Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Seksualiteit
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 12-01-2004, 20:28
Fleurrr
Fleurrr is offline
Kinderen zouden op jongere leeftijd seksuele voorlichting moeten krijgen, zodat ze hierdoor beter weten wat de gevolgen zijn van onbeschermde seks.
Met citaat reageren
Oud 12-01-2004, 20:30
Qimm
Qimm is offline
kinderen moeten betere voorlichting krijgen
Oud 12-01-2004, 20:36
Al Murphy
Al Murphy is offline
En wat zou een goede leeftijd zijn? Of wat is te jong of wat noem je te oud?
Met citaat reageren
Oud 12-01-2004, 20:51
Chileno
Chileno is offline
Gewoon opletten bij biologie leer je genoeg, anders geef de kids een abbo op de break-out.. Daar heb je ook een zinvol rubriekje vol met 'wetenwaardigheden'
Oud 12-01-2004, 20:59
Susanne
Susanne is offline
Citaat:
Qimm schreef op 12-01-2004 @ 21:30:
Het is goed genoeg, het hoeft toch niet tot in de details te treden..
Oud 12-01-2004, 21:01
Qimm
Qimm is offline
Citaat:
Susanne schreef op 12-01-2004 @ 20:59:
Het is goed genoeg, het hoeft toch niet tot in de details te treden..
ik kan nou niet zeggen dat ik wat geleerd heb op school. het is nog veel te taboe allemaal.
Het moet opener kunnen, niet expliciter
Oud 13-01-2004, 17:52
x-spekkie-x
x-spekkie-x is offline
En al in de 1e of 2e klas, en niet in de 3e.
Als ze 14 zijn hebben ze vaak al veel gedaan
Oud 13-01-2004, 17:57
Verwijderd
Citaat:
x-spekkie-x schreef op 13-01-2004 @ 18:52:
ik kreeg t in groep 6, en in groep 7 en en zo tot t laatste jaar van de middelbare....
Met citaat reageren
Screaming Slave
Screaming Slave is offline
oneens. ruim 6 jaar geleden was dat op mijn school al in orde, voor zover ik me kan herinneren. en sbs6 vulde de opengelaten plekjes prima in met hun nachtelijke programmering ;p wil je soms practica invoeren dan?
Met citaat reageren
frog
frog is offline
Citaat:
Ik zou er maar niet te vroeg mee beginnen, dan weten die kinderen echt niet waar je het over hebt. Bij ons op school hadden ze het al een beetje in de 1e, maar verder in de 2e. Dat vindt ik vroeg genoeg, harstikke goed!(1e is wel een beetje vroeg)

Trouwens bij ons viel dat taboe van Qimm wel mee hoor. Leuk als je bioleraar bent , om dat allemaal uit te leggen . Maar het ging best wel open en iedereen zat onder doodse stilte te luisteren . Begint die vent van bio te zeuren, "ja jongens en meisjes..." (zwam,zwam,zwam.) het kwam er in ieder geval op neer dat het voor de jongens toch een beetje vroeg was. "ja, de meisjes zijn nou eenmaal een beetje sneller, he, wat vinden jullie? Meisjes zijn gewoon lichamelijk en geestelijk wat sneller als jongens. Ze zijn er eerder rijp voor. Jongens van jullie leeftijd denken er nog niet zo aan, he, aan seks enzo?! Die zullen wel niet weten waar ik het de komende lessen over ga hebben. Maar dat geeft niet hoor, onthoud het maar goed en luister maar braaf. " Jongens beledigd, meisjes lachen. Maar goed, die vent zal het wel serieus bedoelen. .
Jongens van 13/14 jaar mogen nog eigenlijk niet naar zijn praatjes over seks luisteren, want die zijn nog niet helemaal rijp, he?! . Dus misschien kunnen ze het voor de jongens toch beter in de 3e starten .
EIKEL van een vent!!!!

Laatst gewijzigd op 13-01-2004 om 18:04.
Met citaat reageren
Oud 13-01-2004, 18:07
PMEV
PMEV is offline
Hmmmm.......das een goede. Ik ben van mening dat ouders hier op de juiste tijd bij moeten zijn. Te vroeg zou kinderen ook kunnen stimuleren terwijl ze er niet aan toe zijn.
Met citaat reageren
Oud 13-01-2004, 19:18
duivelaartje
duivelaartje is offline
Citaat:
Ik krijg het al een klein beetje in groep 8 (basisschool ) Beetje vroeg...
En uitgebreid in de 1e...
Mn moeder begon er over te vertellen toen ik in de 2e zat...
Met citaat reageren
Oud 13-01-2004, 19:28
Wawl
Wawl is offline
Dat krijgen ze toch al?

In groep 6 moet men daar mee beginnen.
Oud 13-01-2004, 19:53
Smartsmartass
Smartsmartass is offline
Citaat:
zopje schreef op 13-01-2004 @ 20:35:
Ik kreeg voorlichting in groep 4, niet van docenten, maar van mijn klasgenootjes. Ik had liever in één keer goed geleerd wat seks in hield, maar goed. Ik heb het in ieder geval op veel verkeerde manieren geleerd.
Ik zit op een streng christelijke school en de voorlichting is echt achterlijk. Je bent een sloerie als op de middelbare school al ontmaagd bent, masturbatie is een doodzonde en verder kregen we alleen de zaadcel-naar-eicel-reis voorgeschoteld. Ik weet heel zeker dat betere voorlichting bij streng christelijk opgevoede mensen heel erg zou helpen tegen gedwongen huwelijken door zwangerschap, incest, aanranding en dergelijke meer. Maar een hoop christenen dragen oogkappen.
dat heb je redelijk goed gezegd, al ben ik het niet eens met
Citaat:
een hoop christenen dragen oogkappen.
in bepaalde kringen klopt het wel degelijk, maar er zijn genoeg christelijke geloven waar de zaken die jij beschrijft totaal geen taboe zijn
Met citaat reageren
Oud 13-01-2004, 20:05
goodcarl
goodcarl is offline
wij hadden een flutvoorlichting

de leraar had er duidelijk een hekel aan om dit onderwerp te bespreken, dus liet hij maar een sutk of 10 video's zien waarin alles werd uitgelegd.
Dat was het dan.
Met citaat reageren
Oud 13-01-2004, 20:20
Dolores
Dolores is offline
Citaat:
Qimm schreef op 12-01-2004 @ 21:30:
Idd, want ik kan nou niet zeggen dat ik erg veel van de seksuele voorlichting bij mij op school heb geleerd.
Met citaat reageren
Oud 13-01-2004, 20:32
Divina Flor
Divina Flor is offline
Citaat:
Fleurrr schreef op 12-01-2004 @ 21:28:
Kinderen zouden op jongere leeftijd seksuele voorlichting moeten krijgen, zodat ze hierdoor beter weten wat de gevolgen zijn van onbeschermde seks.
hai naamgenootje

Wanneer wil je ze voorlichting geven?
Ik kreeg in de tweede klas (toen was ik 13) voorlichting, dat was voor mij vroeg genoeg (en ik neem aan voor de meeste mensen wel). Het lijkt me dan ook erg belangrijk dat je goede voorlichting krijgt.
Oud 13-01-2004, 20:58
esprit-chick
esprit-chick is offline
bull-shit

wat ik wel met je eens ben is dat voorlichting goed is, maar niet om die reden
ik denk niet dat als je wel al met iemand naar bed gaat, niet weet dat een ziekte of zwangerschap het gevolg kunnen zijn
Met citaat reageren
Oud 13-01-2004, 21:25
jet
jet is offline
ik heb echt 0.0 voorlichting gehad.. het enige wat ik me herinner is dta als jongens het warm hebben de ballen verdefr van hun lichaam hangen dan als ze het kkoud hebben

en daar kom je ver mee
Oud 14-01-2004, 10:27
Jorryt
Jorryt is offline
Wat ik zo hier en daar hoor is dat leraren steeds banger worden om expliciet te zijn omdat ze voor ze het weten boze ouders op bezoek krijgen en al snel van sexuele intimidatie kunnen worden beschuldigd als ze te diep op deze materie ingaan. "mijn kind, mijnheer, is hier nog he-le-maal-niet-aan-toe....".

Mensen in de jeugdzorg zijn / worden doodsbenauwd als ze kinderen moeten aanraken, laat staan op intieme onderwepen moeten ingaan.
Oud 14-01-2004, 11:02
Verwijderd
Ik vind dat ouders meer voorlichting geven, en dan ook vroeger ja, sommige kinderen weten pas als ze twaalf zijn wat seks nou precies inhoudt. Toen ik tien was wist het grootste deel van mijn klasgenootjes wel dat een baby uit de buik kwam, maar bijna niemand had ook maar enig idee hoe zo'n baby erin kwam. Belachelijk. Niet dat kinderen al alles hoeven te weten over orale seks en alle ins en out van de menstruatiecyclus en hoe de eerste keer moet enzo, daar is de brugklas vroeg genoeg voor, maar toch wel dat er uberhaupt zoiets als seks bestáát.
Met citaat reageren
Oud 14-01-2004, 12:24
Verwijderd
Onze voorlichting was al in groep 7, door de dochter van de meester die we toen hadden.
En later nog eens in de brugklas, maar er is niet veel van blijven hangen.
Ik vraag me af of voorlichting uberhaupt nodig is, aangezien veel kinderen steeds jonger sexueel actief worden.
Gewoon een les over soa's, en misschien zelfs wel met plaatjes erbij van aangetaste lichaamsdelen, en ze dan vervolgens de condoomautomaat wijzen.

Of is dit wat te kort door de bocht??
Met citaat reageren
Oud 14-01-2004, 13:21
stier
stier is offline
In groep 8 vertelde de meester waar de kinderen vandaan kwamen... Dat wist ik natuurlijk al jaren en velen met mij. Maar goed, dat was natuurlijk een christelijke school. Van mij hadden ze wel wat eerder mogen beginnen, maar ja, niet iedereen is er even vroeg bij. In de derde klas op de middelbare school kwam er zo´n kerel van de rutgers stichting, die alles wat hij vertelde volgens mij nog het leukste vond. Ik verdenk hem nog steeds van fantasiën over bepaalde meisjes die toen in de klas zaten. Hij vertelde trouwens ook niets nieuws, iedereen wist alles al (dit was trouwens een openbare school)
Met citaat reageren
Oud 14-01-2004, 14:32
Verwijderd
Citaat:
trumpetlover schreef op 14-01-2004 @ 13:24:
Onze voorlichting was al in groep 7, door de dochter van de meester die we toen hadden.
En later nog eens in de brugklas, maar er is niet veel van blijven hangen.
Ik vraag me af of voorlichting uberhaupt nodig is, aangezien veel kinderen steeds jonger sexueel actief worden.
Gewoon een les over soa's, en misschien zelfs wel met plaatjes erbij van aangetaste lichaamsdelen, en ze dan vervolgens de condoomautomaat wijzen.

Of is dit wat te kort door de bocht??
Dat is toch ook voorlichting?
Bovendien, zonder een beetje goeie seksuele voorlichting komen een hoop fabeltjes de wereld in, zoals dat een meisje niet zwanger kan raken door de eerste keer seks of dat de eerste keer pijn hóórt te doen. Vóórdat mijn klas in de eerste voorlichting had, geloofden een hoop mensen bovenstaande dingen. Ook geloofden er veel (vooral jongens) dat meisjes niet klaar hoeven te komen. En veel meisjes dachten dat als een jongen een erectie had en niet klaarkwam, dat hij dan pijn kreeg en dat dat pas over ging bij een orgasme. En veel jongens dachten dat meisjes niet masturberen, en dat vingeren inhoudt dat je 1 vinger monotoon in-uit de vagina doet, en dat meisjes plassen door hun clitoris of door hun vagina.

Laatst gewijzigd op 14-01-2004 om 14:35.
Met citaat reageren
Oud 14-01-2004, 15:01
Snakeboy
Snakeboy is offline
Op mijn school kreeg ik het op in groep7, alleen niet de ECHTE sexuele details, die heb ik net pas gekregen
Met citaat reageren
Oud 14-01-2004, 17:34
Lorelei
Lorelei is offline
Citaat:
Fleurrr schreef op 12-01-2004 @ 21:28:
Wat zou je willen veranderen dan? Volgens mij weet iedereen boven de 12 wel dat je SOA's kan krijgen en zwanger kan worden van onbeschermde seks. (en ik ga er vanuit dat er niet veel mensen vrijwillig voor hun 12e seks hebben...)
Met citaat reageren
Oud 14-01-2004, 18:40
Pinksterhaas
Pinksterhaas is offline
Als je zeker wilt weten dat je kinderen goed zijn voorgelicht, kun je het als ouder beter zelf doen als de tijd daar rijp voor is. Ik vind dat het bij de opvoeding hoort. En bovendien omdat het volgens mij per school nogal verschilt, hoeveel tijd er aan besteed wordt. Bij mij op school is er nauwlijks aandacht aan besteed.
Oud 14-01-2004, 19:34
Albert_Jan
Albert_Jan is offline
Helemaal mee eens en laat ze kan ook ff leren van wat fijn in bed is enzo. Hebben ze later alleen maar profijt van.
Met citaat reageren
Oud 14-01-2004, 21:12
Mies
Mies is offline
Citaat:
Albert_Jan schreef op 14-01-2004 @ 20:34:
Helemaal mee eens en laat ze kan ook ff leren van wat fijn in bed is enzo. Hebben ze later alleen maar profijt van.
Dat lijkt me een beetje overdreven en nogal persoonlijk..

Ik kreeg ook in groep 7 seksuele voorlichting, maar ben daarna naar een andere school gegaan. Er zit veel verschil tussen scholen, in groep 8 (op de andere school) werd er nooit over gepraat. Ik vind dat het een verplicht vak moet worden. Het gaat trouwens niet alleen over seks, maar ook over lichamelijke ontwikkeling (tenminste, dat kreeg ik) en in groep 7/8 is dit ook al van toepassing.
Oud 14-01-2004, 21:27
Anaïs
Anaïs is offline
Ik heb zeker een stuk of 6 keer sexuele voorlichting gekregen...

In 5de leerjaar met video (tekenfilm) en zo
6de leerjaar ook weer, maar dan meer over puberteit
1ste middelbaar in godsdienstlessen
2de middelbaar in biologie
3de middelbaar kwam er iemand van PMS spreken, en mochten we allerlei vragen stellen
6de middelbaar ook in biologie, had de lerares zo'n koffertje mee met alle soorten voorbehoedsmiddelen mee die ze demonstreerde

Ik heb dus mn deel wel gehad
Met citaat reageren
Oud 14-01-2004, 21:30
Anaïs
Anaïs is offline
Citaat:
Wat zou je willen veranderen dan? Volgens mij weet iedereen boven de 12 wel dat je SOA's kan krijgen en zwanger kan worden van onbeschermde seks. (en ik ga er vanuit dat er niet veel mensen vrijwillig voor hun 12e seks hebben...)

ben ik niet mee eens...

Er zijn heel wat meisjes van 15/16 die menen dat je bij eerste keer sex niet zwanger of besmet kan raken, of die zelfs menen dat je als je je achteraf goed wast 'geneest' van een soa. Mensen die op een goede manier zijn ingelicht weten dit (of zouden dit moeten weten), maar er kan nog heel wat verbeterd worden op dit vlak.
Met citaat reageren
Oud 14-01-2004, 21:44
AngelLena
AngelLena is offline
Ik denk niet dat je alles van school af moet laten hangen. Uiteindelijk ligt die taak voor het grootste deel bij de ouders. Die horen er op tijd mee te beginnen als ze merken dat zoon of dochter lief het druk krijgt met sociale contacten. School hoort slecht de aanvullingen te geven, niet volledige educatie.
Oud 14-01-2004, 22:54
Sperzieboon
Sperzieboon is offline
Citaat:
AngelLena schreef op 14-01-2004 @ 22:44:
Ik denk niet dat je alles van school af moet laten hangen. Uiteindelijk ligt die taak voor het grootste deel bij de ouders. Die horen er op tijd mee te beginnen als ze merken dat zoon of dochter lief het druk krijgt met sociale contacten. School hoort slecht de aanvullingen te geven, niet volledige educatie.
Mee eens. Ik heb op school ook nix gehad..en thuis..tsjah..mn pa loopt altijd dom te hinniken dat dat nog wel komt..ik ben 17 maargoe...kweet het wel te vinden ondertusse
Oud 14-01-2004, 23:05
BonGiorno
BonGiorno is offline
wij kregen het ook bij bio. Hadden wij net de pech dat de leraar het zelf nogal... leuk vond om te vertellen. Denk aan de toenmalige sbs6-erotiek op dia's en een video met 2 poserende mensen, gevolgd door een tekenfilm van een zwemmend kikkervisje in een rivier, die bij een grote bal aankwam enz enz enz... Het toppunt was toch wel het afrollen van een condoom om een bezemsteel.

helaas rolde hij hem binnenstebuiten af en schoot de hele klas in de lach. Ik maakte de opmerking dat ik het niet gek vond dat hij 5 kinderen had en ja hoor, daar stond ik weer te corveeën
Oud 15-01-2004, 00:15
BBEM
BBEM is offline
wij kregen het pas in de 3de dan is het soms al een beetje te laat. maar ik denk dat iedereen wel weet wat de risico's van seks zijn door andere manieren van voorlichting.

Regels voor berichten