Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 15-12-2003, 15:55
aap777
aap777 is offline
Op dit moment maakt mijn pc erg veel lawaai. Ik wil graag mijn pc een flink stuk stiller krijgen, het liefst muisstil. Kan iemand mij vertellen wat ik aan mijn systeem moet veranderen om het écht stil te krijgen? Want zoals het nu is vind ik het zeer onprettig.

Hieronder mijn huidige configuratie:

AMD Athlon XP 2400+ (2,0GHz)
Arctic Copper Silent 2
Asus A7N8X Deluxe Rev 2.0, nForce2-ST (Sound, 2xLan, 1394, Sata)
1024MB PC3200 DDR SDRAM Corsair TWINX ( 2 x 512MB LowLatency) Heatspeader
PowerColor ATi Radeon 9600 Pro 128 MB
2x Maxtor 160GB (DiamondMax Plus 9, 7200rpm 8MB)
TEAC DVD DV-516E 16X/48X (Black) BLK
Chieftec Dragon Series: DA-01BD (zwart, zonder voeding)
Voeding Zalman 400 Watt (ZM400A-APF)

Een nieuwe voeding kopen lijkt me niet nodig, deze Zalman is erg stil. Ik ben ook niet van plan een nieuwe kast te kopen. Ik heb in de kast geen casefans draaien. De enige fans zijn die van de voeding, de cpu koeler en de koeler van de vga kaart. Ik denk dat de laatste een van de grootste boosdoeners is. Ook denk ik zelf om een betere cpu koeler te kopen, een die stiller is en misschien ook wat beter koelt. Welke kunnen jullie mij aanraden?
Een andere oplossing is misschien waterkoeling. Hoe zit het daarmee? Kan ik daar serieus over nadenken? Welk setje kan in mijn kast en is goed?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 15-12-2003, 16:09
Verwijderd
Je kunt met het programmaatje SpeedFan (vrijwel overal op het net te vinden, even zoeken) de snelheid van je ventilatoren regelen, zodat je zelf een snelheid kunt kiezen waarop je ze niet of minder hoort. Dit kan met alle ventilatoren die een RPM-signaal geven (dus waarvan je kunt zien met hoeveel toeren ze draaien).

Die Zalman-voeding is volgens mij al een hele stille, maar je kunt de snelheid van die fans geloof ik niet regelen. Die 2400+ van je hoort niet echt warm te worden - het is een Tbred-B die op 1.60 of 1.65 volt hoort te draaien. Als het goed is kun je makkelijk toe met een langzamer draaiende fan, dan zou hij nog onder de 45 graden moeten blijven. Met Speedfan kun je ook de snelheid van je CPU-fan regelen.

De koeling van je videokaart is inderdaad vaak het kritieke punt in een stil systeem - veel fabrikanten leveren brakke fannetjes mee bij hun kaarten. Een zeer stille oplossing is de Zalman ZM-80HP, een systeem met heatpipes dat je videokaart koelt en geen geluid produceert. Waterkoeling is natuurlijk wel stil, maar voor een 2400+ natuurlijk complete overkill. Dan kun je wel leukere dingen met je geld doen.
Met citaat reageren
Oud 15-12-2003, 16:40
unpopular
unpopular is offline
de zalman zm-80hp is idd een heel mooie oplossing want de 9600 kan soms wat herrie geven.
al is het niet super goedkoop geloof dat je er een 25euro voor neerlegt, maar dan heb je ook iets leuks(heb hem zelf ook).

Ook zou je de cooler op je processor kunnen vervangen (zeker als het een 8cm fan is, een papst kooler zou ook niet verkeerd zijn) Of je zou een 12cm fan op je processor kunnen bouwen en die op 7volt te laten draaien dan heb je die ook een stuk stiller gemaakt, al heb je dan wel een adapter nodig maar dat zijn ook niet de kosten.

watercooling is idd een beetje overkill al is het natuurlijk wel fun
Met citaat reageren
Oud 15-12-2003, 17:19
Puta
Puta is offline
Citaat:
unpopular schreef op 15-12-2003 @ 17:40:
de zalman zm-80hp is idd een heel mooie oplossing want de 9600 kan soms wat herrie geven.
al is het niet super goedkoop geloof dat je er een 25euro voor neerlegt, maar dan heb je ook iets leuks(heb hem zelf ook).

Ook zou je de cooler op je processor kunnen vervangen (zeker als het een 8cm fan is, een papst kooler zou ook niet verkeerd zijn) Of je zou een 12cm fan op je processor kunnen bouwen en die op 7volt te laten draaien dan heb je die ook een stuk stiller gemaakt, al heb je dan wel een adapter nodig maar dat zijn ook niet de kosten.

watercooling is idd een beetje overkill al is het natuurlijk wel fun
kheb wel eens gehoord dat die koeling lek sprong
Oud 15-12-2003, 18:28
Verwijderd
Citaat:
Put@ schreef op 15-12-2003 @ 18:19:
kheb wel eens gehoord dat die koeling lek sprong
Als je een goede koeling hebt gebeurt dat niet, maar je hebt natuurlijk altijd een kleine kans dat een waterkoeling springt. Dan ben je dus gewoon heel erg fucked, ja.
Met citaat reageren
Oud 15-12-2003, 19:25
aap777
aap777 is offline
Mijn pc is niet verzekerd voor waterschade
Maar aan de andere kant, ik wil zowieso binnenkort gaan upgraden naar een XP 3000+. Misschien is waterkoeling toch geen verkeerd idee?
Wat is een goede set? Wel intern, want ik wil geen externe apparaten naast mn pc hebben staan.
Met citaat reageren
Oud 15-12-2003, 21:53
Verwijderd
Citaat:
webjunk schreef op 15-12-2003 @ 20:25:
Mijn pc is niet verzekerd voor waterschade
Maar aan de andere kant, ik wil zowieso binnenkort gaan upgraden naar een XP 3000+. Misschien is waterkoeling toch geen verkeerd idee?
Misschien is upgraden naar een 3000+ wel een heel slecht idee? Dat ding draait op een nauwelijks hogere interne klok dan een 2400+. De 3000+ en 3200+ van AMD maken hun beloftes gewoon niet waar, ze blijven ver achter bij 3.0 en 3.2 GHz modellen van Intel en zijn een wanhopige poging van AMD om nog wat centen uit de verouderde Athlon-core te persen.

Als je echt flink in snelheid vooruit wilt gaan, spaar dan even door en koop een Athlon-64
Met citaat reageren
Oud 15-12-2003, 22:21
unpopular
unpopular is offline
idd heb je wat geld over pak een amd-64 zag bij de mycom een aanbieding van 399,- moederbord met 3000+ (al ben ik geen mycom fan).

Een watercooling kun je overigens het beste zelf bouwen een set heeft vaak minimaal 1 onderdeel wat je niet leuk/goed vind/is.

En ben je een beetje handig koop een lose cpucooler(en alle andere blokken die je wil vga,hdd) en koop op de sloop een niet lekkende radiator, wat slangen en een pompje er bij en je bent voor een 100euro klaar maar dan heb je wel een dikke koeling.

al moet ik zeggen dat een ventilator loze externe watercooler ook wel iets heeft : linkje

voor meer vragen over watercooling zou ik ff zoeken er zijn al veel dingen op scholieren.com aan de orde gekomen.

[edit] regelmatig is het ook zo dat als er water uit je cooling op je pc komt dat het niet meteen het einde van je pc is dit omdat koelwater geen minerale en zouten bevatten die het "water" geleidend maken.
Met citaat reageren
Oud 15-12-2003, 23:20
Verwijderd
Wat ook scheelt is je PC onder je bureau zetten bijoorbeeld. Op oor-hoogte heb je veel meer last van de herrie. (logisch ook eigenlijk)
Met citaat reageren
Oud 16-12-2003, 09:17
unpopular
unpopular is offline
Nadeel kan wel zijn dat de lucht onder je buro overnieuw gebruikt wordt voor de cooling waardoor de pc de al warme lucht weer naar binnen zuigt nadeel is dan natuurlijk dat je pc minder cool blijft.
Met citaat reageren
Oud 16-12-2003, 12:39
Verwijderd
Citaat:
unpopular schreef op 16-12-2003 @ 10:17:
Nadeel kan wel zijn dat de lucht onder je buro overnieuw gebruikt wordt voor de cooling waardoor de pc de al warme lucht weer naar binnen zuigt nadeel is dan natuurlijk dat je pc minder cool blijft.
Dan heb je het al over een bureau waar helemaal geen airflow onder is en over een PC die veel warmte genereert...hij heeft een 2400+ met verder geen buitengewoon warme componenten, geen kacheltjes als Geforce4 4600's of WD Raptors e.a.
Met citaat reageren
Oud 17-12-2003, 07:30
Enlightenment
Enlightenment is offline
Citaat:
nare man schreef op 15-12-2003 @ 22:53:
Misschien is upgraden naar een 3000+ wel een heel slecht idee? Dat ding draait op een nauwelijks hogere interne klok dan een 2400+. De 3000+ en 3200+ van AMD maken hun beloftes gewoon niet waar
Mwah, de 3000+ met 400MHz FSB doet het volgens mij heel aardig, en voor 197 euro is dat een betaalbare keus.

Maar een 3000+ Athlon 64 is natuurlijk vele malen beter, de 3000+ versie is itt de 3200+ versie toch redelijk betaalbaar. Jammer dan de verminderde cache, dat scheelt in spellen zo'n 2 tot 5% in performance. Maar de clock is wel hetzelfde, 2.0GHz.
Reageren

Regels voor berichten