Advertentie | |
|
![]() |
|
![]() |
Ah okeej, hehe..
- Ik snap dat je niet veel hebt aan commentaar als " mooi" of iets dergelijks, maar het geeft wel een beeld van wat mensen ervan vinden... dat kan toch ook wel eens interressant zijn ![]() - Grammaticaal naar mijn idee niet in orde: das niet goed gezegt van mij en ik verander dan ook mijn mening hierover. Je zinsopbouw en woordgebruik zijn alleen erg uniek, zo lees ik het niet vaak. Dit is niet echt concreet aan te wijzen, het komt voor in je hele gedicht. ( ja ik weet t daar heb je ook niets aan ) - Bovenstaande past naar mijn idee goed bij het gedicht, omdat de inhoud (zoals ik deze intrepeteer) ook erg tja..sarcastisch en serieus overkomt. Ja, serieus, daarom past het erbij. Je taalgebruik is serieus, erg doordacht. Net als de inhoud. Ook dit kan ik weer niet concreet aanwijzen: het zit 'm in het geheel. - En dan nog de woorden die niet bestonden maar dus eignelijk wel bestaan. Ik was te lui om na te gaan met behulp van een woordenboek of ze ook echt niet bestonden. Schaam me diep...voorhou klopt inderdaad wel, alleen vind ik het minder mooi staan dan voorhoud. Omdat je taalgebruik erg doordacht is vind ik dit minder mooi staan, alsof het er niet bij past. Voorhou komt bij mij minder mooi over dan voorhoud. Nou..hoop dat ik mezelf wat duidelijk heb gemaakt ...hehe...
|
Ik heb eigenlijk een paar vragen; ik ben wel benieuwd hoe sommige delen bedoeld zijn. Ik hoop dat ik de plank niet volledig missla met mijn interpretaties en vragen, en dat mijn reactie niet te warrig is. Van te voren zeg ik er nog even bij, dat de volgende vragen ed. misschien doen vermoeden dat ik ze geheel uit hun verband heb gehaald en niet meer gekeken heb naar de algehele boodschap van het gedicht; dat is niet het geval
![]() ![]() - Hoe moet het verband tussen ‘conclusiewaarheden’ in de eerste twee delen, en dan de in het derde, omvattende deel, ‘absolute waarheid’ zien? Vormen de conclusiewaarheden samen de absolute waarheid (deze indruk kreeg ik, omdat de eerste twee in meervoud zijn geschreven)? - Ook snap ik de volgende zinnen niet helemaal in verband tot elkaar: de wereld zien, vermaledijd de hel of hemel: wereld zien, bevrijd de Hemel zien, verlicht, verblijd Sterk, de mannelijke volrijm. Ik kreeg de indruk dat je van ‘wereld’ steeds een stapje verder doet (taalkundig gezien)naar ‘Hemel’, maar dat zou ik inhoudelijk gezien niet helemaal kunnen plaatsen (al neem ik wel aan dat dit met de titel te maken heeft?) - De verbanden spreken mij aan; de rijm –doemd / bloemd is erg sterk. Wat ik me wel even afvraag; ik kan het verbindingsteken na ‘verdwaasd’ niet helemaal plaatsen; vanwaar ‘verdwaasd-‘ en ‘bloemd’, terwijl er eerder ‘verdwaasd’ en ‘-doemd’ stond? - Verder spreekt de indirecte herhaling (zoals ik het dan maar noem ![]() - Dan heb ik nog één vraag; in de laatste twee regels van elk ‘deel’ staat bij de eerste twee delen ‘rennen’ (het bewust naar beneden gaan), en dan in het derde deel het versnellende ‘vallen’ (alsof er wordt gedwongen naar beneden te gaan); hoe moet ik dat zien?
|
![]() |
De humor met analyses is, dat ze vaak meer blootleggen dan de dichter er in heeft gedaan. Wat overigens niet wil zeggen dat de analyses incorrect zijn. Ik let bijvoorbeeld nooit op mijn soort rijm, alleen dat het een beetje gestructureerd is, als me dat zo uitkomt.
'verdoemd en -bloemd' is een samentrekking, 'verdoemd en verbloemd'. In plaats van een tweede keer 'ver' een streepje, verhoogd het tempo. Het enige waar goed over nagedacht is, eigenlijk het voorhouden van een spiegel. Als je een spiegel voorgehouden krijgt, wat zie je daar in? De wereld? Dat zou hoogste merkwaardig zijn als je niet toevallig een vampier was, niet? Dat rennen of vallen, eigenlijk het zelfde. Het eerste deel is de illusie, het tweede de corruptie. Het laatste deel, weet ik zelf ook niet zo goed, een functie is conformisme weergeven. Het is niet zo sterk nu ik het teruglees. Maar dat 'vallen' in plaats van rennen geeft aan dat de Ik gevallen is en dat nog steeds doet, samen met de Zij. Laatstgenoemden hadden toch al geen eigen wil. Of je nu rent zonder eigen wil of valt met, dat is volkomen triviaal. Het is geen samenhangend geheel, dat woord 'conclusiewaarheid' is ook volkomen onzinnig, maar ik denk dat veel mensen snappen wat het betekent. Ik vond het goed passen en hou er niet van om gedichten aan te passen. Alles beantwoord? ,, |
![]() |
||
Citaat:
![]() ![]()
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Verhalen & Gedichten |
[Verhalenwedstrijd] De wereld van glas Verwijderd | 0 | 12-04-2007 17:37 | |
Verhalen & Gedichten |
[Vervolg]Achter de gele deur #2 Eend | 166 | 20-06-2006 20:32 | |
Verhalen & Gedichten |
Verhalenwedstrijd - Ik mis je voor altijd Verwijderd | 0 | 08-03-2006 21:44 | |
Verhalen & Gedichten |
WEDSTRIJD-POLL: Predikt de waanzin en de zwartgalligheid! xineof | 231 | 22-01-2006 15:10 | |
Verhalen & Gedichten |
De glimlach I C U | 16 | 30-05-2005 19:25 | |
Psychologie |
Ik ben gericht op zelfdestructie.... Optima | 9 | 14-05-2002 13:17 |