Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Flora & Fauna
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 29-02-2004, 17:43
MyrnaMeiszje
MyrnaMeiszje is offline
ik heb even een vraagje, een goede vriendin van mij heeft een jonge hengst.
We zouden het leuk vinden om met hem en haar bijrijpaardje(dat is een merrie) naar buiten te kunnen. Maar haar paardje gaat dan echt heel druk en vervelend doen.

Nou vroeg ik me af is er een manier om dat eruit te krijgen dat we gewoon samen met ze kunnen gaan wandelen en rijden zonder problemen??
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 29-02-2004, 19:45
Miracle
Miracle is offline
Trainen?

Ik weet niet hoever ze is met africhten, maar anders moet ze dat gewoon eerst afmaken en daarna kijken hoe het gaat. Ik word niet echt wijs uit je post...
Oud 29-02-2004, 21:03
AngelLena
AngelLena is offline
Citaat:
dreen schreef op 29-02-2004 @ 20:45:
Trainen?

Ik weet niet hoever ze is met africhten, maar anders moet ze dat gewoon eerst afmaken en daarna kijken hoe het gaat. Ik word niet echt wijs uit je post...
Same here. Hoe ver is dat hengst dingetje? Kijk jonge hengsten zijn altijd druk. Net als ieder ander jong paard. Daarmee naar buiten gaan is nooit een goed plan. Eerst die drukheid eruit trainen. Wordt vanzelf minder.
Oud 29-02-2004, 23:43
MyrnaMeiszje
MyrnaMeiszje is offline
ja ze heeft er wel een paar keer zonder zadel op gereden maar hij is niet ingereden nog. Daar gaat ze in april mee beginnen.

Ze is hem wel aan het proberen zijn streken af te leren en ze is wel al druk bezig met longeren enzo.
Met citaat reageren
Oud 29-02-2004, 23:50
MyrnaMeiszje
MyrnaMeiszje is offline
om nog ff aan te vullen...
Het paardje staat op een pensionstal zonder overdekte rijbaan eigenlijk in het bos... Dus dan ga je automatisch al naar buiten en als ze naar longeerring gaat moet ze eerst stukje door het bos met hem en dat gaat opzich wel goed.

Hij is erg braaf voor een jonge hengst maarja als ie gezelschap krijgt word ie dominant wat vrij normaal is d8 ik zo. maar toch, Misschien is er een manier dat iets rustiger word met gezelschap.
Met citaat reageren
Oud 01-03-2004, 12:37
Miracle
Miracle is offline
Over het algemeen is hij vrij rustig, alleen in gezelschap word hij druk?
Misschien moet je het gewoon maar negeren en doorgaan met het inrijden/longeren. Wie weet gaat het vanzelf over. Ik weet niet of hij handelbaar is in gezelschap, maar ik zou gezelschap iig niet vermijden.

Succes
Oud 01-03-2004, 17:57
Qimm
Qimm is offline
je zegt geen overdekte rijbak, maar wel een 'gewone'? Anders moet je daar es samen in gaa nrijden, dan kunnen ze beter aan elkaar wennen zonderdat je meteen een probleem hebt als je er es afvalt.
Oud 01-03-2004, 17:58
MyrnaMeiszje
MyrnaMeiszje is offline
ze hebben idd wel een 'gewone'rijbaan dus dat kunnen we misschien wel proberen
Met citaat reageren
Oud 01-03-2004, 21:27
AngelLena
AngelLena is offline
Citaat:
MyrnaMeiszje schreef op 01-03-2004 @ 18:58:
ze hebben idd wel een 'gewone'rijbaan dus dat kunnen we misschien wel proberen
Ik zou dat pas doen als hij goed ingereden is. Als hij nog niet ingereden is reageert hij ook nog niet goed op commando's, een dominante hengst die met gezelschap dermate druk wordt dat ie bijna onhandelbaar is en niet te controleren aangezien hij geen commando's kent is bloedjelink... Zou ik niet doen. Zou er even mee wachten tot het beestje een beetje ingereden is.
Oud 02-03-2004, 09:32
MyrnaMeiszje
MyrnaMeiszje is offline
thnx
Met citaat reageren
Oud 05-03-2004, 19:11
biep
biep is offline
Mag ik vragen waarom ze hem hengst laat?

Wil ze ermee fokken (heeft ie papieren?) en naar keuringen ed?
Of is het alleen maar omdat het "stoerder" klinkt als ruin? (niet aanvallend bedoeld hoor)

Je zegt dat hij vaak dominant wordt.
Als je hem laat ruinen kan je dat een hoop ellende besparen, want hengsten zijn over het algemeen niet allemaal even makkelijk en straks gaat het een keer fout en zit hij op je merrie.

Als je er niet mee wil fokken zou ik aanraden hem te laten ruinen, worden ze over het algemeen veel minder dominant van, en maken ze zich wat minder groot bij andere paarden.
Oud 06-03-2004, 13:57
AngelLena
AngelLena is offline
Citaat:
biep schreef op 05-03-2004 @ 20:11:
Mag ik vragen waarom ze hem hengst laat?

Wil ze ermee fokken (heeft ie papieren?) en naar keuringen ed?
Of is het alleen maar omdat het "stoerder" klinkt als ruin? (niet aanvallend bedoeld hoor)

Je zegt dat hij vaak dominant wordt.
Als je hem laat ruinen kan je dat een hoop ellende besparen, want hengsten zijn over het algemeen niet allemaal even makkelijk en straks gaat het een keer fout en zit hij op je merrie.

Als je er niet mee wil fokken zou ik aanraden hem te laten ruinen, worden ze over het algemeen veel minder dominant van, en maken ze zich wat minder groot bij andere paarden.
Je kan het beestje rustig hengst laten hoor. Alleen de eigenaar zal dan wel zeer consequent moeten zijn en hoe oud was het beestje nu? Iig tegen 3e jaar beginnen met inrijden. Echt zorgen dat zij de baas is en dat die hengst weet wat wel en niet mag. Ik heb hengsten getraind die je na training aan de hand mee naar buiten kon nemen met een merrie op nog geen 5 cm afstand en hij deed niets.
Het kan allemaal wel, kan prima, maar blijf consequent, zorg dat je op tijd begint met inrijden en aanleren wat goed en slecht gedrag is.
Heb je daar de tijd niet voor/zin niet aan/kennis en ervaring niet voor, dan zou ik iemand inhuren of idd laten ruinen. Maar eigenlijk is dat best zonde. Vind hengsten toch altijd meer een soort uitstraling hebben dan ruinen.
Daarbij, als die hengst de 3 jarige leeftijd is gepasseerd heeft ruinen vaak weinig zin meer. Het gedrag zit dan vaak al tussen de oren. Er zijn natuurlijk uitzonderingen op de regel.
Oud 08-03-2004, 13:16
MyrnaMeiszje
MyrnaMeiszje is offline
hij is nu bijna 3 jaar, en ze wil er niet mee fokken omdat het een klophengst is. We zijn nou samen gewoon wel oefeningen met hem aan het doen. En ze is best streng voor hem wat ze wel heel moeilijk vind.

Maar laatst ging ik der helpen en toen werd ik eventjes boos op hem, nou doet ze het zelf ook iets makkelijker

En vorige week wonder boven wonder kwam er een groep merries langs en bleef ie heel rustig onder het longeren
Dat hebben we toen ook goed beloont
Met citaat reageren
Oud 08-03-2004, 18:50
AngelLena
AngelLena is offline
Citaat:
MyrnaMeiszje schreef op 08-03-2004 @ 14:16:
hij is nu bijna 3 jaar, en ze wil er niet mee fokken omdat het een klophengst is. We zijn nou samen gewoon wel oefeningen met hem aan het doen. En ze is best streng voor hem wat ze wel heel moeilijk vind.

Maar laatst ging ik der helpen en toen werd ik eventjes boos op hem, nou doet ze het zelf ook iets makkelijker

En vorige week wonder boven wonder kwam er een groep merries langs en bleef ie heel rustig onder het longeren
Dat hebben we toen ook goed beloont
Waarom laat ze em dan niet ruinen?
Oud 08-03-2004, 21:22
MyrnaMeiszje
MyrnaMeiszje is offline
kweetnie daar twijfelt ze over
Met citaat reageren
Oud 08-03-2004, 21:43
biep
biep is offline
Citaat:
AngelLena schreef op 08-03-2004 @ 19:50:
Waarom laat ze em dan niet ruinen?
dat was dus ook wat ik bedoelde

Bij ons op stal laten we alle jonge hengsten ruinen, behalve 1, een arabiertje (nu 2,5 geloof ik) met hele goede papieren, daar willen we keuringen mee gaan doen en kijken of hij als dekhengst goedgekeurd kan worden.

De rest ruinen we meestal uit "voorzorg" (hengsten kunnen soms behoorlijk onvoorspelbaar reageren op merries etc.) en zodat ze lekker naast de merries in de wei kunnen (er zit nl maar een heel dun hekje tussen, bespaard je weer ongewenst zwangere merries. )

Ik heb maar ervaring met 2 hengsten (een 3 jarige en dan de 2,5 jarige bij ons op stal) maar ik vind ze in de omgang veel vervelender dan ruinen (maar dat zal natuurlijk per paardje verschillen).
Oud 08-03-2004, 22:00
Qimm
Qimm is offline
Hengsten kunnen ontzettend lief en braaf zijn mits je ze streng opvoedt.
Reageren

Regels voor berichten