Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Ontspanning / De Kantine
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 20-12-2003, 16:11
Punkygirl
Punkygirl is offline
Ze zeggen dat door sms, chatten en andere dingen ons taalgebruik achteruit gaat. En dan vooral dat we veel afkortingen gebruik zoals w88, ff, en meer van dat soort dingen.

Wat is jouw mening hierover en gebruik jij veel afkortingen op het web en in smsjes? En wat voor afkortingen dan vooral?
Oud 20-12-2003, 16:20
Bloompje
Bloompje is offline
mwah ik vind het wel meevallen, doe het zelf ook enz. maar mijn moeder zegt dan weer dat ik over een paar jaar niet gewoon meer kan schrijven, en ik merk dat ik wellens op een proefwerk ff in plaats van even wil schrijven, maar het stoort me niet ofzo
Oud 20-12-2003, 16:25
barbara.inc
barbara.inc is offline
ik kan een sms'je en een tentamen gelukkig nog wel uit elkaar houden, dus heb daar geen last van.
Het is wel handig, omdat sms'en nog best duur is en ik toch zoveel mogelijk informatie in 1 bericht wil stoppen.
Oud 20-12-2003, 16:31
rijk_v
rijk_v is offline
mongool is -mgol
Met citaat reageren
Oud 20-12-2003, 16:35
Noínden
Noínden is offline
Ik wil altijd smilies in mijn werkstukken stoppen. Vooral deze: of deze wil nog wel eens op m'n beeldscherm staan. Meestal denk ik net op tijd, 'ho, wacht, dat hoort daar niet...'

Afkortingen gebruik ik niet zo veel.
Oud 20-12-2003, 16:38
Multilot
Multilot is offline
Alleen deze:
Even- eem
(even wordt zelfs verbeterd als ik het gebruik)
Precies -pcies

VOor de rest houd ik er wel van om gewoon nederlands te typen. Of in ieder geval een poging tot doen
Oud 20-12-2003, 16:40
Verwijderd
Citaat:
Noínden schreef op 20-12-2003 @ 17:35:
Ik wil altijd smilies in mijn werkstukken stoppen. Vooral deze: of deze wil nog wel eens op m'n beeldscherm staan. Meestal denk ik net op tijd, 'ho, wacht, dat hoort daar niet...'

whahaha, dat ken ik, inderdaad! ik gebruik alleen op msn en in smsjes afkortingen.
Met citaat reageren
Oud 20-12-2003, 16:43
Noínden
Noínden is offline
Citaat:
WooF schreef op 20-12-2003 @ 17:40:
whahaha, dat ken ik, inderdaad! ik gebruik alleen op msn en in smsjes afkortingen.
Het is echt zo irritant, als het tóch gebeurt. Als ik in tijdnood zit, lees ik het vaak niet meer even over. Komt er een paar weken later zo'n docent op je af.
'Wat staat hier?'
Oud 20-12-2003, 16:50
Verwijderd
Ik heb er eigenlijk geen last van wanneer ik iets voor school moet doen, maar als ik mijn moeder mail, wil er wel eens een afkorting als 'iig' of 'imo' of 'idd' tevoorschijn komen. Maar verder dus eigenlijk nooit...
Met citaat reageren
Oud 20-12-2003, 16:53
Multilot
Multilot is offline
brb gebruik ik ook vaak...
Oud 20-12-2003, 16:54
Lionheart
dat het taalgebruik achteruit gaat vind ik onzin
Met citaat reageren
Oud 20-12-2003, 17:01
RD
RD is offline
Het gebruiken van (voornamelijk) Engelse afkorting is toch juist ook een VERRIJKING van de taal?
Met citaat reageren
Oud 20-12-2003, 17:08
Nuck
Nuck is offline
In smsjes gebruik ik soms afkortingen, maar verder ook niet.
Oud 20-12-2003, 17:22
Qamra
Qamra is offline
Ik gebruik het alleen op i-net en dan ook alleen maar op het forum of in een msn gesprek. Als ik een e-mail stuur naar iemand/instantie/iets dan gebruik ik ze natuurlijk niet (behalve dan heel af en toe de gebruikelijke Nederlandse afkortingen).

Maar ik zie wel dat de taal erdoor achteruit gaat. Maak je een verslag met iemand en dan kom je dingen tegen als "iig" en "idd" en "ff". En dat op het hbo..... *huiver*
Oud 20-12-2003, 17:25
Verwijderd
Citaat:
Noínden schreef op 20-12-2003 @ 17:43:
Het is echt zo irritant, als het tóch gebeurt. Als ik in tijdnood zit, lees ik het vaak niet meer even over. Komt er een paar weken later zo'n docent op je af.
'Wat staat hier?'
ja, inderdaad! en t erge is, dat ik dan vind dat die leraren dan achterlijk zijn. *waarom weten ze dat niet?* terwijl die afkortingen juist achterlijk zijn.
Met citaat reageren
Oud 20-12-2003, 17:30
zwoesj
zwoesj is offline
Ze zijn behoorlijk onzinnig. Wat maakt het uit of je een paar letters meer moet typen?
Met citaat reageren
Oud 20-12-2003, 17:33
ShadowX
ShadowX is offline
Ik denk wel dat de geschreven taal aan het verarmen is. Ik bedoel, het gebruik van smilies maakt dat mensen minder zorgvuldig naar de goede woorden zoeken om een bepaald gevoel uit te drukken.
Oud 20-12-2003, 18:25
Verwijderd
Citaat:
ShadowX schreef op 20-12-2003 @ 18:33:
Ik denk wel dat de geschreven taal aan het verarmen is. Ik bedoel, het gebruik van smilies maakt dat mensen minder zorgvuldig naar de goede woorden zoeken om een bepaald gevoel uit te drukken.
precies wat ik wou zeggen
Met citaat reageren
Oud 20-12-2003, 18:27
Femme-Fatale
Femme-Fatale is offline
Ik had daardoor een onvoldoende voor mijn toets vorig jaar. Ik had bij engels op heel veel plekken u geschreven in plaats van you.
Met citaat reageren
Oud 20-12-2003, 18:33
Quiana
Quiana is offline
* Forum/pm + mailtjes (naar vrienden ed) + smsjes + msn: afkortingen als idd, imho, iig enz.
* Mailtjes (naar instantie oid): geen, of de gebruikelijke als e.d. ed.
Oud 20-12-2003, 18:37
telluriet
telluriet is offline
Al die kutbreezer-afkortingen gebruik ik niet. Heel soms typ ik ff in plaats van 'even'. Verder gebruik ik alleen de als correct Nederlands bestempelde afkortingen als i.v.m, t.z.t, etc.

Laatst gewijzigd op 20-12-2003 om 18:40.
Met citaat reageren
Oud 20-12-2003, 19:41
Balance
Balance is offline
Citaat:
Multilot schreef op 20-12-2003 @ 17:38:
Alleen deze:
Even- eem
(even wordt zelfs verbeterd als ik het gebruik)
die ken of snap ik niet..
gebruik je 'eem' als je 'even' bedoeld?

ik zelf gebruik vrij veel afkortingen. Meestal oid, ea, ff, oa, bijv, imho, ed, enz.
Maar bij toetsen gebruik ik ze nooit.
Oud 20-12-2003, 21:23
Envy
Envy is offline
Citaat:
barbelle schreef op 20-12-2003 @ 17:25:
ik kan een sms'je en een tentamen gelukkig nog wel uit elkaar houden, dus heb daar geen last van.
Het is wel handig, omdat sms'en nog best duur is en ik toch zoveel mogelijk informatie in 1 bericht wil stoppen.
Oud 20-12-2003, 21:43
PV
PV is offline
ik wil in mailtjes naar docenten enzo nog wel eens een smiley gebruiken
Met citaat reageren
Oud 21-12-2003, 09:30
Thomas
Thomas is offline
Ik gebruik altijd normale nederlandse taal, behalve op het forum want daar stop ik af en toe wel een aantal smilies in mijn posts.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 21-12-2003, 09:59
Verwijderd
Ik gebruik niet echt veel afkortingen, alleen de standaard nederlandse en een paar als brb enzo, op msn.

Lastiger zijn de smilies, ik heb regelmatig dat ik in (serieuze) brieven enzo per ongeluk ook overal smilies tussen zet
Met citaat reageren
Oud 21-12-2003, 17:21
Silver rain
Silver rain is offline
Nah ik gebruik niet zoveel maar wel brb, iig, idd, ff, w8 enzo. Ik merk wel dat ik "ff" overal gebruik en smileys ook.
Oud 21-12-2003, 17:24
fractuur
fractuur is offline
Ach, ik hou mn mail, msn, sms en mijn werkstukken en repetities wel uit elkaar hoor. Bovendien vind ik taal leuk, en let dus wel op wat ik schrijf, en hoe ik het schrijf. Gewoon. Omdat ik het netjes vind staan.
Oud 21-12-2003, 17:58
telluriet
telluriet is offline
Citaat:
Wawl schreef op 21-12-2003 @ 10:30:
Ik gebruik altijd normale nederlandse taal, behalve op het forum want daar stop ik af en toe wel een aantal smilies in mijn posts.
Oud 21-12-2003, 18:00
Verwijderd
Op het web vind ik het niet zo'n probleem, ze zijn over het algemeen universeel, dus echt verwarring zal er niet ontstaan. Onderscheid maken tussen internet en werkstukkken etc, is goed te doen, in dit geval zie ik dus geen probleem.
Met citaat reageren
Oud 21-12-2003, 18:01
Screaming Slave
Screaming Slave is offline
Citaat:
Wawl schreef op 21-12-2003 @ 10:30:
me 2
Met citaat reageren
Oud 21-12-2003, 18:01
Qamra
Qamra is offline
Totaal onboeiend, maar mijn vader noemt het "turbotaal". *grinnik*
Oud 21-12-2003, 18:17
fractuur
fractuur is offline
Ben trouwens wel verslaafd aan smilie's op internet ed.
Oud 21-12-2003, 19:01
Verwijderd
Bij het schrijven van een (zakelijke) brief let ik heel erg op mijn spelling en woordkeuze. Het is niet voor niets een zakelijke brief. Afkortingen gebruik ik wel, 'ff' typt makkelijker dan 'even' en in informele brief doe ik dat ook wel gewoon. Smiley's zet ik daar dan ook bij, maar dat doe ik dan weer niet in een werkstuk.

