Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 05-12-2003, 21:20
johnbiezen
johnbiezen is offline
Ik ga ik mijn profielwerkstuk doen over de prijzenoorlog. Nu ga ik prijzen in de winkel onderzoeken, elke week opmeten, en dat een maand lang, kijken welke de goedkoopste is, en of ze het kunnen volhouden (of ze de prijzen niet verhogen).
Maar omdat het een 'werkstuk' moet worden willen we ook een stuk doen over de marketing.
Wie heeft hier misschien tips voor (dingen over marketing)? Wat ik zowieso wil doen is kwartaalcijfers van de supermarkten erbij pakken, en kijken naar prijselasticiteit, kijken of ze meer klanten/omzet. (als ik weet waar ik de kwartaalcijfers kan vinden). En heeft iemand misschien interessante handige sites over de prijzenoorlog..
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 05-12-2003, 22:11
WishfulDreaming
WishfulDreaming is offline
Hoe wil je aan al die cijfers komen?

Ik kan je alleen vertellen dat het gevolg voor de grote supermarkten is: meer klanten, minder omzet.

Ik kan je echt niet helpen sorry, lijkt me alleen maar lastig zo
Met citaat reageren
Oud 06-12-2003, 08:39
johnbiezen
johnbiezen is offline
Citaat:
WishfulDreaming schreef op 05-12-2003 @ 23:11:
Hoe wil je aan al die cijfers komen?

Ik kan je alleen vertellen dat het gevolg voor de grote supermarkten is: meer klanten, minder omzet.

Ik kan je echt niet helpen sorry, lijkt me alleen maar lastig zo
Hoe zou jij het willen doen dan?
Met citaat reageren
Oud 06-12-2003, 09:50
martijn1985
martijn1985 is offline
Als het goed is kun je van de grote NV's de prijzen wel opvragen. Maar dat is dan van de concerns: Laurus (Konmar, Edah, Super de Boer) en Ahold (o.a Albert Heijn). Maar ik weet niet of je dat van de supermarkten afzonderlijk kunt inzien.
Met citaat reageren
Oud 06-12-2003, 11:08
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
De consumentenbond doet ook om de zoveel tijd prijspeilingen. Misschien heb je daar wat aan (kan je vinden in de consumentengids)
Oud 06-12-2003, 15:02
johnbiezen
johnbiezen is offline
Citaat:
Daantje_0705 schreef op 06-12-2003 @ 12:08:
De consumentenbond doet ook om de zoveel tijd prijspeilingen. Misschien heb je daar wat aan (kan je vinden in de consumentengids)
Maar ik ga dus zelf de prijzen opmeten elke week bij 5 supermarkten en een stuk of 10 producten.
Met citaat reageren
Oud 06-12-2003, 16:11
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
dit kan beter naar economische vakken denk ik zo
Met citaat reageren
Oud 06-12-2003, 16:34
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Citaat:
johnbiezen schreef op 06-12-2003 @ 16:02:
Maar ik ga dus zelf de prijzen opmeten elke week bij 5 supermarkten en een stuk of 10 producten.
Dat had ik idd ook begrepen maar omdat de prijzenoorlog al een poosje bezig is, is het misschien handig om ook te vergelijken met een jaar geleden en die kan je dus in de Consumentengids vinden. Ook kan je daar een lijst vinden van producten die worden vergeleken (en dus in de meeste winkels wel verkrijgbaar zijn). Misschien dat je daar wat aan hebt.
Oud 06-12-2003, 19:10
johnbiezen
johnbiezen is offline
Citaat:
Daantje_0705 schreef op 06-12-2003 @ 17:34:
Dat had ik idd ook begrepen maar omdat de prijzenoorlog al een poosje bezig is, is het misschien handig om ook te vergelijken met een jaar geleden en die kan je dus in de Consumentengids vinden. Ook kan je daar een lijst vinden van producten die worden vergeleken (en dus in de meeste winkels wel verkrijgbaar zijn). Misschien dat je daar wat aan hebt.
Ja mooi idee.
Maar omdat we niet veel weten om in dat werkstuk te doen over de prijzenoorlog willen we ook een onderdeel marketing maken. Heeft iemand daar ideeen of tips voor?
Of info site over prijzenoorlog...
Met citaat reageren
Oud 06-12-2003, 19:39
Verwijderd
Citaat:
martijn1985 schreef op 06-12-2003 @ 10:50:
Maar ik weet niet of je dat van de supermarkten afzonderlijk kunt inzien.
Vaak presenteren ze het heel uitgebreid en kan je dus ook de cijfers van de supermarkten afzonderlijk inzien.
Zo'n jaarverslag kan je meestal ook gewoon aanvragen; krijg je een mooi boekje thuis met alle cijfers. Heel handig.

En misschien is het verder leuk om het globale marketing plan per supermarkt te vergelijken (hoe market de AH zich nu? en de Edah? etc). Dat levert wel leuke dingen op denk ik... Dan krijg je dus min of meer twee zaken; vergeleken prijzen en vergeleken marketingplannen, en in principe zou je dat weer met elkaar kunnen vergelijken. (bv: De AH's doelgroep was voorheen vooral de goedverdienende burger; zie je zoiets misschien terug in de cijfers? Of bv. de Aldi...).

Leuk idee iig!
Succes!
Met citaat reageren
Oud 06-12-2003, 21:59
johnbiezen
johnbiezen is offline
Citaat:
Andijvie schreef op 06-12-2003 @ 20:39:
Vaak presenteren ze het heel uitgebreid en kan je dus ook de cijfers van de supermarkten afzonderlijk inzien.
Zo'n jaarverslag kan je meestal ook gewoon aanvragen; krijg je een mooi boekje thuis met alle cijfers. Heel handig.

En misschien is het verder leuk om het globale marketing plan per supermarkt te vergelijken (hoe market de AH zich nu? en de Edah? etc). Dat levert wel leuke dingen op denk ik... Dan krijg je dus min of meer twee zaken; vergeleken prijzen en vergeleken marketingplannen, en in principe zou je dat weer met elkaar kunnen vergelijken. (bv: De AH's doelgroep was voorheen vooral de goedverdienende burger; zie je zoiets misschien terug in de cijfers? Of bv. de Aldi...).

Leuk idee iig!
Succes!
Dat lijkt me leuk jha .
Maar zou je dat marketing plan per supermarkt moeten aanvragen? Of zijn daar sites voor. Ik zal eens gaan zoeken. Maar hoe kan je die 2 zaken (vergeleken prijzen+marketingplannen) weer met elkaar vergelijken? Want hoe kan je dat terug zien in de cijfers (dat doelgroep vooral goedverdienende burger is)
Met citaat reageren
Oud 06-12-2003, 22:13
Verwijderd
Citaat:
johnbiezen schreef op 06-12-2003 @ 22:59:
Dat lijkt me leuk jha .
Maar zou je dat marketing plan per supermarkt moeten aanvragen? Of zijn daar sites voor. Ik zal eens gaan zoeken. Maar hoe kan je die 2 zaken (vergeleken prijzen+marketingplannen) weer met elkaar vergelijken? Want hoe kan je dat terug zien in de cijfers (dat doelgroep vooral goedverdienende burger is)
Zo'n plan wisselt vaak wel, dus je moet gewoon zelf een beetje de folders en de winkel analyseren (heel globaal doen). Bij bijvoorbeeld de AH valt je dan wel op dat veel winkels heel sfeervol zijn ingericht voor een supermarkt, bij de Aldi juist het omgekeerde; daar staan alle producten in dozen. Ik weet natuurlijk niet of je zoiets terug ziet in de cijfers, maar dat kan je iig globaal uit proberen te zoeken... De Aldi bv, de winkel verkoopt vooral heel goedkope producten en is heel goedkoop ingericht, ze hebben zelfs pas sinds kort pin-terminals bij de kassa's en streepjescode-scanners. Ze willen het dus echt zo goedkoop mogelijk. De AH besteedt veel geld aan haar inrichting; in sommige winkels kan je gratis een kopje koffie drinken en staan er echte planten, zodat de supermarktsfeer een beetje verdwijnt. Dat kost natuurlijk geld. Maar zie je veel verschil tussen de winst-cijfers van de Aldi en de AH? Als de Aldi heel weinig winst maakt, kan je dan stellen dat hun marketing-methode niet werkt? (Want inrichting van winkels is ook marketing he.) Of andersom natuurlijk... 't Hoeft natuurlijk niet helemaal onderzocht te worden, je kan ook vragen bedenken die misschien leuk zijn om later nog uit te zoeken; geef dat dan ook aan. Bv. 'Is er verband tussen de verschillende marketing-wijzen van supermarkten en hun winst?', vervolgens geef je daar zelf je mening op.
Zo link je marketing en cijfers wat.

Met die prijzenoorlog is dat natuurlijk nog interessanter; de AH market nu heel anders dan voorheen; met lage prijzen! Eerst was het vooral de kwaliteit, niet zozeer de prijs. Ook leuk om dat met elkaar te vergelijken; werkt dit nieuwe plan zoals AH dat wil? En dat kan je dan dus ook voor andere supermarkten doen, hoe veranderen zij hun marketing-plannen om te overleven in een prijzenoorlog? (De Edah heeft bijvoorbeeld weer een zegeltjes-actie, zie je dat terug in de cijfers? (waarschijnlijk wel, aangezien veel Nederlanders graag zegeltjes verzamelen, dus ja, dat is dus vast een goede actie).).

Mja, je hebt echt een leuk onderwerp
Met citaat reageren
Oud 06-12-2003, 22:21
Verwijderd
Oh ja, over die markting-plannen; je hebt volgens mij wel standaars schema's met belangrijke punten, probeer te bepalen hoe verschillende supermarkten dat hebben ingevuld..

Dat zijn de vijf P's trouwens: prijs, product, plaats, promotie en personeel. Dus : hoe regelt de supermarkt de prijzen van hun producten? Wat voor producten bieden ze aan (vooral A-merken? of juist B- of C-merken?)? En hoe presenteren ze deze? (De AH heeft daar echt een heel plan achter zitten; meestal met je linksom de winkel door, mensen lopen dan nml langzamer en zien dus ook meer, daarnaast liggen de duurdere producten vaak op ooghoogte en op kinder-ooghoogte (ja, kinderen bepalen heel veel van wat hun ouders kopen!). En ook de speciale-stands met aanbiedingen zijn speciaal geplaatst.)
Waar vind je vooral de supermarkt van dat merk? (AH's zie je veel in het centrum, waarom? En hoe zit dat met de Edah en de Aldi?) Hoe is de promotie verder nog? (Dus bv in media en met acties.)
En hoe is het personeel? (Als ze heel vriendelijk mensen helpen, voelen mensen zich prettig. Wanneer ze niet vriendelijk zijn of gewoon al niet zo vrolijk, dan voelen mensen zich niet zo welkom.)

En ja, dan heb je nog service he, dat valt een beetje onder personeel.

Heel veel succes
Met citaat reageren
Oud 07-12-2003, 10:58
johnbiezen
johnbiezen is offline
Bedankt, ik heb je even een pm gestuurd...
Met citaat reageren
Oud 07-12-2003, 11:23
Schumacher
Schumacher is offline
Voor cijfers kun je kijken op www.jaarverslag.com, je vindt daar van veel ondernemingen de jaarverslagen. Je moet dan wel de overkoepelende onderneming aanklikken, want bijv Albert Heijn staat er niet in. Je moet dan Ahold hebben. In die jaarverslagen staan dan vaak wel weer de cijfers per zelfstandige business unit. Wat je ook kunt doen is surfen naar de websites van de (wederom overkoepelende) ondernemingen (bijv. www.ahold.nl) en de jaarverslagen aanvragen. Je krijgt ze dan per post thuisgestuurd.
Ik wens je veel succes met je profielwerkstuk, ik heb hem gelukkig zelf afgelopen maandag ingeleverd .
Met citaat reageren
Oud 07-12-2003, 12:57
johnbiezen
johnbiezen is offline
Citaat:
Schumacher schreef op 07-12-2003 @ 12:23:
Voor cijfers kun je kijken op www.jaarverslag.com, je vindt daar van veel ondernemingen de jaarverslagen. Je moet dan wel de overkoepelende onderneming aanklikken, want bijv Albert Heijn staat er niet in. Je moet dan Ahold hebben. In die jaarverslagen staan dan vaak wel weer de cijfers per zelfstandige business unit. Wat je ook kunt doen is surfen naar de websites van de (wederom overkoepelende) ondernemingen (bijv. www.ahold.nl) en de jaarverslagen aanvragen. Je krijgt ze dan per post thuisgestuurd.
Ik wens je veel succes met je profielwerkstuk, ik heb hem gelukkig zelf afgelopen maandag ingeleverd .
Dus ik moet naar www.ahold.nl surfen, en de jaarverslagen aanvragen? Maar hoe moet ik het doen bij de Laurus groep. Want dit is de Super, edah, C1000. Hoe kan ik de cijfers van die supermarkten afzonderlijk bekijken? Verder...ik heb net ff op jaarverslagen gekeken, en werd bij Ahold doorgelinkt naar jaarverslagen. Dat zijn 86 pagina's, daark ani k niet echt wijs uit worde...
Met citaat reageren
Oud 07-12-2003, 13:41
Schumacher
Schumacher is offline
Je kunt naar www.laurus.nl surfen (kheb er net ff gekeken) en daar de jaarverslagen bekijken of aanvragen. Klik op fin. publicaties, de cijfers gaan helaas maar tot de helft van 2003. (het jaarverslag van 2003 komt nl binnenkort uit) Als je op 'kerncijfers' klikt, kun je de netto-omzet bekijken van een aantal jaar. Suc6
Met citaat reageren
Oud 07-12-2003, 14:42
johnbiezen
johnbiezen is offline
Citaat:
Schumacher schreef op 07-12-2003 @ 14:41:
Je kunt naar www.laurus.nl surfen (kheb er net ff gekeken) en daar de jaarverslagen bekijken of aanvragen. Klik op fin. publicaties, de cijfers gaan helaas maar tot de helft van 2003. (het jaarverslag van 2003 komt nl binnenkort uit) Als je op 'kerncijfers' klikt, kun je de netto-omzet bekijken van een aantal jaar. Suc6
Maar ik wil graag weten welk effect de prijzenoorlog op die cijfers heeft, en dat staat nergens...

Verder kan ik nergens vinden welke marketing er per supermarkt wordt gebruikt...

't is wel een moeilijk onderwerp....
Met citaat reageren
Oud 07-12-2003, 14:48
Verwijderd
Op www.ahold.nl staan ook de cijfers van het derde kwartaal 2003, ja, je moet maar even kijken, de helft is overbodig denk ik... kijk vooral naar de kosten de ze maken en wat ze er voor terug krijgen, je zal dan zeker wel een verschil tussen de AH en bv de Aldi zien.
Gewoon goed zoeken; 't staat echt wel ergens, omdat ze graag die cijfers openbaar houden voor geïnteresseerden (anders lijkt het heel gesloten, dat willen ze niet).

Je kan ook een jaarverslag aanvragen; kost je niets, krijg je een mooi boekje thuis met alle overzichten, altijd fijner dat Adobe Reader ofzo...

Mja, veel meer kan ik eigenlijk ook niet zeggen, gewoon goed zoeken naar cijfers van het 3de kwartaal en misschien nog het jaarverslag van 2002.
Met citaat reageren
Oud 08-12-2003, 15:49
johnbiezen
johnbiezen is offline
Ik heb dingen bij Ahold aangevraagd en al gekregen. Nu nog van andere supermarkten. Heeft de super geen website? www.superdeboer.nl staat nix op
Met citaat reageren
Oud 21-12-2003, 15:09
johnbiezen
johnbiezen is offline
Het schiet al op, maar heeft iemand nog leuke dingen om toe te voegen (voor marketing en prijzenoorlog)..
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten