Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 30-12-2003, 18:07
Verwijderd
Op een Belgische site lees ik net:
Citaat:
Het citaatrecht staat u toe om korte aanhalingen uit alle soorten werken gratis te gebruiken als u bron en naam van de auteur vermeldt en het citaat gebruikt voor kritiek, polemiek of onderwijs. U mag dus een kort stukje uit een muziekstuk aanhalen als u daar onderwijskundig wat mee doet, maar niet als u dat gebruikt om de website op te vrolijken. De lengte/omvang is niet gedefinieerd, daarom enkele voorbeelden
• één of twee regels uit een gedicht
• maximaal 10 p. uit een werk van 100 pagina's
• een detail uit een schilderij.
http://www.studentstart.be/StudieEnSchool/10873

Iemand die daar meer over weet en dan met name of dit ook in Nederland geldt/gaat gelden? En mag je wel iets aanhalen op een onderwijskundige site? (Met bronvermelding, enz. natuurlijk.)
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 30-12-2003, 19:55
Verwijderd
Ja, dat mag. Artikel 15a van de Auteurswet bepaalt, dat citeren uit een werk niet beschouwd wordt als inbreuk op auteursrecht, indien:

- het werk rechtmatig openbaar is gemaakt (citeren uit manuscripten die openbaar zijn gemaakt door anderen dan de rechthebbende mag niet)

- het citaat een redelijke lengte heeft in verhouding tot het te dienen doel (dus geen hele tekstgedeelten overpennen, dit spreekt ook voor zich, gewoon een paar zinnen mag wel)

- het citeren geen verminkingen, vervormingen, ontoelaatbare wijzigingen, openbaarmaking onder een andere naam enz. inhoudt, en

- de bron op duidelijke wijze wordt vermeld, alsmede de aanduiding van de maker (dus auteur, titel, bladzijde, druk, uitgeverij enz.)

Het maakt hierbij niet uit of geciteerd wordt uit een boek, van een website, uit een bloemlezing, etc.etc. en ook niet waarín geciteerd wordt: boek, website, etc. zolang de bovengenoemde voorschriften maar in acht worden genomen. Die bepalingen van die Belgische site zijn een redelijke indicatie.
Met citaat reageren
Oud 30-12-2003, 22:55
bumblebee
bumblebee is offline
Ik wou al zeggen...dat geldt toch al? Anders waren we hier op het forum ook slecht bezig
Oud 31-12-2003, 08:31
Verwijderd
tnx nare man (en bumblebee ).

Citaat:
Leonoor schreef op 30-12-2003 @ 19:07:
En mag je wel iets aanhalen op een onderwijskundige site? (Met bronvermelding, enz. natuurlijk.)
En dit mag ook?
Met citaat reageren
Oud 31-12-2003, 12:47
Verwijderd
Citaat:
Leonoor schreef op 31-12-2003 @ 09:31:
En dit mag ook?
Ja, zonder problemen. De Auteurswet geldt ook voor internetsites, dus als jij op jouw/een website iets uit andermans boek, artikel of site aanhaalt is er niets aan de hand, zolang je maar weer niet hele lappen van die site overneemt of het design overneemt o.i.d.

Deeplinken naar het complete verhaal op die andere site mag natuurlijk wel, als de bron maar duidelijk kenbaar is. Dat is in feite hetzelfde als naar iemands werk verwijzen in een voetnoot.
Met citaat reageren
Oud 31-12-2003, 14:24
vichog
vichog is offline
Ik heb een geschil met een webbeheerder van de website www.hongarijevakantieland.nl. Ik heb van die site een schermprint gemaakt die ik graag wil afdrukken in een reader. In die schermprint staat 3 keer die naam van de website, en onder het plaatje wil ik ook nog de bron vermelden (dus de url nog een keer...). De websitebeheerder eist ook nog dat ik een hele lap tekst er bij moet toevoegen, waarbij hij een dikke vinger in de pap heeft, over zijn website (dus ik moet het gaan promoten). Moet ik dit tolereren? Of zit ik compleet fout?

