Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 28-01-2004, 09:36
Elle baby!
Elle baby! is offline
Zijn er ook mensen die al eens examen hebben gedaan en die me kunnen vertellen of ik een schijn van kans heb op het economie examen? Ik sta een 6.0 gemiddeld (ook alleen maar door een 8.8 voor mijn PO) en moet dus een 5.0 halen...hoe moeilijk is zo'n examen? Is het mogelijk voor iemand die voor gewone toetsen ongeveer een 5/5.5 haalt om een 5.0 te halen voor het examen of is het veel moeilijker??

al die examenproblemen ook he
Oud 28-01-2004, 13:54
Jarahh
Jarahh is offline
Ik ben zelf ook een enorme knurft in economie en mijn schoolexamens heb ik toch allemaal voldoende (tussen 5,8 en 6,2) gemaakt. Gewoon hard leren en veel oefenen, dan lukt het vast wel.
Schoolexamens zijn wel een stuk lastiger dan repetities oid, dat is iig bij ons op school zo.
Succes!
Oud 28-01-2004, 14:03
Balance
Balance is offline
dat is compleet afhankelijk van de moeilijkheid van de toetsen op jouw school.
sommige scholen geven makkelijke toetsen, andere scholen geven moeilijke toetsen.

als je wil kijken hoe jij scoort, ga dan eens een oud examen maken. In examenbundels kan je die vinden, maar ook op www.havovwo.nl bijvoorbeeld.
bekijk hoeveel tijd je ervoor nodig hebt en besef dat je nog wel wat maanden hebt om die tijd in te korten, maar dat je zo ongeveer op het niveau moet zitten dat je die examens kunt maken. Alleen de kennis heb je natuurlijk minder, want je hebt nog niet helemaal geleerd voor het examen.
Maar zodra je dus erg laag scoort zou ik eens extra gaan oefenen en/of bijles gaan zoeken.
Oud 28-01-2004, 15:28
@Moon
@Moon is offline
Ik denk dat als je voor een repetitie meestal rond de 5/5.5 haalt het wel moeilijk zal worden om een 5 te halen voor je examen. Ik denk dat het niveau van de examens vergeleken met die van de repetities van de meeste scholen toch iets hoger licht. Als ik jou was zou ik allemaal samenvattingen maken van je boeken en heel veel met examenbundels oefenen. Dan weet je ook hoe het niveau is vh examen.
Met citaat reageren
Oud 28-01-2004, 16:20
Elle baby!
Elle baby! is offline
Op zich zijn onze toetsen wel moeilijk, het komt vooral omdat we een hele vage leraar hebben met een hele rare vraagstelling

Ik heb wel de examenbundel en de samengevat bundel. Ik snap eigenlijk ook wel dat jullie mij ook niet kunnen voorspellen of ik zal slagen maja ik zou zo graag willen dat iemand het WEL wist
Maar dat heeft iedereen wel he. Bottom line is...ik MOET economie gemiddeld een 5.5 hebben, omdat ik voor wiskunde sowieso zak en ik maar 1 onv in mijn profieldeel mag....maar we hebben anders altijd de HER nog
Oud 28-01-2004, 16:30
Makaveli
Makaveli is offline
Je bedoelt toch toetsen voor het centraal examen??? Ik vind die moeilijker dan de toetsen in de toetsweken... dit komt vooral omdat de hoeveelheid leerstof 6 a 7x zo groot is als normaal. Vorige schooljaar heb ik examen in economie gedaan (VMBO), ik stond 7,6 en haalde op examen een 7,3 dus ik kwam een 7 te staan. Overgens heb ik nooit problemen gehad met economie(1 en 2), sta nu op havo een 7,0 + 7,7 / 2 = 7,4 gemiddeld
Met citaat reageren
Oud 28-01-2004, 17:05
Elle baby!
Elle baby! is offline
Gelukkig is er nog hoop voor sommigen

Maar ik bedoel inderdaad de gewone toetsen van de toetsweken. Maar jij had dus ongeveer hetzelfde cijfer voor examen en de normale toetsen....er is nog hoop haha.

Laatst gewijzigd op 28-01-2004 om 17:07.
Met citaat reageren
Oud 28-01-2004, 18:23
*sunrise1986*
*sunrise1986* is offline
Economie is bij mij voor vrijwel de hele klas een ramp. Mijn economie leraar zegt (en hij heeft jaren ervaring) dat je wel enig reserve moet hebben om een goed cijfer te kunnen halen. Sta je gemiddeld een drie voor je toetsen dan kan je je examen wel vergeten. Gemiddeld wordt het economieexamen op een 5.5 oid gemaakt (waarbij christelijke scholen op de een of andere manier daarboven zitten).

Ik sta trouwens een 5.8 ondanks de praktische opdracht (had daar 5.1 voor ) maar mijn examen moet wel lukken aangezien ik economie wel kan. Want zoals je waarschijnlijk wel al weet ik economie niet alleen leren, het begrijpen en rekenen is ook heel belangrijk.
Met citaat reageren
Oud 28-01-2004, 19:04
Go
Go is offline
Je kan op internet wel examens van voorgaande jaren vinden. Ik zit in de vierde, dus heb geen flauw idee hoe moeilijk het examen economie is. Oefen die examens goed en neem alle stof ruim voldoende voor de tijd door, ik een hele poos voor de tijd, zodat je het bij het examen echt perfect weet.
Met citaat reageren
Oud 28-01-2004, 21:49
Elle baby!
Elle baby! is offline
Ja het rekenen is het grote probleem. Nu heb ik een GR waar ik nog wel eens het een of ander in typ zodat ik een geheugensteun heb maar die mag ik bij het examen niet gebruiken! Maar ook dat is wel een kwestie van in je kop stampen. Ik vraag me alleen af of de examens heel erg rekenkundig gericht zijn.
Oud 28-01-2004, 22:18
YPrue
YPrue is offline
Ik was (en ben) echt zo vreselijk slecht in economie. Als ik al een voldoende haalde, was het meestal meer toeval. Ik was al helemaal ontmoedigd voor het eindexamen, en dacht dat ik in ieder geval zou moeten herkansen, maar gelukkig is het niet zo gegaan. Ik heb me gewoon zelf ertoe gedwongen die -lesbrieven te leren, en ziedaar: ik had zelfs voordat er punten bijgedaan werden al een voldoende. Dat vond mijn economie-leraar ook zeer verbazingwekkend, en dat kwam hij me dan ook vertellen... Ik weet, die lesbrieven (als je die mocht hebben) zijn vreselijk om te leren, maar zelfs ik heb het gehaald, en dat wil al heel wat zeggen...
Oud 29-01-2004, 05:55
.krz
.krz is offline
Het is ongelovelijk afhankelijk van het niveau toetsen op jouw school. Bij ons is het gemiddelde SE-niveau hoger dan het CSE, waardoor dat voor ons dus relatief makkelijker is. Dit geld ook voor economie, waar veel moeilijkere dingen worden gevraagd dan de dingen en sommen die in het boek staan. In het boek is alles makkelijk te doen, maar de SE's zijn iets minder. En veel opgaven komen uit dat boek (transactie) komen uit CSE's.
Oud 29-01-2004, 15:09
*sunrise1986*
*sunrise1986* is offline
Nog een tip van mijn economieleraar : Ga in plaats van alle stof te zitten leren naar de boekwinkel en koop Economie samengevat en leer dat.
Met citaat reageren
Oud 29-01-2004, 18:07
Freestyler*
Freestyler* is offline
de GR is bij ons op school dit jaar weer toegestaan..
Maar wordt het examen economie echt zo slecht gemiddeld gemaakt? Ik hoop het niet zeg, maar ik maak me eigenlijk helemaal geen zorgen
Oud 30-01-2004, 10:02
YPrue
YPrue is offline
Citaat:
ImeZ schreef op 29-01-2004 @ 19:07:
de GR is bij ons op school dit jaar weer toegestaan..
WAT??? Wat oneerlijk! Bij ons was dat vorig jaar niet toegestaan... Omdat ze bang waren dat wij er spiek-programma's in zouden gaan zetten... En omdat je er grafieken mee kon laten tekenen (en dat dus waarschijnlijk makkelijker voor ons zou zijn)...
Oud 30-01-2004, 10:08
Snufje
Snufje is offline
Ik ging vorig jaar met een 7.4 mijn examen in. Ik dacht dus dat ik mij zeker geen zorgen hoefde te maken voor economie. Ik had het allemaal goed geleerd, oefenexamens gingen goed...

Maar toen kwam het examen... Resultaat: 4.8 voor mijn examen.. ik vond het examen dus ook behoorlijk kut/moeilijk, maar achteraf denk ik wel dat ik het beter had gekund (toen ik de antwoorden zag..) Ik was op een verkeerde manier (te moeilijk, te expliciet) aan het denken gegaan... het heeft me echter niet weerhouden om een studie met economie d'r in te gaan doen (Bedrijfskunde, ik heb het profiel N&G+ec1). Vorig jaar waren er trouwens ook enorm veel klachten over de economie-examens, mijn leraar vond hem ook pittig..

Dus ja... echt een antwoord heb ik niet voor je..
Met citaat reageren
Oud 30-01-2004, 10:11
Snufje
Snufje is offline
Citaat:
YPrue schreef op 28-01-2004 @ 23:18:
Ik was (en ben) echt zo vreselijk slecht in economie. Als ik al een voldoende haalde, was het meestal meer toeval. Ik was al helemaal ontmoedigd voor het eindexamen, en dacht dat ik in ieder geval zou moeten herkansen, maar gelukkig is het niet zo gegaan. Ik heb me gewoon zelf ertoe gedwongen die -lesbrieven te leren, en ziedaar: ik had zelfs voordat er punten bijgedaan werden al een voldoende. Dat vond mijn economie-leraar ook zeer verbazingwekkend, en dat kwam hij me dan ook vertellen... Ik weet, die lesbrieven (als je die mocht hebben) zijn vreselijk om te leren, maar zelfs ik heb het gehaald, en dat wil al heel wat zeggen...
Ik heb ook de lesbrieven gehad (Welvaart t/m Overheid), en ik vond ze op zich heel goed te doen. Het meeste werd wel duidelijk uitgelegd enzo... Onze SE-opgaven waren trouwens altijd CSE-niveau, die kwamen letterlijk uit een eerder examen... (maar die opgaven had je eigenlijk nooit eerder gemaakt, ik in ieder geval niet..)
Met citaat reageren
Oud 30-01-2004, 10:18
YPrue
YPrue is offline
Citaat:
Snufje schreef op 30-01-2004 @ 11:11:
Het meeste werd wel duidelijk uitgelegd enzo... Onze SE-opgaven waren trouwens altijd CSE-niveau, die kwamen letterlijk uit een eerder examen... (maar die opgaven had je eigenlijk nooit eerder gemaakt, ik in ieder geval niet..)
Dat was juist het probleem bij ons: het werd allemaal niet duidelijk uitgelegd. We hadden een iets a-sociale leraar die als jij iets aan hem vroeg, je voor gek zette voor de hele klas.

Onze SE-vragen waren ook altijd van die vragen uit vorige eindexamens, met heel veel zelf gemaakte vragen van die 'geweldige' leraar (die dus niemand snapte).
Oud 30-01-2004, 10:50
Elle baby!
Elle baby! is offline
Citaat:
YPrue schreef op 30-01-2004 @ 11:18:
Onze SE-vragen waren ook altijd van die vragen uit vorige eindexamens, met heel veel zelf gemaakte vragen van die 'geweldige' leraar (die dus niemand snapte).
Zo'n leraar heb ik dus ook, hij heeft zo'n vage vraagstelling dat je er echt geen kont meer van snapt gelijk. Daar hebben meer mensen in mijn klas last van geloof ik haha. Daarnaast is hij ook snel opvliegerig en vind hij je al snel dom als je iets niet snapt. Bovendien vind hij elke dag een ander antwoord goed, laatst had ik samen met hem vragen gemaakt van een stencil en toen ik in de klas 1 van die antwoorden (dus ZIJN antwoorden) gaf wassie fout ach ja....leraren

Maar daarom denk ik wel: zou het examen duidelijkere opgaven hebben en kan ik het dan wel?
Oud 30-01-2004, 10:57
koekiemonstertje
koekiemonstertje is offline
nou dat wordt oefenen! Haal de examenbundels maar alvast in huis!
Succes!
Oud 30-01-2004, 12:45
YPrue
YPrue is offline
Citaat:
Elle baby! schreef op 30-01-2004 @ 11:50:
Zo'n leraar heb ik dus ook, hij heeft zo'n vage vraagstelling dat je er echt geen kont meer van snapt gelijk. Daar hebben meer mensen in mijn klas last van geloof ik haha. Daarnaast is hij ook snel opvliegerig en vind hij je al snel dom als je iets niet snapt. Bovendien vind hij elke dag een ander antwoord goed, laatst had ik samen met hem vragen gemaakt van een stencil en toen ik in de klas 1 van die antwoorden (dus ZIJN antwoorden) gaf wassie fout ach ja....leraren

Maar daarom denk ik wel: zou het examen duidelijkere opgaven hebben en kan ik het dan wel?
Goh, we zouden best wel eens dezelfde leraar kunnen bedoelen, want hoe jij hem beschrijft lijkt die sprekend op mijn vroegere economie-leraar. Maar dat kan niet, want jij woont heel ergens anders.

Ik vond de vraagstelling op het eindexamen best wel duidelijk moet ik zeggen. In ieder geval al veel duidelijker dan die zelfbedachte vragen van die leraar.
Oud 30-01-2004, 18:16
Elle baby!
Elle baby! is offline
Haha ja die leraar is echt zo vaag! hij vind het bijvoorbeeld ook leuk om een vraag te stellen in de stijl van, wat gebeurt er als je dat niet niet doet? Dan denk je dat het een typfout is maar dan bedoelt hij ook echt niet niet, dus wel. Belachelijk natuurlijk maarja hij spoort dan ook echt NIET die man. Maarja lerarentekort. Maar YPrue hoe heb jij je examen gemaakt dan?
Oud 30-01-2004, 18:22
$TR@NG3R
$TR@NG3R is offline
Ik zit in 5 vwo maar het ligt gewoon aan je leraar , als hij moeilijke les geeft kun je wle een 5 halen geeft hij makkelijke lessen dan zou het ook lastiger worden.Ik sta nu ook een 5 gemiddeld maar onze leraar geeft dus alles redelijk moeilijk wat hij verteld heb je bijvb het onderdeel makro modellen waar je 20 punten voor kan halen en het landelijk gemiddelde liugt op 5 putnen(het is het moeilijkste onderdeel) en op onze school is het gemiddelde 15 punten, goede leraar dus
Oud 30-01-2004, 21:03
YPrue
YPrue is offline
Citaat:
Elle baby! schreef op 30-01-2004 @ 19:16:
Haha ja die leraar is echt zo vaag! hij vind het bijvoorbeeld ook leuk om een vraag te stellen in de stijl van, wat gebeurt er als je dat niet niet doet? Dan denk je dat het een typfout is maar dan bedoelt hij ook echt niet niet, dus wel. Belachelijk natuurlijk maarja hij spoort dan ook echt NIET die man. Maarja lerarentekort. Maar YPrue hoe heb jij je examen gemaakt dan?
Goh, hij begint steeds meer op mijn vroegere economie-leraar te lijken...

Hoe ik mijn examen gemaakt heb? Ik heb gewoon tegen mezelf gezegd dat ik absoluut niet wilde herkansen, en dat ik die leraar wilde laten zien dat ik het wel zou kunnen halen. Heb jij ook die lesbrieven? Ik heb het zo gedaan, dat ik geruime tijd voordat het examen zou zijn iedere dag een lesbrief of een deel van een lesbrief (als die lesbrief erg dik was) leerde/doornam. Als je het dan achter elkaar leest, dan zie je bij een gedeelte van onderwerpen het verband met een ander onderwerp, waardoor je het eerder/beter snapt. Ik raad je aan om ook de theoretische dingen eens goed door te nemen, want bij het eindexamen van vorig jaar had je veel vragen (ook rekenvragen) waarin je de theorie best wel nodig had. Het verband tussen onderwerpen zien is best belangrijk.
Als je nog meer vragen hebt, stel ze maar!
Oud 30-01-2004, 21:06
Elle baby!
Elle baby! is offline
Ik heb geen lesbrieven, wel een examenbundel en samengevatbundel.
Ik ben zelf wel goed in de theorie en gewoon shit in rekenen hahaha. Wiskunde is een ramp ook. Maar ik moet het vooral van de theorie hebben denk ik. Maar is theorie belangrijker dan rekenkundig inzicht? En wat was jouw examencijfer?
Oud 30-01-2004, 21:12
Shadina
Shadina is offline
Ik vind de vragen op de examens juist veel moeilijker geformuleerd. Duurt een eeuw voor je eindelijk weet wat ze van je willen weten.. en als je dat door hebt is het niet zo moeilijk. Maar jah.. zal wel aan mij liggen.
Met citaat reageren
Oud 30-01-2004, 21:16
YPrue
YPrue is offline
Citaat:
Elle baby! schreef op 30-01-2004 @ 22:06:
Ik heb geen lesbrieven, wel een examenbundel en samengevatbundel.
Ik ben zelf wel goed in de theorie en gewoon shit in rekenen hahaha. Wiskunde is een ramp ook. Maar ik moet het vooral van de theorie hebben denk ik. Maar is theorie belangrijker dan rekenkundig inzicht? En wat was jouw examencijfer?
Dat is moeilijk te zeggen. Het is even belangrijk. Als je de theorie niet beheerst, kun je bij sommige rekenopgaven ook in de knoop raken. De redeneervragen zijn ook wel belangrijk, zo van: als je dit doet, wat gebeurt er dan met de lonen/de inflatie/op de lange termijn etc. Daar had ik best wel problemen mee, omdat ik het verband tussen sommige dingen niet zag. Maar toen ik die lesbrieven eens achter elkaar had gelezen, zag ik het verband bij veel dingen wel.
Rekenen is ook erg belangrijk. Kijk, als je de formules van MO=MK (geldt wel maar in een paar gevallen) en dergelijke niet kent, kun je het moeilijk krijgen...
Ik had voor mijn eindexamen een 6,4 wat voor mij erg knap is. Ik stond namelijk voor het eindexamen gemiddeld een 5,4 voor economie 1,2
Oud 30-01-2004, 21:54
Elle baby!
Elle baby! is offline
Ik hoop dat ik ook zoon cijfer kan halen!!! Tja ik ken al die formules enzo wel maar haal ze nogal snel door de war. Keynes die makkelijke modellen lukken nog wel maar die hele uitgebreide modellen vind ik net weer iets te pittig. Het punt met economie is dat het zo'n gigantisch boek is. Het slaat inderdaad allemaal op elkaar trug maar het is gewoon heel veel.
Oud 02-02-2004, 14:48
YPrue
YPrue is offline
Citaat:
Elle baby! schreef op 30-01-2004 @ 22:54:
Ik hoop dat ik ook zoon cijfer kan halen!!! Tja ik ken al die formules enzo wel maar haal ze nogal snel door de war. Keynes die makkelijke modellen lukken nog wel maar die hele uitgebreide modellen vind ik net weer iets te pittig. Het punt met economie is dat het zo'n gigantisch boek is. Het slaat inderdaad allemaal op elkaar trug maar het is gewoon heel veel.
Ik geef je een tip: modellen zijn heel erg belangrijk (tenminste zo was het vorig jaar op het eindexamen)!! Gewoon iedere keer weer herhalen is bij modellen volgens mij nog het handigste.
Economie 1,2 is inderdaad echt heel veel, dat klopt...
Oud 02-02-2004, 20:15
Shadina
Shadina is offline
Zet gewoon de belangrijkste dingen of de formules in je grafische rekenmachientje.
Doe ik ook vaak.. voor de zekerheid.
Met citaat reageren
Oud 02-02-2004, 20:25
Snufje
Snufje is offline
Citaat:
Shadina schreef op 02-02-2004 @ 21:15:
Zet gewoon de belangrijkste dingen of de formules in je grafische rekenmachientje.
Doe ik ook vaak.. voor de zekerheid.
Die mag niet gebruikt worden bij het CE (bij ons ook niet bij de SE's)
Met citaat reageren
Oud 02-02-2004, 20:30
Shadina
Shadina is offline
Citaat:
Snufje schreef op 02-02-2004 @ 21:25:
Die mag niet gebruikt worden bij het CE (bij ons ook niet bij de SE's)
Krijgen jullie een apart rekenmachientje dan? Of moeten jullie het uit je hoofd doen?
Met citaat reageren
Oud 03-02-2004, 19:44
YPrue
YPrue is offline
Citaat:
Shadina schreef op 02-02-2004 @ 21:30:
Krijgen jullie een apart rekenmachientje dan? Of moeten jullie het uit je hoofd doen?
Nou, bij ons was het vorig jaar dus ook zo dat je je grafische rekenmachine niet mocht gebruiken. Niet bij SE's en al helemaal niet bij de eindexamens zelf. Je moest het dan maar met een gewoon rekenmachientje doen. En als je die was vergeten, moest je inderdaad alles uit je hoofd uitrekenen. Leuk he?
Oud 04-02-2004, 08:00
Shadina
Shadina is offline
Citaat:
YPrue schreef op 03-02-2004 @ 20:44:
Nou, bij ons was het vorig jaar dus ook zo dat je je grafische rekenmachine niet mocht gebruiken. Niet bij SE's en al helemaal niet bij de eindexamens zelf. Je moest het dan maar met een gewoon rekenmachientje doen. En als je die was vergeten, moest je inderdaad alles uit je hoofd uitrekenen. Leuk he?
Geweldig jah.
Ben ik ff blij dat wij op SE's wel een grafische rekenmachientje mogen gebruiken. Maar denk niet dat het met het CE mag.
Met citaat reageren
Oud 04-02-2004, 18:27
vivelafete!
vivelafete! is offline
je mag dit jaar wel je GR gebruiken

dat is mij vertelt.. maar ik ben zelf panisch voor economie het is moeilijk en ik heb een keer een half jaar geen economie gehad dus alles wordt er nu nog doorheengestampt.. het lijkt mij het moeilijkste examen samen met m n o.. maar goed voor mno is het geen ramp als ik zak maar voor economie dus wel..
ik wens iedereen nu al succes ..
Met citaat reageren
Oud 13-02-2004, 14:00
Verwijderd
Citaat:
Elle baby! schreef op 28-01-2004 @ 10:36:
Zijn er ook mensen die al eens examen hebben gedaan en die me kunnen vertellen of ik een schijn van kans heb op het economie examen? Ik sta een 6.0 gemiddeld (ook alleen maar door een 8.8 voor mijn PO) en moet dus een 5.0 halen...hoe moeilijk is zo'n examen? Is het mogelijk voor iemand die voor gewone toetsen ongeveer een 5/5.5 haalt om een 5.0 te halen voor het examen of is het veel moeilijker??

al die examenproblemen ook he
Mijn tentamens waren ongeveer even moeilijk als mijn examen. Je kunt het beste gewoon veel oude examens maken om te oefenen.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten