Advertentie | |
|
![]() |
||
Citaat:
||
![]() |
Citaat:
Maar omdat we niet veel weten om in dat werkstuk te doen over de prijzenoorlog willen we ook een onderdeel marketing maken. Heeft iemand daar ideeen of tips voor? Of info site over prijzenoorlog... |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Zo'n jaarverslag kan je meestal ook gewoon aanvragen; krijg je een mooi boekje thuis met alle cijfers. Heel handig. En misschien is het verder leuk om het globale marketing plan per supermarkt te vergelijken (hoe market de AH zich nu? en de Edah? etc). Dat levert wel leuke dingen op denk ik... Dan krijg je dus min of meer twee zaken; vergeleken prijzen en vergeleken marketingplannen, en in principe zou je dat weer met elkaar kunnen vergelijken. (bv: De AH's doelgroep was voorheen vooral de goedverdienende burger; zie je zoiets misschien terug in de cijfers? Of bv. de Aldi...). Leuk idee iig! Succes! |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
![]() Maar zou je dat marketing plan per supermarkt moeten aanvragen? Of zijn daar sites voor. Ik zal eens gaan zoeken. Maar hoe kan je die 2 zaken (vergeleken prijzen+marketingplannen) weer met elkaar vergelijken? Want hoe kan je dat terug zien in de cijfers (dat doelgroep vooral goedverdienende burger is) |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Zo link je marketing en cijfers wat. Met die prijzenoorlog is dat natuurlijk nog interessanter; de AH market nu heel anders dan voorheen; met lage prijzen! Eerst was het vooral de kwaliteit, niet zozeer de prijs. Ook leuk om dat met elkaar te vergelijken; werkt dit nieuwe plan zoals AH dat wil? En dat kan je dan dus ook voor andere supermarkten doen, hoe veranderen zij hun marketing-plannen om te overleven in een prijzenoorlog? (De Edah heeft bijvoorbeeld weer een zegeltjes-actie, zie je dat terug in de cijfers? (waarschijnlijk wel, aangezien veel Nederlanders graag zegeltjes verzamelen, dus ja, dat is dus vast een goede actie).). Mja, je hebt echt een leuk onderwerp ![]() |
![]() |
|
Verwijderd
|
Oh ja, over die markting-plannen; je hebt volgens mij wel standaars schema's met belangrijke punten, probeer te bepalen hoe verschillende supermarkten dat hebben ingevuld..
Dat zijn de vijf P's trouwens: prijs, product, plaats, promotie en personeel. Dus : hoe regelt de supermarkt de prijzen van hun producten? Wat voor producten bieden ze aan (vooral A-merken? of juist B- of C-merken?)? En hoe presenteren ze deze? (De AH heeft daar echt een heel plan achter zitten; meestal met je linksom de winkel door, mensen lopen dan nml langzamer en zien dus ook meer, daarnaast liggen de duurdere producten vaak op ooghoogte en op kinder-ooghoogte (ja, kinderen bepalen heel veel van wat hun ouders kopen!). En ook de speciale-stands met aanbiedingen zijn speciaal geplaatst.) Waar vind je vooral de supermarkt van dat merk? (AH's zie je veel in het centrum, waarom? En hoe zit dat met de Edah en de Aldi?) Hoe is de promotie verder nog? (Dus bv in media en met acties.) En hoe is het personeel? (Als ze heel vriendelijk mensen helpen, voelen mensen zich prettig. Wanneer ze niet vriendelijk zijn of gewoon al niet zo vrolijk, dan voelen mensen zich niet zo welkom.) En ja, dan heb je nog service he, dat valt een beetje onder personeel. Heel veel succes ![]() |
![]() |
|
![]() |
Voor cijfers kun je kijken op www.jaarverslag.com, je vindt daar van veel ondernemingen de jaarverslagen. Je moet dan wel de overkoepelende onderneming aanklikken, want bijv Albert Heijn staat er niet in. Je moet dan Ahold hebben. In die jaarverslagen staan dan vaak wel weer de cijfers per zelfstandige business unit. Wat je ook kunt doen is surfen naar de websites van de (wederom overkoepelende) ondernemingen (bijv. www.ahold.nl) en de jaarverslagen aanvragen. Je krijgt ze dan per post thuisgestuurd.
Ik wens je veel succes met je profielwerkstuk, ik heb hem gelukkig zelf afgelopen maandag ingeleverd ![]() |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
|
![]() |
Je kunt naar www.laurus.nl surfen (kheb er net ff gekeken) en daar de jaarverslagen bekijken of aanvragen. Klik op fin. publicaties, de cijfers gaan helaas maar tot de helft van 2003. (het jaarverslag van 2003 komt nl binnenkort uit) Als je op 'kerncijfers' klikt, kun je de netto-omzet bekijken van een aantal jaar. Suc6
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Verder kan ik nergens vinden welke marketing er per supermarkt wordt gebruikt... 't is wel een moeilijk onderwerp.... ![]() |
![]() |
|
Verwijderd
|
Op www.ahold.nl staan ook de cijfers van het derde kwartaal 2003, ja, je moet maar even kijken, de helft is overbodig denk ik... kijk vooral naar de kosten de ze maken en wat ze er voor terug krijgen, je zal dan zeker wel een verschil tussen de AH en bv de Aldi zien.
Gewoon goed zoeken; 't staat echt wel ergens, omdat ze graag die cijfers openbaar houden voor geïnteresseerden (anders lijkt het heel gesloten, dat willen ze niet). Je kan ook een jaarverslag aanvragen; kost je niets, krijg je een mooi boekje thuis met alle overzichten, altijd fijner dat Adobe Reader ofzo... Mja, veel meer kan ik eigenlijk ook niet zeggen, gewoon goed zoeken naar cijfers van het 3de kwartaal en misschien nog het jaarverslag van 2002. |
![]() |
|
![]() |
Ik heb dingen bij Ahold aangevraagd en al gekregen. Nu nog van andere supermarkten. Heeft de super geen website? www.superdeboer.nl staat nix op
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie |
PWS Economie Prijzenoorlog JanPaul19 | 1 | 11-01-2016 06:11 |