Advertentie | |
|
![]() |
||
Citaat:
'Wat staat hier?'
|
Ik gebruik het alleen op i-net en dan ook alleen maar op het forum of in een msn gesprek. Als ik een e-mail stuur naar iemand/instantie/iets dan gebruik ik ze natuurlijk niet (behalve dan heel af en toe de gebruikelijke Nederlandse afkortingen).
Maar ik zie wel dat de taal erdoor achteruit gaat. Maak je een verslag met iemand en dan kom je dingen tegen als "iig" en "idd" en "ff". En dat op het hbo..... *huiver*
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
|
Ik denk wel dat de geschreven taal aan het verarmen is. Ik bedoel, het gebruik van smilies maakt dat mensen minder zorgvuldig naar de goede woorden zoeken om een bepaald gevoel uit te drukken.
|
Al die kutbreezer-afkortingen gebruik ik niet. Heel soms typ ik ff in plaats van 'even'. Verder gebruik ik alleen de als correct Nederlands bestempelde afkortingen als i.v.m, t.z.t, etc.
![]()
Laatst gewijzigd op 20-12-2003 om 18:40. |
![]() |
||
Citaat:
gebruik je 'eem' als je 'even' bedoeld? ik zelf gebruik vrij veel afkortingen. Meestal oid, ea, ff, oa, bijv, imho, ed, enz. Maar bij toetsen gebruik ik ze nooit.
||
Citaat:
|
Verwijderd
|
Bij het schrijven van een (zakelijke) brief let ik heel erg op mijn spelling en woordkeuze. Het is niet voor niets een zakelijke brief. Afkortingen gebruik ik wel, 'ff' typt makkelijker dan 'even' en in informele brief doe ik dat ook wel gewoon. Smiley's zet ik daar dan ook bij, maar dat doe ik dan weer niet in een werkstuk.
Ik denk dat het gewoon belangrijk is dat je in de gaten houdt waar je wel met zulk taalgebruik, en waar je niet met zulk taalgebruik aan kunt komen... Als je serieus genomen wilt worden, schrijf dan niet: "Geachte Dhr. de Vries ![]() ![]() Ik schrijf u deze brief, omdat ik wil klagen over het product blabla. ![]() ![]() ![]() Naja..je snapt wat ik wil zeggen.. Dat is gewoon onprofessioneel... |
![]() |
|
In de tijd dat ik nog veel chatte tikten we op een gegeven moment voor de lol heel veel fonetische taal. In het dagelijkse leven had ik daar soms best wel last van
![]()
||
![]() |
Citaat:
![]() Maar ik stuur geen smsjes,en in mails schrijf ik alles voluit,alleen op MSN niet,daar typ ik afgekort. Het is wel te zien bij wie? Bij 1 vriendin heb ik echt de neiging om alles zo in kort mogelijke stukjes te persen. Bij andere niet. ![]()
|
Verwijderd
|
Ik gebruik eigenlijk vooral idd, iig, ff en k maar dat is alleen omdat je 'ik' vaak gebruikt en 'inderdaad' en 'in ieder geval' zolang zijn.. ff wachten is de eerste afkorting die ik leerde op het internet *kijkt nostalgisch*
Maar nee in mijn geval wordt de nederlandse taal niet verloederd, vooral ook omdat ik irl (daar is er weer één) ook gewoon praat en schrijf Het schijnt dat sommigen (Ik NoEm GeEn NaMeN eN sToP nIeMaNd In EeN HoKjE) niet eens formele brieven in gewoon Nederlands kunnen schrijven.. dat is best wel triest vind ik.. |
![]() |
|
Verwijderd
|
In een smsje gebruik ik veel afkortingen, want ik heb altijd meer te zeggen dan dat er in zo'n klein smsje kan. Maar dan wel logische afkortingen.
Op MSN tik ik (als een van de weinigen nog geloof ik) alles voluit. Weet niet hoe het komt. Maar ik vind het wel redelijk 'verkrachting' van het Nederlands als je allemaal andere dingen gaat gebruiken. Ik gooi er alleen vaak Engels tussendoor, maar das m'n afwijking ![]() |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
![]() Ik gebruik in mijn mails enzo doorgaans veel (niet-bestaande) afkortingen, maar zodra het een officieel bericht is, gaat de knop om ![]() ![]()
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
De Kantine |
Verklaar de afkorting Verwijderd | 57 | 21-06-2013 12:56 | |
Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie |
afkortingen crocki | 1 | 04-11-2004 17:10 | |
Vrije tijd |
Wat betekenen afkortingen als CF, Calcio en AC pepijn 14 | 9 | 25-01-2004 15:10 | |
Eindexamens 2003 |
afkortingen driene | 3 | 12-05-2003 17:01 | |
Software & Hardware |
betekenis van wat afkortingen..:S en wat vraagjes ChuCky16_:-) | 13 | 16-10-2002 18:39 | |
Software & Hardware |
[vga] Wat betekenen de afkortingen en... Joris | 26 | 02-10-2002 21:15 |