Ik denk dat het gewoon belangrijk is dat je in de gaten houdt waar je wel met zulk taalgebruik, en waar je niet met zulk taalgebruik aan kunt komen... Als je serieus genomen wilt worden, schrijf dan niet:

"Geachte Dhr. de Vries,

Ik schrijf u deze brief, omdat ik wil klagen over het product blabla. Het werkt niet goed, is zelfs gevaarlijk

Naja..je snapt wat ik wil zeggen.. Dat is gewoon onprofessioneel...
Met citaat reageren
Oud 21-12-2003, 19:03
Auntie M
Auntie M is offline
In de tijd dat ik nog veel chatte tikten we op een gegeven moment voor de lol heel veel fonetische taal. In het dagelijkse leven had ik daar soms best wel last van . Dat probleem met die smilies ken ik ook, ons mailprogramma heeft ze niet, zit me er soms rot naar te zoeken (voor niets dus). Maar goed, ik heb mijn leven gebeterd en probeer zo normaal mogelijk, met zo min mogelijk smilies e.d. mijn geneuzel neer te kalken.
Oud 21-12-2003, 19:03
Thomas
Thomas is offline
Citaat:
Screaming Slave schreef op 21-12-2003 @ 19:01:
me 2
Met citaat reageren
Oud 21-12-2003, 19:04
Laïs
Laïs is offline
Citaat:
Noínden schreef op 20-12-2003 @ 17:35:

Ja. Smilies gebruik ik vooral. En punten.
Maar ik stuur geen smsjes,en in mails schrijf ik alles voluit,alleen op MSN niet,daar typ ik afgekort. Het is wel te zien bij wie?
Bij 1 vriendin heb ik echt de neiging om alles zo in kort mogelijke stukjes te persen. Bij andere niet.
Oud 21-12-2003, 19:18
Verwijderd
Ik gebruik eigenlijk vooral idd, iig, ff en k maar dat is alleen omdat je 'ik' vaak gebruikt en 'inderdaad' en 'in ieder geval' zolang zijn.. ff wachten is de eerste afkorting die ik leerde op het internet *kijkt nostalgisch*

Maar nee in mijn geval wordt de nederlandse taal niet verloederd, vooral ook omdat ik irl (daar is er weer één) ook gewoon praat en schrijf
Het schijnt dat sommigen (Ik NoEm GeEn NaMeN eN sToP nIeMaNd In EeN HoKjE) niet eens formele brieven in gewoon Nederlands kunnen schrijven.. dat is best wel triest vind ik..
Met citaat reageren
Oud 22-12-2003, 11:19
Verwijderd
Citaat:
Qamra schreef op 21-12-2003 @ 19:01:
"turbotaal"
Met citaat reageren
Oud 22-12-2003, 12:02
Verwijderd
In een smsje gebruik ik veel afkortingen, want ik heb altijd meer te zeggen dan dat er in zo'n klein smsje kan. Maar dan wel logische afkortingen.
Op MSN tik ik (als een van de weinigen nog geloof ik) alles voluit. Weet niet hoe het komt. Maar ik vind het wel redelijk 'verkrachting' van het Nederlands als je allemaal andere dingen gaat gebruiken. Ik gooi er alleen vaak Engels tussendoor, maar das m'n afwijking
Met citaat reageren
Oud 22-12-2003, 12:57
Freestyler*
Freestyler* is offline
Citaat:
charmedkiz schreef op 20-12-2003 @ 19:27:
Ik had daardoor een onvoldoende voor mijn toets vorig jaar. Ik had bij engels op heel veel plekken u geschreven in plaats van you.
dat is ook gewoon heel dom en zielig

Ik gebruik in mijn mails enzo doorgaans veel (niet-bestaande) afkortingen, maar zodra het een officieel bericht is, gaat de knop om
Oud 22-12-2003, 13:33
DeuS
DeuS is offline
omg: Oh My God
brb, wtf?, rtfm, fu, afk, noob.

en nog wel een paar maar daar kom ik even niet op. Bovenstaande afkortingen gebruik ik voornamelijk als ik aan het gamen ben.
Reageren

Regels voor berichten