Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 08-02-2004, 13:09
SillySil
SillySil is offline
*ziet de toekomst somber in*

Ik zit nu in het 2e jaar van mijn opleiding Spw.
Net een halfjaar stage gelopen, wat op zich redelijk ging, en nu heb ik sinds een week een nieuwe stageplaats.

ik vind het vreselijk. Elke dag ga ik met tegenzin en vaak kom ik gewoon jankend thuis, omdat het echt niks voor mij is
Nu heb ik pas met mijn mentrix een gesprek gehad, over dat ik het niks aan enzo vond, maar ze zei dat ik het perse af moest maken.
Het idee, dat ik daar nog een halfjaar, 5 dagen per week moet zitten maakt me echt helemaal gek

Ook zit momenteel de vrienden en thuissituatie niet echt lekker, wat dus ook meeteld.

Nu kreeg ik dus afgelopen week een mailtje met mijn cijferlijst. Nou ja je raad het al, vrolijk werd ik er niet van
En nee, ik heb wel degelijk geleerd en heb niet de rol van luie harry op me genomen
in de mail stond ook dat, als ik in dit halfjaar niet alles op een rijtje krijg, ik van de opleiding af wordt gegooid.
nu heb ik dus 2 opties ;

- Mezelf een halfjaar kwellen en proberen er iets van te maken.
(met het risico dat ik het alsnog niet haal en dus een kwellend, halfjaar weggegooid heb.)

- Nu stoppen, mezelf een depressie besparen,
maar wel zonder opleiding zitten en een studieschuld krijgen die niet bepaald laag is

ikzelf zou ontzettend graag optie 2 kiezen, en een halfjaar voor mezelf houden om mijn leven weer een beetje op de rails te zetten.
Eindelijk de dingen doen die ik zou willen doen en alles wat ik afgelopen halfjaar heb verwaarloosd, te herstellen.
Nadelen; zie hierboven

ik wil zo graag mijn opleiding afmaken, maar dat kan gewoon niet als ik mezelf door zo'n hel moet trekken.

ik weet het allemaal niet meer en de tranen staan gewoon in mn ogen

Wat zouden jullie doen als je in mijn schoenen stond?
Oud 08-02-2004, 13:27
Blues
Blues is offline
Wat ik zou doen?

'k weej nie' wil je later iets gaan doen met die opleiding of heb je zo'n instelling van: ik-moest-toch-wat-kiezen-dus-werd-het-dit-maar.
Maar als je 't zo erg vin, wissel gewoon van opleiding, dat is toch no'g mogelijk?
Word je gepest dat je 'r zo'n hekel aan hebt dan? of vind je 't gewoon bagger saai (dat 2e is heel logishe)
Met citaat reageren
Oud 08-02-2004, 13:27
Verwijderd
ik zou ermee stoppen,het roer radicaal omgooien.
ik zou in het halfjaar gaan werken om een eventuele studieschuld weg te werken en in dat halve jaar ook goed gaan zoeken naar een opleiding die je wel ligt.
succes!
Met citaat reageren
Oud 08-02-2004, 13:36
Keyser Saus
Keyser Saus is offline
Moet je echt per se nog een halfjaar daarmee doorgaan? En word je anders echt van de opleiding afgegooid?

Ik zou het ook heel moeilijk vinden als ik in jouw schoenen stond. Kan je niet met die mentrix erover praten, over dat je het heel moeilijk hebt en er mee wil stoppen? Zij kan je daar ook wel mee helpen denk ik. Echt een advies geven kan ik je niet, ik zou het zelf ook niet weten eerlijk gezegd. Praat er goed over, laat je adviseren (door mensen die dichtbij je staan).

Succes iig.
Met citaat reageren
Oud 08-02-2004, 14:19
SillySil
SillySil is offline
Ja.

Mijn cijfers zijn te slecht om door te kunnen naar het 3e jaar.
Nu zou ik dus in dit halfjaar alles op een voldoende moeten krijgen om door te mogen gaan.

maar aangezien mijn stage 3 keer niks is, en mijn motivatie daardoor ook naar het nulpunt gedaald is, ben ik bang dat dit toch niet zal lukken.

Stoppen, makkelijk.
Maar ja, dan zit ik dus wel zonder opleiding en met een studieschuld.
Terwijl ik mijn opleiding nog wel leuk vind, alleen deze stage niet.

als ik door zou gaan, en dus als een idioot moet werken aan mijn cijfers etc, moet ik door een hel gaan.

bang dat aan het einde van het jaar het alsnog niet gelukt is en dus mezelf een halfjaar heb lopen kwellen voor niks..
ik heb aankomende week nog een gesprek gepland op school.
misschien dat ik samen met haar tot een oplossing kan komen.

in ieder geval bedankt voor alle reacties
Oud 08-02-2004, 16:51
deesmees
deesmees is offline
ikzou even alles op een rijtje zetten, kijken of je het nog kunt halen met je cijfers als je hard er voor zou knokken enzo en als je denkt van ik haal het niet meer,ik trek het niet dan zou ik stoppen en snel werk zoeken, zoveel mogelijk geld sparen voor die studieschuld, je leventje weer in zn gereel krijgen en beginnen aan een studie of werk waar je echt zin in hebt!

ik heb het zelf ook meegemaakt,ontzettend met mezelf in knoop,geen zin er meer in,gewoon kwelling elke dag om naar school tegaan waardoor ik middelbare 3e 2x heb gedaan en in de 4e na 3 maanden ook ingestort ben en dus besloten heb om er radicaal mee te stoppen, ook al had ik geen diploma.
Ben toen werk gaan zoeken, heb ik dus gevonden in een schoenenwinkel als weekend/vakantiehulp.
Ik wou sowieso opleiding als verkoopmedewerker/filiaalleider oid gaan doen en kon dus van weekend/vakantiehulp doorstromen naar vaste kracht,waardoor ik nu 4dagen werk en 1 dag school heb en zo binnen een jaar mijn diploma daarvoor en dan kan ik nog verder leren dus ben ontzettend blij dat ik toen gestopt ben met school!

succes ermee iig en doe wat jezelf het beste lijkt!
Oud 08-02-2004, 16:56
Droomvlucht
Droomvlucht is offline
Ik zou stoppen met de opleiding. Je zegt zelf dat je motivatie door de vervelende stage naar het nulpunt gezakt is, dus dit zal ook niet zo 123 veranderen. Waarom jezelf kwellen als je nu ook kunt stoppen?
Ik denk dat je moet doen wat jeZELF het beste lijkt.. Het gaat tenslotte ook om jou.

Waar loop je stage/wat voor stage doe je?
Oud 08-02-2004, 17:56
kleinedraak
Waar loop je stage???
Misschien ligt het aan de stage plaats want eerst vond je het wel leuk! Praat er over met je ouders en iemand van school. Kijk wat zei zeggen, je moet je niet voor niets dood ongelukkig laten maken!! Succes
Met citaat reageren
Oud 09-02-2004, 09:14
miss x
miss x is offline
Als je na de studie van plan was echt iets ermee te gaan doen zou ik proberen door te gaan als ik jou was, zo niet dan zou ik stoppen,alles voor mezelf op n rijtje proberen te zetten en dan een andere studi gaan volgen
Heeel veel succes ermee
Met citaat reageren
Oud 09-02-2004, 20:05
Verwijderd
naja ik sta in je schoenen, alleen zit ik in de 1ste van SPW...
en ik ben al een tijd depressief...
kweet nog steeds niet wat ik moet...
stoppen of doorgaan...
Met citaat reageren
Oud 09-02-2004, 20:09
ekki
ekki is offline
Ik zou eerlijk gezegd proberen een andere stage te krijgen. Zeker omdat je de opleiding leuk vindt. Als je een andere stage hebt is het misschien weer wat leuker en heb je daardoor meer motivatie de opleiding te doen.
Oud 09-02-2004, 21:01
carolyne
carolyne is offline
Lijkt me ene heel moeilijk besluit.
Ikzelf zit ook in zo'n soort dilemma alleen dan met de middelbare school. Ik word gek daar, heb een hekel aan het leren en aan iedereen daar. Ik heb er weinig vriendinnen en elke dag opnieuw is een ramp. Maar ik moet nog 1,5 jaar en dan heb ik mijn vwo diploma. Dan kan ik studeren en gelukkig worden. Als ik nu stop heb ik geen diploma en dus eigenlijk niks.
Ik heb besloten om door te gaan, omdati k er anders spijt van ga krijgen. Dan verpest ik de rest van mijn leven door één stomme fout en dat wil ik niet!

Voor jou...ik denk dat ik door zou gaan alsi k jou was, het blijft natuurlijk jouw beslissing, maar probeer dat halfjaartje werk er hard voor dan haal je het vast!! Ga met je mentor praten dat het af en toe niet zo lekker met je gaat en dat je daardoor die slechte cijfers hebt.
Nogmaals het is jouw besluit en je moet het ook helemaal zelf weten!

Succes
Met citaat reageren
Oud 09-02-2004, 21:42
phensicske
phensicske is offline
Ik zit momenteel ook heel gestressd en morgen beginnen mijn examens. Ik heb dit reeds gehad (in de knoop zitten met mezelf en zo) in het vijfde middelbaar en toen heb ik me helemaal laten sleren en had ik een C-attest, dus moest ik mijn jaar opnieuw doen. Nu vind ik het heel erg dat ik me toen laten sleren heb, want ik kom een jaar achter bij mijn leeftijdsgenoten.

Momenteel put ik mijn hoop uit een vriendin die bijna drie maand zwanger is. Ze blijft ook naar school gaan, ondanks al haar moeilijkheden en daar heb ik heel veel respect voor.
Het is altijd gemakkelijker om de vlucht te nemen, maar de vraag is dan: kan je dit de rest van je leven doen als je het niet meer ziet zitten?

Ik wou vandaag weglopen, de trein naar het buitenland en als zwervertje rondslenteren, me lekker van niets aan trekken.
Maar dit is slechts een utopie, weet je wel. Ik zou het koud hebben en zou om eten moeten bedelen. Ik zou geen diploma hebben en indien ik dan toch één wens moet ik dan toch mijn jaar opnieuw doen.

Nog een paar maanden en het schooljaar loopt weeral teneinde.
Je moet vooral weten waarom je nog zou doorleren. Is het diploma het waard het eventjes moeilijk te hebben? Zou je dan echt liever thuiszitten, zoveel maanden aan één stuk?

Ik heb een vriendin die de zelfde richting (jeugd-en gehandicaptenzorg) deed als ik vorig jaar. Ze zag het opeens ook niet meer zitten, bleef een paar weken thuis en rond november of zo veranderde ze naar deeltijds. Daar heeft ze nogal spijt van, aangezien die richting beneden haar niveau is.
Ze zal nu geen diploma hebben, maar een getuigschrift. Ze heeft niet zoveel keuze in het beroep dat ze later zal uitoefenen en bedenk daar maar even bij dat je beroep een grote rol speelt in je leven later.

Ik bedoel maar, zie je het écht niet meer zitten? Is het in de knoop zitten met jezelf te wijten aan je stage of komt het vanuit je omgeving? Het leven is niet altijd zo gemakkelijk (cliché) en soms ziet het er echt niet rooskleurig uit, maar meestal komen er dan wel momenten waarop je het beter ziet zitten.

Ik had dit jaar ook stage, namelijk bij sociaal gekwetste kinderen en jongeren, niet bepaald zo'n gemakkelijke doelgroep. Ik heb me héél goed geamuseerd met de gastjes, maar het opvoedersteam lag me totaal niet. Daar kwam nog bij dat ik daar intern was tijdens de week, omdat de instelling te ver van mijn huis is. Ik heb vele avonden geweend, geblowd, passief om mijn bed gelegen, maar uiteindelijk ben ik er wel doorgeraakt en daar ben ik blij om. Ik heb mezelf kunnen tegenhouden om er van weg te lopen en dit was niet bepaald zo gemakkelijk.

Ik hoop dat je hier iets aan hebt en je geen te overhaaste beslissingen neemt.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten