Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 21-02-2002, 17:56
knuffelke
knuffelke is offline
wat vinden jullie van deze stelling?
akkoord of niet? wrom?

of zijn er invloeden van buitenaf die je verwoordelijkheid teniet doen?

wat denk jij hiervan?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 21-02-2002, 17:58
Verwijderd
Ja, behalve als je gedreigd wordt iets te doen. Kan je trouwens nog zelf over beslissen. Dus ik denk van wel ja.
Met citaat reageren
Oud 21-02-2002, 18:41
jimmyO
jimmyO is offline
grootste deel van wat je kan doen wel ja, maar veel ook niet
Oud 21-02-2002, 18:41
timonx
timonx is offline
Helemaal mee eens, zlefs als je bedreigd wordt heb je een keuze vind ik alleen het is vaak makkelijker voor het slechte te kiezen dan voor het goede.
Oud 21-02-2002, 18:42
prulleke
prulleke is offline
Ik denk het wel ja, je hebt de mogelijkheid zelf keuzes te maken en dus de vrijheid om te doen en laten wat je wilt. Zoals Sartre zegt kan je zelfs kiezen in een gedwongen situatie....
Wel denk ik dat je keuzes altijd goed zijn, als ze een negatief effect hebben heeft dit vast wel weer een goede reden, je leert ervan.
Oud 21-02-2002, 20:21
Verwijderd
prulleke heeft een goed punt. Je kunt altijd kiezen, maar niet altijd mag je kiezen wat je leuk vindt. Als je bv gedwongen wordt met een pistool bekijk je wat je meer waard acht; je vrije keuze of je leven. Bijna iedereen kiest het 2e volgens mij. Dus in principe ben je verantwoordelijk voor al je keuzes. Het is echter volgens mij wel algemeen aanvaard, dat in sommige situaties, je keuze Te veel beinvloed is door anderen.
Met citaat reageren
Oud 21-02-2002, 20:24
Verwijderd
^
|
|

dus dat het eigenlijk niet echt helemaal is wat je anders zou kiezen. Maar ik vind niet dat het je altijd aangerekend kan worden.
Met citaat reageren
Oud 21-02-2002, 20:30
Rhinus
Rhinus is offline
Mee eens.
Ookal kan je er niks aan doen.
Met citaat reageren
Oud 22-02-2002, 13:39
sase
sase is offline
ik heb zoiets van: je krijgt de keuzes, tis aan jou om goed/slecht te beslissen. Maar ik vind wel dat je niet mag gebruiken (bv als je in het leger zit) het was een bevel.
Oud 22-02-2002, 15:07
AtHell
AtHell is offline
je doet alles zelf niet anderen de schuld geven.
Oud 22-02-2002, 17:44
knuffelke
knuffelke is offline
Citaat:
AtHell schreef:
je doet alles zelf niet anderen de schuld geven.
het gaat niet over schuld, maar over verantwoordelijkheid

Met citaat reageren
Oud 22-02-2002, 17:49
knuffelke
knuffelke is offline
wat me opvalt is dat iedereen hier nogal wit/zwart kiest.
Ik ken me vinden in jullie antwoorden, maar het is toch ook zo dat veel is bepaalt door je opvoeding, je eigen karakter, misschien zelf je naïviteit waardoor je soms bedrogen kan uitkomen.
Of denk maar aan genetisch bepaalde zaken enzow...
Met citaat reageren
Oud 22-02-2002, 19:10
jimmyO
jimmyO is offline
zoals ik al zei dr zijn veel dingen waarin je niet aangesproken kan worden voor je keus vind ik; bedreiging.... Als je een stomme keuze maakt onder bedreiging dan vind ik dat moeilijk om zo iemand iets aan te rekenen...
Oud 08-02-2004, 12:22
MoO
MoO is offline
Ik ben het er helemaal mee-eens.
Iedereen is verantwoordelijk voor wat hij zelf doet,
BV: als je een jaren lange ruzie met iemand hebt, maak jij ook de keuze om daar mee door te gaan, en misschien die ander ook, maar je doet het zelf ook.
Kijk naar alle primiers in Europa, als je ze daar ziet zitten is t alleen maar van : 'Jij doet dit fout, en dat en zus en zo.' Maar wat de mensen verkeerd doen is dat ze een keer bij zichzelf moeten kijken. En niet steeds bij een ander.
Snappen jullie t nog? Ik hoopt t wel.
Oud 08-02-2004, 12:34
Maarten
Maarten is offline
Sommige dingen kan je niet overzien en het is moeilijk om iemand verantwoordelijk te houden voor iets wat hij totaal niet in het oog had met hetgeen dat hij deed.
Met citaat reageren
Oud 10-02-2004, 20:07
phensicske
phensicske is offline
Tuurlijk niet!

Om te beginnen zijn je ouders tot je 18de verantwoordelijk voor jou (volgens de wet).

Kan je even verantwoordelijk gesteld worden voor iets dat je onder druk hebt gedaan van je leeftijdsgenoten? (peergroup)
Ben je 100% verantwoordelijk voor de dood van je man, omdat je in ruzie zat, hij je voor de zoveelste keer wou in elkaar rammen dat je hem eens een duw terug gaf en hij de trap afdonderde?

En ja, je kan altijd kiezen...haha
Sorry, maar als ik écht zou kiezen, zou ik er wel anders bij lopen, hoor. Door de maatschappelijke druk draag ik de kleren die ik nu draag (niet helemaal, maar het heeft wel een grote invloed, zowiezo).

Ben je verantwoordelijk voor het broeikaseffect omdat je in auto rijdt? Enerzijds wel, want als je niet in auto zou rijden, dan zou het toch al wat minder vuiligheid zijn. Maar stel nu dat je geen andere mogelijkheid hebt, dan je met de auto te verplaatsen, omwille van een handicap...

Enz.
Met citaat reageren
Oud 10-02-2004, 21:35
Jordi
Jordi is offline
Citaat:
phensicske schreef op 10-02-2004 @ 21:07:
Ben je 100% verantwoordelijk voor de dood van je man, omdat je in ruzie zat, hij je voor de zoveelste keer wou in elkaar rammen dat je hem eens een duw terug gaf en hij de trap afdonderde?
Daar ben je dan dus wel direct verantwoordlijk voor. En ik denk dat je voor al je acties wel verantwoordelijk bent, omdat je altijd een keuze hebt (hoe beperkt die soms ook is). Alleen dat wil nog niet zeggen dat elke slechte actie waarvoor je verantwoordelijk bent, je ook mag worden aangerekend vind ik.
Met citaat reageren
Oud 11-02-2004, 09:10
Ovidius
Ovidius is offline
Er bestaat verantwoordelijkheid evenzeer als er een zelf bestaat. In feite vallen invloeden van buitenaf en van binnenaf samen.
Met citaat reageren
Oud 11-02-2004, 13:46
Verwijderd
ja ik denk dat je totaal verantwoordelijk bent voor wat je zelf doet. geen inlvoeden van buitenaf.
Met citaat reageren
Oud 11-02-2004, 17:04
Verwijderd
in zekere zin zijn de omstandigheden wel bepalend voor sommige dingen die je doet denk ik, maar uiteindelijk ben je toch zelf verantwoordelijk, jij hebt de keuzes gemaakt
Met citaat reageren
Oud 11-02-2004, 17:18
lovetear
lovetear is offline
Nee, als je de pijnlijke gevolgen van je daden niet kende dan kun je daar moeilijk volle verantwoordelijkheid voor nemen. Geen enkele daad is zomaar, men moet niet kijken naar de daad, maar naar het motief. Geen enkele moordenaar zou vrijuit mogen gaan, maar ze hoeven ook niet allemaal levenslang te krijgen.
Oud 11-02-2004, 20:29
phensicske
phensicske is offline
Citaat:
lovetear schreef op 11-02-2004 @ 18:18:
Nee, als je de pijnlijke gevolgen van je daden niet kende dan kun je daar moeilijk volle verantwoordelijkheid voor nemen. Geen enkele daad is zomaar, men moet niet kijken naar de daad, maar naar het motief. Geen enkele moordenaar zou vrijuit mogen gaan, maar ze hoeven ook niet allemaal levenslang te krijgen.
Beetje wat ik bedoel.
Met citaat reageren
Oud 12-02-2004, 22:00
Reinierram
Reinierram is offline
ik ben wel een beetje determinist, en weet niet zo zeker in hoeverre iemand verantwoordelijk is
Met citaat reageren
Oud 12-02-2004, 22:02
phensicske
phensicske is offline
Citaat:
Reinierram schreef op 12-02-2004 @ 23:00:
ik ben wel een beetje determinist, en weet niet zo zeker in hoeverre iemand verantwoordelijk is
Determinist als in het geloven in het lot?
Met citaat reageren
Oud 12-02-2004, 22:05
Alistar
Alistar is offline
Je bent verantwoordelijk voor de dingen die je doet, dus ook voor de gevolgen ervan. Natuurlijk hangt het dr wel vanaf onder wat vooromstandigheden je iets doet
Oud 12-02-2004, 22:09
Reinierram
Reinierram is offline
Citaat:
phensicske schreef op 12-02-2004 @ 23:02:
Determinist als in het geloven in het lot?
sort of.
de mens is volledig een product van zijn aanleg en zijn omgeving en elke situatie is een puur logisch en wetenschappelijk gevolg van de situatie ervoor.
Met citaat reageren
Oud 12-02-2004, 22:12
phensicske
phensicske is offline
Citaat:
Reinierram schreef op 12-02-2004 @ 23:09:
sort of.
de mens is volledig een product van zijn aanleg en zijn omgeving en elke situatie is een puur logisch en wetenschappelijk gevolg van de situatie ervoor.
Als ik wat meer tijd (zin) heb, zal ik hier misschien eens op in gaan, want ik vind het niet zo kloppen.
Met citaat reageren
Oud 13-02-2004, 16:53
Verwijderd
[stelling] "je bent zelf verantwoordelijk voor wat je doet"

Ja, met uitzonderingen (geestesziek, gedwongen)
. Zoals Sartre zegt kan je zelfs kiezen in een gedwongen situatie....
Wel denk ik dat je keuzes altijd goed zijn, als ze een negatief effect hebben heeft dit vast wel weer een goede reden, je leert ervan.

Helemaal mee eens
Met citaat reageren
Oud 14-02-2004, 17:22
phensicske
phensicske is offline
Citaat:
Reinierram schreef op 12-02-2004 @ 23:09:
sort of.
Hij is net enkel een product van zijn aanleg en omgeving, maar ook van zijn wil.
Je mag dan nog aanleg hebben voor sport en je mag dan nog naast een sportcentrum wonen en een vader hebben die hevige sportliefhebber is en zo, als je de wil niet hebt, zal het dan toch niet gebeuren.

Het is dus allemaal puur logische en wetenschappelijk wat er gebeurt? Dus als ik bijvoorbeeld droom over iets en dan komt het uit, hoe kan je dat dan wetenschappelijk verklaren?
Zoals jij het zegt is het net alsof alles voorspelbaar is en verklaarbaar en er niets toevalligs of bovennatuurlijk kan gebeuren. Mij lijkt zo'n (levens)visie nogal saai, eerlijk gezegd.
Met citaat reageren
Oud 14-02-2004, 21:49
Dree
Dree is offline
Eens.

Tegelijkertijd hoef je jezelf niet eeuwig schuldig te voelen over je daden, als je spijt hebt is het klaar.
Reageren

Regels voor berichten