Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Bekijk resultaten poll: Mogen moslim studenten een hoofddoek dragen in de klas/school?
Ja, want het hoort bij hun geloof 28 37.33%
Nee, want iedereen is gelijk voor de wet 21 28.00%
De school mag dit zelf beslissen 10 13.33%
Who the f*ck cares? 16 21.33%
Aantal stemmers: 75. Je mag niet stemmen in deze poll

Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 11-01-2004, 16:18
Apomes
Apomes is offline
vind jij dat moslim kinderen een hoofddoek mogen dragen in de klas en dat andere studenten dit niet mogen (pet, muts)?
Oud 11-01-2004, 16:23
Mindfields
Mindfields is offline
"Nee, iedereen is gelijk voor de wet"

Waar slaat dat op?!?!?!
Oud 11-01-2004, 16:53
Verwijderd
Citaat:
Parallel schreef op 11-01-2004 @ 17:23:
"Nee, iedereen is gelijk voor de wet"

Waar slaat dat op?!?!?!
Hehe

Naar mijn mening vloeit uit de (grondwettelijke) vrijheid van godsdienst voort dat bijzondere scholen ook het recht hebben om bepaalde andere geloven/geloofsinvloeden te weigeren. Dat kan logischerwijze ook niet anders, want wanneer bijzondere scholen hun godsdienstige grondslag niet mogen afdwingen, heeft het grondrecht van onderwijsvrijheid ook geen inhoud meer. Dus heb ik maar gekozen voor 'dat mogen ze zelf beslissen'. Bovendien kent Nederland geen rangorde tussen de grondrechten, en zou het afdwingen van gelijkheid op bijzondere scholen daarmee in strijd komen. Dezelfde redenatie dus als wanneer ik zeg dat de SGP vrouwen mag weigeren, dat dat voortvloeit uit haar (grondwettelijk) recht van vrije vereniging en associatie.
Met citaat reageren
Oud 11-01-2004, 17:44
laizy
laizy is offline
laat ze doen, ooit zullen ze wel inzien dat het eigenlijk niets met hun geloof te maken maar met conservativiteit, vooral denk ik omdat de mannen bang zijn dat hun vrouw hen zou bedriegen of zo en ook om niet toe te geven aan de westerse cultuur.
ik vind wel dat ze dan voor hun eigen veiligheid best heel die trilala afdoen in bepaalde omstandigheden bv. tijdens l.o. of zo
Oud 11-01-2004, 17:53
Qamra
Qamra is offline
Van mij mogen ze ze ophouden in de les, behalve bij gym om hun eigen veiligheid.

Petten en mutsen hebben wat mij betrefd andere functie dan hoofddoeken. Verder bedekken hoofddoeken geen ogen/gezicht, alleen het haar. Als die meiden hun haar losgooien bedekt dat meer dan een hoofddoek!

Nee laat ze maar lekker..
Oud 11-01-2004, 17:54
Juvenile
Juvenile is offline
Ja, want het hoort bij hun geloof, maar dan mag het ook alleen als het echt MOET. Niet zomaar eens omdat het er wel leuk bij hoort. Zo mogen meisjes die nog niet ongesteld zijn geweest wel een hoofddoekje, maar zijn ze niet verplicht. Dan zou het van mij ook niet mogen.
Oud 12-01-2004, 08:20
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Ik zelf vind t storend dat sommige met een hoofddoek op school lopen. Bij mij op school komt dit echter helemaal niet voor.
Sowieso heb ik weinig respect voor o.a. dit geloof, ik snap ze gewoon niet. Maar ja, wie ben ik om ze wel te snappen. Eigenlijk moeten ze doen wat ze zelf willen. Ook al is er weinig sprake van willen heb ik t idee
Met citaat reageren
Oud 12-01-2004, 10:25
Verwijderd
Citaat:
Chloe Siere schreef op 12-01-2004 @ 09:20:
Ook al is er weinig sprake van willen heb ik t idee
Als je die "geëmancipeerde moslima's" moet geloven, gaat het allemaal volledig uit vrije wil en vinden ze het leuk om in de zomer met vier lagen stof over hun volledige lijf te lopen. Yeah, right

Verder kan het zoals ik boven al zei niet op een openbare school verboden worden (het kán in de huidige stand van wetgeving niet, ik vind wel dat het zóu moeten) maar op bijzondere scholen is een hoofddoek naar mijn mening zonder (juridische) problemen te verbieden.
Met citaat reageren
Oud 12-01-2004, 10:39
Verwijderd
't zal me een worst wezen, ik stoor me er niet aan.

Er zijn zat mensen die er zelf heel bewust voor kiezen om die hoofddoek te dragen, echt niet iedereen die er één draagt wordt daar toe verplicht.
Met citaat reageren
Oud 12-01-2004, 11:45
Goede Fee
Goede Fee is offline
Ik vind dat de school dat zelf maar uit moet maken...
Het stoort mij persoonlijk best wel erg, dat er in Nederland zoveel mensen met een hoofddoek oplopen. Terwijl men in Marokko of Turkije helemaal niet zo veel met zo'n ding op rondloopt! Daarom... het ís wel hun geloof, maar ik vind dat die hoofddoek de integratie niet bevorderd.
Oud 12-01-2004, 12:37
Qamra
Qamra is offline
Citaat:
nare man schreef op 12-01-2004 @ 11:25:
Als je die "geëmancipeerde moslima's" moet geloven, gaat het allemaal volledig uit vrije wil en vinden ze het leuk om in de zomer met vier lagen stof over hun volledige lijf te lopen. Yeah, right
Leuk is anders ja, maar het getuigd van respect voor hun man om zich te dekken zodra ze getrouwd zijn. Hun lichaam mag alleen gezien worden door hun man en familie en niet voor de rest. En er zijn ook idd veel moslima's die het écht vrijwillig doen. Waarom? Ja, dát snap ik ook niet, maar zo is hun opvoeding nou eenmaal. En ik respecteer dat!
Oud 12-01-2004, 13:02
e r t a njunior
e r t a njunior is offline
Citaat:
nare man schreef op 12-01-2004 @ 11:25:
............

Verder kan het zoals ik boven al zei niet op een openbare school verboden worden (het kán in de huidige stand van wetgeving niet, ik vind wel dat het zóu moeten) maar op bijzondere scholen is een hoofddoek naar mijn mening zonder (juridische) problemen te verbieden.
Slechte zaak als er een hoofddoekjesverbod komt op scholen. Het komt er dan op hetzelfde neer dat je westerse vrouwen zou verplichten naakt over straat te lopen. Ja, dan krijg je ook verzet.
Oud 12-01-2004, 13:14
Verwijderd
Citaat:
e r t a njunior schreef op 12-01-2004 @ 14:02:
Slechte zaak als er een hoofddoekjesverbod komt op scholen. Het komt er dan op hetzelfde neer dat je westerse vrouwen zou verplichten naakt over straat te lopen. Ja, dan krijg je ook verzet.
Kromme vergelijking natuurlijk. In de openbare ruimte is gematigdheid de maatstaf waaraan getoetst wordt, op scholen kan dat anders zijn. Openbaar onderwijs in Nederland heeft toevallig het karakter van vrij onderwijs, waar alle levensovertuigingen in vertegenwoordigd kunnen zijn. Maar in Frankrijk heeft het openbaar onderwijs een heel ander karakter: daar heeft het het karakter van godsdienstvrij onderwijs. Dat is ook de grondslag van het mogelijke hoofddoekjesverbod op openbare scholen in Frankrijk. Wij hebben door de schoolstrijd nu éenmaal een nogal andere opvatting over de positie van geloof in scholen, in omliggende landen is dat heel anders.

Als je stelt dat hoofddoekjes, als uiting van geloof, geen plek hebben op openbare scholen, dan is dat verdedigbaar. Je kunt redelijkerwijs stellen dat openbaar onderwijs juist godsdienstvrij moet zijn. Je kunt daarentegen niet redelijkerwijs stellen dat mensen naakt over straat moeten gaan lopen.
Met citaat reageren
Oud 12-01-2004, 13:17
Multilot
Multilot is offline
bah, wat een uitgekauwde discussie...
Oud 12-01-2004, 14:01
Verwijderd
Ik stoor me er absoluut niet aan.
Met citaat reageren
Oud 12-01-2004, 14:05
Verwijderd
Citaat:
Goede Fee schreef op 12-01-2004 @ 12:45:
Het stoort mij persoonlijk best wel erg, dat er in Nederland zoveel mensen met een hoofddoek oplopen. Terwijl men in Marokko of Turkije helemaal niet zo veel met zo'n ding op rondloopt! Daarom... het ís wel hun geloof, maar ik vind dat die hoofddoek de integratie niet bevorderd.
Heb jij wel eens gekeken hoe geëmigreerde Nederlanders in het buitenland leven? Negen van de tien keer ook tig jaar terug in de tijd, moet bloemetjes gordijnen, delfs blauw, enz. Dat is een heel normale ontwikkeling, dat volwassen die emigreren naar het buitenland 'stil blijven staan' in de ontwikkeling van hun cultuur ed. Ze blijven zich vast houden aan dingen die op het moment van vertrek uit hun 'thuisland' zo waren, terwijl de mensen in het land zich wel verder ontwikkelen. (En dat verzin ik nu niet zelf, daar is onderzoek naar gedaan, voor de mensen die boos gaan reageren ed. Resultaten zoek je zelf maar op, als je daar behoefte aan hebt. )

Ik stoor me er niet aan, vind ook niet dat het de integratie per se tegen gaat. Ik ken zat mensen met hoofddoek die erg geintegreerd zijn. Het ligt meer aan iemands gedrag ed, vind ik
Met citaat reageren
Oud 12-01-2004, 14:26
Miracle
Miracle is offline
Ja, want het hoort bij hun geloof
Oud 12-01-2004, 14:59
Verwijderd
Citaat:
Sylph schreef op 12-01-2004 @ 15:01:
Ik stoor me er absoluut niet aan.
Met citaat reageren
Oud 12-01-2004, 15:33
thelittlegirl
thelittlegirl is offline
Geen problemen mee
Met citaat reageren
Oud 12-01-2004, 15:38
Goede Fee
Goede Fee is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 12-01-2004 @ 15:05:
Heb jij wel eens gekeken hoe geëmigreerde Nederlanders in het buitenland leven? Negen van de tien keer ook tig jaar terug in de tijd, moet bloemetjes gordijnen, delfs blauw, enz. Dat is een heel normale ontwikkeling, dat volwassen die emigreren naar het buitenland 'stil blijven staan' in de ontwikkeling van hun cultuur ed. Ze blijven zich vast houden aan dingen die op het moment van vertrek uit hun 'thuisland' zo waren, terwijl de mensen in het land zich wel verder ontwikkelen. (En dat verzin ik nu niet zelf, daar is onderzoek naar gedaan, voor de mensen die boos gaan reageren ed. Resultaten zoek je zelf maar op, als je daar behoefte aan hebt. )

Ik stoor me er niet aan, vind ook niet dat het de integratie per se tegen gaat. Ik ken zat mensen met hoofddoek die erg geintegreerd zijn. Het ligt meer aan iemands gedrag ed, vind ik
Ik vind niet dat je gelijk hebt...
Dat Delfs Blauw en de bloemetjes gordijnen zijn er om een 'thuisgevoel' te kweken, dat doen zij ook met o.a. Oosterse tapijten. En daar erger ik me ook echt niet aan, vind ik juist wel goed een beetje cultuur 'uitwisselen'. Maar de hoofddoekjes hebben puur met geloof te maken en aangezien wij in Nederland anders leven en ook geloven dan zij, vind ik dat die hoofddoekjes hier overbodig zijn... Daarom vind ik dat de school maar moet beslissen wat zij ervan vinden en dat er vanuit dat besluit een 'schoolregel' wordt gemaakt.
Oud 12-01-2004, 15:41
Verwijderd
Citaat:
Goede Fee schreef op 12-01-2004 @ 16:38:
Ik vind niet dat je gelijk hebt...
Dat Delfs Blauw en de bloemetjes gordijnen zijn er om een 'thuisgevoel' te kweken, dat doen zij ook met o.a. Oosterse tapijten. En daar erger ik me ook echt niet aan, vind ik juist wel goed een beetje cultuur 'uitwisselen'. Maar de hoofddoekjes hebben puur met geloof te maken en aangezien wij in Nederland anders leven en ook geloven dan zij, vind ik dat die hoofddoekjes hier overbodig zijn... Daarom vind ik dat de school maar moet beslissen wat zij ervan vinden en dat er vanuit dat besluit een 'schoolregel' wordt gemaakt.
Dus omdat 'wij' iets anders vinden, moeten 'zij' zich daar bij aansluiten? Dat vind ik weer oneerlijk. Oké, ze leven in Nederland, maar hier is (gzd) nog altijd vrijheid van godsdienst enz. 'Wij' mogen ook een kruisje of een pentagram aan een ketting dragen, valt wel minder op, maar 't is wel een geloof uitdragen. Wij mogen ook niet gelovig zijn, waarom mogen 'zij' dan geen hoofddoek dragen? Zo'n ding dat het hele gezicht bedenkt vind ik weer het andere uiterste, maar wat is er mis met zo'n hoofddoek?

Er zijn volgens mij ook wel scholen die het 'verbieden' (sommige christelijke scholen bv)...maar op een openbare school vind ik dat het gewoon toegestaan moet worden, 't is niet voor niks een openbare school.
Met citaat reageren
Oud 12-01-2004, 15:51
Goede Fee
Goede Fee is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 12-01-2004 @ 16:41:
Dus omdat 'wij' iets anders vinden, moeten 'zij' zich daar bij aansluiten? Dat vind ik weer oneerlijk. Oké, ze leven in Nederland, maar hier is (gzd) nog altijd vrijheid van godsdienst enz. 'Wij' mogen ook een kruisje of een pentagram aan een ketting dragen, valt wel minder op, maar 't is wel een geloof uitdragen. Wij mogen ook niet gelovig zijn, waarom mogen 'zij' dan geen hoofddoek dragen? Zo'n ding dat het hele gezicht bedenkt vind ik weer het andere uiterste, maar wat is er mis met zo'n hoofddoek?

Er zijn volgens mij ook wel scholen die het 'verbieden' (sommige christelijke scholen bv)...maar op een openbare school vind ik dat het gewoon toegestaan moet worden, 't is niet voor niks een openbare school.
Precies, laat de school zelf maar beslissen wat ze ervan vinden...! En toch vind ik dat ze zich wel een beetje aan mogen passen, dat bevorderd de integratie weldegelijk. Er zijn genoeg Nederlanders die het maar niks vinden dat er zoveel allochtonen Nederlanders in Nederland zijn (zie het stemmen op de LPF van 2 jaar geleden). Daar die hoofddoek wordt het contact maken met 'de allochtone buitenlander' tegengehouden, en het zou misschien meer open zijn als de hoofddoekjes worden afgeschaft.
(Even voor de duidelijkheid, ik heb absoluut niets tegen de mensen (heb zelfs een paar allochtone vriendinnen gehad))
Oud 12-01-2004, 15:57
Verwijderd
Citaat:
Goede Fee schreef op 12-01-2004 @ 16:51:
Precies, laat de school zelf maar beslissen wat ze ervan vinden...! En toch vind ik dat ze zich wel een beetje aan mogen passen, dat bevorderd de integratie weldegelijk. Er zijn genoeg Nederlanders die het maar niks vinden dat er zoveel allochtonen Nederlanders in Nederland zijn (zie het stemmen op de LPF van 2 jaar geleden). Daar die hoofddoek wordt het contact maken met 'de allochtone buitenlander' tegengehouden, en het zou misschien meer open zijn als de hoofddoekjes worden afgeschaft.
(Even voor de duidelijkheid, ik heb absoluut niets tegen de mensen (heb zelfs een paar allochtone vriendinnen gehad))
Jij denkt dat de integratie alleen van die hoofddoek afhankelijk is?

Ik zeg nergens dat ze zich niet een beetje aan moeten passen. Ik denk alleen dat dat aanpassen niet aan het wel of niet dragen van een hoofddoek ligt. Ik ken mensen zonder hoofddoek, die totaal niet geintegreerd zijn en ik ken mensen met een hoofddoek die, op die hoofddoek en hun geloof na, volledig geintegreerd zijn.

Gaat het er om wat 'genoeg Nederlanders' vinden? In de tijd van Hitler waren er ook genoeg Nederlanders die vonden dat joden uitgeroeid moesten worden. Vind jij dat dan goed omdat 'genoeg Nederlanders' dat vinden? Ik niet. 't is wel en beetje een rigorieus voorbeeld, maar ik vind het ook onzin (sorry).

Ik denk dat het meer psychisch is dat die hoofdoek dat contact maken tegen houd. Als die hoofddoekjes worden afgeschaft, dan zou er nog wel meer afgeschaft moeten worden. Wie weet weerhouden minirokjes ook wel mensen om contact met iemand te maken. Of gothickleding of een laag make-up van twintig centimeter.
Met citaat reageren
Oud 12-01-2004, 16:02
Rabbi Daniel
Rabbi Daniel is offline
Mijn mening is wisselend.

Ik vind hoofddoeken zo groot. Als ik zeg dat hoofddoeken verboden moeten worden, zegt iedereen dat keppeltjes ook weg moeten.

Hoofddoekjes.

Een keppeltje.

Laat ik nou eens een 'gering' verschil in grootte zien.

Dat is waar voor mij het verschil ligt. Een keppeltje is niet opvallend; je ziet het nauwelijks. Zo'n hoofddoek wél.
Met citaat reageren
Oud 12-01-2004, 16:06
Verwijderd
Citaat:
Fleet Admiral schreef op 12-01-2004 @ 17:02:
Dat is waar voor mij het verschil ligt. Een keppeltje is niet opvallend; je ziet het nauwelijks. Zo'n hoofddoek wél.
Dus daarom zou jij je geloof wel uit mogen dragen en een ander niet?

Je was toch Joods?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 12-01-2004, 16:09
Rabbi Daniel
Rabbi Daniel is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 12-01-2004 @ 17:06:
Dus daarom zou jij je geloof wel uit mogen dragen en een ander niet?

Je was toch Joods?
Zoiets.

Er zit gewoon een enorm verschil tussen een kruis om iemands nek, een keppeltje, en zo'n gigantische hoofddoek.
Met citaat reageren
Oud 12-01-2004, 16:18
Verwijderd
Citaat:
Fleet Admiral schreef op 12-01-2004 @ 17:09:
Er zit gewoon een enorm verschil tussen een kruis om iemands nek, een keppeltje, en zo'n gigantische hoofddoek.
't is maar net hoe groot of klein je het zelf maakt, vind ik. De huidskleur van mensen verschilt ook enorm en je zegt tegen een donker iemand toch ook niet dat ie maar blank moet worden omdat jij vindt dat het te erg opvalt oid? (Ik weet dat het anders is, omdat iemand daar 'niks aan kan doen', maar kan iemand wel iets doen aan waar, in dit geval, zij in gelooft? Ik denk van niet.)
Met citaat reageren
Oud 12-01-2004, 16:19
Rabbi Daniel
Rabbi Daniel is offline
Van hoofddoekjes gaat ook een dreiging uit.

De lui die hoofddoeken dragen zijn vaak de aggressievelingen. Je ziet het zelf op de foto hierboven.
Maar het is bekend dat religieuze moslims hun minder streng gelovige mede-gelovigen minachten.
Bij een zeer liberale islamitische bekende van me merkte ik dat ze wanneer er een vrouw met hoofddoek/sluier langs liep, zij altijd erg voorzichtig was. Uit angst, vermoed ik.
Heb er wel eens over gelezen... Streng-gelovige moslims die liberalen neerslaan, alleen omdat ze bv. geen hoofddoekje dragen.
Met citaat reageren
Oud 12-01-2004, 16:21
Rabbi Daniel
Rabbi Daniel is offline
Ik moet er wel bij zeggen dat het tussen liberale en orthodoxe joden ook niet altijd zo goed gaat. Een orthodoxe rabbijn zei voor de Israelische radio bv.: "de liberale joden hebben ons meer joden gekost dan Hitler".
Israel is een bolwerk van de orthodoxie, en de liberalen proberen daar nu steeds meer voet aan de grond te krijgen, wat ik overigens aanmoedig. Ik vind dat iedereen zo liberaal of orthodox moet kunnen zijn als hij/zij maar wil.
Met citaat reageren
Oud 12-01-2004, 16:24
Verwijderd
Citaat:
Fleet Admiral schreef op 12-01-2004 @ 17:19:
Ik weet niet of je het door hebt, maar dat is iets dat psychisch is. Waarom zou er ivn een dreiging van uit gaan? Dat is echt geen vast staand feit.

Citaat:
De lui die hoofddoeken dragen zijn vaak de aggressievelingen. Je ziet het zelf op de foto hierboven.
Maar het is bekend dat religieuze moslims hun minder streng gelovige mede-gelovigen minachten.
Bij een zeer liberale islamitische bekende van me merkte ik dat ze wanneer er een vrouw met hoofddoek/sluier langs liep, zij altijd erg voorzichtig was. Uit angst, vermoed ik.
Heb er wel eens over gelezen... Streng-gelovige moslims die liberalen neerslaan, alleen omdat ze bv. geen hoofddoekje dragen.
Grapjas. Volgens mij is wat je nu zegt discriminerend. En dat van die foto is onzin, zelfs met een er achter.

Volgens mij is het ook bekend dat een aantal streng gelovige christenen hun minder streng medegelovigen en niet gelovigen minachten. Dat heeft geen donder met moslim zijn te maken. Verder is iemand met hoofddoek niet meteen enorm streng gelovig. En ook niet iedereen met hoofddoek minacht anderen die minder of niet geloven. Dat is onzin. En als iedere streng-gelovige moslim anderen neersloeg omdat ze geen hoofddoek dragen, dan had ik ondertussen niet meer geleefd als hoofddoekloze vrouw in Rotterdam.
Met citaat reageren
Oud 12-01-2004, 16:25
Rabbi Daniel
Rabbi Daniel is offline
Zie jij er Turks of Marokkaans o.i.d. uit?
Met citaat reageren
Oud 12-01-2004, 16:27
Verwijderd
Citaat:
Fleet Admiral schreef op 12-01-2004 @ 17:25:
Zie jij er Turks of Marokkaans o.i.d. uit?
Dat stond er niet bij in je post.

Ik had een Turks meisje in mijn klas, zonder hoofddoek. Zij leeft gek genoeg ook nog steeds. En zo ken ik er genoeg.
Met citaat reageren
Oud 12-01-2004, 16:31
Rabbi Daniel
Rabbi Daniel is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 12-01-2004 @ 17:27:
Dat stond er niet bij in je post.

Ik had een Turks meisje in mijn klas, zonder hoofddoek. Zij leeft gek genoeg ook nog steeds. En zo ken ik er genoeg.
Ik weet ook niet wat die bekende van mij heeft meegemaakt.

Maar hoofddoeken zijn gewoon enorm groot. Ze vallen erg op.

Waarom zouden moslimvrouwen niet een keppeltje kunnen dragen? Het gaat om hetzelfde: de plicht om je haar te bedekken. Zowel joodse mannen als islamitische vrouwen moeten dat doen. En terwijl je zelfs ultra-orthodoxe joden nog met alleen een keppeltje ziet lopen, lopen die moslims met enorme doeken.
Dat mag ook wel wat minder, wat kleiner.
Met citaat reageren
Oud 12-01-2004, 16:34
Verwijderd
Citaat:
Fleet Admiral schreef op 12-01-2004 @ 17:31:
Ik weet ook niet wat die bekende van mij heeft meegemaakt.
Gebruik het dan niet als argument.

Citaat:
Maar hoofddoeken zijn gewoon enorm groot. Ze vallen erg op.
En andere uiterlijke kenmerken die niet zo vaak voorkomen valleen niet op? Wat maakt die hoofddoek anders? Dat jij en misschien wat anderen zich er bedreigd door voelen? Is het dan niet beter om meer openheid te creëeren omtrent het desbetreffende geloof? En dat doe je niet door het te verbieden, dat lijkt me duidelijk.

Citaat:
Waarom zouden moslimvrouwen niet een keppeltje kunnen dragen? Het gaat om hetzelfde: de plicht om je haar te bedekken. Zowel joodse mannen als islamitische vrouwen moeten dat doen. En terwijl je zelfs ultra-orthodoxe joden nog met alleen een keppeltje ziet lopen, lopen die moslims met enorme doeken.
Dat mag ook wel wat minder, wat kleiner.
Volgens mij bedekt een keppeltje je je haar niet volledig, zeker lang haar niet. En volgens mij gaat het oa daar om.
Waarom zou niet iedereen een hoofddoek kunnen dragen? Dat vind ik net zo'n domme vraag...sorry, dat ik het zeg.
Met citaat reageren
Oud 12-01-2004, 16:40
Rabbi Daniel
Rabbi Daniel is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 12-01-2004 @ 17:34:
1. En andere uiterlijke kenmerken die niet zo vaak voorkomen valleen niet op? Wat maakt die hoofddoek anders? Dat jij en misschien wat anderen zich er bedreigd door voelen? Is het dan niet beter om meer openheid te creëeren omtrent het desbetreffende geloof? En dat doe je niet door het te verbieden, dat lijkt me duidelijk.

2. Volgens mij bedekt een keppeltje je je haar niet volledig, zeker lang haar niet. En volgens mij gaat het oa daar om.
Waarom zou niet iedereen een hoofddoek kunnen dragen? Dat vind ik net zo'n domme vraag...sorry, dat ik het zeg.
1. Ja, meer openheid en minder racisme van de islam lijkt me een heel goed idee.

2. Bij ons gaat het daar ook niet om. Je haar bedekken is waar het om gaat. Nergens staat, voor ons dan, dat er geen enkele haar onderuit mag komen. Maar, ik ben dus geen islam-expert.
Met citaat reageren
Oud 12-01-2004, 16:41
Verwijderd
Citaat:
Er gaat meer een dreiging uit van fanatieke joden, die met een Bush-Amerika-avatar lopen te pronken (echt, supergelijke strijd, dertienjarige jochies met stenen neerknallen met M-16's ), die roepen dat ze het liefst metalen staven door de hoofden van iedereen die antisemitisch is willen rammen, die plaatjes van de JDL (ook een terroristische organisatie) posten. Die beweren dat alle pedofielen en verkrachtens gecastreerd, vermoord, gemarteld mogen worden. Maar bij zulke mensen zul je je wel veilig moeten voelen I guess.

Citaat:
Streng-gelovige moslims die liberalen neerslaan, alleen omdat ze bv. geen hoofddoekje dragen.
Orthodoxe joden die niet-joden niet in hun land toelaten omdat ze volgens hun wetten niet joods zijn. Überhaupt het enige land waar eisen gesteld worden aan je ras voor je er mag wonen. Later bekeerde joden die met de nek worden aangekeken omdat ze altijd maar half zullen blijven. Supertolerant geloof is dat, echt

Oftewel dikke vette
Met citaat reageren
Oud 12-01-2004, 16:41
Verwijderd
Citaat:
Fleet Admiral schreef op 12-01-2004 @ 17:40:
2. Bij ons gaat het daar ook niet om. Je haar bedekken is waar het om gaat. Nergens staat, voor ons dan, dat er geen enkele haar onderuit mag komen. Maar, ik ben dus geen islam-expert.
2. Daar gaat het bij jullie misschien om, maar bij de islam, voor zo ver ik weet, niet. Wanneer het daar wel om had gegaan, dan hadden ze wel wat anders verzonnen, denk ik en dan hadden niet zoveel mensen met een hoofddoek rondgelopen.
Met citaat reageren
Oud 12-01-2004, 17:38
Qamra
Qamra is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 12-01-2004 @ 17:41:
2. Daar gaat het bij jullie misschien om, maar bij de islam, voor zo ver ik weet, niet. Wanneer het daar wel om had gegaan, dan hadden ze wel wat anders verzonnen, denk ik en dan hadden niet zoveel mensen met een hoofddoek rondgelopen.
Vrouwen mogen geen andere mannen verleiden dan die van zichzelf. Daarom behoren zij hun haar te bedekken (alles dus..) en in principe ook alles tot hun enkels. (en als ik diep graaf in mijn Godsdienst-lessen-van-lang-geleden wordt verleiding als een zonde gezien)
Meisjes die dan ook zover zijn om te trouwen (bij hun eerste menstruatie meen ik) moeten een hoofddoek dragen om alleen hun toekomstige man te kunnen verleiden.

En er zijn heel veel moslima's in Nederland die dit doen uit respect voor hun man.

Een Nederlandse man zou graag willen dat je niet met een metersdiep decollaté (??) zou lopen, een moslimman zou graag willen dat zijn vrouw een hoofddoek draagt.
Een Nederlandse vrouw die gesloten blousjes draagt is een vrije vrouw die doet wat ze wil en een Moslimvrouw die een hoofddoek draagt is onderdrukt en mag helemaal niets uit vrije wil!! Laat me niet lachen zeg....

Uiteraard zijn ze er wel, die onderdrukte vrouwen, sure... Maar niet elke vrouw mét hoofddoek is onderdrukt.
Oud 12-01-2004, 20:19
SexyLady
SexyLady is offline
Ik draag zelf een hoofddoek en volledig met trots. Ik zit op een christelijke school en heb nog nooit problemen gehad. Ik kan prima omgaan met mijn klasgenoten en zij zien mij echt niet als GEVAARLIJK ofzo. Ik ben echt voor niemand een bedreiging. En wat ik hier lees dat islam rascistisch is is gewoon vette onwetendheid. Want in mijn geloof is het belangrijk om respect voor andere geloven te hebben. En dat wil niet zeggen dat elke moslim dat doet maar dan praktizeer hij/zij zijn geloof niet goed. En moet je hem/haar dus niet als voorbeeld nemen!
En ik zou dus echt voor niemand mijn hoofddoek af willen doen.
Stel je voor je hebt een hele mooie dierbare parel.. Daar ga je toch ook niet mee te koop lopen op straat??Zo beschouw ik mijn lichaam ook. Ik heb gewoon respect voor mijn lichaam! Ik loop erbij hoe ik dat wil.
En er staat zeker in de Koran dat je je moet bedekken. Je haren, je nek, je boezem: everything.
Met citaat reageren
Oud 12-01-2004, 20:20
SexyLady
SexyLady is offline
BTW let niet op mn naam.. die moet nog verandert worden.....
Met citaat reageren
Oud 13-01-2004, 18:04
laizy
laizy is offline
stel nu dat niemand er problemen mee heeft maar wat je doe je dan met pasfoto's? af of aan?
Oud 13-01-2004, 18:10
Verwijderd
't Is wel moeilijk...

Van die hoofddoekjes die alleen het haar bedekken, mja, daar heb ik niet op tegen... tenzij ze iets met haar ofzo moeten doen...
Hoofddoeken die ook een groot deel van het gezicht bedekken kunnen natuurlijk moeilijk worden...

Maar goed, over het algemeen denk ik niet dat leerlingen van een middelbare school iets moeten doen waarbij een hoofddoekje in de weg zit. Maar wanneer je een communicatie opleiding doet en je een hoofddoek draagt die je hele gezicht bedekt... tja, dan kan ik me voorstellen dat de school zegt dat hij af moet. En ja, dat geldt ook voor beroepen.
Met citaat reageren
Oud 13-01-2004, 21:43
Moe_Mina
Moe_Mina is offline
Citaat:
laizy schreef op 13-01-2004 @ 19:04:
stel nu dat niemand er problemen mee heeft maar wat je doe je dan met pasfoto's? af of aan?
Aan natuurlijk ik doe 'm zeker niet af. Het gaat toch om mijn gezicht?? En niet om mijn lichaam of haar..
Met citaat reageren
Oud 15-01-2004, 10:17
lonsdaledenbosc
lonsdaledenbosc is offline
kvin het nei goed da mensen met een hoofddoek lopen ze moeten gewoon die hoofddoek af doen en anders oprotte naar hun eigen land

grtz lonsdale
Met citaat reageren
Oud 15-01-2004, 10:31
Verwijderd
Citaat:
Chloe Siere schreef op 12-01-2004 @ 09:20:
Ik zelf vind t storend dat sommige met een hoofddoek op school lopen. Bij mij op school komt dit echter helemaal niet voor.
Sowieso heb ik weinig respect voor o.a. dit geloof, ik snap ze gewoon niet. Maar ja, wie ben ik om ze wel te snappen. Eigenlijk moeten ze doen wat ze zelf willen. Ook al is er weinig sprake van willen heb ik t idee

Dat is het nou juist...je weet niet waar je het over hebt...als je dat wel wist zou je meer respect hebben voor anders gelovigen..maar blijkbaar ben jij veel te bevooroordeelt...
Met citaat reageren
Oud 15-01-2004, 10:35
Verwijderd
Citaat:
Goede Fee schreef op 12-01-2004 @ 12:45:
Maar het verstoort de integratie niet. Met een verbod op het hoofddoek zal de integratie JUIST mislukken. Denk eens na: Welke moslima zal haar hoofddoek afdoen als dat van haar van buiten af verwacht wordt?! Ik kan jullie wel verzekeren dat zij dan niet meer naar school zullen gaan, juist nu er zoveel moslima's zijn die zoveel mogelijk proberen te integreren!
Het verbod zal alleen maar averechts werken. Ze zullen thuis blijven en zich isoleren. Was de Tweede Kamer er niet mee bezig om dat te bestijden?!

Ik kan zo wel doorgaan met de gevolgen ....
Met citaat reageren
Oud 15-01-2004, 10:38
Verwijderd
Citaat:
lonsdaledenbosc schreef op 15-01-2004 @ 11:17:
kvin het nei goed da mensen met een hoofddoek lopen ze moeten gewoon die hoofddoek af doen en anders oprotte naar hun eigen land

grtz lonsdale

Eigen land?! Echt zo'n uitspraak van iemand die niet weet waar die het over heeft....

Waar moeten de Nederlandse moslima's dan heen?! Ik ken genoeg Nederlandse moslima's die ook een hoofddoek dragen...(ben er zelf een)
Met citaat reageren
Oud 15-01-2004, 10:41
Verwijderd
Het valt me op dat er meer meisjes zijn die tegen een hoofddoek zijn dan jongens...
Met citaat reageren
Oud 15-01-2004, 11:00
Qamra
Qamra is offline
Citaat:
SandraMoslima schreef op 15-01-2004 @ 11:41:
Het valt me op dat er meer meisjes zijn die tegen een hoofddoek zijn dan jongens...
Dat is nou de emancipatie.... Er word veel gedacht dat moslimvrouwen onderdrukt zijn en dat duist tegen de emancipatie in. Vandaar, denk ik...

En ik ben het met je eens dat die vrouwen dan maar thuis blijven. Ik heb mee gemaakt hoe erg vrouwen "gehecht" zijn aan hun hoofddoek, het is niet zomaar een petje.
Oud 17-01-2004, 16:09
Femme-Fatale
Femme-Fatale is offline
Citaat:

hahaha lol oke ik draag een hoofddoek en ik vind nou niet echt dat ik agressief ofzo ben. En dat van minachting voor mensen die geen hoofddoek dragen klopt ook voor geen ene reet.
Ik heb geen enkele vriendin die een hoofddoek draagt. Het kan mij dus echt niet boeien of iemand nou een hoofddoek draagt of niet dat is geheel aan die persoon zelf.
Respect voor zijn/haar mening.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten