Advertentie | |
|
![]() |
||
Citaat:
alhoewel ik mn twijfels heb of dat wel een groot effect heeft op de inkomsten van de overheid of niet...
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
![]()
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() ![]() |
![]() |
||
Citaat:
![]() Beetje dom van me, want ik had het kunnen weten (student Fiscale Economie). Gelukkig geef ik mezelf nu ook gelijk (zie boven).
|
Ja ik weet het, ik zit in 6 vwo met het profiel E&M, maar ja ik snap niet veel van economie, was daar vorig jaar zelfs bijna op blijven zitten, maar door bijlessen economie is het me toch gelukt om over te gaan. Maar ik moest voor vandaag een po economie inleveren. Wij hadden stiekem gerekend op uitstel, omdat we beiden met griep thuis lagen, maar onze docent vond dat we het heus wel konden inleveren. Dus zaten we gister als een gek dat po ff in elkaar te zetten. We hebben als onderwerp de koopkrachtdaling genomen, je moest iets actueels kiezen, en alle onderwerpen waren zo ongeveer geweest... En volgende week moeten wij een presentatie (betoog) hier over houden, met een discussie.
|
![]() |
|
Dit heb ik er onder andere ingezet.. (en ook nog heel veel cijfertjes van het cpb, nibud, cbs )
Koopkracht definitie: Het vermogen of de mogelijkheid om op grond van de beschikking over geld zich goederen of diensten te verschaffen. Het Centraal Bureau voor de Statistiek verstaat onder koopkracht besteedbaar inkomen. Het CBS baseert iemands koopkracht op het besteedbaar inkomen van het huishouden waartoe hij of zij behoort. Dit inkomen wordt gestandaardiseerd naar de samenstelling van het huishouden en gecorrigeerd voor inflatie met behulp van de consumentenprijsindex. Een koopkrachtplaatje geeft een beeld van de inkomensontwikkeling van een bepaald standaardhuishouden. De koopkracht van geld is de relatieve waarde aan goederen die men ervoor kan krijgen. Oorzaken van de daling koopkracht: De negatieve ontwikkelingen op de arbeidsmarkt leiden tot een kwetsbare koopkracht. De verhoging van de consumptie wordt grotendeels gefinancierd door het aanwenden van spaartegoeden en het nemen van hypotheken op woonhuizen. Binnen nu en tien jaar wil een groot deel van de naoorlogse babyboom generatie stoppen met werken. Ook hierdoor zal zich een grote daling voordoen in de koopkracht; mensen met een "welvaartsvast" pensioen hebben de afgelopen 15 jaar al 25 % aan koopkracht ingeleverd. Voor grote groepen mensen die buiten het arbeidsproces staan, heerst er vaak armoede. Van de hoogte van de (bijstands-)uitkeringen is bijna niet meer rond te komen. Studenten die geen rijke ouders hebben, zijn gedwongen naast hun studie te werken. De grootste slachtoffers zijn de bejaarden. Niet alleen hebben zij, door de al eerder genoemde daling van AOW en pensioenen steeds minder te besteden, ook worden zij door de onverantwoorde bezuinigingen in de gezondheidszorg en het openbaar vervoer nog eens extra getroffen. Het afschaffen van het spaarloon heeft grote nadelige effecten voor de koopkracht. Alleen ouderen houden hetzelfde besteedbare inkomen of gaan er licht op vooruit. Een paar met kinderen waarvan de kostwinner twee keer modaal verdient (circa 44.000 euro per jaar) gaat er het meest op achteruit in besteedbaar inkomen: 1,75 procent. De euro is niet van invloed geweest op de koopkracht van salarissen, pensioenen of spaartegoeden in de EU-lidstaten. Wanneer deze in euro zullen luiden, in plaats van in nationale valuta's, blijft de hoeveelheid goederen en diensten die ermee zijn te kopen, hetzelfde. Door een opeenstapeling van bezuinigingsmaatregelen van het kabinet van Balkenende II. Premier Balkenende had beloofd dat het koopkrachtverlies voor iedereen beperkt zou blijven tot 1 procent, maar uit informatie van Sociale Zaken werd duidelijk dat er onder de minima grote groepen mensen zijn die er 4 tot 5 procent op achteruitgaan In een enkel geval loopt dat verlies zelfs op tot 8 procent. De Geus gaf aanvullende cijfers: 33.000 huishoudens van chronisch zieken en gehandicapten gaan er meer dan 1 procent in inkomen op achteruit, en naar schatting 8.000 daarvan meer dan 2 procent. Daarnaast zijn er nog 29.000 huishoudens met een minimuminkomen die meer dan 1 procent aan koopkracht verliezen, 6.000 die meer dan 2 procent verliezen en 1.000 meer dan 5 procent. Ruim één op de drie Nederlanders denkt volgend jaar niet rond te kunnen komen van het netto-inkomen. Van de ouderen is 43% daar bang voor. Gevolgen koopkrachtdaling: Vrijwel iedereen levert in. Uitzondering zijn de 65-plussers en de gezinnen met een minimumloon: zij behouden hun koopkracht. Mensen met een redelijk pensioen gaan er zelfs iets op vooruit. De 100 duizend mensen die als gevolg van het regeringsbeleid werkloos raken; mensen met WW, die nu in de bijstand raken; gedeeltelijk arbeidsongeschikten met een baan. Sommigen hiervan gaat er tientallen procenten op achteruit of raken hun inkomen helemaal kwijt. Ambtenaren verliezen koopkracht doordat de inflatie hun loonsverhoging inhaalt. En ook de sociale minima worden weer extra getroffen: zij verliezen gemeentelijke extraatjes. Ouderen zeggen te gaan bezuinigen en eventueel hun spaargeld te zullen aanspreken. Jongeren willen extra werken of op een beter betaalde baan solliciteren. (Dit is een uitkomst van een groot consumentenonderzoek van het onderzoeksbureau MarketResponse). Driekwart van de Nederlandse bevolking denkt dat de economische malaise de komende jaren zal aanhouden. Hierdoor worden grotere aankopen zoals auto's, meubels en computers uitgesteld. Maar ook de dagelijkse boodschappen zal kritisch onder de lopen worden genomen. Meer dan de helft van de bevolking geeft aan, goedkopere winkels te gaan zoeken en meer te gaan letten op aanbiedingen. Dit blijkt ook uit dat onderzoek. Uit het onderzoek blijkt verder dat de mensen denken dat de prijzen veel meer zijn gestegen dan het officiële inflatiecijfer van ruim 3% van het CBS. Voor het gevoel van de consument zijn de prijzen gemiddeld zelfs met 19% gestegen. Slechts één op de vijf huishoudens spreekt van een inflatie van 3 procent. |
![]() |
|
![]() |
Aha. Succes met economie, en je PO.
Die definitie van koopkracht in je derde post had ik zelf denk ik iets simpeler gedaan. Die definitie van koopkracht is een lang verhaal, maar alleen de laatste zin van die definitie heeft echt nut (koopkracht = de relatieve waarde aan goederen en diensten die je voor het geld kan krijgen). Het is natuurlijk verleidelijk om ff snel CTRL-C, CTRL-V in te drukken, maar de teksten die je gebruikt kun je het beste in je eigen woorden weergeven. Moeilijke woorden zijn natuurlijk mogelijk, maar het moet makkelijk te begrijpen zijn.
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie |
economie, koopkracht vraag Verwijderd | 4 | 29-09-2011 17:07 | |
Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie |
Economie nakijken Caviamax | 7 | 16-03-2011 00:29 | |
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap |
Vrijheid VS gelijkheid [aan jeuk] Verwijderd | 84 | 12-01-2005 23:36 | |
De Kantine |