Advertentie | |
|
![]() |
|
Beetje niveauloostopic. Ik stel voor dat je 'm weer verwijdert. Dit topic wordt waarschijnlijk niets.
Bovendien:http://forum.scholieren.com/showthre...t=burgemeester |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
|
![]() |
Hierbij mijn bijdrage uit de eerdere gekozen burgemeesterdiscussie:
Ik ben geen voorstander van de gekozen burgemeester, maar het huidig model mag wat mij betreft zeer zeker anders. Het huidige systeem waarin de burgemeester door de kroon (de minister van Binnenlandse Zaken) wordt benoemd is verre van ideaal. Allereerst is het achterhaald dat de hoogste bestuurslaag oplegt aan de laagste wie aan het roer moet komen. Verder zitten er in het huidige model dingen die spaak lopen met de dualisering, het is toch te gek voor worden dat de burgemeester als lid van het college de voorzitter is van de raad. Mijn bestuurlijk model voor de gemeente: Elke vier jaar verkiezingen voor de gemeenteraad. De grootste partij mag proberen een coalitie te vormen die op een meerderheid in de gemeenteraad kan steunen en mag de burgemeester leveren. Na die vier jaar opnieuw verkiezingen met een nieuwe raad en een nieuw college met een nieuwe burgemeester. De burgemeester en zijn wethouders worden persoonlijk verantwoordelijk voor hun daden in plaats van de huidige situatie waarin ze dit als geheel dragen. De bijzondere verplichtingen als het handhaven van de openbare orde komt in de gehele te verdelen portefeuilles voor de collegeleden (bijvoorbeeld voor een wethouder van gemeentelijke veiligheid ofzo). De gemeenteraad kiest een voorzitter uit haar eigen midden. Voordelen van dit syteem: Burgemeesters zitten niet meer jaren op hun post te wachten tot ze door kunnen naar een grotere plaats. Burgemeesters doen dynamisch mee aan het lokale bestuur. Burgemeesters worden op inhoud benoemd, niet omdat ze leuk campagne kunnen voeren. College en raad komen als twee blokken tegenover elkaar te staan waardoor er dualisme mogelijk wordt. Dit systeem kunnen wen een treedje hoger ook in de provincie toepassen. Vervang dan burgemeester door commissaris der koningin (daar moet een andere, modernere naam voor komen), wethouders door gedeputeerde staten en gemeenteraad door provinciale staten. (Wie inziet dat ik het landelijke bestuurlijke model ook lokaal wil invoeren heeft goed opgelet.) |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap |
Thom de Graaf stapt op [ontwikkelingen] WillKillForSex | 302 | 28-03-2005 14:04 | |
Pvda...? Prof.Mr.Visser | 92 | 27-03-2005 00:58 | |
Werk, Geld & Recht |
artikel 131 van de grondwet fractuur | 13 | 08-01-2004 17:47 | |
De gekozen burgemeester: Goed idee! Sky Jewel | 65 | 16-12-2003 16:12 | |
Beleidszaken |
Het gekozen burgemeeserschap hmvreemd | 1 | 04-12-2003 12:01 | |
Tweemaal stemmen voor Tweede Kamer Gatara | 100 | 29-11-2003 20:36 |