![]() |
||
Verwijderd
|
Op een Belgische site lees ik net:
Citaat:
Iemand die daar meer over weet en dan met name of dit ook in Nederland geldt/gaat gelden? En mag je wel iets aanhalen op een onderwijskundige site? (Met bronvermelding, enz. natuurlijk.) |
Advertentie | |
|
![]() |
|
Ik heb een geschil met een webbeheerder van de website www.hongarijevakantieland.nl. Ik heb van die site een schermprint gemaakt die ik graag wil afdrukken in een reader. In die schermprint staat 3 keer die naam van de website, en onder het plaatje wil ik ook nog de bron vermelden (dus de url nog een keer...). De websitebeheerder eist ook nog dat ik een hele lap tekst er bij moet toevoegen, waarbij hij een dikke vinger in de pap heeft, over zijn website (dus ik moet het gaan promoten). Moet ik dit tolereren? Of zit ik compleet fout?
Groetjes.
|
Verwijderd
|
Ik ben geneigd te zeggen dat jij niet zomaar die screenprint van de website over mag nemen. Een citaat moet een klein gedeelte van het te citeren werk omvatten, zoals bovenaan naar Belgisch recht enige voorbeelden zijn gegeven: enkele zinnen uit een boek, een klein fragment of detail van een schilderij, etc.
Het overnemen van het volledige uiterlijk van een website zou ik aanmerken als verveelvuldiging en daarvoor is toestemming van de rechthebbende nodig. Vaak zal eventuele toestemming daarvoor gepaard gaan met voorwaarden, bijvoorbeeld het plaatsen van een stuk tekst, door hem te dicteren. Het feit dat de naam van de site te zien is en dat je de bron vermeldt, maakt dat niet anders: het volledige uiterlijk van een website is zoiets unieks, dat daarvoor de uitzonderingen van citeren niet gelden en je gewoon toestemming van de rechthebbende moet hebben. |
![]() |
|
En als ik nou een website voor iemand heb gemaakt en ik heb daarvan een screenshot op mijn website? In hoeverre mag dat dan eigenlijk?
||
Verwijderd
|
Citaat:
Als je een website maakt bij wege van vriendendienst, niet tegen betaling, je bent niet gehouden aanwijzingen op te volgen e.d. dan valt er over te twisten wie als auteur aangemerkt kan worden. Over het algemeen is het aanwijzingscriterium doorslaggevend, dus een zekere ondergeschiktheid voor wat betreft het vervaardigen van het werk. Of wel of niet een opdrachtverhouding aanwezig is, hangt dus af van de omstandigheden van het geval. |
![]() |
|
Het is dus beter om dat altijd met toestemming te doen (misschien volstaat het eigenlijk al om te zeggen in je voorwaarden dat een screenshot van de hoofdpagina van de site in je portfolio wordt opgenomen). Er zijn trouwens heel veel sites (webdesigners) die dus zo'n portfolio hebben. Ik denk niet dat daarover altijd nadrukkelijk toestemming is gevraagd.
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
Advertentie |
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Werk, Geld & Recht |
Wanneer is het plagiaat/schending van auteursrecht? Droomvlucht | 20 | 13-11-2006 11:02 |