Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 15-12-2003, 19:51
Angel Of Faith
Angel Of Faith is offline
Zaterdagnacht had ik iets heel raars voor. k'Vind het enorm raar om uit te leggen, maar ik zal het toch even proberen.
Ik was echt heel erg moe die avond en ik liep al de hele tijd rond alsof ik niet echt meer wist wat ik deed van vermoeidheid. Die nacht kon ik niet onmiddellijk slapen maar na een tijdje viel ik dan toch in slaap. Plots werd ik wakker of tenminste ik open mijn ogen en ik kon precies niet meer ademen en mijn lichaam kon zich niet bewegen, ik helemaal in paniek dus ik probeer mezelf zodanig te bewegen dat dit gelukkig na een paar seconden lukt.
Nu wist ik niet wat me overkomen was en ik natuurlijk bang om terug in slaap te vallen en hetzelfde tegen te komen, maar ik was zo moe dat ik na een paar minuten toch weer in slaap viel. Ik heb het die nacht nog één keer voor gehad, dit alles duurt maar een paar seconden. Ik weet totaal niet wat het is maar het maakt me wel erg bang . Heeft nog iemand dit al voor gehad en is het schadelijk?
Oud 15-12-2003, 20:08
Sithan
Sithan is offline
Waarschijnlijk werd je dan wakker midden in je REM-slaap, aangezien het daar voorkomt dat men een vorm van Sleep-paralysis = verlamming tijdens slaap en alleen de ogen bewegen maar de spieren van de niet vitale organen volstrekt stilliggen...
Volges mij is het niet zo erg in ieder geval. Tenzij je het iedere nacht vanaf nu hebt natuurlijk...

De vraag lijkt me belangrijker waarom je wakker werd...

Tenzij het natuurlijk een droom was, want dat kan toch ook?
Ik heb namelijk weleens een droom gehad waarvan ik werkelijk dacht dat ik wakker was, aangezien die droom zich in mijn bed in een donkere kamer afspeelde

Laatst gewijzigd op 15-12-2003 om 20:11.
Met citaat reageren
Oud 15-12-2003, 20:14
Divina Flor
Divina Flor is offline
Probeer dan heel rustig te blijven(ten minste als ik zoiets heb en in paniek raak werkt het averechts).
Ik heb het een aantal keren gehad (misschien wel bijna tien keer) en op een gegeven moment was ik bang te slapen door die 'verlamming' die ik dan zou kunnen krijgen. Vaak sliep ik dan wel en was ik ook erg moe, maar wilde ik me omdraaien. Nou kon ik me dan niet of heel erg moeilijk (het gevoel dat je zou hebben als je in een bak cement zat) bewegen, m'n ogen niet openen en raakte ik lichtelijk in paniek. (praten lukte ook niet, heb ik geprobeerd, lag toen naast m'n moeder en kreeg de ingeving dat ik dan maar tegen haar moest zeggen dat ze me wakker moest maken, maar mislukt)
Ik denk niet dat het schadelijk is, ten minste ik ben nog helemaal gezond. Hoe het precies komt weet ik niet en wat je er aan kan doen ook niet..
Oud 15-12-2003, 20:24
vosje16
vosje16 is offline
nog nooit gehad maar het linkt wel scary
Met citaat reageren
Oud 15-12-2003, 22:23
Ingemar
Ingemar is offline
Ja, ik heb dat ook wel eens. Prezies zoals jij het omschrijft, dat het idd, maar een paar seconde is enzo. Is echt heel erg eng om mee te maken. Maar het lijkt me niet schadelijk ofzo idd. Maarja, dan zijn we iig niet de enige.
Oud 16-12-2003, 08:41
Freule
Freule is offline
ik heb het ook wel eens gehad, ongeveer 3 keer denk ik.
Ik ben meestal heel moe als het gebeurt, en kan me dan ook
niet bewegen. Maar ik hoor ook altijd stemmen. Ik hoor bijvoorbeeld mijn ouders met elkaar praten, of ik hoor het journaal. Heel duidelijk, terwijl mijn ouders dan ook al lang in hun bedje liggen en de televisie staat beneden dus...
heel vaag allemaal. Ik ben de volgende dag altijd een beetje onrustig maar dat komt door dat ik altijd zo schrik. Vooral het niet kunnen bewegen vind ik echt heel erg eng.
Volgens mij is het enige wat je er tegen kunt doen is vroeg naar je bedje gaan
Met citaat reageren
Oud 16-12-2003, 09:44
ValliantWarrior
ValliantWarrior is offline
Wist je dat daardoor een groep mensen beweerd dat ze door aliens ontvoerd zijn? Bijna al die mensen woonde in de buurt van een elektriciteitsmast. Door de elektromagnetische straling dachten ze dan ook vaak dat er nog andere wezens in de kamer waren.
Ik vecht met de wapenrusting Gods (Ef. 6:10-20), Pugno et Profligo
Met citaat reageren
Oud 16-12-2003, 18:10
Sven
Sven is offline
Ik heb het ook wel eens.. best eng gevoel, als ik dan bijvoorbeeld mn arm probeer op te tillen kom ik niet verder dan 1 cm omhoog ofzo..

Maargoed.. volgens mij is het niets ernstigs, je bent gewoon even bij bewustzijn terwijl je lichaam nog slaapt
Met citaat reageren
Oud 16-12-2003, 20:16
**~yvie~**
**~yvie~** is offline
nou dat is nu precies wat ik ook al jaren heb, en iedereen die ik het uitleg familie vrienden enz. kijken me raar aan en neiamnd snapt het, maar eindelijk eens mensen die hetzelfde meemaken, ik heb het idd ook als ik erg moe ben, en het is doodeng ik heb het meestal als ik uitslaap en dat ik dan bijv soçhtends naar de wc ga en dan weer terug in me bed ga.

dan val ik als het ware were terug in me slaap dan kan ik alleen rustig adem halen en me neit bewegen kan ook niet praten ik raak altijd in paniek, maar gelukkig is het niets ernstigs zo te lezen maar vind het weel doodeng als ik het heb..
Oud 17-12-2003, 14:13
Sky Jewel
Sky Jewel is offline
Heb ik ook wel. Ik probeer dan altijd heel hard te bewegen, ook al lukt het eerst even niet. Op den duur lukt het dan echt wel.
Met citaat reageren
Oud 18-12-2003, 12:45
Droyd
Droyd is offline
Citaat:
Divina Flor schreef op 15-12-2003 @ 21:14:
Probeer dan heel rustig te blijven(ten minste als ik zoiets heb en in paniek raak werkt het averechts).
Ik heb het een aantal keren gehad (misschien wel bijna tien keer) en op een gegeven moment was ik bang te slapen door die 'verlamming' die ik dan zou kunnen krijgen. Vaak sliep ik dan wel en was ik ook erg moe, maar wilde ik me omdraaien. Nou kon ik me dan niet of heel erg moeilijk (het gevoel dat je zou hebben als je in een bak cement zat) bewegen, m'n ogen niet openen en raakte ik lichtelijk in paniek. (praten lukte ook niet, heb ik geprobeerd, lag toen naast m'n moeder en kreeg de ingeving dat ik dan maar tegen haar moest zeggen dat ze me wakker moest maken, maar mislukt)
Ik denk niet dat het schadelijk is, ten minste ik ben nog helemaal gezond. Hoe het precies komt weet ik niet en wat je er aan kan doen ook niet..
Idd, dit heb ik ook...Alleen duurt het soms een paar minuten bij mij. Soms hoor ik stemmen, soms voel ik warmte en koude, zie ik rode sterren etc.

Ik ben ook helemaal verlamd op die momenten maar als ik me heel erg concentreer kan ik mijn vingers bewegen. Het enige wat die doen is heel snel beven en tikken.

Als ik zoiets heb hou ik me kalm. Hoe banger je bent, hoe langer het duurt heb ik ervaren. Een keer heb ik dit gehad op mijn hoofdkussen (stikte bijna )

Het is volgens mij niet goed voor mijn hart aangezien ik er wel pijn aanheb soms op die momenten (de enige momenten)

Oh nog iets...Sinds ik Anti depressiva neem heb ik dit zeer zelden, maar ik heb het nu telkens als ik mijn medicatie vergeet.

Vroeger had ik het ongeveer 3 keer in een week (ALTIJD verschillende keren per nacht ALS het voorvalt) , en dan soms hele maanden niet.

Laatst gewijzigd op 18-12-2003 om 12:47.
Met citaat reageren
Oud 18-12-2003, 12:49
4zer
4zer is offline
Hier is een site met wat informatie over het fenomeen: http://www.nightterrors.org
Met citaat reageren
Oud 18-12-2003, 13:51
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
dit heeft een naam. weet t alleen ff niet meer. maar jouw 'geval' heeft dus een naam en voor zover ik t weet is t niet schadelijk.
Met citaat reageren
Oud 21-12-2003, 23:28
Freule
Freule is offline
Als ik het heb, dan kan ik me dus een minuut ofzo niet bewegen en daarna weer wel. En dan verander ik mijn houding en dan zink ik zo weer weg in 'het vage' of hoe je het ook noemt. En dat gaat dan zo door. Maar ik ben er achter gekomen dat als ik in zo een tussenpauze zit, waarin ik me kan bewegen, dat als ik ga tellen dat ik dan weer rustig inslaap val.

Misschien iemand anders nog tips, hoe je snel weer in slaap valt?
Met citaat reageren
Oud 23-12-2003, 12:09
HoopStront
HoopStront is offline
Heb het zo vaak. Soms een paar keer per week/nacht en soms weken lang niet.

Ik heb het altijd wel als ik droom, en ik weet dat ik droom. Dan lukt het me meestal om uit een enge droom te ontsnappen en een nieuwe mooie droom te maken. Maar dan heb ik altijd het gevoel dat er iets dichterbij komt, dat gevoel wordt steeds sterker... en dan WAKKER!!!!!! Ogen open, kan me niet bewegen, probeer te schreeuwen, komt haast geen geluid, etc.

Das nie fijn...
Met citaat reageren
Oud 27-12-2003, 13:48
Prudentulo
Prudentulo is offline
Heb ik ook een keer gehad.. Was heel moe (stoned) in slaap gevallen op een tuinstoel;
Ik droomde dat ik aan de rand van een bos stond en werd me er opeens van bewust dat ik dat droomde. Alles leek echt en ik vond het wel gaaf, tot het vervaagde en ik mijn omgeving weer zag.. Ik kon me niet meer bewegen namelijk, alleen kijken, en raakte een beetje in paniek.. Pas na een paar seconden 'deed' alles het weer en ben ik verbaast wat water gaan drinken, in een slaapzak gekropen en verder heerlijk geslapen .
Volgende dag op internet gekeken of meer mensen hier last van hadden en dat waren er nogal wat (getuige ook dit topic ). Een benaming heb ik niet kunnen vinden helaas.. Ik hou het op een 'lucid dream'
Met citaat reageren
Reageren

Regels voor berichten