Groetjes.
Oud 31-12-2003, 15:42
Verwijderd
Ik ben geneigd te zeggen dat jij niet zomaar die screenprint van de website over mag nemen. Een citaat moet een klein gedeelte van het te citeren werk omvatten, zoals bovenaan naar Belgisch recht enige voorbeelden zijn gegeven: enkele zinnen uit een boek, een klein fragment of detail van een schilderij, etc.

Het overnemen van het volledige uiterlijk van een website zou ik aanmerken als verveelvuldiging en daarvoor is toestemming van de rechthebbende nodig. Vaak zal eventuele toestemming daarvoor gepaard gaan met voorwaarden, bijvoorbeeld het plaatsen van een stuk tekst, door hem te dicteren. Het feit dat de naam van de site te zien is en dat je de bron vermeldt, maakt dat niet anders: het volledige uiterlijk van een website is zoiets unieks, dat daarvoor de uitzonderingen van citeren niet gelden en je gewoon toestemming van de rechthebbende moet hebben.
Met citaat reageren
Oud 31-12-2003, 15:47
vichog
vichog is offline
Okee, dankjewel voor je uitleg. Ik zal met hem contact opnemen om zijn tekst toe te voegen.

Groetjes.
Oud 01-01-2004, 14:58
ekki
ekki is offline
En als ik nou een website voor iemand heb gemaakt en ik heb daarvan een screenshot op mijn website? In hoeverre mag dat dan eigenlijk?
Oud 01-01-2004, 17:00
Verwijderd
Citaat:
ekki schreef op 01-01-2004 @ 15:58:
En als ik nou een website voor iemand heb gemaakt en ik heb daarvan een screenshot op mijn website? In hoeverre mag dat dan eigenlijk?
Dat zal van de overeenkomst afhangen die aan die arbeid ten grondslag ligt. Als jij in opdracht van iemand, tegen betaling, een website maakt, dan komt het auteursrecht op die website te liggen bij de opdrachtgever. Die wordt dan aangemerkt als auteur. Voor jou gelden dan de gewone regels die voor een ieder gelden, namelijk: niet zonder toestemming van de rechthebbende.

Als je een website maakt bij wege van vriendendienst, niet tegen betaling, je bent niet gehouden aanwijzingen op te volgen e.d. dan valt er over te twisten wie als auteur aangemerkt kan worden. Over het algemeen is het aanwijzingscriterium doorslaggevend, dus een zekere ondergeschiktheid voor wat betreft het vervaardigen van het werk. Of wel of niet een opdrachtverhouding aanwezig is, hangt dus af van de omstandigheden van het geval.
Met citaat reageren
Oud 01-01-2004, 17:51
ekki
ekki is offline
Het is dus beter om dat altijd met toestemming te doen (misschien volstaat het eigenlijk al om te zeggen in je voorwaarden dat een screenshot van de hoofdpagina van de site in je portfolio wordt opgenomen). Er zijn trouwens heel veel sites (webdesigners) die dus zo'n portfolio hebben. Ik denk niet dat daarover altijd nadrukkelijk toestemming is gevraagd.
Oud 01-01-2004, 21:14
Verwijderd
Citaat:
ekki schreef op 01-01-2004 @ 18:51:
Het is dus beter om dat altijd met toestemming te doen (misschien volstaat het eigenlijk al om te zeggen in je voorwaarden dat een screenshot van de hoofdpagina van de site in je portfolio wordt opgenomen). Er zijn trouwens heel veel sites (webdesigners) die dus zo'n portfolio hebben. Ik denk niet dat daarover altijd nadrukkelijk toestemming is gevraagd.
Ja, dan is het gewoon als algemene voorwaarde opgenomen in elke overeenkomst. Een webdesigner zal zich in zijn algemene voorwaarden uitdrukkelijk het recht voorbehouden, zijn creaties op zijn eigen site tentoon te stellen voor promotiedoeleinden, en dat is ook heel logisch.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten