Citaat:
damaetas schreef op 24-01-2004 @ 10:11:
als je nou nog vragen had over die mosfet ... verder zijn we dit semester niet geraakt met fysica als je nog een paar maanden kan wachten ...
|
De fysische werking van een mosfet ken ik al van buiten hoor, inclusief de bijbehorende formules en eigenschappen. Hetzelfde geld voor de BJT, en natuurlijk de diode waar het allemaal mee begon
De analyse van zoiets gaat wel maar de synthese is weer een ander verhaal, ik ben inmiddels zover dat ik als schakelingconfiguratie van de 2e trap een gemeenschappelijke collector neem (het wordt toch een Power NPN

)
En nu heb ik als enig probleem nog de instelstromen en spanningen.
maar ik denk dat ik jullie daar maar niet meer mee lastig ga vallen...
@damaetas, een mosfet IS een transistor (Metal Oxide Semiconductor Field Effect transistor, de naam beschrijft meteen zijn werking

)
Ik denk dat je hem eenvoudiger vindt omdat je niet met de Gate-Source stroom rekening hoeft te houden, want die is er gewoon niet (hoogstens enkele nanoampere)
Een BJT (een 'gewone' transistor) heeft daar juist wel last van.
@sawada, ik weer nog niet veel van een opamp, behalve dat het een operationele versterker is en dat daar juist een transistor in verwerkt zit. Dus die is moeilijker dan een transistor want er zitten geloof ik nog wat capaciteiten bij. maar daar gaan we over 3 weken hard mee bezig.

maar bedankt voor de tip, maar het wordt geen banddoorlaatfilter want ik wil in de eerste trap de spanning versterken en de 2e trap wordt nu een buffer die meer stroom laat lopen.
alleen heb ik nu dus nog wat rekenwerk te doen