Advertentie | |
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Je kunt ook wel moeilijke woorden gaan gebruiken zoals 'neerlandici' maar of je dit nu gebruikt om je standpunt kracht bij te zetten ![]() En als je de voorbeelden van de hedendaagse 'breezersletjes' noemt als een voorbeeld van de verloedering van de Nederlandse taal, dan wil ik je heus wel gerust stellen. Dat is maar een relatief kleine groep in de samenleving, die heus niet de Nederlandse taal zover zal veranderen dat we allemaal met -uh achter onze woorden gaan schrijven. Taal is iets dat constant in beweging is en af en toe is het tijd om grammaticale regels te veranderen om het af te stemmen op de spreektaal. De mensen van 150 jaar geleden zouden eens onze huidige spelling moeten zien. Je houdt dit soort dingen nu eenmaal niet tegen. |
![]() |
|
![]() |
Ik vind spellingsfouten inderdaad vrij irritant. Helaas maak ik ze ook wel eens als ik een beetje snel type en de tekst niet meer nalees.
Wat ik nog veel erger vind zijn contaminaties. Echt vreselijk!! gratis DVD-spelers die je cadeau krijgt bijvoorbeeld Of kort geleden stond er in een opdracht van school dat wij een verslag moesten maken. En die begon zo: Als scholier zijnde word er van je verwacht dat je in deze opdracht geen taal- en/of spellingsfouten maakt. Dit zijn gewoon 2 fouten in één hele simpele zin |
![]() |
|
Nee. Zodra iets niet mag wordt het alleen maar leuker. Kijk ook maar eens naar de reclamespotjes over de BOB. Je wordt toch massaal een schlemiele lulhannes gevonden als je daaraan meedoet? Nou is dit al bedoeld voor legaal alcoholdrinkende mensen, stel je dan eens voor hoe dat gaat met tieners! Het zal gewoon niet helpen, hoe graag we het ook verbeterd zouden zien. Daarbij is er niets in te brengen tegen een halsstarrig 'Ach, je begrijpt me toch?'.
||
![]() |
Citaat:
Volgens mij is het tegenwoordig zelfs toegestaan om "fouten" als, hun hebben een grotere auto als wij, te maken. Iemand die zo praat kan ik niet meer serieus nemen. |
![]() |
||
Citaat:
Maar zoals ceerbeer al zei: Je kunt wel spotjes gaan uitzenden van 'zeg dan 'hun' en zeg dan 'als' ' maar daar kom je niet ver mee. Iets wat de overheid op die manier wil ontmoedigen wordt over het algemeen na een tijdje 'stoer' om te doen en expres verkeerd gedaan. Spotjes zullen echt niet helpen naar mijn mening. |
![]() |
||
Citaat:
![]() Spelfouten zijn idd niet fijn om tegen te komen. Maar ik geloof ook wel in het 'typfout' - idee. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Het gaat er vooral om dat mensen bewust zijn van het feit dat ze fout Nederlands spreken. Ik bedoel als zelfs mijn docent Nederlands al contaminatiefouten maakt, wie is er dan om mij te verbeteren??? |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
![]() Maar ik maak weer sneller fouten als aud en nieuw geloof ik. |
Advertentie |
|
![]() |
||
Citaat:
![]() ![]() |
![]() |
||||||||
Verwijderd
|
Citaat:
Dat kan aan die documenten liggen, misschien lees je wel bijna geen kranten of alleen fatsoenlijke kranten, misschien valt het jou niet op, maar iemand anders wel. Onder slecht spellen versta ik uiteraard incorrect spellen. Citaat:
Citaat:
Ik heb die voorbeelden niet genoemd en zal ze ook zeker niet noemen, gezien het inderdaad maar een zeer kleine groep van de bevolking is. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Laatst gewijzigd op 30-12-2003 om 13:57. |
![]() |
|
Spellen leer je op jonge leeftijd en als het daar al fout gaat, dan kun je dat volgens mij niet meer makkelijk leren om goed te spellen.
Ik heb zelf heel slecht onderwijs gehad in Nederlands en merk nog altijd dat ik vrij veel fouten maak die ik amper meer zie, helaas ![]() Zo'n spotje zou voor mij dus weinig uitmaken. Wél kan ik me ergeren aan mensen die express fouten maken in hun spelling, maar ik denk niet dat zij naar zo'n spotje zullen luisteren.
|
Verwijderd
|
wrom ik dat vind omdat dit een forum is en niet een cursus fatsoenlijk spellen of abn spreken want jullie proberen goed te spellen maar je gaat gwn heel netjes spreken , perseus!
dus het is gwn Bullshit dit is forum en nie hoe netjes en precies je moet spellen da doe je al op sgool(gnagna).... |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Ik kan me trouwens niet voorstellen dat jij op school wél correct spelt. Laatst gewijzigd op 30-12-2003 om 14:15. |
![]() |
|
![]() |
Dat zal absoluut niets uitmaken.
Je moet dit preventief en in het begin aanpakken. Waar anders dan op de basisschool? Alle Engelse en Duitse lessen of whatever moeten gewoon afgeschaft worden. Meer aandacht voor onze eigen taal die toch al door zo weinig mensen wordt beheerst. De aandacht in het talenonderwijs moet (vooral in de beginfase van de persoonlijke ontwikkeling van een kind) liggen bij het vak Nederlands. Laatst gewijzigd op 30-12-2003 om 14:35. |
![]() |
||
Citaat:
Dat is een heel attractieve en interessante vorm van taal bedrijven, namelijk werkelijk structuren erin ontwaren en deze benoemen. Dat leert ons veel meer dan voorgekauwde zinnetjes zonder enige uitleg, zoals we vaak zien in het Duits of Frans. Ook bij Nederlands zijn de oefeningen ronduit droevig te noemen. Enige aandacht wordt in de eerste twee klassen nog besteed aan de basisontleding van een zin, maar daarna niet meer. Daarna beperkt men zich tot het lezen van saaie boeken, het doen van oninteressante oefeningen, het leren van woordbetekenissen die iedere debiel nog kent, het maken van boekverslagen, het schrijven van betogen. Nee, gingen ze maar eens poëzie schrijven, of kunst maken met taal. Ze mogen van mij best aparte vakken maken van het schrijven van betogen e.d. en de werkelijke, Nederlandse taal. Bij het ene vak kunnen wij dan theorie opdoen over de Nederlandse taal, bij het andere kunnen we die dan creatief en functioneel in de praktijk brengen. Literatuur mag dan ook nog apart gedaan worden, dat is een crime. |
![]() |
|
![]() |
Ter illustratie. Op mijn werk heb ik pas geleden nog een aantal sollicatiebrieven onder ogen gehad. Dat waren brieven van derdejaars HBO-studenten waarvan je toch enigszins mag verwachten dat ze de Nederlandse taal machtig zijn. Je wilt echt niet geloven hoeveel stijlfouten, spellingsfouten en meer van dat soort troep in die brieven stond. Ik heb warempel bijna geen enkele perfecte brief kunnen ontdekken, terwijl dat toch eigenlijk wel de enige juiste output zou moeten zijn.
|
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Stumperd. Het zou overigens niet eens zo erg zijn als je zelfs een lette op de opmaak van je posts. Paar meer Enters zouden je posts stukken beter leesbaar maken. |
![]() |
||
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
Advertentie |
|
![]() |
|