Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Flora & Fauna
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 28-01-2004, 17:52
fib
fib is offline
Ik ben me een beetje aan het oriënteren. Ik zie dat een gerbil op het moment een populair knaagdier is, maar muisjes vind ik ook wel wat hebben.

Kan iemand mijn (punt gewijs) een aantal verschillen en overeenkomsten kenbaar maken?
Oud 28-01-2004, 18:06
Silver rain
Silver rain is offline
verschil:
muizen ruiken meer (van wat ik heb gehoord)
muizen leven korter
muizen hebben geen zand nodig (in een bakje als bad)
muizen zijn goedkoper

overeenkomst:
nja zijn allebei knaagdieren
hebben dezelfde hoeveelheid voedsel nodig

Zoiets? Ik heb geen muizen gehad maar wel gerbils. De ene werd 5 jaar en de andere 4.
Oud 29-01-2004, 12:22
leucomelas
leucomelas is offline
ik heb op het moment gerbils, maar heb ook muizen gehad. mijn voorkeur gaat uit naar gerbils, omdat ik het gevoel heb dat ze me eerder herkennen als de muizen die ik heb gehad. over het algemeen stinken muizen meer, maar gerbils kunnen dr ook wat van (ligt er ook aan wat voor een soort gerbils je wilt nemen) ikzelf heb egyptische gerbils, die stinken helemaal niet zo erg.
alles wat je in de gerbil kooi gooit, moet kapot, dat is wel een nadeel. wc-rolletjes, washandjes en noem maar op, het blijft niet heel zodra gerbils het onder handen nemen. wc rolletjes veranderen in snippertjes karton en washandjes worden vlokjes stof die ze gebruiken voor de bekleding van hun nest... geen idee hoe lang gerbils leven trouwens, maar denk net zoiets als alle muizen/ratten/die dingen een jaartje of 4
Met citaat reageren
Oud 29-01-2004, 13:34
Belle
Belle is offline
Ik had 2 gerbils, nu nog maar 1tje omdat ze elkaar bijna letterlijk vermoordden, heb ik dr eentje weg moeten doen.
Als ik eerlijk ben vind ik het helemaal niets, ik heb ook nog ratten, en daar heb je veel meer interactie mee. Muizen komen er in de nabije toekomst ook nog bij, en die vind ik dan weer wel leuk.
Gerbils hebben minder verzorging nodig als muizen, muizen zijn ook vatbaarder voor longproblemen en tumoren, meer als Gerbils.
Oud 30-01-2004, 18:14
fib
fib is offline
en heeft iemand ook ervaring met hamsters?
Oud 30-01-2004, 18:24
AngelLena
AngelLena is offline
Hamsters... tja, hangt er vanaf welk soort hamster... Russische dwerghamsters kunnen heel lief zijn, maar ook supervals. Goudhamsters ook trouwens, maar zijn vaak net iets makkelijker tam te krijgen. Bijten daarentegen ook harder als het je niet lukt. Als je voor braafheid gaat, ga dan maar voor een ritten.
Oud 30-01-2004, 18:30
Belle
Belle is offline
Citaat:
fib schreef op 30-01-2004 @ 19:14:
en heeft iemand ook ervaring met hamsters?
jah, ik heb ook 2 keer een russische dwerghamster gehad, en beide waren vals, zonder dat ik er raar mee omging. De laatste vloog me al aan als ik het voerbakje alleen al pakte.
Oud 30-01-2004, 18:31
Belle
Belle is offline
Citaat:
AngelLena schreef op 30-01-2004 @ 19:24:
Als je voor braafheid gaat, ga dan maar voor een ritten.
2(!!!!) mag ik dan wel hopen en uit de opvang of een rattery!
Oud 30-01-2004, 20:22
AngelLena
AngelLena is offline
Citaat:
Belle schreef op 30-01-2004 @ 19:31:
2(!!!!) mag ik dan wel hopen en uit de opvang of een rattery!
2 of meer is altijd wel het beste ja. Opvang en rattery wordt aangeraden, maar er zijn enkele dierenspeciaalzaken van zeer goede kwaliteit waar je de boel ook prima kunt vertrouwen. Daat heb ik die 2 van mij ook weggehaald, en de 1 is 6 geworden, de ander 8, nooit problemen mee gehad, hardstikke lief. Dus het is allemaal best mogelijk
Oud 31-01-2004, 10:13
fib
fib is offline
Ik heb nu 2 jaar ervaring met ratten. Ik had 2 van die '2e kans' diertjes. Mijn Japanner was heel erg angstig, ik had haar na een half jaar in laten slapen omdat ze kanker had. Van mijn agoutie rat heb ik bijna 2 jaar plezier gehad. Ze is helaas 4 dagen geleden overleden in mijn handen.

Het enigste nadeel van ratten is dat ze veel aandacht nodig hebben, ook als je er geen zin in hebt. Volgend school jaar ga ik op kamers en heb geen tijd meer om elke avond meer dan een uur bezig te zijn met die dieren.

Het is nu toch wel erg stil op mijn kamer. Ik wil graag een knaagdiertje, dat gezellig is maar niet zo tijdrovend is. Ik weet dat geen enkel diertje tegen mijn agoutie rat op kan, zo'n één vind je er nooit meer!

Ik overweeg nu om een Syrische hamster (=goudhamster) te nemen.
Oud 31-01-2004, 17:08
Belle
Belle is offline
Citaat:
AngelLena schreef op 30-01-2004 @ 21:22:
2 of meer is altijd wel het beste ja. Opvang en rattery wordt aangeraden, maar er zijn enkele dierenspeciaalzaken van zeer goede kwaliteit waar je de boel ook prima kunt vertrouwen. Daat heb ik die 2 van mij ook weggehaald, en de 1 is 6 geworden, de ander 8, nooit problemen mee gehad, hardstikke lief. Dus het is allemaal best mogelijk
Weet je waar je ratten vandaan komen? heb je een stamboom? weet je wie de ouders zijn? Wie heeft ze gefokt? Waarschijnlijk is dat dus een broodfokker geweest, en waarom zou je die steunen als je al zo ontzettend veel afdankertjes hebt? Ik heb hier rond de 50 ratten zitten, allemaal afgedankt, nu hebben ze hier een huisje voor het leven gekregen, maar er zijn zat opvangen die ze dat niet kunnen bieden en waar dus een ander huisje wordt gezocht. Dat is toch veel dankbaarder?

En 1 rat is GEEN optie, tenzij je uit de opvang een rat haalt die echt niet met andere ratten samen kan, maar anders ontzeg je een rat zoveel..
Reageren

Regels voor berichten