Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Exacte vakken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 01-02-2004, 09:54
nienie
nienie is offline
Goed, ik zit hier nu m'n schoolexamen natuurkunde te leren maar er is iets waar ik niet helemaal uit kom. Wat zijn de verschillen tussen gammastraling en röntgenstraling? Het eerste verschil is de plaats van ontstaan, en een tweede verschil is dat je röntgenstraling uit kan zetten, maar hoe zit het met de grootte van de energie? Dat staat namelijk nogal raar in mijn boek. Ik citeer:
Citaat:
Röntgenstraling bestaat, net als gamma-straling, uit fotonen. Hun maximale energie is, vergeleken met die van de fotonen in de gamma-straling, echter tientallen tot duizenden keren kleiner.
Maar in de volgende alinea:
Citaat:
Hun energieën hebben dezelfde orde van grootte. Er is geen verschil tussen de energierijkste röntgenfotonen en laag-energetische gamme-fotonen.
Dit spreekt elkaar toch tegen?

Kan iemand mij dit uitleggen?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 01-02-2004, 10:17
mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
nienie schreef op 01-02-2004 @ 10:54:
Goed, ik zit hier nu m'n schoolexamen natuurkunde te leren maar er is iets waar ik niet helemaal uit kom. Wat zijn de verschillen tussen gammastraling en röntgenstraling? Het eerste verschil is de plaats van ontstaan, en een tweede verschil is dat je röntgenstraling uit kan zetten, maar hoe zit het met de grootte van de energie? Dat staat namelijk nogal raar in mijn boek. Ik citeer:

quote:
--------------------------------------------------------------------------------
Röntgenstraling bestaat, net als gamma-straling, uit fotonen. Hun maximale energie is, vergeleken met die van de fotonen in de gamma-straling, echter tientallen tot duizenden keren kleiner.

Maar in de volgende alinea:

quote:
--------------------------------------------------------------------------------
Hun energieën hebben dezelfde orde van grootte. Er is geen verschil tussen de energierijkste röntgenfotonen en laag-energetische gamma-fotonen.

Dit spreekt elkaar toch tegen?

Kan iemand mij dit uitleggen?
Neem tabel 19B van Binas er maar eens bij. Als je uitgaat van de laatste zin in de tweede alinea zie je dat de energierijkste röntgenfotonen en de energiearmste gamma-fotonen een zelfde hoeveelheid energie hebben. Het vervelende is dat jouw boek blijkbaar geen onderscheid maakt tussen zachte röntgenstraling, ("gewone") röntgenstraling, harde röntgenstraling, zachte gammastraling, ("gewone") gammastraling en harde gammastraling, terwijl Binas dat wel doet. Als je in de eerste alinea van je boek de term röntgenstraling door harde röntgenstraling zou vervangen, zul je zien dat de energie daarvan een tiende tot een duizendste van de gammastraling is, namelijk 1/10 van zachte gammastraling, 1/100 van ("gewone")gammastraling en 1/1000 van harde gammastraling. Overigens zijn de termen zacht en hard relatief bedoeld, aangezien ze alleen betrekking hebben op de hoeveelheid energie van het desbetreffende foton.
Oud 01-02-2004, 10:21
ProPHeT
ProPHeT is offline
Het klopt dat in het spectrum röntgenstraling overloopt in gammastraling. Echter, de minst energierijke röntgenstraling heeft 10^3 eV en de meest energierijke gammastraling heeft 10^8 eV. Met andere woorden, röntgenstraling kan bijna hetzelfde zijn qua energetisch niveau dan gammastraling, maar over het algemeen is röntgenstraling veel minder energetisch.
Met citaat reageren
Oud 01-02-2004, 10:29
sdekivit
sdekivit is offline
ik heb hier het antwoord van mijn schoolonderzoek, stond ook deze vraag:

Rontgenstraling komt uit de elektronenschillen van een atoom en 'maken wij zelf'. De gammastraling komt uit de kern van een atoom. Dit is het verschil

Overeenkomst: beide zijn elektromagnetische golven.
Met citaat reageren
Oud 01-02-2004, 10:29
nienie
nienie is offline
Oke, nu snap ik het, heel erg bedankt!

@sdekivit
Dat wat jij zegt wist ik al wel. Dat stond ook in m'n eerste bericht hier. Het ging me nu alleen om het energieverschil, aangezien dat dus nogal vaag in mijn boek stond...
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten