Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Flora & Fauna
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 02-01-2004, 01:44
XzeoN
XzeoN is offline
Klinkt een beetje raar, maar ik vroeg me ineens af hoe kwallen zich voortplanten. Dus. Iemand?
Oud 02-01-2004, 01:52
RD
RD is offline
Met citaat reageren
Oud 02-01-2004, 10:04
Keyser Saus
Keyser Saus is offline
Citaat:
De voortplanting bij kwallen verloopt zeer bijzonder. De kwallen die wij kennen leggen eitjes die bevrucht worden. Uit zo'n bevrucht eitje ontstaat eerst een kleine 'poliep'. Dit is een soort geleiachtig torentje van ongeveer 1 centimeter groot. Dit poliepje zit vast op een plant of schelp. In bepaalde maanden van het jaar laten er vanaf de top van het torentje steeds schoteltjes los. Deze kleine schoteltjes zijn de jonge kwalletjes die in een paar maanden uitgroeien tot de grote kwallen die wij op het strand vinden.
Vaak zie je een bepaalde kwallensoort plotseling heel veel tegelijk bij het strand. Dit komt dus omdat de kleine poliepjes een paar maanden terug allemaal tegelijkertijd schoteltjes afgesnoerd hebben waaruit de kwallen gegroeid zijn.
http://members.lycos.nl/katwijkaanzee/kwallen.htm
Met citaat reageren
Oud 02-01-2004, 11:21
rijk_v
rijk_v is offline
ihl, ik HAAT kwallen!
Met citaat reageren
Oud 02-01-2004, 12:24
Upke
Upke is offline
Kwallen bestaan toch uit heel veel verschillende diertjes, dus dan zouden al die diertjes moeten paren?
Met citaat reageren
Oud 02-01-2004, 12:25
Upke
Upke is offline
Kwallen bestaan toch uit heel veel verschillende diertjes, dus dan zouden al die diertjes toch gelijk moeten paren, anders krijg je een halve kwal??
Met citaat reageren
Oud 02-01-2004, 12:46
TechXP
TechXP is offline
Citaat:
Upke schreef op 02-01-2004 @ 13:24:
Kwallen bestaan toch uit heel veel verschillende diertjes, dus dan zouden al die diertjes moeten paren?
??

kwallen zijn gewoon puddingachtige wezens hoor. Maar je hebt geloof honderden/duizenden soorten in deze reeks. Denk dat er wel verschil zit tussen enkele met voortplanten.

Maar je moet eens naar een documentaire kijken over kwallen, daar laten ze zien hoe prachtig ze zijn.

Maar ook andere dingen over zeeleven. Echt prachtig wat er allemaal onder zee gebeurd.
Oud 02-01-2004, 19:30
Upke
Upke is offline
Citaat:
TechXP schreef op 02-01-2004 @ 13:46:
??

kwallen zijn gewoon puddingachtige wezens hoor. Maar je hebt geloof honderden/duizenden soorten in deze reeks. Denk dat er wel verschil zit tussen enkele met voortplanten.

Maar je moet eens naar een documentaire kijken over kwallen, daar laten ze zien hoe prachtig ze zijn.

Maar ook andere dingen over zeeleven. Echt prachtig wat er allemaal onder zee gebeurd.
Jah weet ik, ik ben heeeeeelemaal weg van de natuur onder water, en zeker de diepzee wat daar allemaal rondzwemt zeg. Maar ik het ook bij een documentaire dat een soort drijvende kwal met hele lange tentakels bestond uit meerdere diertjes. Maar dat zeiden ze over die kwal, ik weet niet of dat ook voor andere kwallen geld.
Met citaat reageren
Oud 02-01-2004, 22:36
TechXP
TechXP is offline
Citaat:
Upke schreef op 02-01-2004 @ 20:30:
Jah weet ik, ik ben heeeeeelemaal weg van de natuur onder water, en zeker de diepzee wat daar allemaal rondzwemt zeg. Maar ik het ook bij een documentaire dat een soort drijvende kwal met hele lange tentakels bestond uit meerdere diertjes. Maar dat zeiden ze over die kwal, ik weet niet of dat ook voor andere kwallen geld.
Misschien was het een kwal die 'samenwerkte' met bepaalde andere diertjes?

Ik weet niet meer hoe je dat precies noemt, maar zoiets gebeurd vaker in de natuur dat dieren elkaar gebruiken.
Oud 03-01-2004, 20:39
damaetas
damaetas is offline
Citaat:
Upke schreef op 02-01-2004 @ 13:25:
Kwallen bestaan toch uit heel veel verschillende diertjes, dus dan zouden al die diertjes toch gelijk moeten paren, anders krijg je een halve kwal??
1 soort kwal: het portugese oorlogsschip (heerlijke naam toch ) bestaat inderdaad als samenleving van een aantal diertjes.
maar voor de rest is 1 kwal 1 diertje.
Oud 11-01-2004, 13:24
Aristidis
Aristidis is offline
die uitleg van de poliepen was goed, heb er op tv een documantaire over gezien. Echt heel vreemd dat er van één zo'n poliep tientallen kwallen kunnen komen. (door die genoemde schoteltjes)
Met citaat reageren
Oud 18-01-2004, 19:09
Fenji
Fenji is offline
Ik haat kwallen.. alsik ergens bang voor ben als ik in de zee ben is het wel voor kwallen!

Ik en een vriend gingen zwemmen.. driven er opeens 6 kwallen om ons heen!
Oud 31-01-2004, 11:47
Aristidis
Aristidis is offline
Tip voor de Mediteraanse Zee:
Ga er niet in Augustus heen en let in juli op de windrichting.
Met citaat reageren
Oud 04-02-2004, 09:39
Envy
Envy is offline
Citaat:
Fenji schreef op 18-01-2004 @ 20:09:
Ik haat kwallen.. alsik ergens bang voor ben als ik in de zee ben is het wel voor kwallen!
En ik wil dus ook niet weten hoe die beesten zich voortplanten..bah
Oud 04-02-2004, 16:45
Boogie
Boogie is offline
In feite kom je dus in contact met de geslachtsorganen van de kwal als je door die onderste draden wordt geraakt, wat zo'n jeuk oplevert :/
Oud 04-02-2004, 17:02
Engadin
Engadin is offline
Citaat:
rijk_v schreef op 02-01-2004 @ 12:21:
ihl, ik HAAT kwallen!
Onderbouw je mening eens, anders hebben wij er echt helemaal niets aan....
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten