Advertentie | |
|
![]() |
|
http://www.tweakers.net/pricewatch/cat/50/top
Hier vind je een overzicht van véle harde schijven met hun prijzen. Voor een 80 GB betaal je iets in de richting van 79 euro o.i.d. (ViComputer) |
![]() |
||
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Altijd grote schijven kopen dus. Als je verlegen dit om je data, dan maak je backups of zorg je voor redundantie (RAID1,5).
||
Verwijderd
|
Citaat:
ik hoor iedereen altijd zeggen dat IBM bagger hdd's maakt.. (Ik ben er trouwens wel tevreden mee, ik heb die deskstar die jij noemt..) |
![]() |
||
Citaat:
De belangrijkste factor voor de sequential read/write snelheid van een hardeschijf is de plattergrootte. Platters zijn de schijven in een HDD, een soort CD'tjes. Hoe meer capaciteit deze bevatten, des te groter de datadichtheid (GB per cm²) en des te sneller de schijf zal zijn. Een 40GB schijf heeft waarschijnlijk één 40GB platter. Een moderne 80GB schijf heeft waarschijnlijk één 80GB platter, terwijl oudere schijven twéé 40GB platters hebben, wat dan weer vrijwel even snel is als een schijf met één 40GB platter. Lager dan 80GB moet je dus sowieso nooit gaan. Schijven van 120GB hebben vaak (twee) 60GB platters (2x60=120) en zijn dus langzamer dan 1x80GB. Als je nu een moderne 160GB schijf koopt, zitten er twee 80GB platters in. Zodoende is dit sneller dan een 120GB schijf en is bijkomend de prijs per GB ook gunstiger.
||
Citaat:
De Hitachi 7K250 is de snelste in zijn soort, en heeft een superieure geluidsproduktie, warmteproduktie, stabiliteit en performance. Het is dan ook de beste desktop schijf die je kunt kopen (afgezien van iets als WD Raptor uiteraard). Enige is de ietwat hogere prijs dan de concurrentie. In het verleden hebben de 75GXP en 60GXP modellen IBM een slechte reputatie gegeven, door de grote uitval van deze modellen. Maar dan praten we een half decennia terug. Dus laten we dat maar fijntjes begraven, samen met het verleden van bijvoorbeeld SiS. ![]()
Laatst gewijzigd op 12-01-2004 om 13:02. |
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
|
Seagate doet niet mee in de markt voor desktop schijven. Seagate boort een heel andere markt aan, en is zeer ongeschikt als desktop schijf. De prestaties liggen mijlenver achter op andere schijven. Qua warmteproductie en geluidsproductie is de schijf wel superieur, maar dan zou ik sowieso Samsung aanbevelen ipv Seagate. 160GB voor €95 is ook zéér goedkoop.
||
Citaat:
Een HDD van 200GB met 100GB platters is sneller dan een HDD van 80GB met één 80GB platter. Dus helemaal waar zou die conclusie niet zijn. En sowieso een 40GB schijf heeft maar één platter, namelijk eentje van 40GB, toch is dat heel langzaam voor huidige begrippen.
||
![]() |
Citaat:
je samsung argument volg ik niet helemaal, ja, die schijven zijn goedkoop maar dat is dan ook alles, daar koop je geen seagate voor. Die schijven koop je omdat je niet van veel lawaai houdt en daar wel iets aan performance voor wil inleveren. |
![]() |
||
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
De Deskstar 7K250 is trouwens in de éen-schijf-uitvoering (twee platters) de stilste schijf die er is, stiller dan de Seagate 7200.7 in elk geval. Verder is het de snelste ATA-schijf die op het moment te krijgen is, afgezien van de WD Raptor. Over schijven gesproken: ik heb zelf nog steeds een Western Digital 1200JB (120 GB, 8 MB), da's dus een drieplatterschijf, maar dat ding loopt in de Atto Disk Benchmark niet meer dan zo'n 10% achter in sequential read/write in vergelijking met de Deskstar 7K250 (die ik zelf ook heb, in 40 GB-uitvoering). |
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Maar als de kop aan het begin of het midden van de schijf staat (waar het filesysteem staat) dan zal de zoektijd niet zo heel veel verschillen.
||
Verwijderd
|
Citaat:
Als ik de snelheden, zowel in sequentiële als random datadoorvoer, van mijn inmiddels overleden 40 GB-Deskstar 60GXP (platters van 10 GB) vergelijk met zijn vervanging 40-GB Deskstar 7K250 (platters van 40 GB) dan zit daar echt een wereld van verschil tussen. Let wel: je merkt het niet bij de pure access time, die is alleen afhankelijk van de snelheid van de actuator, maar je merkt het wél bij random lezen-schrijven. |
![]() |
||
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
De Kantine |
De saai der verwachtingen #645 Allure | 500 | 09-07-2009 20:46 | |
Software & Hardware |
[Portable Harddisk] Wil er een > welke? Kingofthemall | 9 | 01-09-2007 00:04 | |
Software & Hardware |
[Centraal] MP3 spelers Enlightenment | 118 | 14-01-2006 12:44 | |
Software & Hardware |
[Draagbare Harddisk/MP3] Wat kopen? DZHAW | 9 | 18-08-2004 23:27 | |
Software & Hardware |
[Nieuwe Computer] Welke onderdelen Joris | 57 | 28-07-2003 12:42 | |
Software & Hardware |
Harddisk langejongen | 5 | 05-10-2002 20:15 |