Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 05-01-2004, 18:41
plishing
plishing is offline
Dag mensen,

Ik heb onlangs een hardeschijf van samsung gekocht met een capaciteit van 160 GByte

Nu wilde ik deze schijf partitioneren met FDISK maar deze gaf aan dat de schijf maar 33 GB groot is. En ik kan dus geen grotere partitie dan 33 GB maken.
Nu had ik het met partition magic 8 geprobeerd en geeft aan dat de schijf 127 GB groot. Windows 2000 doet dat overigens ook.
Het bios geeft wel aan dat de schijf 160 GB groot is.

Verder zegt partition magic dat de schijf niet als bootdisk gebruikt kan worden (wat ik wel wil) omdat het cylinders meer dan 1024 is.

Weet iemand misschien een oplossing/fix of upgrade hiervoor. Ik heb al gezoch op internet maar heb nog steeds niets kunnen vinden.

Alvast bedankt!

Gegevens:
Schijf
Samsung SP1604N
IDE interface ingesteld als primary master
Windows 2000 SP 2

Verder nog een schijf aanwezig van Maxtor met 40 GB ook IDE
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 05-01-2004, 18:46
Unexplained
Unexplained is offline
- Welk moederbord heb je met welke biosversie?
- Probeer je de schijf NTFS of FAT32 te partitioneren?
Oud 05-01-2004, 18:49
plishing
plishing is offline
K7S5A heet het moederbord met bios versie 1.00 met een AMD 2200+ processor. Maar het bios accepteerd de schijf volledig.

Ik probeer de schijf FAT 32 te partitioneren.
Met citaat reageren
Oud 05-01-2004, 18:56
Puta
Puta is offline
Citaat:
plishing schreef op 05-01-2004 @ 19:49:
K7S5A heet het moederbord met bios versie 1.00 met een AMD 2200+ processor. Maar het bios accepteerd de schijf volledig.

Ik probeer de schijf FAT 32 te partitioneren.
ik zeg maar wat hoor wrom partitioneer je hem niet NTFS en zet je er xp op?
Oud 05-01-2004, 19:02
plishing
plishing is offline
Kan ook maar hoe moet ik 160 GB partitioneren als ik in DOS met fdisk maar maximaal 33 GB kan partitioneren?
Met citaat reageren
Oud 05-01-2004, 20:02
Timmert
Timmert is offline
Citaat:
plishing schreef op 05-01-2004 @ 20:02:
Kan ook maar hoe moet ik 160 GB partitioneren als ik in DOS met fdisk maar maximaal 33 GB kan partitioneren?
Met de ingebouwde partitietool van je win2k/winxp setup.

Ik liep een tijdje geleden ook tegen dit probleem aan, maar NTFS icm Win2k/XP setup does the job .
Met citaat reageren
Oud 05-01-2004, 20:07
plishing
plishing is offline
Ah ok bedankt. Ik heb het gevonden. Moest wel eerst Service Pack 4 voor Win2000 installeren zodat deze meer dan 127 MB accepteerd.
Met citaat reageren
Oud 05-01-2004, 20:10
Timmert
Timmert is offline
Citaat:
plishing schreef op 05-01-2004 @ 21:07:
Ah ok bedankt. Ik heb het gevonden. Moest wel eerst Service Pack 4 voor Win2000 installeren zodat deze meer dan 127 MB accepteerd.
Oke

Met disk management in win2k kun je trouwens ook een hoop
Met citaat reageren
Oud 05-01-2004, 20:57
Tuinkabouter !!
Tuinkabouter !! is offline
Ligt/lag aan de ide drivers, onderdeel adressering. Maxtor liep als 1e tegen die grens aan en leverde een tijdje eigen IDE controllers mee die wel over de grens gingen
Oud 06-01-2004, 16:27
plishing
plishing is offline
Ja nu werkt de schijf maar kan ik het systeem er niet mee booten.
Ik had namelijk een FAT32 partitie aangemaakt met een grootte van 3 GB. Deze had ik geformatteerd en bootable gemaakt.
Ondanks dit herkent het systeem dat de schijf bootable is maar doet het toch niet. Vreemd...
Met citaat reageren
Oud 06-01-2004, 17:10
Timmert
Timmert is offline
Citaat:
plishing schreef op 06-01-2004 @ 17:27:
Ja nu werkt de schijf maar kan ik het systeem er niet mee booten.
Ik had namelijk een FAT32 partitie aangemaakt met een grootte van 3 GB. Deze had ik geformatteerd en bootable gemaakt.
Ondanks dit herkent het systeem dat de schijf bootable is maar doet het toch niet. Vreemd...
Waarom nou weer geen NTFS

Formatteer hem eerst es als NTFS, dan praten we verder
Met citaat reageren
Oud 06-01-2004, 17:53
Orion16
Orion16 is offline
Citaat:
Timmert schreef op 06-01-2004 @ 18:10:
Waarom nou weer geen NTFS

Formatteer hem eerst es als NTFS, dan praten we verder
Inderdaad. Vééél fijner. Ieder nt/2k/XP systeem wat ik mag installeren maak ik NTFS. Het grote voordeel vind ik dat NTFS efficiënter omgaat met de data en dat je niet iedere keer dat afsluit-gezeik hebt.
Met citaat reageren
Oud 06-01-2004, 19:22
Spyba
Spyba is offline
de versie van fdisk is misschien te oud... Was bij mij ook het probleem...
Oud 07-01-2004, 18:05
Orion16
Orion16 is offline
Is 'tie ook. FDISK gaat maar tot 60gb, destijds héél vooruitstrevend van Microschoft (ik schrijf 1998 ofzo) maar nu dus niet goed genoeg meer. Ik had het probleem ook met mijn 80gb 7200rpm schijf, werd gepartitioneerd als slechts 13gb met FDISK..

Zou je niet eens je BIOS flashen? Want het lijkt mij puur een BIOS-bug. Wat ook zou kunnen is dat je je schijf veel jumpertjes heeft met 'limit capacity to xx gigabytes'. Naar mijn weten hebben IBM schijven dat, ik heb nog een 20gb IBM in gebruik die eerst met jumper ingesteld stond op 2gb. Heel vervelend, je moest het maar net weten. Schijf was trouwens gebruikt, want factory default staat-ie natuurlijk niet zo ingesteld.

Ik heb btw ook een K7s5a (pro!) mobo in m'n 2e klooi-PC zitten, maar daar zit een 30gb 7200 rpm Maxtor in, geen probleem.

Laatst gewijzigd op 07-01-2004 om 18:08.
Met citaat reageren
Oud 09-01-2004, 19:53
Rugbuksnuffer
Rugbuksnuffer is offline
FDisk 32 van bijv. Windows 98 is een DOS programma en stamt uit de tijd dat zulke grote schijven er nog niet waren.
Kortom FDisk 32 zal het niet gaan doen. Probeer inderdaad de interne partitioneringstool van Windows 2000 of Windows XP.
Daar gaat het zeker mee lukken.
Oud 10-01-2004, 03:09
Enlightenment
Enlightenment is offline
Als je windows 2000 of XP erop wilt installeren, stop de CD in de drive en boot van de CD. Partitioneer in de Windows Setup zelf. NTFS uiteraard, FAT32 is inferieure zooi. Dat gebruikt je alleen nog maar als je helaas gebonden bent aan compatibiliteitsissues met andere - inferieure - besturingssystemen, zoals Windows 98.

Heb je alleen 2000 of XP, dan partitioneer je uiteraard NTFS. Als je al een windows install hebt, moet je gewoon in windows zelf partitioneren. Ga hiervoor naar de Disk Manager. Ga naar configuratiescherm en zoek "Administration tools" op, hierin staat Computer Management. Daar vind je in het midden Disk Manager.

Kun je het niet vinden? Druk op Windowskey + R om het Run/Uitvoeren scherm te krijgen en vul dit in:
%SystemRoot%\system32\compmgmt.msc /s
Oud 13-01-2004, 00:21
DeuS
DeuS is offline
Windows kan niet omgaan met harde schijven (en ook partities) groter dan 137,5 gb.(oid.)
Beter kun je je schijf omruilen voor 2x 80. Dat bespaart je een hoop gezeik.
Er zijn wel workarounds maar ik heb nog geen echt goede gezien.
Oud 13-01-2004, 09:13
Enlightenment
Enlightenment is offline
Citaat:
DeuS schreef op 13-01-2004 @ 01:21:
Windows kan niet omgaan met harde schijven (en ook partities) groter dan 137,5 gb.(oid.)
Onzin. Oude IDE-controllers kunnen niet omgaan met 48-bit LBA addressing, waardoor hardeschijven boven de 137GB niet korrekt herkend worden door het BIOS.

De K7S5A heeft voor zover ik weet wel gewoon 48-bit LBA addressing, ook wel Large LBA support genoemd.
Oud 13-01-2004, 11:37
aoa2002
aoa2002 is offline
ik weet dat dit probleem kan worden opgelost in win xp dmv service pack 1 te instaleren (dan kan windows XP gewoon hdd's ondersteunen die groter zijn dan 160GB), ws is duz als je de laatse SP (ws Sp4 voor win2k) als je duz die instaleert dat je problem opgelost is..

mzzl
Oud 13-01-2004, 12:07
Enlightenment
Enlightenment is offline
Dan zou volgens jou XP geeneens geinstalleerd kunnen worden op een 160GB, wat mij erg onwaarschijnlijk lijkt.
Oud 13-01-2004, 19:54
plishing
plishing is offline
Het werkt weer allemaal. Ik had met Windows 2000 de schijf NTFS gepartitioneerd en geformatteerd. Hierna heb ik op een van de partities Windows XP gezet. En alles werkt nu zoals het hoort De schijf boot nu ook.
Aan het bios zal het, denk ik, niet gelegen hebben. Deze accepteerde de schijf volledig.
Ik heb nu de 160 GB schijf NTFS geformatteerd.
Een andere ooudere schijf van 40 GB heb ik FAT32 geformatteerd omdat ik nog oudere spellen/programmas heb die niet met NTFS kunnen omgaan.
Met citaat reageren
Oud 14-01-2004, 00:58
DeuS
DeuS is offline
Citaat:
Enlightenment schreef op 13-01-2004 @ 10:13:
Onzin. Oude IDE-controllers kunnen niet omgaan met 48-bit LBA addressing, waardoor hardeschijven boven de 137GB niet korrekt herkend worden door het BIOS.

De K7S5A heeft voor zover ik weet wel gewoon 48-bit LBA addressing, ook wel Large LBA support genoemd.
I stand corrected. De reden waarom ik dat schreef is omdat in de computerwinkel waarin ik heb gewerkt hier problemen mee hebben gehad (half jaartje terug, intel mobo, CPU en maxtor 180 gb schijf. Toen was dit probleem nog wel aan de orde)
Reageren

Regels voor berichten