Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 24-12-2003, 17:12
DaDude
DaDude is offline
Ik zit nu op 5vwo met N&G profiel met na2 en sk2 in mijn vrije deel, ik wil graag Technische Natuurkunde of Industrial Design gaan studeren,

maar daar heb ik wiB12 voor nodig en ik heb alleen WiB1 , kan ik hier een zomerschool/cursus voor volgen en ook in de om geving maastricht ?? en nu is deze opleiding in Eindhoven en in Delft, ik heb gehoord dat er wat verschillen tussen deze twee zijn maar welke kan ik het beste nemen, ik ben niet zo heel artistiek aangelegd, ik wil liefst beetje praktisch en beetje theorie..

misschien kunnen lotgenoten of afgestudeerden hier me meer over vertellen...
Oud 24-12-2003, 19:04
Dr. Oetker
Dr. Oetker is offline
van delft wordt gezegd dat het meer op berekeningen gericht is en dat de tu/e meer op originaliteit&creativiteit.
stad&uni van delft spreken mij trouwens meer aan

waarom probeer je niet alsnog examen wib1,2 te doen? (evt. sk2 laten vallen ) en anders kan je het bij james boswell in utrecht in de zomer inhalen.
Oud 24-12-2003, 20:54
chris9 tje
chris9 tje is offline
Deze opleidingen zijn er ook in Enschede (UT) hoor

Ik weet alleen hoe ze het in Enschede bij industrieel ontwerpen hebben opgelost. Er worden NT en NG -ers toegelaten, maar de NG-ers hebben 1 extra vak, die worden namelijk bijgeschoold in wiskunde B2....

Ik dacht trouwens dat de toelatingseisen op alle technische universiteiten van "NT" naar "NT of NG" veranderd waren.... (dan wordt je tekort aan wiskunde in de opleiding zelf weggewerkt) maar dat zal dat wel alleen in enschede zo zijn...

Voor verschillen moet je gewoon ook gaan kijken bij de opleidingen.... en vragen... vraag vooral aan studenten zonder zo'n bloes of trui of shirt van de uni zelf, die geven meestal het eerlijkst antwoord... Meeloopdagen willen ook wel helpen met verschillen vinden...
Oud 25-12-2003, 05:57
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
meestal is het wel mogelijk om een zomercursus te krijgen hiervoor.
Met citaat reageren
Oud 25-12-2003, 11:00
DaDude
DaDude is offline
Bedankt, alleen het probleem is dat de orientatie dagen van beide universiteiten op 31 januari vallen, maar er is altijd nog volgendjaar
Oud 25-12-2003, 13:01
Poesket
Poesket is offline
Je kan je daarzo gewoon aanmelden en omdat je niet alle verplichte vakken hebt krijg je dan een soort toelatings examen en daarmee gaan ze kijken hoe ver je bent en of ze je toch toe kunnen laten met eventueel wat extra opdrachten
Met citaat reageren
Oud 25-12-2003, 13:43
Verwijderd
Citaat:
DaDude schreef op 25-12-2003 @ 12:00:
Bedankt, alleen het probleem is dat de orientatie dagen van beide universiteiten op 31 januari vallen, maar er is altijd nog volgendjaar
Op de UT in Enschede is hij ook, en daar is elk jaar een zomercursus wiskunde B2, en (bij elektrotechniek iig, misschien bij technische natuurkunde ook) een deficientiecursus wiskunde B2 aan het begin van het studiejaar
Bovendien is de UT zeker niet slecht
Met citaat reageren
Oud 25-12-2003, 20:21
EvilSmiley
EvilSmiley is offline
Natuurlijk is er verschil tussen universiteiten, maar volgens mij weegt persoonlijke prefixes veel sterker op je vorming van je vakmanschap dan de universiteit. Als je theoretische wiskunde studeert betekent het niet dat je niet naar de toepassing kijkt en als je technische wiskunde studeert betekent dat ook niet dat je later niet theoretisch aan de slag kan.
Met citaat reageren
Oud 26-12-2003, 11:02
charly not
charly not is offline
Ik ben een tijdje geleden in Delft geweest. Daar vertelde een man het een en ander over bouwkunde, maar ik ga er vanuit dat dit voor elke studie in Delft geldt. Het is namelijk zo dat als je geen wb2 hebt, dat je het dan niet hoeft in te halen. Maar je moet in het eerste jaar dat vak wel halen. Dus als je voor wiskunde dan niet over bent naar het volgende jaar, moet je stoppen met die studie.
Oud 26-12-2003, 15:43
Fatality
Fatality is offline
Hallo, ik heb hetzelfde probleem hier.
Wil ook TN of iets anders in de richting gaan doen met alleen wb1.

In Enschede op de UT geldt het volgende:
Met NG zonder WB1 word je gewoon toegelaten, je kunt alles volgen. In het eerste trimester moet je echter 2 uur extra wiskundecollege volgen, deze college's zullen je de wiskunde van WB2 bijspijkeren die je voor jouw wiskundevakken nodig zult hebben.
Je zult ook huiswerk moeten maken enzo. Maar geen echte test.

Je wordt in principe bij elke Uni ook met Ng met Wb1 als er wb2 wordt geeist. Aangezien de regering dit heeft bepaald en de uni's niet zelf de officiele eisen mogen stellen.
Met citaat reageren
Oud 27-12-2003, 14:53
DaDude
DaDude is offline
Dus ik word ook toegelaten op TU in Delft en de TU in Eindhoven

van Enschede heb ik nog nooit gehoord kga maar eens info opzoeken dan, kheb een mailtje gestuurd naar een deskundige van eindhoven die zou me advies kunnen geven...
Oud 27-12-2003, 19:33
beuk
beuk is offline
Citaat:
charly not schreef op 26-12-2003 @ 12:02:
Ik ben een tijdje geleden in Delft geweest. Daar vertelde een man het een en ander over bouwkunde, maar ik ga er vanuit dat dit voor elke studie in Delft geldt. Het is namelijk zo dat als je geen wb2 hebt, dat je het dan niet hoeft in te halen. Maar je moet in het eerste jaar dat vak wel halen. Dus als je voor wiskunde dan niet over bent naar het volgende jaar, moet je stoppen met die studie.
Of het waar is weet ik niet precies.
Maar hou wel rekening met een aanzienlijk verschil in niveau tussen bouwkunde en wiskunde. Bij de eerste studie gaat het hooguit om een paar technische vakjes hier en daar, bij tw draait vrijwel alles om wiskunde. Als sommetjes je niet liggen ben je heel snel weg
Oud 30-12-2003, 14:02
ducky
ducky is offline
Ik kan alleen wat zegegn voor industrieel ontwerpen in delft, dat doe ik namelijk, en ik ben ook via omwegen toegelaten.

Bij IO (Industrieel Ontwerpen) word je toegelaten als je N&G en N&T, (voor C&M en E&M gelden nog meer regels), maar je moet eigenlijk wel wb2 hebben, heb je dit niet, dan moet je in het eerste jaar de standaard eerste jaars Analyse vakken (wiskunde) halen. Als je dit gehaald hebt, hoef je voor die deëfficientie niks meer te doen, en als je het niet haalt weet ik het eigenlijk niet.
in delft zou je bij IO toegelaten worden dus.

Verder weet ik ook wel dat IO in delft meer technisch gericht is dan in eindhoven, in eindhoven is de creativiteit veel belangrijker, maar tot op welke hoogte precies, dat weet ik niet.

Ik hoop dat je er wat aan hebt.
Met citaat reageren
Oud 30-12-2003, 17:40
DaDude
DaDude is offline
bedankt, maar weet je ook nog meer verschillen tussen eindhoven en delft mbt kwaliteit

kga iig naar orientatiedag op 31 januari naar Eindhoven, maar dan is ook orientatiedag in Delft, volgend jaar naar Delft dan om te orienteren
Oud 02-01-2004, 22:14
ducky
ducky is offline
Ik kan je niks vertellen over het verschil in kwaliteit. Ik heb wel verhalen gehoord over eindhoven, waar ik niet vrolijk van werd (opdrachten als ga maar ontwerpen en dat mag je dan de hele week doen, geen techniek, geen wiskunde enzo), maar ik weet niet hoe waar dat is, was via via iemand die iemand kende die in eindhoven had gezeten. Dus niet betrouwbaar! Maargoed... aan dit verhaal heb je eigenlijk niks, ik denk dat als je gaat kijken op de orientatiedagen dat je wel zelf een goede indruk zal krijgen.
Met citaat reageren
Oud 03-01-2004, 00:22
EvilSmiley
EvilSmiley is offline
en wie zegt dat zon opdracht niet nuttig is.
Met citaat reageren
Oud 03-01-2004, 12:55
ducky
ducky is offline
Citaat:
EvilSmiley schreef op 03-01-2004 @ 01:22:
en wie zegt dat zon opdracht niet nuttig is.
nou ja, het kwam in een gesprek naar voren waar we een beetje aan het kijken waren of delft de goede keuze was, dus ja, worden andere opleidingen wat negatiever afgeschilderd. En naar mijn idee is het minder nuttig dan wanneer je ook achtergronden van het productieproces leert enzo, want als ontwerper moet je weloveral rekening mee houden.
Maar ieder zijn eigen mening, en ik heb gezegt... het is informatie waar je eigenlijk niks aan hebt (weet ook niet waarom in het dan wel getypt heb).
Met citaat reageren
Oud 03-01-2004, 15:42
Divina Flor
Divina Flor is offline
kijk in de elsevier studiegids

ik ga volgend jaar TN doen in Delft, ik heb wel B2, maar je kunt altijd de universiteit bellen om te vragen of je dat in kunt halen
Oud 06-01-2004, 13:27
DaDude
DaDude is offline
Kheb net email gekregen van de studieadviseur van Eindhoven,

die zegt dat je gewoon wordt toegelaten, maar het is handig als je Wiskunde b2 hebt,
ik ga nu proberen wiskunde b2 te volgen, ff overleggen met mijn roostermaker, en dan kan ik een soort tentamen doen bij de universiteit in eindhoven en dan zien we wel...
Reageren

Regels voor berichten