Advertentie | |
|
![]() |
|
om nog ff aan te vullen...
Het paardje staat op een pensionstal zonder overdekte rijbaan eigenlijk in het bos... Dus dan ga je automatisch al naar buiten en als ze naar longeerring gaat moet ze eerst stukje door het bos met hem en dat gaat opzich wel goed. Hij is erg braaf voor een jonge hengst maarja als ie gezelschap krijgt word ie dominant wat vrij normaal is d8 ik zo. maar toch, Misschien is er een manier dat iets rustiger word met gezelschap. |
![]() |
|
Over het algemeen is hij vrij rustig, alleen in gezelschap word hij druk?
Misschien moet je het gewoon maar negeren en doorgaan met het inrijden/longeren. Wie weet gaat het vanzelf over. Ik weet niet of hij handelbaar is in gezelschap, maar ik zou gezelschap iig niet vermijden. Succes ![]()
|
je zegt geen overdekte rijbak, maar wel een 'gewone'? Anders moet je daar es samen in gaa nrijden, dan kunnen ze beter aan elkaar wennen zonderdat je meteen een probleem hebt als je er es afvalt.
||
Citaat:
|
Mag ik vragen waarom ze hem hengst laat?
Wil ze ermee fokken (heeft ie papieren?) en naar keuringen ed? Of is het alleen maar omdat het "stoerder" klinkt als ruin? (niet aanvallend bedoeld hoor) Je zegt dat hij vaak dominant wordt. Als je hem laat ruinen kan je dat een hoop ellende besparen, want hengsten zijn over het algemeen niet allemaal even makkelijk en straks gaat het een keer fout en zit hij op je merrie. Als je er niet mee wil fokken zou ik aanraden hem te laten ruinen, worden ze over het algemeen veel minder dominant van, en maken ze zich wat minder groot bij andere paarden.
||
Citaat:
Het kan allemaal wel, kan prima, maar blijf consequent, zorg dat je op tijd begint met inrijden en aanleren wat goed en slecht gedrag is. Heb je daar de tijd niet voor/zin niet aan/kennis en ervaring niet voor, dan zou ik iemand inhuren of idd laten ruinen. Maar eigenlijk is dat best zonde. Vind hengsten toch altijd meer een soort uitstraling hebben dan ruinen. Daarbij, als die hengst de 3 jarige leeftijd is gepasseerd heeft ruinen vaak weinig zin meer. Het gedrag zit dan vaak al tussen de oren. Er zijn natuurlijk uitzonderingen op de regel.
|
hij is nu bijna 3 jaar, en ze wil er niet mee fokken omdat het een klophengst is. We zijn nou samen gewoon wel oefeningen met hem aan het doen. En ze is best streng voor hem wat ze wel heel moeilijk vind.
Maar laatst ging ik der helpen en toen werd ik eventjes boos op hem, nou doet ze het zelf ook iets makkelijker En vorige week wonder boven wonder kwam er een groep merries langs en bleef ie heel rustig onder het longeren Dat hebben we toen ook goed beloont |
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
![]() Bij ons op stal laten we alle jonge hengsten ruinen, behalve 1, een arabiertje (nu 2,5 geloof ik) met hele goede papieren, daar willen we keuringen mee gaan doen en kijken of hij als dekhengst goedgekeurd kan worden. De rest ruinen we meestal uit "voorzorg" (hengsten kunnen soms behoorlijk onvoorspelbaar reageren op merries etc.) en zodat ze lekker naast de merries in de wei kunnen (er zit nl maar een heel dun hekje tussen, bespaard je weer ongewenst zwangere merries. ![]() Ik heb maar ervaring met 2 hengsten (een 3 jarige en dan de 2,5 jarige bij ons op stal) maar ik vind ze in de omgang veel vervelender dan ruinen (maar dat zal natuurlijk per paardje verschillen).
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Verhalen & Gedichten |
elvenverhalen - het verhaal van het gevecht om de aarde Dattitude | 8 | 24-05-2005 09:39 | |
Verhalen & Gedichten |
[verhaal] Zana heel hoofdstuk 1 Nas-t Zeekoe | 8 | 29-03-2003 12:57 |