Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 04-01-2004, 16:35
lizet
lizet is offline
ik heb een vraag..
met die studie. kun je daar ook bijvoorbeeld mee bij een nieuwsredactie komen te werken? dat lijkt me namelijk wel eens iets, en die studie lijkt me ook wel wat..
ik hoop natuurlijk op een goed antwoord..
alvast bedankt.
Oud 04-01-2004, 16:40
Maarten
Maarten is offline
Citaat:

De kansen voor communicatiewetenschappers op de arbeidsmarkt zijn goed. De opleiding bereidt je voor op drie soorten functies, namelijk die van communicatieonderzoeker, communicatieadviseur en communicatiemanager.

Een communicatieonderzoeker doet media-, opinie- of marktonderzoek voor organisaties en onderzoekt bijvoorbeeld welke invloed de media uitoefenen op het publiek, welke reputatie een organisatie heeft bij bepaalde doelgroepen, wat de bevolking vindt van bepaalde ontwikkelingen in de samenleving, of aan welke producten behoefte is. Communicatieadviseurs worden ingehuurd door organisaties om hen te ondersteunen bij de ontwikkeling en uitvoering van hun communicatiebeleid, terwijl communicatiemanagers datzelfde doen binnen een organisatie.

Van VU Website. Dus ik denk dat je gewoon communicatiewetenschappen kan studeren en dan zou ik gewoon in me vrije tijd me bezig houden met wat krantjes e.d. om ervaring op te doen en voor je CV uiteraard...

Correlatie tussen studie en beroep is vaak niet supergroot... tenzij je rechten of economie of geneeskunde ofzo doet...
Met citaat reageren
Oud 04-01-2004, 16:47
memory
memory is offline
Ik heb vorig jaar 2 u in de week communicatiewetenschap gehad, en dat ging voor een groot deel over hoe nieuws gemaakt wordt. Dus over hoe iets van "feit" tot "nieuwsfeit" wordt. Het gaat ook voor een groot deel over het effect van reclame, tv-series, films enzoverder op het gedrag van de mens. Je zal er in elk geval iets in de media mee kunnen doen, maar om specifiek iets met nieuws te doen moet je misschien een bijkomende opleiding volgen.
Oud 04-01-2004, 16:53
Quiana
Quiana is offline
Lijkt me meer wat voor S&S.
Oud 04-01-2004, 19:23
El Kim
El Kim is offline
Met Communicatiewetenschap kun je idd de journalistiek in. (Ik weet niet of er een aansluitmaster is die journalistiek aanbiedt). Als je echt de journalistiek inwilt, zou media & cultuur aan de Universiteit van Amsterdam wat voor je kunnen zijn. Daar onderzoek je echt specefiek de media opgedeeld in 3 categorieën: film en visuele cultuur, tv en populaire cultuur en nieuwe media. Je kunt dan een duale master Journalistiek en media (of redacteur/editor) doen die specefiek opleidt tot journalist. Ook is er aan de universiteit Leiden een praktijkstudie Journalistiek, maar deze kan je geloof ik alleen volgen vanaf het 2e jaar bij een studie letterkunde of taalwetenschap ofzo.
Oud 04-01-2004, 21:44
Verwijderd
jawohl

ik doe communicatiewetenschappen aan de VU (nog bachelor jawohl dus heb in het eerste jaar vooral nog andere vakken). ik hoop ook bij krant/radio/tv te gaan werken, maar mij wordt vooral voorgehouden dat we een adviserende rol zullen gaan krijgen, of bijvoorbeeld bij een reclamebureau. daarom twijfelde ik ook of ik niet hbo journalistiek moest doen, maar ik heb toch hiervoor gekozen omdat je hier wat ruimer zit, en er bovendien veel minder aanbod van communicatiewetenschappers is. maar ik denk dat je zeker bij een krant of publieke omroep kan gaan werken. zo ken ik iemand die deze studie heeft afgerond en die nu bij de NOS werkt.
Met citaat reageren
Oud 05-01-2004, 16:04
lizet
lizet is offline
mooi.. VU is Vrije Universiteit amsterdam hé?
al denk ik naar nijmegen te gaan.
Oud 08-01-2004, 17:32
Verwijderd
Citaat:
*Kim EL* schreef op 04-01-2004 @ 20:23:
M Als je echt de journalistiek inwilt, zou media & cultuur aan de Universiteit van Amsterdam wat voor je kunnen zijn. Daar onderzoek je echt specefiek de media opgedeeld in 3 categorieën: film en visuele cultuur, tv en populaire cultuur en nieuwe media. Je kunt dan een duale master Journalistiek en media (of redacteur/editor) doen die specefiek opleidt tot journalist.
Je kunt aan de Erasmus Universiteit Rotterdam ook een masteropleiding "media en journalistiek" volgen. Ik volg deze zelf op dit moment.
Deze opleiding is specifiek gericht op het opleiden van studentne tot journalist in de breedste zin van het woord.

Ook een aantal HBO-geschoolde journalisten volgt deze opleiding - zij vinden wat zij hoopten: meer theorie over journalistiek. Deze diepgang misten zij op de HBO.

Succes met je keuze.
Met citaat reageren
Oud 08-01-2004, 21:09
El Kim
El Kim is offline
Citaat:
alluman schreef op 08-01-2004 @ 18:32:
Je kunt aan de Erasmus Universiteit Rotterdam ook een masteropleiding "media en journalistiek" volgen. Ik volg deze zelf op dit moment.
Deze opleiding is specifiek gericht op het opleiden van studentne tot journalist in de breedste zin van het woord.
Misschien een leuk idee na mijn bachelor Media & Cultuur wat raar dat ze er geen bachelor van aanbieden anders zou ik in Rotterdam gaan studeren in plaats van Amsterdam... scheelt 2 uur reistijd Wat was jouw vooropleiding?
Oud 09-01-2004, 17:59
lizet
lizet is offline
ik denk alleen niet dat ik echt helemaal de journalistiek in wil, weet ik eigenlijk wel zeker, daarom lijkt communicatie wetenschappen me toch nog steeds het leukst denk ik..
Reageren

Regels voor berichten