Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Exacte vakken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 05-01-2004, 21:52
Ssanneke
Ssanneke is offline
wie weet wat een statisch evenwicht is???
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 05-01-2004, 22:25
Tampert
Tampert is offline
een statisch evenwicht is volgens mij een evenwicht dat "stilstaat". In de scheikunde is dat dus bijvoorbeeld dat er evenveel van beide stooffen in een oplossing aanwezig is en ook blijft.
Oud 06-01-2004, 13:10
Verwijderd
Citaat:
Tampert schreef op 05-01-2004 @ 23:25:
een statisch evenwicht is volgens mij een evenwicht dat "stilstaat". In de scheikunde is dat dus bijvoorbeeld dat er evenveel van beide stoffen in een oplossing aanwezig is en ook blijft.
Dat is bij een dynamisch evenwicht ook.
Met citaat reageren
Oud 06-01-2004, 15:14
ProPHeT
ProPHeT is offline
Is een evenwicht niet per definitie statisch? Zo nee, dan wil ik wel eens weten wat een dynamisch evenwicht inhoudt?
Met citaat reageren
Oud 06-01-2004, 16:37
Verwijderd
Citaat:
ProPHeT schreef op 06-01-2004 @ 16:14:
Is een evenwicht niet per definitie statisch? Zo nee, dan wil ik wel eens weten wat een dynamisch evenwicht inhoudt?
N2H4 <--> 2 NH2
Dit is een voorbeeld van een dynamisch evenwicht.
N2H4 verandert in NH2 en andersom, maar de hoeveelheden blijven gelijk.

Bij een statisch evenwicht verandert er niets.
Met citaat reageren
Oud 06-01-2004, 19:48
Tampert
Tampert is offline
Citaat:
lafjuh schreef op 06-01-2004 @ 14:10:
Dat is bij een dynamisch evenwicht ook.
huh? Dit is geheel in tegenspraak met wat je in bovenstande post zegt
Oud 06-01-2004, 19:52
Maarten
Maarten is offline
Tampert: Wat hij bedoelt is dat het resultaat hetzelfde is, bij beide heb je netto geen verandering, alleen bij de een heb je uberhaupt geen verandering.

Zo duidelijker?
Met citaat reageren
Oud 06-01-2004, 21:32
Tampert
Tampert is offline
Citaat:
DiGiTracker schreef op 06-01-2004 @ 20:52:
Tampert: Wat hij bedoelt is dat het resultaat hetzelfde is, bij beide heb je netto geen verandering, alleen bij de een heb je uberhaupt geen verandering.

Zo duidelijker?
ja dat zeg ik toch ook... Wat ik zeg is dat je bij een statisch evenwicht geen verandering hebt. Wat hij zegt is dat ik ongelijk heb maar dat je bij een statisch evenwicht geen verandering hebt en bij een dynamisch wel.

Maargoed. de vraag is beantwoord dus laten we niet gaan discussieren over het al dan niet begrijpen van elkaar.
Oud 07-01-2004, 15:44
Verwijderd
Citaat:
Tampert schreef op 06-01-2004 @ 20:48:
huh? Dit is geheel in tegenspraak met wat je in bovenstande post zegt
Je zei dit:
Citaat:
In de scheikunde is dat dus bijvoorbeeld dat er evenveel van beide stoffen in een oplossing aanwezig is en ook blijft.
Dat is toch precies hetzelfde als bij een dynamisch evenwicht. Daar heb je 2 (of meer) hoeveelheden stof waarvan de verhouding gelijk blijft (niet meer of minder stof), dat zeg jij hier in je voorbeeld en dat klopt. Maar dat geldt voor zowel statisch als dynamische evenwichten.
Ik vind je voorbeeld stom.
Met citaat reageren
Oud 07-01-2004, 15:53
damaetas
damaetas is offline
mss is het handiger dan om statisch evenwicht fysisch uit te leggen

dynamisch evenwicht: een slinger draait rond een as. als hij bovenaankomt staat hij stil en blijft daar staan. evenwicht dus. wat het dynamisch maakt is dat als je hem uit zijn evenwichtspositie brengt (duwtje) dat hij dan niet in dezelfde evenwichtspositie valt maar hij gaat naar beneden vallen en na een tijdje wiebelen hangt hij stil naar beneden

DUS
statisch evenwicht: de slinger hangt stil beneden (in een evenwichtspositie) en als je hem duwt dan komt hij naar dezelfde positie terug.

je kan dat gaan verklaren met een heleboel grafieken met afgeleiden enzo, allemaal heel verduidelijkend, maar ik ben ze vergeten

chemisch statisch evenwicht is niet echt officiëel gedefiniëerd, alleen chemisch dynamisch evenwicht. wat Lafjuh zei: er wordt even veel a naar b omgezet als b naar a.
Oud 07-01-2004, 16:11
Verwijderd
Mijn leraar chemie heeft ook zo'n leuke methode om statisch en dynamische evenwicht uit te leggen (chemische evenwichten dan).

In een klaslokaal zijn 20 leerlingen, die lopen rond. (vergelijk het met een glas water)
Dit is een statisch evenwicht, er verandert niets.
Maar stel, er lopen 3 leerlingen de klas uit (het water verdampt), maar op het zelfde moment komen ook weer drie andere leerlingen de klas ingelopen (er condenseert water).
Er zijn nu nog steeds evenveel leerlingen, maar wel verschillende nu.

Met citaat reageren
Oud 07-01-2004, 16:45
Sawada_Kotera
Sawada_Kotera is offline
Citaat:
damaetas schreef op 07-01-2004 @ 16:53:
mss is het handiger dan om statisch evenwicht fysisch uit te leggen

dynamisch evenwicht: een slinger draait rond een as. als hij bovenaankomt staat hij stil en blijft daar staan. evenwicht dus. wat het dynamisch maakt is dat als je hem uit zijn evenwichtspositie brengt (duwtje) dat hij dan niet in dezelfde evenwichtspositie valt maar hij gaat naar beneden vallen en na een tijdje wiebelen hangt hij stil naar beneden

DUS
statisch evenwicht: de slinger hangt stil beneden (in een evenwichtspositie) en als je hem duwt dan komt hij naar dezelfde positie terug.

je kan dat gaan verklaren met een heleboel grafieken met afgeleiden enzo, allemaal heel verduidelijkend, maar ik ben ze vergeten

chemisch statisch evenwicht is niet echt officiëel gedefiniëerd, alleen chemisch dynamisch evenwicht. wat Lafjuh zei: er wordt even veel a naar b omgezet als b naar a.
Is dit niet het verschil tussen een stabiel en een instabiel evenwicht dat je met die slinger uitlegt?
Oud 07-01-2004, 17:20
damaetas
damaetas is offline
Citaat:
Sawada_Kotera schreef op 07-01-2004 @ 17:45:
Is dit niet het verschil tussen een stabiel en een instabiel evenwicht dat je met die slinger uitlegt?
juah, statisch en dynamisch ... same thing ... no?
Oud 07-01-2004, 23:04
Tampert
Tampert is offline
Citaat:
lafjuh schreef op 07-01-2004 @ 16:44:
Je zei dit:
Dat is toch precies hetzelfde als bij een dynamisch evenwicht. Daar heb je 2 (of meer) hoeveelheden stof waarvan de verhouding gelijk blijft (niet meer of minder stof), dat zeg jij hier in je voorbeeld en dat klopt. Maar dat geldt voor zowel statisch als dynamische evenwichten.
Ik vind je voorbeeld stom.
min of meer gelijk, niet helemaal gelijk

maar goed. het is blijkbaar een stom voorbeeld .

Citaat:
damaetas schreef op 07-01-2004 @ 18:20:
juah, statisch en dynamisch ... same thing ... no?
neu. labiel en dynamisch wel
Reageren

Regels voor berichten