pfrt. ik snap het totaal niet
beschouw een geleidende plaat die opgehangen is als een slinger. die plaat komt een gebied waar een magnetisch inductieveld (is dat hetzelfde als een magn vald?) heerst binnenkomt en waar uitzwaait.
stel dat de plaat van linkskomend het gebied binnendringt. de bijkomende flux door het blad van de slinger wijst daar in het tekenblad (tekening is vooraanzicht) ( waarom is dat zo?) er komt bijgevolgeen foucaultstroom in tegenwijzerzin omdat die op zijn beurt een flux uit het blad oproept: de fluxverandering wordt bijgevolg tegengewerkt.
als gevolg van deze stroom ontstaat er een laplacekracht die de slinger afremt.
ok, wie kan hier een touw aan vast knopen

de dopracht die hierna komt en ik dus nog niet kan oplossen is:
de lezer kan nu zelf nagaan dat wanneer de slinger het gebied met magnetische inductie verlaat, de foucaultstroom in wijzerzin zal stromen en dat de laplacekracht opnieuw zal proberen de plaat af te remmen.
(dat snap ik niet, de zin van de stroom is verandert maar die kracht die hij opwekt remt nog steeds de plaat af, die nog steeds dezelfde kant uitgaat

)
kzal ff de tekening proberen te beschrijven, is mss handig/
vooraanzicht op een slinger (plaat aan koordje) aan een plafond. onder het plafond is er een magnetisch veld aanwezig die in het blad prikt (symbool is een kruisje dus) de slinger maakt een beweging van links naar rechts. de afremkracht wijst dus steeds naar links ongeveer (volgt de onderkant van de plaat) en in de plaat heb je een wervelstroom in tegenwijzerzin als de plaat het gebied met megn veld binnenkomt en in tegenwijzerzin als de plaat eruit zwaait.
ok, ik hoop dat deze vraag nbtje duidelijk is en ik hoop nog meer dat er iemand hier hem kan oplossen.