Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Oude troep / Eropuit!

Topictools Zoek in deze topic
Oud 20-01-2004, 12:15
Verwijderd
Heeft iemand daar ervaring mee?

Dat het een leuk en goed verhaal moet zijn, dat snap ik. En dat je in een musical liedjes moet hebben die leuk zijn en die goed lopen, snap ik ook. En ook dat het leuk is als er een leuk decor is. (Leuk, leuk, leuk, allemaal lekker vaag, maar ik denk dat het wel duidelijk is wat ik bedoel.)

Maar wat zijn andere dingen waar je op moet letten? En/of zijn er specifieke dingen waar je zeker rekening mee moet houden om het geen fiasco te laten worden?

Wat zijn dingen waar jij tegen aan liep met schrijven en/of met het spelen van het toneelstuk/de musical?

Heeft er iemand tips?
Advertentie
Oud 20-01-2004, 12:57
alpha
alpha is offline
goede emoties en je moet er spanning in houden. Dat kan op verschillende manieren maar dat lijkt me toch het allerbelangrijkste. Het moet boeien. Dus je moet goed de interesse van de doelgroep bekijken. Bij doorsnee jongeren is het vaak zo dat hoe gekker hoe beter is.
Oud 20-01-2004, 14:00
Balance
Balance is offline
Ik heb er geen ervaring mee, maar zou vooral zorgen dat ik niet te duidelijk ga omschrijven wat er gebeurt.
Dus niet elke emotie in woorden omzetten. Acteurs en actrices kunnen behoorlijk veel, dus vertrouw erop dat zij uit de tekst halen hoe zij moeten spelen en dat ze de emotie ook zonder tekst over kunnen brengen.
Want als je veel emoties en daden in woorden over gaat brengen zet je ten eerste de acteurs/actrices helemaal vast en laat je geen ruimte voor eigen inzicht over en ten tweede is er dan totaal geen spanning.
Oud 20-01-2004, 14:32
Verwijderd
Citaat:
Balance schreef op 20-01-2004 @ 15:00:
Ik heb er geen ervaring mee, maar zou vooral zorgen dat ik niet te duidelijk ga omschrijven wat er gebeurt.
Dus niet elke emotie in woorden omzetten. Acteurs en actrices kunnen behoorlijk veel, dus vertrouw erop dat zij uit de tekst halen hoe zij moeten spelen en dat ze de emotie ook zonder tekst over kunnen brengen.
Want als je veel emoties en daden in woorden over gaat brengen zet je ten eerste de acteurs/actrices helemaal vast en laat je geen ruimte voor eigen inzicht over en ten tweede is er dan totaal geen spanning.
't is voor kinderen in de basisschoolleeftijd (groep 7/8 ofzo) waarvan 3/4 misschien nog nooit toneel heeft gespeeld...ik denk dat het dan wel belangrijk is dat je meer omschrijft (niet alles helemaal letterlijk uitschrijven van 'nu voelt die dit en die dat', maar bij belangrijke en/of onduidelijke dingen wel iets er bij zetten) of niet?
Oud 20-01-2004, 15:49
alpha
alpha is offline
In een doorsnee groep-acht-musical wordt, is mijn ervaring, het meeste emotie laten zien door woorden. Die musicals zijn dan meestal ook geen bepaalde hoogstandjes en al helemaal niet door het toneelspel van de kinderen. Maar wil je iets goeds schrijven om kinderen te laten opvoeren, moet je het qua emotie houden op de standaard dingen zoals vrolijk, verdrietig, boos. Dit kan je er dus wel bijzetten:

(verdrietig) Mijn hamster.. hij is dood..
Maar als je een tekst hebt als
Ik heb gewonnen! De loterij!
Hoef je dit er niet bij te zetten want dit lijkt me vrij duidelijk.
Oud 20-01-2004, 15:52
Verwijderd
Citaat:
alpha schreef op 20-01-2004 @ 16:49:
(verdrietig) Mijn hamster.. hij is dood..
Maar als je een tekst hebt als
Ik heb gewonnen! De loterij!
Hoef je dit er niet bij te zetten want dit lijkt me vrij duidelijk.
Hmm, wat ik zei dus.

't wordt ook geen mega-hoogstandje (dat kan ik ook niet eens en m'n vriend ook niet ), maar 't is wel handig als het een beetje redelijk is.
Oud 20-01-2004, 17:19
Verwijderd
Ik heb samen met met een paar vrienden de film Reservoir Dogs naar toneelversie geschreven, we hadden alles geregeld met de school, maar toen vonden ze onze begroting te veel.. + ze plande onze stuk met een musicaltje van de school zelf + ze vonden dat alleen mensen vanaf de 3e klas mochten komen ivm geweld.. dus hoefde toen niet meer van ons
Maar daar heb jij weinig aan
uhhm voor een groep 8 zou ik het inderdaad simpel houden en een onderwerp wat hen aanspreekt.
ik heb zelf in groep 8 'Tumba de krokodillenjager' gedaan, was erg leuk. Iedereen moest zijn eigen jungel pakje maken + we deden zelf muziek op eigengemaakt trommeltjes enz.
Denk dat je iets moet doen waar redelijk wat beweging in zit en een grappig verhaal, vrolijke liedjes, fantasie achtig dat ze zich goed kunnen inleven. En het mag niet te lang duren, daar kunnen kinderen niet tegen!
Oud 21-01-2004, 16:26
Balance
Balance is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 20-01-2004 @ 15:32:
't is voor kinderen in de basisschoolleeftijd (groep 7/8 ofzo) waarvan 3/4 misschien nog nooit toneel heeft gespeeld...ik denk dat het dan wel belangrijk is dat je meer omschrijft (niet alles helemaal letterlijk uitschrijven van 'nu voelt die dit en die dat', maar bij belangrijke en/of onduidelijke dingen wel iets er bij zetten) of niet?
oh oke. Nou dan ga ik jullie een beetje herhalen, want ik zou idd zoiets doen als:
K is boos en F heeft er heel veel spijt van
K: Hoe kon je dat nou doen?
F: Sorry, ik deed het echt niet expres!!

Dat soort dingen. Kinderen in groep 7 en 8 weten volgens mij echt wel de emotie ergens bij op te roepen zonder dat je het helemaal voor ze moet gaan uitspellen. Als ze maar weten op welke manier ze een tekst moeten interpreteren (schrijf je dat zo? ) en dat kun je dus op zo'n manier aangeven.
Gewoon de rode draad aangeven dus, want tijdens het oefenen valt er toch nog een hoop aan te schaven door middel van regie ed.
Oud 23-01-2004, 21:29
Jasmijn.
Jasmijn. is offline
yaaaa!!!! moet voor school (nederlands) een toneelstuk schrijven die door 5 personen moet gespeeld worden.
de ondw. die erin moeten voorkomen zijn; rijkdom, verassing, zee, blokhut...
tja , leuk, begin daar maar eens aan
Oud 23-01-2004, 21:31
Jasmijn.
Jasmijn. is offline
en dan gaan we de volgende dinsdag voor theaterdag naar een het cultureel centrum.
In 1 dag moeten we onze tekst kenne en voor publiek spelen ik zal mn tekst vergete
Oud 23-01-2004, 21:52
Daangerous
Daangerous is offline
ben zelf ook een script aant schrijven... niet om er uiteindelijk iets mee te doen, gewoon om te kijken of ik het kan, en of het me bevalt.

*tekst leren in 1 dag is overigens goed te doen*
Oud 24-01-2004, 15:34
Verwijderd
Citaat:
Daangerous schreef op 23-01-2004 @ 22:52:
*tekst leren in 1 dag is overigens goed te doen*
Ligt er aan hoeveel tekst het is, lijkt me.

Rekening mee houden met het schrijven dus; niet al te veel tekst per persoon.
Oud 24-01-2004, 15:53
Verwijderd
je van te voren goed realiseren in welke periode ( qua stijl ) het verhaal zich gaat afspelen. ook moet je ervoor zorgen dat je goed het verschil handhaaft tussen opera, operette en musical, en een goede componist zoeken die liedjes en muziek bij jouw teksten kan schrijven.

desgewenst kan ik je tips geven helpen of namen geven waar je je licht eens kan opsteken
Oud 24-01-2004, 22:57
Jasmijn.
Jasmijn. is offline
een toneelstuk schrijven is best leuk, maar je moet kunne kiezen waarover het gaat...hier krijg je enkele woorden die erin moeten voorkomen...is ietsje moeilijker en stommer
Oud 24-01-2004, 23:01
Daangerous
Daangerous is offline
mee eens, je moet zelf iets hebben wat je fascineerd, dat kunnen anderen niet voor je bedenken
Advertentie

Regels voor berichten