Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Exacte vakken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 22-01-2004, 18:00
Verwijderd
Hoi,

Voor het praktikum bij het vak elektronische basisschakelingen is de laatste opdracht: het ontwerpen van een versterker
we zijn er vandaag mee begonnen, maar we lopen enigszins vast

De specificaties moeten zijn:
Vdd = 10 V, enkelzijdige voeding (gelijkspanning dus)
Frequentiebereik (-3dB van de overdracht) 20 Hz - 20 kHz
Ingangsweerstand Rin > 50 kOhm
spanningsversterking Au = 30x
De belasting is een luidspreker van 4 Ohm waardoor geen DC-stroom mag lopen.
Uitgangsvermogen: zo hoog mogelijk
Vervorming (THD) is zo laag mogelijk
vermogensdissipatie in rust: zo laag mogelijk

We zijn het er over eens dat het een tweetraps versterker moet worden.

Vandaag zijn we begonnen met de eerste trap, die we rond een MOSFET hebben gebouwd, met 4 weerstanden en 3 condensatoren.
We hebben alleen het probleem, want deze heeft wel een mooi hoge ingangsimpedantie, maar wat is nou een goed vervolg hierop?
De 2e moet
-een vrij hoge ingangsimpedantie naar een lage uitgangsimpedantie omzetten
-niet meer de spanning versterken, maar wel flink de stroom omhoog pompen
-geen invloed meer op de bandbreedte hebben (ik heb precies de goede capaciteit voor het -3dB punt op 20 Ohm al in de eerste trap berekend)

En hoe kun je THD (total harmonic distortion) tegengaan???
Ik denk dat de 2e trap een PowerBJT of een PowerMOSFET moet worden, maar in welke type schakeling en met welke ruststroom en capaciteitswaarden enz....

Ik snap dat niet iedereen zin heeft om dit te gaan berekenen, maar misschien dat iemand tips kan geven??

help dan alsjeblieft....

Floris

Laatst gewijzigd op 23-01-2004 om 09:29.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 23-01-2004, 23:20
Verwijderd
Heeft dan niemand een idee??
Met citaat reageren
Oud 24-01-2004, 00:28
Sawada_Kotera
Sawada_Kotera is offline
Mag je niet standaard schema's gebruiken.

Gaat een banddoorlaatfilter gekoppeld aan een versterker niet?
Dit is misschien een domme opmerking, maar mijn kennis beperkt zich tot passieve elementen, opamp, en als het heeeel eenvoudig is misschien een transistortje.

Nu heb je toch al één post.
Oud 24-01-2004, 09:11
damaetas
damaetas is offline
als je nou nog vragen had over die mosfet ... verder zijn we dit semester niet geraakt met fysica als je nog een paar maanden kan wachten ...
Oud 24-01-2004, 09:12
damaetas
damaetas is offline
Citaat:
Sawada_Kotera schreef op 24-01-2004 @ 01:28:
en als het heeeel eenvoudig is misschien een transistortje.
nou, een MOSFET is eigenlijk eenvoudiger dan een transistor, vond ik toch
Oud 24-01-2004, 17:40
Verwijderd
Citaat:
damaetas schreef op 24-01-2004 @ 10:11:
als je nou nog vragen had over die mosfet ... verder zijn we dit semester niet geraakt met fysica als je nog een paar maanden kan wachten ...
De fysische werking van een mosfet ken ik al van buiten hoor, inclusief de bijbehorende formules en eigenschappen. Hetzelfde geld voor de BJT, en natuurlijk de diode waar het allemaal mee begon

De analyse van zoiets gaat wel maar de synthese is weer een ander verhaal, ik ben inmiddels zover dat ik als schakelingconfiguratie van de 2e trap een gemeenschappelijke collector neem (het wordt toch een Power NPN )
En nu heb ik als enig probleem nog de instelstromen en spanningen.
maar ik denk dat ik jullie daar maar niet meer mee lastig ga vallen...

@damaetas, een mosfet IS een transistor (Metal Oxide Semiconductor Field Effect transistor, de naam beschrijft meteen zijn werking )
Ik denk dat je hem eenvoudiger vindt omdat je niet met de Gate-Source stroom rekening hoeft te houden, want die is er gewoon niet (hoogstens enkele nanoampere)
Een BJT (een 'gewone' transistor) heeft daar juist wel last van.

@sawada, ik weer nog niet veel van een opamp, behalve dat het een operationele versterker is en dat daar juist een transistor in verwerkt zit. Dus die is moeilijker dan een transistor want er zitten geloof ik nog wat capaciteiten bij. maar daar gaan we over 3 weken hard mee bezig.
maar bedankt voor de tip, maar het wordt geen banddoorlaatfilter want ik wil in de eerste trap de spanning versterken en de 2e trap wordt nu een buffer die meer stroom laat lopen.
alleen heb ik nu dus nog wat rekenwerk te doen

Laatst gewijzigd op 24-01-2004 om 17:43.
Met citaat reageren
Oud 24-01-2004, 18:32
damaetas
damaetas is offline
@ floris: ok correctie ik kan je helemaal niet helpen. ik geloof dat wij het allemaal veel theoretischer zien. ook omdat ik het later niet hoef te maken alleen mis/gebruiken.
Oud 24-01-2004, 18:38
Verwijderd
Citaat:
damaetas schreef op 24-01-2004 @ 19:32:
@ floris: ok correctie ik kan je helemaal niet helpen. ik geloof dat wij het allemaal veel theoretischer zien. ook omdat ik het later niet hoef te maken alleen mis/gebruiken.
wij bekijken het eerst fysisch (1e toets) daarna in (instel)schakelingen(2e toets) en vervolgens in toepassingen/versterkers.
alleen het praktikum is helaas erg praktisch...
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten