Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Ontspanning / De Kantine
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 30-04-2002, 12:53
Frida
Frida is offline

Najah misschien iets te algemeen geformuleerd maar..

Vinden jullie dat "rijkere" mensen zich sneller aan de egoïstische kant bevinden?Opdat "armere" mensen altijd al wel hebben moeten leren delen.
Of vinden jullie hier niets van kloppen?
Oud 30-04-2002, 12:57
Verwijderd
Is bij iedereen anders. De een wordt juist vrijgeviger, de ander niet.
Met citaat reageren
Oud 30-04-2002, 13:01
TearSong
TearSong is offline
als ik om me heen kijk dan klopt dat zeker wel. Ik ken zat mensen die vrij 'rijk' zijn die nooit maar dat ook nooit iets weg geven aan anderen of goede doelen ofzo. Terwijl de mensen die ik ken die het niet zo breed hebben (arm vind ik wel weer wat overdreven klinken) wel meer geven aan goede doelen en andere mensen enzo...
Oud 20-01-2004, 12:41
Smartsmartass
Smartsmartass is offline
oneens
Met citaat reageren
Oud 20-01-2004, 12:42
Wawl
Wawl is offline
Echt niet, als ik geen geld zou hebben dan zou ik echt niets wegegeven.

@Smartie.
Oud 20-01-2004, 12:45
Verwijderd
het is vaak wel zo dat je van die verhalen hoort van mensen die in hele arme landen geweest zijn en waar ze gewoon niks hadden en die nog heel graag wouden dat ze bij je gingen eten en alles met je delen. rijke mensen zijn daarentegen veel minder snel geneigd om alles met je te delen. maar dat verschilt natuurlijk ook per persoon
Met citaat reageren
Oud 20-01-2004, 12:45
Verwijderd
Ik heb soms het idee dat het andersom is, mensen kijken de iets rijkere mensen verwachtingsvol aan, alsof met geld hóórt te geven. En ja, daardoor lijkt het alsof de rijkere mensen egoïstischer zijn dan de armere...

Maar 't kan me helemaal geen fluit schelen eigenlijk.
Met citaat reageren
Oud 20-01-2004, 12:48
Let's Quit
Let's Quit is offline
Ik was afgelopen jaar in Oost-Europa op vakantie, maar niet zo toeristisch maar echt trekken en bij arme mensen langs. Ik vind wel dat ze aardiger zijn, ze willen alles met je delen enzo.
Oud 20-01-2004, 12:49
Verwijderd
Citaat:
******** schreef op 30-04-2002 @ 13:57:
Is bij iedereen anders. De een wordt juist vrijgeviger, de ander niet.
Met citaat reageren
Oud 20-01-2004, 12:52
Knutselsmurfie
Knutselsmurfie is offline
Als ik naar mijn vriendengroep kijk, klopt dat zeker.

We hebben 1 meisje in die groep die megarijk is: ze werkt niet, krijgt alles wat ze wil hebben van dr ouders en heeft elke maand megaveel geld te besteden. Toch is zij de zeikerigste van de hele groep. Als ze geld leent (nee niet doordat ze het niet heeft, maar doordat ze het bijvoorbeeld vergeten is ) probeert ze er met terugbetalen altijd onderuit te komen. En ze moet altijd het meeste/grootste/beste hebben. Vrij irritant.
Oud 20-01-2004, 12:55
Liss
Liss is offline
Als je rijk bent is het niet altijd zo dat je iets makkelijker weg geeft lijkt me. Sommige zijn juist rijk doordat ze niets met hun geld doen, ze liever sparen, die geven dan ook niets weg..
Met citaat reageren
Oud 20-01-2004, 12:55
.krz
.krz is offline
Ik kan me voorstellen dat arme mensen makkelijker 'delen' om het zo maar te zeggen. Ze zijn gewend om te delen, gewend om iets voor je naasten over de te hebben, omdat ze het alleen niet redden. Maar dit zijn wel allemaal kleine dingetjes.
De echt rijke mensen geven denk ik ook wel veel, maar dan in geld. Zo van: 'We hebben ff 1.000 euri's overgemaakt naar een goed doel. Hebben wij ook weer een goede daad gedaan voor het komende jaar.'
Maarja, dit is natuurlijk ook wel weer extreem en dus denk ik ook dat het heel erg persoons afhankelijk is.
Oud 20-01-2004, 12:57
Verwijderd
Ik denk dat hoe rijker men wordt, hoe minder men weggeeft over het algemeen. Aan de andere kant: als je heel arm bent, geef je ook niets weg natuurlijk.
Met citaat reageren
Oud 20-01-2004, 13:00
Verwijderd
ik vind van niet !!
Met citaat reageren
Oud 20-01-2004, 13:02
Lionheart
Ligt aan de persoon zelf, het verschilt gewoon.
Met citaat reageren
Oud 20-01-2004, 13:09
MissCzechMeOut
MissCzechMeOut is offline
Citaat:
Let's Quit schreef op 20-01-2004 @ 13:48:
Ik was afgelopen jaar in Oost-Europa op vakantie, maar niet zo toeristisch maar echt trekken en bij arme mensen langs. Ik vind wel dat ze aardiger zijn, ze willen alles met je delen enzo.
Geloof mij maar, als we nog maar een brood zouden hebben zouden we het nog met je delen
Oud 20-01-2004, 13:11
Verwijderd
mwah ik ken zat rijke mensen die idd niets weggeven, maar ook zat rijke mensen die best vrijgevig zijn hoor. valt niet echt de klok op gelijk te zetten
Met citaat reageren
Oud 20-01-2004, 14:31
Paris
Paris is offline
Verschilt heel erg. Sommige mensen zijn vrijgevig, sommige niet of ze nou arm of rijk zijn.
Met citaat reageren
Oud 20-01-2004, 14:33
schietgeweer
schietgeweer is offline
Dat verschilt sterk per persoon, en anders is het eerder precies andersom wat mij betreft. Ik kan aardig wat voorbeelden noemen uit m'n eigen omgeving.
Oud 20-01-2004, 14:46
Verwijderd
Bij collecteren moet je niet in de duurste wijken van de stad zijn iig.
Met citaat reageren
Oud 20-01-2004, 14:47
Silver rain
Silver rain is offline
Ik denk wel dat het vaak zo is ja. Mensen die niet rijk zijn hechten toch meer waarde aan vriendschap enzo dan aan geld. Maar er zijn natuurlijk ook rijke mensen die aan goede doelen geven..
Oud 20-01-2004, 14:49
Verwijderd
Dat ligt denk ik eerder aan de instelling van de persoon.. ik ken rijke mensen die nog geen 2 euro aan een collecte geven en anderen die 5 euro geven..

Arme mensen kunnen ook schrieperig zijn.. maar dan omdat ze het liever ergens anders aan uitgeven..
Met citaat reageren
Oud 20-01-2004, 14:51
jet
jet is offline
ligt eraan hoe ze opgeveod zijn...
Oud 20-01-2004, 15:12
Optima
Optima is offline
ik heb geen flauw idee hoe andere mensen met een boven modaal inkomen hun geld spenderen, maar wat ik wel weet is dat rijke mensen rijk blijven door zuinig te zijn.

Dan heb ik het niet over de stinkend rijken want die weten van gekkigheid niet waar ze het geld aan uit moeten geven.

Geld delen is op zich een aardig gebaar, maar rijke mensen zijn meestal rijk geworden door hard te werken. Deze instelling maakt meestal dat zij ook vinden dat anderen er hard voor moeten werken. Rijk zijn heeft niets met ongeluk, bevooroordeling etc te maken ( in de meeste gevallen) maar inzet, discipline en doorzettingsvermogen.

geld geven aan de armen is geen duurzame oplossing, en daarom doe ik het ook niet.
Oud 20-01-2004, 15:22
extinction
extinction is offline
kan alleen uit eigen ervaring praten.
M'n tante had geen rooie cent, maar gaf alles wat ze wel had aan anderen. Ongelooflijk vrijgevige vrouw.

En over het algemeen ervaar ik rijkere mensen als egoïstischer -of minder vrijgevig, hoe je het wilt-...vinden dat ze erg hard gewerkt hebben voor hun geld, en dat anderen dat vooral ook maar moeten doen.
Oud 20-01-2004, 15:36
zwoesj
zwoesj is offline
Hoeft niet persé.
Met citaat reageren
Oud 20-01-2004, 15:40
lotjesnotje
lotjesnotje is offline
Citaat:
Andijvie schreef op 20-01-2004 @ 13:45:
Ik heb soms het idee dat het andersom is, mensen kijken de iets rijkere mensen verwachtingsvol aan, alsof met geld hóórt te geven. En ja, daardoor lijkt het alsof de rijkere mensen egoïstischer zijn dan de armere...

idd.... ben het volledig met je mee eens.....
Met citaat reageren
Oud 20-01-2004, 15:53
Verwijderd
Citaat:
Andijvie schreef op 20-01-2004 @ 13:45:

that's the spirit
Met citaat reageren
Oud 20-01-2004, 15:56
MissCzechMeOut
typisch rechts. ikke ikke en de rest kan stikken.
Oud 20-01-2004, 15:57
Multilot
Multilot is offline
toch leuk al die vooroordelen.

Met collecteren is het absoluut zo. Al hoef je het ook niet te proberen in een allochtone wijk.
Ach het verschilt per persoon
Oud 20-01-2004, 15:58
Verwijderd
Citaat:
Tweety2k schreef op 20-01-2004 @ 16:56:

vooroordelen , Typisch Links!
Met citaat reageren
Oud 20-01-2004, 16:02
M@rco
M@rco is offline
Nee.
Als ik barst van het geld en ik kan een dakloze een plezier doen door een straatkrant van hem te kopen ofzo, waarom niet Maar als bijv. rond zou moeten komen van heel weinig geld dan kan ik die 1,50 ofzo wel beter besteden
Oud 20-01-2004, 16:29
Enlightenment
Enlightenment is offline
Dit is een oud topic, uit 2002. Maar het mag wat mij betreft open blijven zolang er een goede discussie lopend is.
Oud 20-01-2004, 16:37
MissCzechMeOut
Citaat:
Solero schreef op 20-01-2004 @ 16:58:

vooroordelen , Typisch Links!
LoL tis toch zo
Niet allemaal maar toch wel n groot deel.
Oud 20-01-2004, 16:45
Verwijderd
Citaat:
Tweety2k schreef op 20-01-2004 @ 17:37:
LoL tis toch zo
Niet allemaal maar toch wel n groot deel.
juist , op die paar mensen (het kleine deel) , veroordelen jullie ons

en hoezo moet elke rijke vvdér zijn ??
minder rijken mensen kunnen dat ook zijn en zijn die ook......
Met citaat reageren
Oud 20-01-2004, 17:04
Jordi
Jordi is offline
Als het al zo is, dan denk ik dat je dat ook nog best wel kan verklaren.

Mensen die rijk zijn geboren zijn het misschien gewoon niet gewend om te delen.

En ik denk dat als je rijk bent geworden, je dat waarschijnlijk geworden bent door hard te werken en ook altijd goed op je geld te letten. Die mensen hebben er misschien veel voor moeten laten en geld is echt belangrijk voor hun, terwijl de wat armere mensen waarschijnlijk meer aan andere dingen hechten.

Maar ik denk dat wat Andijvie zegt ook wel voor een groot deel klopt.
Met citaat reageren
Oud 20-01-2004, 17:43
Boogie
Boogie is offline
Rijke mensen hebben de nare eigenschap nog rijker te willen worden, arme mensen zijn al arm, dus maakt het ze niet veel uit.
Oud 20-01-2004, 17:44
jet
jet is offline
Citaat:
Boogie schreef op 20-01-2004 @ 18:43:
Rijke mensen hebben de nare eigenschap nog rijker te willen worden, arme mensen zijn al arm, dus maakt het ze niet veel uit.

niet zo generaliseren
Oud 20-01-2004, 17:45
hasseltboy
hasseltboy is offline
Citaat:
jet666 schreef op 20-01-2004 @ 18:44:

niet zo generaliseren
Maar het is wel waar!
Oud 20-01-2004, 17:47
jet
jet is offline
Citaat:
hasseltboy schreef op 20-01-2004 @ 18:45:
Maar het is wel waar!
nope....

ik woon naast t gooi, ik ga in t gooi naar school, op een kakschool. ik zit daar tussen best wel rijke mensen over t algemeen.. en de meeste zijn zulke types je hebt er altijd een paar die alles voor zichzelf willen houden, maar ik weet bijvoorbeeld van mensen dan zij ook gewoon aan goede doelen geven....

dus niet zo generaliseren.
Oud 20-01-2004, 17:47
Boogie
Boogie is offline
Citaat:
jet666 schreef op 20-01-2004 @ 18:44:

niet zo generaliseren
IK geef toe dat het een generalisatie is, maar over het algemeen zal het wel kloppen. Ik zeg niet dat dit voor ieder persoon geldt.
Oud 20-01-2004, 17:51
hasseltboy
hasseltboy is offline
Citaat:
jet666 schreef op 20-01-2004 @ 18:47:
nope....

ik woon naast t gooi, ik ga in t gooi naar school, op een kakschool. ik zit daar tussen best wel rijke mensen over t algemeen.. en de meeste zijn zulke types je hebt er altijd een paar die alles voor zichzelf willen houden, maar ik weet bijvoorbeeld van mensen dan zij ook gewoon aan goede doelen geven....

Ze kunnen wel aan goede doelen geven maar toch doen ze er alles voor om nog rijker te worden.
Oud 20-01-2004, 17:57
Boogie
Boogie is offline
Citaat:
jet666 schreef op 20-01-2004 @ 18:47:
nope....

Maar hoe groot is dat percentage in verhouding tot hun hele bezit? En hoe hoog is het percentage dat een 'arm' iemand weggeeft aan hele goed doelen t.o.v. zijn eigen bezit? Een stuk hoger, als je het mij vraagt.
Oud 20-01-2004, 19:29
jet
jet is offline
Citaat:
Boogie schreef op 20-01-2004 @ 18:57:
Maar hoe groot is dat percentage in verhouding tot hun hele bezit? En hoe hoog is het percentage dat een 'arm' iemand weggeeft aan hele goed doelen t.o.v. zijn eigen bezit? Een stuk hoger, als je het mij vraagt.
daar hou ik me totaal niet mee bezig, ik wil alleen zeggen dat ze echt niet gierig zijn...

en @ hasseltboy: iedereen probeert toch constant rijker te worden.... dat is de aard van t beestje
Oud 20-01-2004, 19:31
extinction
extinction is offline
Citaat:
jet666 schreef op 20-01-2004 @ 20:29:

en @ hasseltboy: iedereen probeert toch constant rijker te worden.... dat is de aard van t beestje
onzin.
Oud 20-01-2004, 20:15
Verwijderd
Citaat:
extinction schreef op 20-01-2004 @ 20:31:
onzin.
geen onzin, ik ben nu betrekkelijk arm, maar zal wel rijker proberen te worden, en dat altijd doen, zodat ik later een goede gezondheidszorg kan betalen voor mij, mijn toekomstige vrouw en kinderen, maar ook scholing en een goede oude dag voorziening, en als ik daarvan over heb ,ben ik de eerste om te delen met anderen
Met citaat reageren
Oud 20-01-2004, 20:56
extinction
extinction is offline
Citaat:
trumpetlover schreef op 20-01-2004 @ 21:15:
geen onzin, ik ben nu betrekkelijk arm, maar zal wel rijker proberen te worden, en dat altijd doen, zodat ik later een goede gezondheidszorg kan betalen voor mij, mijn toekomstige vrouw en kinderen, maar ook scholing en een goede oude dag voorziening, en als ik daarvan over heb ,ben ik de eerste om te delen met anderen
dat is heel nobel van je, maar niet iedereen probeert constant rijker te worden. In financieel opzicht dan. Dat is gewoon niet waar. Er zijn legio mensen die zich daar totaal niet mee bezig houden.
Oud 20-01-2004, 22:54
Verwijderd
Citaat:
Tweety2k schreef op 20-01-2004 @ 16:56:
Typisch ik ben rijk omdat ik er voor gewerkt heb, en dan moeten die armen dat ook maar doen.

Optima & Andijvie , als ik later het geld zou hebben, zorg ik wel dat geld goed terecht kom bij de armen...
Met citaat reageren
Oud 20-01-2004, 23:05
MissCzechMeOut
Citaat:
Ridder schreef op 20-01-2004 @ 23:54:
Typisch ik ben rijk omdat ik er voor gewerkt heb, en dan moeten die armen dat ook maar doen.

Optima & Andijvie , als ik later het geld zou hebben, zorg ik wel dat geld goed terecht kom bij de armen...
Genoeg "armen" die hard werken alleen weinig krijgen.
Oud 20-01-2004, 23:17
PV
PV is offline
zou het niet echt weten. Misschien hebben arme mensen eerder medelijden met andere arme mensen, omdat ze weten 'hoe het is', en geven ze daarom sneller iets weg.
En rijke mensen kunnen zoiets hebben van; we betalen al genoeg aan belasting e.d.

maar ik denk eigenlijk dat je er geen peil op kunt trekken en dat het van persoon tot persoon verschilt
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten