Advertentie | |
|
![]() |
||
Citaat:
Ik liep een tijdje geleden ook tegen dit probleem aan, maar NTFS icm Win2k/XP setup does the job ![]() |
![]() |
||
Citaat:
![]() Formatteer hem eerst es als NTFS, dan praten we verder ![]() |
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
|
Is 'tie ook. FDISK gaat maar tot 60gb, destijds héél vooruitstrevend van Microschoft (ik schrijf 1998 ofzo) maar nu dus niet goed genoeg meer. Ik had het probleem ook met mijn 80gb 7200rpm schijf, werd gepartitioneerd als slechts 13gb met FDISK..
Zou je niet eens je BIOS flashen? Want het lijkt mij puur een BIOS-bug. Wat ook zou kunnen is dat je je schijf veel jumpertjes heeft met 'limit capacity to xx gigabytes'. Naar mijn weten hebben IBM schijven dat, ik heb nog een 20gb IBM in gebruik die eerst met jumper ingesteld stond op 2gb. Heel vervelend, je moest het maar net weten. Schijf was trouwens gebruikt, want factory default staat-ie natuurlijk niet zo ingesteld. Ik heb btw ook een K7s5a (pro!) mobo in m'n 2e klooi-PC zitten, maar daar zit een 30gb 7200 rpm Maxtor in, geen probleem. Laatst gewijzigd op 07-01-2004 om 18:08. |
![]() |
|
FDisk 32 van bijv. Windows 98 is een DOS programma en stamt uit de tijd dat zulke grote schijven er nog niet waren.
Kortom FDisk 32 zal het niet gaan doen. Probeer inderdaad de interne partitioneringstool van Windows 2000 of Windows XP. Daar gaat het zeker mee lukken.
|
Als je windows 2000 of XP erop wilt installeren, stop de CD in de drive en boot van de CD. Partitioneer in de Windows Setup zelf. NTFS uiteraard, FAT32 is inferieure zooi. Dat gebruikt je alleen nog maar als je helaas gebonden bent aan compatibiliteitsissues met andere - inferieure - besturingssystemen, zoals Windows 98.
Heb je alleen 2000 of XP, dan partitioneer je uiteraard NTFS. Als je al een windows install hebt, moet je gewoon in windows zelf partitioneren. Ga hiervoor naar de Disk Manager. Ga naar configuratiescherm en zoek "Administration tools" op, hierin staat Computer Management. Daar vind je in het midden Disk Manager. Kun je het niet vinden? Druk op Windowskey + R om het Run/Uitvoeren scherm te krijgen en vul dit in: %SystemRoot%\system32\compmgmt.msc /s
|
Windows kan niet omgaan met harde schijven (en ook partities) groter dan 137,5 gb.(oid.)
Beter kun je je schijf omruilen voor 2x 80. Dat bespaart je een hoop gezeik. Er zijn wel workarounds maar ik heb nog geen echt goede gezien.
||
Citaat:
De K7S5A heeft voor zover ik weet wel gewoon 48-bit LBA addressing, ook wel Large LBA support genoemd.
|
ik weet dat dit probleem kan worden opgelost in win xp dmv service pack 1 te instaleren (dan kan windows XP gewoon hdd's ondersteunen die groter zijn dan 160GB), ws is duz als je de laatse SP (ws Sp4 voor win2k) als je duz die instaleert dat je problem opgelost is..
mzzl
|
![]() |
Het werkt weer allemaal. Ik had met Windows 2000 de schijf NTFS gepartitioneerd en geformatteerd. Hierna heb ik op een van de partities Windows XP gezet. En alles werkt nu zoals het hoort De schijf boot nu ook.
Aan het bios zal het, denk ik, niet gelegen hebben. Deze accepteerde de schijf volledig. Ik heb nu de 160 GB schijf NTFS geformatteerd. Een andere ooudere schijf van 40 GB heb ik FAT32 geformatteerd omdat ik nog oudere spellen/programmas heb die niet met NTFS kunnen omgaan. |
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
|
|