Bij normen en waarden denken we tegenwoordig aan de gristelijke levensvisie van JP, maar eigenlijk zou het om zaken als respect voor elkaar, sociaal met anderen omgaan, e.d., moeten gaan.

En deze normen en waarden die ik belangrijk acht worden niet eens nageleefd door de mensen die er de mond van vol hebben.
De waarden die jij noemt zijn voorbeelden van christelijke waarden. Jammer alleen, inderdaad, dat JP en co wel veel praten over normen en waarden, maar in hun daden deze waarden nogal eens over het hoofd zien.
Oud 27-12-2003, 19:46
NN
NN is offline
Citaat:
*Burning water* schreef op 26-12-2003 @ 16:45:
De waarden die jij noemt zijn voorbeelden van christelijke waarden. Jammer alleen, inderdaad, dat JP en co wel veel praten over normen en waarden, maar in hun daden deze waarden nogal eens over het hoofd zien.
De voorbeelden die ik noem zijn niet enkel christelijk, maar algemeen voor iedereen.
Met citaat reageren
Oud 30-12-2003, 20:48
*carmen*
*carmen* is offline
Ik vind dat ik persoonlijk redelijk goed op de hoogte ben van dingen die je wel of niet doet. Ik durf zelfs te zeggen dat religie daar geen ene zak mee te maken heeft, want sommige dingen doe je gewoon uit 'menselijkheid'.

Ik vind het om te kotsen, dat mensen bij mij in de buurt durven zeggen dat Nederland verloedert onder de vele culturen die er aanwezig zijn.
Ik vind het nog veel erger dat het tegenwoordige bestuur van de wereld (de VS en Europa.. (engeland)) het aandurft achter elke bewering, achter elk bevel en achter elke speech: 'god bless you' te zeggen.
Waarom, in hemelsnaam, moet je altijd alles terugdraaien op het geloof. Wat is uberhaupt de enige, en eerste oorzaak van alle ooit begonnen oorlogen?
Mensen die het niet met elkaar eens waren, zijn en worden! Dit was op gebied van politiek, sociaal, emotioneel, economisch, maar bovenal: GODSDIENST!
Dus dat je als Nederlander, het nog uit je strot krijgt dat moslims niet even waardevol zijn als de christenen in ons land.
Maar wat we tegenwoordig al zien is dat mensen zeggen: 'dat zijn moslims en wij zijn Nederlanders'!
Nou mensen, als het zo door gaat, heb ik zoiets van bekijk het allemaal lekker maar!

En nu nog de normen en waarden discussie die poogt om in Nederland op tafel gelegd te worden. Ik heb nog nooit zo'n waardeloze discussie gehoord.
Eerst zijn er in ons land verkiezingen, waar het CDA, de PvdA en weet ik veel wie nog meer bovenaan stonden. Dan krijgen de PvdA en het CDA het niet voor elkaar samen te werken. de PvdA doet dus NIET meer mee... en nu wordt er van ons Nederlanders verwacht dat we met elkaar respectvol omgaan en dat wij als Nederlanders toch wel een beetje begrip voor elkaar mogen hebben. Nou mensen, als de politieke leiders in Den Haag het niet voor elkaar krijgen ook maar een samenwerking vol te houden... hoe moet het dan met onze meer dan 5 miljoen inwoners die allemaal anders denken, anders leven, anders voelen en anders willen!?
Met citaat reageren
Oud 30-12-2003, 21:14
Go
Go is offline
Allemaal heel interessant dat gelul van Balkenende, maar het is nu echt tijd dat Balkenende met concrete plannen komt.
Met citaat reageren
Oud 30-12-2003, 22:57
Franse imbeciel
Franse imbeciel is offline
Citaat:
gerwin schreef op 30-12-2003 @ 22:14:
Allemaal heel interessant dat gelul van Balkenende, maar het is nu echt tijd dat Balkenende met concrete plannen komt.
Rome is niet in een dag gebouwd; je verandert een samenleving niet in een paar jaar. Maar dat ter zijde.

Hoewel ik een voorstander ben van het CDA ben, vraag ik mij af in hoeverre de overheid een verandering van de mentaliteit van de mensen kan bewerkstelligen. Enerzijds is de regulering de taak van de overheid; anderzijds hebben al onze landgenoten een eigen visie, die ze niet zomaar bij zich neer leggen.

Ik kan mij dikwijls ergeren aan hufterigheid in het verkeer; al het afval dat langs de weg gegooid wordt, et cetera. De vraag is echter of de overheid er wat aan kan doen. Als onze regering daartoe in staat is, juich ik het van harte toe; indien dat niet zo blijkt te zijn, betreur ik dat er zoveel ophef tevergeefs is en zoveel moeite tevergeefs te loor gegaan is.

Ik heb trouwens gehoord dat de zgn. veelplegers voor een substantieel deel verantwoordelijkheid voor de verloedering, waar we het over hebben, zijn.
Oud 30-12-2003, 23:09
Henkidu
Henkidu is offline
Citaat:
Fade of Light schreef op 26-12-2003 @ 12:02:
Ik weet niet of je hebt opgelet tijdens geschiedenis, maar ik meen me te herinneren dat er in de jaren 60 en ook een beetje in de jaren 70 gesproken werd van langharig, werkschuw tuig dat maar een beetje rond hing, bijvoorbeeld op de dam. Ook provo werd in die tijd uitgemaakt voor ontrichtende elementen in de samenleving die met harde hand moesten worden aangepakt.

Je ziet wel eens van die beelden van grote opstanden en rellen tussen de ME en jongeren/studentenin Amsterdam. Ook werden er rookbommen gegooit bij het huwelijk van Claus en Beatrix. Niet echt een voorbeeld van hoe goed de normen en waarden waren in die tijd of van ouders die hun kinderen onder de duim hielden.

Vroeger waren er trouwens wel strafkampen, of heropvoedingskampen zoals ze heette, voor 'onmaatschappelijken' (jaren 50-60). Het hielp geen ruk en ze zijn er ook al snel mee opgehouden.

Iemand schreef hierboven al over de media. Het is niet zo dat als de telegraaf en andere volgzame media schrijven dat het slecht gaat met de maatschappij, het ook zo is. We moeten wle kritisch blijven.

Als laatste: als je kijkt naar de mensen die vroeger werden uit werden gemaakt voor losgeslagen, te vrij, asociaal, respectloos, etc, dan zijn dat over het algemeen volwassenen van nu die precies dezelfde dingen zeggen als hun ouders toen. Het zijn allemaal goede burgers geworden, allemaal keurige mensen die hun hoofd schudden bij de aanblik van de jeugd en zeggen: 'vroeger was het allemaal anders en beter, wij waren zo niet' Wel dus.
Oud 31-12-2003, 00:26
Fade of Light
Fade of Light is offline
Citaat:
Henkidu schreef op 31-12-2003 @ 00:09:
Ik weet niet of je hebt opgelet tijdens geschiedenis, maar ik meen me te herinneren dat er in de jaren 60 en ook een beetje in de jaren 70 gesproken werd van langharig, werkschuw tuig dat maar een beetje rond hing, bijvoorbeeld op de dam. Ook provo werd in die tijd uitgemaakt voor ontrichtende elementen in de samenleving die met harde hand moesten worden aangepakt.

ja dus? Ik beweerde niet dat vreoger alles koek en ei was.

Citaat:
Vroeger waren er trouwens wel strafkampen, of heropvoedingskampen zoals ze heette, voor 'onmaatschappelijken' (jaren 50-60). Het hielp geen ruk en ze zijn er ook al snel mee opgehouden.
ik vraag ook niet om nazipraktijken. Strafkampen hebben andere nadelen waardoor het niet goed gaat (uit hun leefomgeving rukken is vaak niet goed), dus je kunt er geen goede conclusie uit trekken (althans neit waar jij op doelt)

Citaat:
Iemand schreef hierboven al over de media. Het is niet zo dat als de telegraaf en andere volgzame media schrijven dat het slecht gaat met de maatschappij, het ook zo is. We moeten wle kritisch blijven.
Als je beter had gelezen, had je gezien dat ik nogal eens "waarneming" gebruikte. En dan bedoel ik natuurlijk niet een warneming uit de media

Citaat:
Als laatste: als je kijkt naar de mensen die vroeger werden uit werden gemaakt voor losgeslagen, te vrij, asociaal, respectloos, etc, dan zijn dat over het algemeen volwassenen van nu die precies dezelfde dingen zeggen als hun ouders toen. Het zijn allemaal goede burgers geworden, allemaal keurige mensen die hun hoofd schudden bij de aanblik van de jeugd en zeggen: 'vroeger was het allemaal anders en beter, wij waren zo niet' Wel dus.
hmm is dat zo, of zijn dat deels de ouders die nu voor de probleemjongeren zorgen? Daar lijken me geen goede cijfers over bekend.
Met citaat reageren
Oud 31-12-2003, 09:53
Gimme more beer
Gimme more beer is offline
Iedereen die roept dat er een gebrek is aan normen en waarden moet nog eens een keer gaan nadenken. Een gebrek aan normen lijkt me sterk, normen worden vastgelegd door de staat en je kunt dus helemaal niks zeggen over een "tekort aan normen", want het enige wat je daaraan kan doen is meer wetten maken, je wetten verbreden en aanscherpen!

Een gebrek aan waarden is helemaal bullshit, want wij zijn juist degenen die die waarden maken. Waarden van een cultuur zijn onlosmakelijk verbonden met de moraal van een cultuur en dus kun je zeggen dat op het moment dat een bevolking andere dingen (normaal) gaat vinden, je de waarden van een cultuur verandert!

Door je eigen moraal te scheppen en te verspreiden kun je waarden veranderen en deze nieuwe waarden maken dan ook weer nieuwe normen! Tijden veranderen en waarden dus ook...

Als je vindt dat de normen en waarden van deze cultuur (want ook multi-etnisch (nee, het is niet multicultureel zolang wij christelijke feestdagen hebben) is 1 cultuur) niet kloppen, dan heb ik een paar tips voor je... Schrijf een boek! Ga eens op een platform staan met een megafoon, je eigen mening verkondigen! Ga de politiek in! Begin een actiegroep! Discussier mee op forums! Pas dan ben je bezig met het veranderen van een waarde in een cultuur. Want ook al "bekeer" (vies woord) je 1 persoon, het is wel 1 heeeel klein stapje!

Dat een cultuur niet aan jouw waarden voldoet hoeft niet te betekenen dat er een gebrek aan waarden is!

En nee, daar zeg ik niet mee dat ik zo blij ben met de maatschappij waarin wij nu leven, maar daarom ben ik hier nu ook, daarom discussieer ik mee en daarom loop ik ook regelmatig mee in demonstraties en schrijf ik artikelen!

"Mij gaat het aan, dus voel ik me betrokken! Ik wil mijn mening laten horen! Jij ook?"
Oud 31-12-2003, 11:09
Go
Go is offline
Citaat:
Franse imbeciel schreef op 30-12-2003 @ 23:57:
Rome is niet in een dag gebouwd; je verandert een samenleving niet in een paar jaar. Maar dat ter zijde.

Hoewel ik een voorstander ben van het CDA ben, vraag ik mij af in hoeverre de overheid een verandering van de mentaliteit van de mensen kan bewerkstelligen. Enerzijds is de regulering de taak van de overheid; anderzijds hebben al onze landgenoten een eigen visie, die ze niet zomaar bij zich neer leggen.

Ik kan mij dikwijls ergeren aan hufterigheid in het verkeer; al het afval dat langs de weg gegooid wordt, et cetera. De vraag is echter of de overheid er wat aan kan doen. Als onze regering daartoe in staat is, juich ik het van harte toe; indien dat niet zo blijkt te zijn, betreur ik dat er zoveel ophef tevergeefs is en zoveel moeite tevergeefs te loor gegaan is.

Ik heb trouwens gehoord dat de zgn. veelplegers voor een substantieel deel verantwoordelijkheid voor de verloedering, waar we het over hebben, zijn.
Ik vind het ook niet voor niks veel interessanter dat Balkenende met concrete plannen komt. Ik weet ook wel dat zijn plannen moeilijk in wetgeving om te zetten zijn. Je kan je ook afvragen waarom Balkenende zo'n succes heeft met dat normen en waarden debat. Volgens mij schiet de overheid duidelijk te kort in het naleven van de bestaande regels en het scheppen van duidelijkheid. Als iemand iets uit het raampje van z'n auto gooit, zet er een forse boete op! De overheid kan dat geld zeer goed gebruiken.
En trouwens: Balkenende verandert de samenleving echt niet, in ieder geval niet als het gaat om het wel of niet opstaan voor een bejaarde in de bus of tram. De mensen weten best wat wel en niet kan, wat wel of niet fatsoenlijk is, het is de taak van de overheid om duidelijke regels te maken en die vervolgens ook te handhaven.
Met citaat reageren
Oud 31-12-2003, 11:45
Maarten
Maarten is offline
Citaat:

ik open met een korte uitspraak, ik discussier later wel met grote stukken:

er is nooit gebrek aan normen en waarden. normen en waarden verdwijnen niet, ze veranderen slechts.
dat ze nou toevallig niet naar de smaak van JP zijn
Een schot in de roos! I totally agree.

Ik vind wel dat de meeste mensen niet echt goed opgevoed zijn en in hun inlevingsvermogen in wat ze bij anderen aandoen vrij beperkt zijn.
Met citaat reageren
Oud 31-12-2003, 13:40
Gimme more beer
Gimme more beer is offline
Citaat:
NN schreef op 26-12-2003 @ 14:52:
Ook dat zijn geen normen en waarden, zoals ik al uitlegde in mijn stuk... Dat zijn misschien wel jouw waarden, maar dat zijn het nog niet de normen en waarden van deze maatschappij.
Reageren

Regels voor berichten