|
|
Bekijk resultaten poll: Moeten minderjarigen dezelfde straffen kunnen krijgen als volwassenen? | |||
Ja, er moet geen verschil zijn in de berechting van minderjarigen en volwassenen |
![]() ![]() ![]() ![]() |
6 | 18.18% |
Ja, maar alleen als ze een ernistig misdrijf hebben gepleegd |
17 | 51.52% |
Nee |
10 | 30.30% |
Aantal stemmers: 33. Je mag niet stemmen in deze poll |
![]() |
|
Topictools | Zoek in deze topic |
Advertentie | |
|
![]() |
|
Ik kan me niet helemaal vinden in de poll, maar ik heb op de 2e optie gestemd. Een 17jarige oid kan heel goed overzien wat de gevolgen van zijn daden zullen zijn. Ik leg het accent liever op leeftijd dan op de ernst van de misdrijven.
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
Ik ben van mening dat een onderscheid puur op het feit of iemand meer of minderjarig is in deze tijd niet meer voldoet. Volgens mij kunnen jongeren, zeker als ze 15 jaar of ouder zijn, prima weten wat kan en wat niet kan. Zelfs vanaf 12 jaar lijkt het me dat er weinig wettelijke beperkingen moeten zijn qua straf, deze jongeren zijn wat mij betrefd capabel om helder te denken. Wel denk ik dat in de meeste gevallen opvoedingsprojecten, taakstraffen en meer van dergelijke initiatieven het meest succesvol kunnen zijn. Een zo persoonlijk mogelijke straf lijkt me praktisch altijd het meest wenselijk, aangezien geen persoon hetzelfde is als een ander.
|
wederom: alle burgers van Nederland moeten goed worden opgeleid, goed worden geinformeerd en goed (sociaal) worden geholpen als ze dat nodig hebben.
hebben wij daar als samenleving in voorzien en gaan ze dan alsnog in de fout, zie ik totaal geen probleem om 16 of 17 jarigen te berechten als volwassenen: immers ze weten zelf echt wel dat ze fout zitten en waren ze psychisch niet in orde: dan hadden we dat al wel geweten door het sociale systeem wat we hadden. daarnaast kan iedereen het verschil tussen een ongelukje (peuter met een keukenmes) en opzet (vechtpartij) echt wel zien. |
![]() |
|
"Ja, maar alleen als ze een ernistig misdrijf hebben gepleegd"
Dat geldt dus alleen voor de uiterste gevallen. Bijvoorbeeld een politieke moord of een liquidatie. Het moet met voorbedachte rade zijn. En de verdachte moet als een volwassene hebben gehandeld.
||
![]() |
Citaat:
![]()
||
![]() |
Citaat:
![]() (en ik heb vandaag 2 opdrachten voor SPV geschreven, dat zuigt harder ![]()
|
Een 16 of 17 jarige, heeft hetzelfde denkvermogen als een meerderjarige, dus kunnen ze zelf ook de gevolgen van een misdrijf inzien, en weten ze wat voor straffen er op staan.
Nu kunnen ze nog makkelijker denken, Ach er staat toch maar een lage straf op, dus het is niet zo erg. Maar als de straffen voor 16 en 17 jarige gelijk worden gestelt als meerderjarigen vindt ik ook dat het stemrecht verlaagt moet worden naar 16 jaar.
||
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
Doe je hettoch, weet je dat je fout zit, en dien je ook alszodanig gestraft te worden. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Ik zie gewoon geen reden om de rechterlijke vrijheid op zo'n botte manier (d.i. door het stellen van de leeftijdsgrens van achttien jaar) aan banden te leggen. Die rechter is een grote jongen, die kan zelf wel beslissen of hij een zwaardere straf of een lichtere straf toe wil passen. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
![]()
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() ![]() |
Advertentie |
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap |
Vermoedelijke inbreker vrijgesproken owv verwarring geboorteakte - België Verwijderd | 9 | 12-12-2013 11:53 | |
Ella Vogelaar treedt af als minister hhendrikxx | 46 | 03-12-2008 19:57 | |
Nieuwsberichten zonder nieuwswaarde à la 'Tiswah' Promillage | 499 | 12-11-2007 18:22 | |
Nieuwsberichten zonder nieuwswaarde à la 'Tiswah' ('was 't maar wah') Hydrogen | 500 | 07-06-2006 14:17 | |
Marteling Sadam Hussein TheRedArrow | 62 | 14-07-2004 23:23 | |
Waar moet Saddam berecht worden? Luego | 139 | 03-01-2004 23:08 |