Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 15-01-2004, 08:22
Guest
Hoihoi,
voor nederlands moeten we discussieren over de volgende stelling:

radio en tv zijn slecht voor onze taal

ik hoor graag jullie mening hierover zodat ik daar argumenten van kan gebruiken!
Bedankt!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 15-01-2004, 08:30
Bezoeker2
Hoihoi,

Over 50 jaar bestaat het Nederlands niet meer

ik hoor graag jullie mening hierover zodat ik daar argumenten van kan gebruiken!
Bedankt!
Met citaat reageren
Oud 15-01-2004, 08:35
Maarten
Maarten is offline
Taal is verandert en deze verandering gebeurt vanzelf. Je kan wel conservatief erover blijven denken, maar dat is nogal dom want je kan het toch niet stoppen.

In taal is niks goed of slecht, het is hoogsten fout vanuit ABN en het hypocriete is dat de nieuwe spelling dwangmatig veranderingen aangebracht heeft en dit is dan wel goed?

Ga vissen!
Met citaat reageren
Oud 15-01-2004, 09:35
thunder110
thunder110 is offline
Citaat:
DiGiTracker schreef op 15-01-2004 @ 09:35:
Taal is verandert en deze verandering gebeurt vanzelf. Je kan wel conservatief erover blijven denken, maar dat is nogal dom want je kan het toch niet stoppen.
Dat kan je wel. Was het niet de Renaissance, die ervoor zorgde dat onze taal 'gezuiverd' werd van de Latijnse en Duitse invloeden (hoewel de laatste wat minder gelukt)?
'Meervoud', 'onderwerp' en 'gezegde' bijvoorbeeld zijn allen neologismen geweest in de zestiende eeuw.

Nuja, het probleem van de puristen destijds en nu zie ik nog steeds niet helemaal in.
Oud 15-01-2004, 10:10
Verwijderd
Door radio en tv heb ik juist geleerd dialectloos te praten... m'n ouders spraken altijd heel Twentsig... Dus misschien kan je zoiets verweven in een argument tegen.

Over 50 jaar bestaat Nederlands niet meer... hmm, ja, ik heb geen idee, ik denk het niet eigenlijk, aangezien er toch veel jongeren zijn die het Nederlands willen behouden.
Met citaat reageren
Oud 15-01-2004, 20:23
Thoomi
Thoomi is offline
Citaat:
Bezoeker2 schreef op 15-01-2004 @ 09:30:
Hoihoi,

Over 50 jaar bestaat het Nederlands niet meer

Bedankt!
stelletje kruujers!!! jaja bart en maarten ik heb jullie door!!
grapjassen sliiiiiiim
massol!
Met citaat reageren
Oud 15-01-2004, 21:16
Maarten
Maarten is offline
Citaat:

Dat kan je wel. Was het niet de Renaissance, die ervoor zorgde dat onze taal 'gezuiverd' werd van de Latijnse en Duitse invloeden (hoewel de laatste wat minder gelukt)?
'Meervoud', 'onderwerp' en 'gezegde' bijvoorbeeld zijn allen neologismen geweest in de zestiende eeuw.
Uiteraard kan je wel veranderingen aanbrengen, maar uiteindelijk heb je niet alles onder controle. Wat ik me soms afvraag is hoe het komt dat al die televisieopnames uit de jaren 50 / 60 zo vaag klinken. Sproken ze toen echt zo apart of ligt het aan de geluidsopname?

Waarschijnlijk een combinatie van beide.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten