![]() |
||
![]() |
Citaat:
Trouwens bij ons viel dat taboe van Qimm wel mee hoor. Leuk als je bioleraar bent ![]() ![]() ![]() ![]() Jongens van 13/14 jaar mogen nog eigenlijk niet naar zijn praatjes over seks luisteren, want die zijn nog niet helemaal rijp, he?! ![]() ![]() EIKEL van een vent!!!! ![]()
Laatst gewijzigd op 13-01-2004 om 18:04. |
![]() |
||
Citaat:
![]() En uitgebreid in de 1e... Mn moeder begon er over te vertellen toen ik in de 2e zat... ![]() |
![]() |
|||
Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
![]() Wanneer wil je ze voorlichting geven? Ik kreeg in de tweede klas (toen was ik 13) voorlichting, dat was voor mij vroeg genoeg (en ik neem aan voor de meeste mensen wel). Het lijkt me dan ook erg belangrijk dat je goede voorlichting krijgt.
|
ik heb echt 0.0 voorlichting gehad.. het enige wat ik me herinner is dta als jongens het warm hebben de ballen verdefr van hun lichaam hangen dan als ze het kkoud hebben
en daar kom je ver mee ![]()
|
Wat ik zo hier en daar hoor is dat leraren steeds banger worden om expliciet te zijn omdat ze voor ze het weten boze ouders op bezoek krijgen en al snel van sexuele intimidatie kunnen worden beschuldigd als ze te diep op deze materie ingaan. "mijn kind, mijnheer, is hier nog he-le-maal-niet-aan-toe....".
Mensen in de jeugdzorg zijn / worden doodsbenauwd als ze kinderen moeten aanraken, laat staan op intieme onderwepen moeten ingaan. ![]()
|
Verwijderd
|
Ik vind dat ouders meer voorlichting geven, en dan ook vroeger ja, sommige kinderen weten pas als ze twaalf zijn wat seks nou precies inhoudt. Toen ik tien was wist het grootste deel van mijn klasgenootjes wel dat een baby uit de buik kwam, maar bijna niemand had ook maar enig idee hoe zo'n baby erin kwam. Belachelijk. Niet dat kinderen al alles hoeven te weten over orale seks en alle ins en out van de menstruatiecyclus en hoe de eerste keer moet enzo, daar is de brugklas vroeg genoeg voor, maar toch wel dat er uberhaupt zoiets als seks bestáát.
|
![]() |
|
Verwijderd
|
Onze voorlichting was al in groep 7, door de dochter van de meester die we toen hadden.
En later nog eens in de brugklas, maar er is niet veel van blijven hangen. Ik vraag me af of voorlichting uberhaupt nodig is, aangezien veel kinderen steeds jonger sexueel actief worden. Gewoon een les over soa's, en misschien zelfs wel met plaatjes erbij van aangetaste lichaamsdelen, en ze dan vervolgens de condoomautomaat wijzen. Of is dit wat te kort door de bocht?? |
![]() |
|
![]() |
In groep 8 vertelde de meester waar de kinderen vandaan kwamen... Dat wist ik natuurlijk al jaren en velen met mij. Maar goed, dat was natuurlijk een christelijke school. Van mij hadden ze wel wat eerder mogen beginnen, maar ja, niet iedereen is er even vroeg bij. In de derde klas op de middelbare school kwam er zo´n kerel van de rutgers stichting, die alles wat hij vertelde volgens mij nog het leukste vond. Ik verdenk hem nog steeds van fantasiën over bepaalde meisjes die toen in de klas zaten. Hij vertelde trouwens ook niets nieuws, iedereen wist alles al (dit was trouwens een openbare school)
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Bovendien, zonder een beetje goeie seksuele voorlichting komen een hoop fabeltjes de wereld in, zoals dat een meisje niet zwanger kan raken door de eerste keer seks of dat de eerste keer pijn hóórt te doen. Vóórdat mijn klas in de eerste voorlichting had, geloofden een hoop mensen bovenstaande dingen. Ook geloofden er veel (vooral jongens) dat meisjes niet klaar hoeven te komen. En veel meisjes dachten dat als een jongen een erectie had en niet klaarkwam, dat hij dan pijn kreeg en dat dat pas over ging bij een orgasme. En veel jongens dachten dat meisjes niet masturberen, en dat vingeren inhoudt dat je 1 vinger monotoon in-uit de vagina doet, en dat meisjes plassen door hun clitoris of door hun vagina. Laatst gewijzigd op 14-01-2004 om 14:35. |
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
|
Als je zeker wilt weten dat je kinderen goed zijn voorgelicht, kun je het als ouder beter zelf doen als de tijd daar rijp voor is. Ik vind dat het bij de opvoeding hoort. En bovendien omdat het volgens mij per school nogal verschilt, hoeveel tijd er aan besteed wordt. Bij mij op school is er nauwlijks aandacht aan besteed.
![]()
||
![]() |
Citaat:
![]() Ik kreeg ook in groep 7 seksuele voorlichting, maar ben daarna naar een andere school gegaan. Er zit veel verschil tussen scholen, in groep 8 (op de andere school) werd er nooit over gepraat. Ik vind dat het een verplicht vak moet worden. Het gaat trouwens niet alleen over seks, maar ook over lichamelijke ontwikkeling (tenminste, dat kreeg ik) en in groep 7/8 is dit ook al van toepassing.
|
Ik heb zeker een stuk of 6 keer sexuele voorlichting gekregen...
In 5de leerjaar met video (tekenfilm) en zo 6de leerjaar ook weer, maar dan meer over puberteit 1ste middelbaar in godsdienstlessen 2de middelbaar in biologie 3de middelbaar kwam er iemand van PMS spreken, en mochten we allerlei vragen stellen 6de middelbaar ook in biologie, had de lerares zo'n koffertje mee met alle soorten voorbehoedsmiddelen mee die ze demonstreerde ![]() Ik heb dus mn deel wel gehad ![]() |
![]() |
||
Citaat:
ben ik niet mee eens... Er zijn heel wat meisjes van 15/16 die menen dat je bij eerste keer sex niet zwanger of besmet kan raken, of die zelfs menen dat je als je je achteraf goed wast 'geneest' van een soa. Mensen die op een goede manier zijn ingelicht weten dit (of zouden dit moeten weten), maar er kan nog heel wat verbeterd worden op dit vlak. |
![]() |
|
Ik denk niet dat je alles van school af moet laten hangen. Uiteindelijk ligt die taak voor het grootste deel bij de ouders. Die horen er op tijd mee te beginnen als ze merken dat zoon of dochter lief het druk krijgt met sociale contacten. School hoort slecht de aanvullingen te geven, niet volledige educatie.
||
Citaat:
![]() ![]()
|
![]() |
wij kregen het ook bij bio. Hadden wij net de pech dat de leraar het zelf nogal... leuk vond om te vertellen. Denk aan de toenmalige sbs6-erotiek op dia's en een video met 2 poserende mensen, gevolgd door een tekenfilm van een zwemmend kikkervisje in een rivier, die bij een grote bal aankwam enz enz enz... Het toppunt was toch wel het afrollen van een condoom om een bezemsteel.
helaas rolde hij hem binnenstebuiten af en schoot de hele klas in de lach. ![]() ![]()
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Psychologie |
Een brief van mijn lieve stiefmoeder Ruudje | 87 | 10-09-2004 18:40 | |
Verhalen & Gedichten |
mijn verhaal over het korte leven van een jong meisje Verwijderd | 15 | 17-05-2003 22:55 | |
Werk, Geld & Recht |
Zwart werk, toestaan of niet? Steefjuh!! | 47 | 25-01-2003 16:30 | |
Verhalen & Gedichten |
Een dagje van een afdeling Eend | 15 | 09-12-2002 13:11 | |
Levensbeschouwing & Filosofie |
mee eens of niet: meer dan 2 kinderen 'nemen' is egoistisch *charm girl* | 46 | 20-01-2002 00:45 |