Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 15-01-2004, 10:56
Verwijderd
edit

Laatst gewijzigd op 10-03-2012 om 15:48.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 15-01-2004, 11:03
Qamra
Avatar van Qamra
Qamra is offline
Alinea's.....

Maareuh, je kunt ook van te voren tegen de klas melden dat je zenuwachtig bent en dat het kan zijn dat je snel praat. Ook zou je kunnen zeggen dat je het op prijs stelt als ze het melden als je te snel praat.

Mensen gaan dan minder smoezen en zeggen achteraf niet dat je zo ontzettend zenuwachtig was. Hierdoor wordt je weer minder zenuwachtig

En ik was vroeger ook ontiegelijk bang om voor de klas te staan hoor, dat is ook over gegaan sinds ik op het HBO zit. Sindsdien vind ik het bijna leuk
__________________
|| Eigenlijk heel aardig || Don't be too open-minded, your brains might fall out! || ADT, 01-12-'05! || Generatiecrisis!
Met citaat reageren
Oud 15-01-2004, 11:18
Donald Duck
Avatar van Donald Duck
Donald Duck is offline
Wat je eventueel zou kunnen doen tijdens zo'n presentatie is tegen een punt aan de achterwand van het lokaal praten.

Ik heb zelf net ook een debat nederlands gehad, waar ik inderdaad ook heel zenuwachtig voor was. Ik heb geprobeerd om me zelf in te prenten dat het een oefening was, hierdoor was ik wel tijdens het debat zelf iets rustiger. (het was nog wel heel duidelijk voor de klas dat ik zenuwachtig was)
__________________
Sorry als mijn reacties bot zijn. Heb geen blad voor mijn mond. Soms!!
Met citaat reageren
Oud 15-01-2004, 11:48
Verwijderd
Ik heb ook altijd veel moeite gehad met presetanties, van te voren voelde ik me altijd heel misselijk, en als ik daar stond begon ik heel erg te trillen en te zweten. Door m'n zenuwen ging ik te snel en te zacht praten, waardoor het ook nooit zulke goede cijfers werden... (hoewel, veel leraren hielden er rekening mee, dus ik had vaak wel een 7 ofzo... en ik had lieve vriendinnen die bij de leraar gingen smeken voor een hoger cijfer voor mij ).

Maar goed, nu doe ik een HBO opleiding waarin ik vrij veel moet presenteren en er is een heel belangrijk ding dat ik geleerd heb:
- schrijf dingen op het bord of gebruik een overheadprojector, dan kan je dingen aanwijzen met je hand en wanneer je dat doet, kijken mensen naar wat je aanwijst en niet naar jou... dat scheelt al heel erg

En verder; presenteer iets wat je leuk vindt om te presenteren, dan praat je er zelf ook makkelijker over.

Ik heb echt ontdekt dat wanneer ik níet stokstijf voor de klas sta, maar ontspannen dingen aanwijs op het bord of op het projectiescherm, ik mezelf ook meer ontspannen voel.

Mja, het enige wat je kan doen is óefenen, óefenen en óefenen. Kijk naar hoe andere mensen presenteren, probeer dat na te doen. Als je een foutje maakt (je legt bv. een sheet verkeerd om op de projector) lach er dan om, ook al vind je het vervelend. Je moet jezelf dus even voor de gek houden

En wat ook helpt, is andere mensen erbij te betrekken door ze af en toe een retorisch (of échte) vraag te stellen. Begin met retorische vragen... dus bijvoorbeeld:'Maar hoe zit dat nou precies? Nou... dat ga ik jullie nu vertellen... etc' en daarna, wanneer je dat onder de knie hebt, kan je ook echte vragen stellen in een presentatie waar dat van belang is (dus bv. wanneer je mensen wil overtuigen van iets). Wijs iemand aan en vraag die persoon wat hij/zij ervan vindt... zo hou jij mensen alert, maar hoef je zelf even niets te zeggen.

Mja, dat klinkt allemaal misschien nog wat eng. Probeer het eerst eens door dingen op het bord aan te wijzen en door zelf eens af en toe ergens anders te gaan staan... je mag best even nadenkend stil zijn

Oefenen dus
Met citaat reageren
Oud 15-01-2004, 11:48
Verwijderd
Citaat:
Donald Duck schreef op 15-01-2004 @ 12:18:
Wat je eventueel zou kunnen doen tijdens zo'n presentatie is tegen een punt aan de achterwand van het lokaal praten.
Dat kan je beter niet doen, dan kijk je namelijk door mensen heen en dat valt op. Je kan beter naar kapsels kijken En dan zowel links van je als rechts van je en voor je. Kijk niet telkens dezelfde kant op!
Met citaat reageren
Oud 15-01-2004, 16:31
Nyawa
Op één of andere manier ben ik altijd minder zenuwachtig als ik met m'n handen de tafel voor me vasthoudt en daar een beetje tegenaan leun, misschien dat dat bij jou ook kan helpen? Dat valt ook niet zo heel erg op als handen in je zakken, krijg je ook geen klachten over een slechte houding.
Met citaat reageren
Oud 15-01-2004, 16:42
Veenbes
Avatar van Veenbes
Veenbes is offline
Probeer er van tevoren niet te veel over na te denken, wel over je verhaal natuurlijk maar niet over de negatieve dingen die voor jou met een presentatie samenhangen: zenuwen, trillen, rood worden, niet uit je woorden komen.
In plaats daarvan probeer je iets positiefs te bedenken en die negatieve gedachte daardoor te vervangen, bijvoorbeeld 'ik heb mijn verhaal uitstekend voorbereid en daardoor voel ik me een stuk zekerder' en 'het is echt niet raar om een beetje zenuwachtig te zijn of eens een keer over je woorden te struikelen'. Focus je niet op je negatieve gedachten, maar probeer zelfvertrouwen te krijgen voor de presentatie.
Wanneer je dan zenuwen voelt opkomen, blijf vooral rustig ademen en luister eens naar je hart en naar de manier waarop de lucht in je longen komt, word je bewust van jezelf, daar kalmeer je van.
Ik weet niet of het voor jou werkt, voor mij in ieder geval wel . Net als jij heb ik een verschrikkelijke hekel aan presentaties gehad - soms nog - doordat ik heel vaak te horen kreeg dat ik te snel praatte. Elke keer ging ik hier dan weer op letten en door die zenuwen hield ik de snelheid niet meer onder controle, terwijl dat juist wel gebeurde als ik me er niet zo mee bezighield.
Wat ik nooit had verwacht is toch gekomen, ik heb er plezier in gekregen en ik weet zeker dat dat voor jou ook mogelijk is!
Succes ermee.
__________________
Wat eenzaam leeft is levend dood.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
De Kantine Wat saai zeg #91
Verwijderd
500 09-12-2007 12:50
Verhalen & Gedichten Anouk en Danny #2
Little Phoebe
264 23-07-2006 14:40
Verhalen & Gedichten [Vervolg]Achter de gele deur #2
Eend
166 20-06-2006 20:32
Verhalen & Gedichten Nep
Inferno
3 25-06-2004 18:54
Levensbeschouwing & Filosofie kerstofobie: IK HAAT KERST!
frankzinnig
71 30-03-2003 07:46
Muziek Help help help!!!!!!!!!!!!!!!!!
OLD DIRTY BASTERD
24 25-07-2002 18:04


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:43.