Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Exacte vakken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 13-01-2004, 10:23
Just Johan
Just Johan is offline
Citaat:
The 'deRuiter-conjecture' states that no integer other than zero can be written as a linear combination of a finite number of noninteger squareroots of integers where all coefficients are integers.
(dus: probeer een geheel getal te schrijven als een aantal wortels (van natuurlijke getallen) die zelf niet geheel zijn met behulp van alleen optellen en aftrekken)

Weet iemand hiervoor een bewijs? M'n eerste gevoel zegt me dat het niet kan, maar het is me nog niet gelukt om het te bewijzen. Suggesties zijn welkom.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 13-01-2004, 14:36
EvilSmiley
EvilSmiley is offline
uhm, je mag dus niet iets gebruiken als sqrt (3-sqrt8,9)²

maar alleen getallen onder de wortel als
1,3
6,7
17,6
?
Of zijn natuurlijke getallen iets anders....
Met citaat reageren
Oud 13-01-2004, 16:31
Young Grow Old
Young Grow Old is offline
natuurlijke getallen zijn gehele positieve getallen (en 0), dus 0,1,2,3,4....enz
Wat is precies de vraag?
Mag je met een onbeperkt aantal wortels optellen, aftrekken om zo elk geheel (dus ook alle negatieve?) getal te krijgen?
Ik denk inderdaad dat als je geen wortels van gehele kwadraten mag gebruiken, het je niet zal lukken, omdat je enkel irrationale getallen hebt en je met optellen en aftrekken dan geen gehele getallen krijgt naar mijn mening, maar het bewijs..? Heb wel eens wat over kwadraten gehad, maar niet over wortels

Laatst gewijzigd op 13-01-2004 om 16:35.
Met citaat reageren
Oud 13-01-2004, 17:40
Dr HenDre
Dr HenDre is offline
efe vertalen, moeten jullie effe zeggen of ik het goed snap

The 'deRuiter-conjecture' states that no integer other than zero can be written as a linear combination of a finite number of noninteger squareroots of integers where all coefficients are integers.

deRuiter-conjecture beweert dat geen andere interger dan 0 geschreven kan worden als een liniear(wat betekent dat in dit verband) combinatie van een eindig aantal niet-intergers als wortels van intergers waar alle coefficienten intergers zijn

K snap er geen kut meer van , volgens mij leg jij het verkeerd uit Young Grow Old, maar dat weet ik niet zeker
Met citaat reageren
Oud 13-01-2004, 18:38
Just Johan
Just Johan is offline
Citaat:
Dr HenDre schreef op 13-01-2004 @ 18:40:
efe vertalen, moeten jullie effe zeggen of ik het goed snap

deRuiter-conjecture beweert dat geen andere interger dan 0 geschreven kan worden als een liniear(wat betekent dat in dit verband) combinatie van een eindig aantal niet-intergers als wortels van intergers waar alle coefficienten intergers zijn

K snap er geen kut meer van , volgens mij leg jij het verkeerd uit Young Grow Old, maar dat weet ik niet zeker
Een beetje vrij vertaald:
deRuiter-conjecture beweert dat er geen ander geheel getal dan nul gemaakt kan worden als je alleen maar optelt en aftrekt met wortels uit gehele getallen waarvan die wortels zelf niet geheel zijn. Dus je mag wel de wortel uit 2, de wortel uit 3 en de wortel uit 19 gebruiken, maar niet de wortel uit 4 of de wortel uit 25. Je mag dezelfde wortel wel vaker gebruiken, dus als wortel(2) + wortel(2) + wortel(7) + wortel(ander geheel getal) = geheel getal, dan zou je een mooi tegenvoorbeeld hebben gevonden en is bewezen dat de deRuiter-conjecture onjuist is.

(Dat "eindig" (finite) staat er bij zodat je niet met limieten gaat rotzooien ofzo. )
Met citaat reageren
Oud 13-01-2004, 18:39
GinnyPig
GinnyPig is offline
De stelling zegt dat het volgende niet kan voor alle q ongelijk aan 0:

q = a1*Sqrt[p1] + a2*Sqrt[p2] + ... + an*Sqrt[pn]

waarbij q, ai en pi integer zijn (= gehele getallen), n eindig is en Sqrt[pi] niet integer is.

Een bewijs? Kom ik niet zo 1, 2, 3 op...
Oud 13-01-2004, 18:40
GinnyPig
GinnyPig is offline
En JJ kwam zelf net iets eerder met z'n uitleg
Oud 13-01-2004, 20:09
Dr HenDre
Dr HenDre is offline
ik ga morgen eens kijken of ik het "brute-force" op kan lossen in C++
Met citaat reageren
Oud 13-01-2004, 21:07
Sawada_Kotera
Sawada_Kotera is offline
Hoe kan je dat bewijzen met C++???
Oud 13-01-2004, 21:55
Dr HenDre
Dr HenDre is offline
Citaat:
Sawada_Kotera schreef op 13-01-2004 @ 22:07:
Gewoon brute force testen ofzo, k weet nog niet precies moet er effe over nadenken. Je mag alleen maar hele getallen bij elkaar optellen(dus gewoon een int of __in64). In een for loop stoppen, en alle uitkomsten in een array opslaan. En daarna wordt het wel een stuk moeilijker, k weet niet of k er nog iets op kan bedenken
Met citaat reageren
Oud 14-01-2004, 08:51
ProPHeT
ProPHeT is offline
Citaat:
Sawada_Kotera schreef op 13-01-2004 @ 22:07:
Heel veel mogelijkheden afgaan om een vermoeden te ontwikkelen. Dus niet direct bewijzen.
Met citaat reageren
Oud 14-01-2004, 08:59
Just Johan
Just Johan is offline
Hmm, bewijzen dat de stelling klopt is niet zo goed mogelijk met C++, bewijzen dat de stelling niet klopt zou eventueel kunnen als je weet hoe je met irrationale getallen moet omgaan (want die wortels zijn niet te schrijven als breuken en (dus) ook niet als binaire getallen van eindige lengte), maar je zou wellicht ook de combinaties van getallen die volgens C++ wel erg dicht bij een geheel getal moeten liggen eruit kunnen lichten en die dan handmatig onderzoeken.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten