Advertentie | |
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
De vos hoort in et ecosysteem...zo simpel is et. Ik ga hier verder niet meer over in discussie, gezien et feit dat niemand mij overtuigende argumenen kan geven.
||
Citaat:
|
ik zie dit niet anders, dat is gewoon indoctrinatie.
Maar als er vossen teveel schade leveren, moeten ze wel de populatie kleiner maken, maar eigenlijk is dit niet nodig. Want als er in de natuur van een soort teveel is, komt er een ziekte en vermindert deze soort weer. Dat is de balans van de natuur. En zo zal dat ooit ook weer met mensen gaan. 1 ziekte en weg is het overschot aan mensen.
|
[QUOTE]Folklore schreef:
[B]CDA, VVD en LPF willen het jagen op vossen in Nederland weer toestaan. Zwarte kraai =kauw. Zwarte kraai=zwarte kraai, ook wel roek genoemd Kauw=kauw. Het zijn twee verschillende dier soorten, de kauw is kleiner. Maar eigelijk moeten ze de jacht weer open op alle kraaiachtigen, zoals kauw, zwarte kraai, ekster en Vlaamse gaai, want allemaal brengen ze schade aan. Er zijn ook teveel mensen, gaan we die dan ook afknallen? Er zijn ook teveel mensen, gaan we die dan ook afknallen? Konijnen zijn al bejaagbaar, en de vos eet niet alleen konijnen(misschien ken jij alleen deze soort wild alleen maar). Maar ook weidevogels(en daar gaat het nu baar slecht mee, als het zo door gaat staat de grutto straks op de lijst van bijna uitgestorven diersoorten) anders wild dat op de grond leeft en zelfs lammeren. Eigelijk is dit een veel gebruikte zin van dierenbeschermers' Ze zien de vos als concurrent, want wat de vos pakt kunnen zij niet dood schieten' Maar helaas weten ze weinig van wildbeheer. En de onderste zin wil ik niet eens op ingaan. Want als er in de natuur van een soort teveel is, komt er een ziekte en vermindert deze soort weer. Een van de reden van wildbeheer is zorgen voor een gezonde wild stand. En aan welke ziekte zat jij te denken; honddolheid? Doe jij ook gelijk wat aan de overpopulatie van mensen. Er zullen veel meer factoren meespelen. De vos hoort in et ecosysteem...zo simpel is et. Ik ga hier verder niet meer over in discussie, gezien et feit dat niemand mij overtuigende argumenten kan geven. Wat wil jij dan horen d@mien, de zijn niet te veel vossen ![]() Hoeveel vossen moeten er zijn dat het bij jou te veel wordt? D@mien ik heb nog steeds geen antwoordt op deze vraag! |
![]() |
|
het doel van de discussie is dus om tot een gezamelijke oplossing te komen.
Ze moeten dan maar de dieren waar er teveel zijn de populatie in korten zodat het weer op peil komt. Maar ze moeten dan wel opletten, dat het niet te ver gaat.
||
[QUOTE]kees17 schreef:
Citaat:
Maar waarom herhaal je nu weer allemal argumenten die ik in dat andere topic al heb verworpen? (hondsdolheid etc.)3 En zoals ik al 100x heb gezecht in dat andere topic, er is geen absoluut bewijs dat de vos de enige oorzaak is voor de weidevoelstand. Je zegt ok dat de mens moet beheren...maar waarom moet nu ineens, na een paar miljard jaar evolutie en rampen inees de mens beslissen dat zij de taak van de natuur over moeten nemen. De mens heeft wat zitten kloten met de natuur ja, maar dit is als een ruft vergeleken bij een ijstijd, of een nucleaire winter...natuur heeft zichzelf al een miljard jaar automatisch hersteld...en nu claimt de mens dat de natuur et niet meer kan? bullshit. en an preventie wordt ook bar weinig gedaan...zoals ik in dat andere topic al vaker heb gezegt... Ik ga hier verder niet meer op in, om dezelfde reden dat ik ben gestopt met dat andere topic.
Laatst gewijzigd op 10-11-2002 om 13:06. |
![]() |
|||
![]() |
Citaat:
![]() ![]() Citaat:
Ik weet echt niet wat ik over dit topic moet zeggen.. Ik vind het wel logisch dat men besluit vossenjacht toe te staan omdat er zoveel vossen zijn dat andere wilde dieren in aantal afnemen en dat ze landbouwgewassen aan gort helpen.. aan de andere kant vind ik dat mensen niet zoveel moeten ingrijpen in de natuur.. maar daarvoor zijn we al veel te laat. Ik weet niet eens hoe een vos eruit ziet. Ik woon in een stad die in de zomer stijf staat van de smog. Ik weet ook niet hoe een landbouwgewas eruit ziet, behalve in de supermarkt. En binnen een omtrek van een paar kilometer vind je maar een paar bomen en wat dood gras (op het kunstmatig in leven gehouden stadspark na dan). Ik weet dus niet eens waarover ik zeur ![]()
||
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
|
Advertentie |
|
![]() |
|
[QUOTE]D@mien schreef:
[B]Zoals ik al vaak in dat andere topic heb gezecht, kunnen er nooit teveel zijn. De natuur zorgt voor balans. De mens denkt dat er teveel zijn, terwijl geen enkel mens daar over mag beslissen.l >En hoe zorgt de natuur dan voor de balans? Ik zie nog steeds geen balans. Als het zodoor gaat zijn er alleen maar vossen over. En je hoeft niet zeggen dat de vossen straks minder jongen krijgen want ze blijfen even veel jongeren krijgen. Maar waarom herhaal je nu weer allemal argumenten die ik in dat andere topic al heb verworpen? (hondsdolheid etc.)3 > omdat het zo is(vind ik te minste, jij weer wat anders) En zoals ik al 100x heb gezecht in dat andere topic, er is geen absoluut bewijs dat de vos de enige oorzaak is voor de weidevoelstand. >Er zijn nog wat kleinere oorzaken, maar de vos is de hoofd oorzaak. Er mocht niet meer op de vos gejaagt(mkz en de nieuwe f&f wet) worden en de populatie van de weidevogels ging dramatisch omlaag en je vond veel dode vogels, gedood door de vos is dat geen goedbewijs?????????? Je zegt ok dat de mens moet beheren...maar waarom moet nu ineens, na een paar miljard jaar evolutie en rampen inees de mens beslissen dat zij de taak van de natuur over moeten nemen. De mens heeft wat zitten kloten met de natuur ja, maar dit is als een ruft vergeleken bij een ijstijd, of een nucleaire winter...natuur heeft zichzelf al een miljard jaar automatisch hersteld...en nu claimt de mens dat de natuur et niet meer kan? >De mens wilde droog wonen en niet verzuipen als het stormde en daarom hebben ze dijken gemaakt. Mensen hebben veel verkloot en daar doe jij en ik ook aan mee. Wegen en steden worden aangelegt, dus je krijgt stukje natuur en niet een stuk oernatuur waar jij het overhebt. Als je niks doet aan deze natuurgebieden worden het allemaal bos en verdwijnen moeras, heidevelden en enz. En bos hebben we genoeg in nederland, maar weinig gebieden met heide en moeras. Maar als je een atoombom ziet als natuurbeheer, dan valt er weinig aan jou uit te leggen. Of ze moeten wolven weer moeten gaan fokken en dan in het bos vrijlaten en in de duinen. Dat lijkt me nou een leuk vooruitzicht. -------------------------------------------------------------------------------- D@mien schreef: De laatste dan maar: Een linx of Wolf zou zelden een vos aanvallen..die zijn te groot....een linx en wolf pakken veel liever een haas ofsow.... -------------------------------------------------------------------------------- Maar door territoria en concurrentie van die linxen en wolven zou dan het aantal vossen wel afnemen. Iets wat nu niet gebeurt, waardoor het nodig is dat vossen bejaagd worden. >Mischien neemt de populatie van de vossen wel af. Maar die niet van de predactoren dus de weidevogel populatie gaat hier door niet omhoog. Want een wolf of linx mag ook wel een weidevogel of een haas. En het vee is ook niet meer veilig. Je kan beter vossen afschieten want dan hebt je het teminste in de hand. Ze moeten dan maar de dieren waar er teveel zijn de populatie in korten zodat het weer op peil komt. Maar ze moeten dan wel opletten, dat het niet te ver gaat. >Ze gaan ook niet te ver. Veel mensen zoals de meesten hier denken dat jager alles zomaar dood schieten. Maar jager houden van de natuur(soms wel meer dan die dierenactivisten, want zij houden alleen maar van dieren en als je van de natuurhoud zie je dat de jacht noodzakelijk is) en ze zorgen dat er niet teveel of te weinig van een bepaalde diersoort komen en dat er een gezonde wildstand is. |
![]() |
||
Citaat:
Vossenjacht = fout, dierenjacht algemeen is gewoon zwak en niet juist! >Hoezo is het zwak? De vos dood toch ook dieren, zo zit toch de natuur in elkaar en wij mensen horen er ook bij. |
![]() |
|
Naast dat vossenj8 gedoe heeft onze 'o zo geweldige' kabinet ook nog eens besloten om de plezierjacht weer in te lassen...je kan dus nu 'lekker voor de lol' een edelhert ofsow neerknallen....
wat een geweldig kabinet hebben we weer.... ![]()
||
Citaat:
Bovendien vind ik het volgende nogal veelzeggend: in Noord-Holland is een stuk weiland een jaar lang ingerasterd geweest. Daar waren dus geen vossen. Andere landbouwwerkzaamheden gingen gewoon door. En je raadt het al... de weidevogelstand in dat gebied ging met grote stappen omhoog. Als dat niet genoeg bewijs is??? Dit staat trouwesn in hetzelfde onafhankelijke onderzoeksrapport waarop de wetsverandering is gebaseerd. Betrouwbare bron dus...
||
Citaat:
Laast heb ik een rapport gezien van de nazorg over de predatie van de vos. Er lagen ong 37 nesten van kivieten, grutto's, scholekster, slobeenden, enz. in 5 weilanden. Tien dagen later waren er nog maar 10 nesten over. De rest waren allemaal opgegeten door de vossen. Dus d@mien als er geen vossenjacht meer is, kennen we deze vogels over 10 jaar alleen als een plaatje in een boek tewijl de vos zo bekent is geworden als de huismus. ik zie niet in waarom mensen metmeerrecht beslag mogen leggen op land en vossen niet. Waarom zij wel dieren mogen martelen en uitmoorden en vossen niet. Erg hypocriet van de rechtse synagoge. >Ja wat moet ik hier nog over zeggen? Weet jij wel hoe een vos er uit ziet en wat hij allemaal eet? Jij wel eens een vos met munitie gezien? >nee, maar wel met een gebit waar hij zo hard mee kan bijten dat hij een ander dier dood bijt. |
![]() |
||
Citaat:
dit zei ik dus al in mn post, maar zoals altijd, is lezen voor jou erg lastig......
||
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
En als jij je afvraagd waarom de vos niet vrij in Nederland zou mogen leven, wil ik jou vragen waarom de weidevogels dat dan niet mogen. Die kunnen dat namelijk niet meer als er te veel vossen komen. |
![]() |
||
Citaat:
En waarom zal IK fazanten fokken en dan uitzetten en dan afknallen?(dit doet geen enkele jager in nederland, omdat het verboden is om dieren uit te zetten in het wild). Ik kan dan net zo goed die fazant de nek omdraaien en dan slachten in plaast allemaal (prijzige) pratronen aan te verspillen. En ik kan nergen iets vinden dat de kabinet deze vorm van de jacht dat jij schreef in wil voeren. (Mischien wordt het lezen wel moeilijk omdat jij alle soorten van jacht plezierjacht(dom woord eigelijk, bedacht door de dierenbescherming) noemt). quote: -------------------------------------------------------------------------------- Joostje schreef: mensen martelen dieren, vermoorden ze. mensen leggen beslag op circa 90% van NL. Waarom zou de vos dan niet vrij in de rest mogen leven. -------------------------------------------------------------------------------- Men wil graag beslag leggen op 100% van Nederland? zonder enige dieren? dr is nl voor elk dier wel een reden te verzinnen om ze te schieten.. >Mensen martelen dieren, vermoorden ze, moet je joostje toch een horen. Heb je wel einig verstand van de jacht, weet je wel wat een vos is? En woon jij ook in een huis? Op die plek had ook een natuurgebied kunnen staan. Natuurgebieden zijn ook in de handen van de mens. Net als landbouwgrond en daar leven veel dieren en de vos hoort er ook bij. Net zoals ABgirl er leven ook grondbroeders en doen we niks aan deze grote populatie vossen leven die er staks niet meer. Maar dat kan jullie dierenbeschermers niks schelen, want de mens mag geen dieren doden maar een vos wel. Terwijl wij ook bij het dierenrijk horen. |
![]() |
||
Citaat:
|
>Mensen martelen dieren, vermoorden ze, moet je joostje toch een horen. Heb je wel einig verstand van de jacht, weet je wel wat een vos is? En woon jij ook in een huis? Op die plek had ook een natuurgebied kunnen staan.
Natuurgebieden zijn ook in de handen van de mens. Net als landbouwgrond en daar leven veel dieren en de vos hoort er ook bij. Net zoals ABgirl er leven ook grondbroeders en doen we niks aan deze grote populatie vossen leven die er staks niet meer. Maar dat kan jullie dierenbeschermers niks schelen, want de mens mag geen dieren doden maar een vos wel. Terwijl wij ook bij het dierenrijk horen. Ik weet dat ik inderdaadplaats inneem waar ook natuur had kunnen zijn. Daarom probeerik die ruimte die ik ineeem zo veel mogelijk te beperken. ( bijv. minder energie gebruiken, vegetraisch eten (neemt minder ruimte in dan vlees). Wat mij ideaal lijktis dat de landbouwgrond verkleint word, en veranderd in natuurgebied, zodat het natuurlijk evenwicht stabieler wordt. Tenslotte mogen wel énkele vossen worden gedood, maar dan alleen door boswachters. Jagers jagen voor hun plezier, en zullen misschien meer vossen schieten dan nodig is voor het natuurlijk evenwicht.
||
Verwijderd
|
Citaat:
Wat wel schadelijk is voor nesten is de mestinjecteur, maar dat komt omdat de nederlandse boeren door de overheid verplicht zijn om de mest meteen onder te werken. Als ze op hun weiland nog gewoon met een ouderwetse gierkar mochten gieren, zou dat bijna geen nesten kosten. Verder hebben weidevogels grasland nodig om te kunnen broeden. Dit doen ze dus niet in ruig natuurgebied. De gebieden moeten dus gemaaid worden, en wie kunnen dat beter doen dan de boeren? Dan wordt de grond ook nog eens nuttig gebruikt. |
![]() |
|
Ik weet dat ik inderdaadplaats inneem waar ook natuur had kunnen zijn. Daarom probeerik die ruimte die ik ineeem zo veel mogelijk te beperken. ( bijv. minder energie gebruiken, vegetraisch eten (neemt minder ruimte in dan vlees).
Wat mij ideaal lijktis dat de landbouwgrond verkleint word, en veranderd in natuurgebied, zodat het natuurlijk evenwicht stabieler wordt. Tenslotte mogen wel énkele vossen worden gedood, maar dan alleen door boswachters. Jagers jagen voor hun plezier, en zullen misschien meer vossen schieten dan nodig is voor het natuurlijk evenwicht. [/B][/QUOTE] > Hoezo wel door de boswachter en niet door jager? Vertrouw je ze niet, of heb je een hekel aan ze? Jager jagen met plezier, daarom doen ze het ook. Anders zou je het ook niet doen. Ze geven er veel geld aan uit(jachtaktes, pratronen, enz) Ze houden van de natuur en ook van dieren. Jullie denken dat alleen, het doden van de dier, de lol bepaald bij de jacht. Maar er zijn veel meer reden om te jagen, je bent buiten bezig, je doet aan wildbeheer(je zorgt voor een gezonde wildstand en dat van bepaalde soorten niet te veel komen, zodat er een andere soort in de vernauwing komt), en jagers hebben cursissen gehad over wild enz. dus verstand hebben ze er ook van. En zo zijn er nog wel zat dingen te bedenken. Veel boswachters zijn in hun vrije tijd ook jager. En vossen leven niet alleen in het bos maar ook in weilanden en akkers en die zijn van boeren en daar hebben de boswachters niks over te zeggen. En in natuurgebieden mag je niet jagen, de kabinet wil hier gelukkig wel iets aan doen, want er leven ook ontzettend veel vossen in natuurgebieden. Jij denkt dat er niks anders leeft op landbouwgrond dan alleen maar schapen en koeien, maar ook hazen, veel weidevogels, ooievaars, vossen, kraaiachtigen, houtduifen, allerlei soorten ganzen, reen, spreeuwen en zo zijn er nog veel meer te noemen. En nu kan je wel makkelijk praten van minder landbouw en meer natuurgebieden. En dat vleesproductie veel grond kost, wat eigelijk niet zo is(bij akkerbouw heb je eerder een monocultuur). Boeren hebben die grond nodig om hun geld te verdienen en ons eten te produceren. En steeds meer boeren doen mee aan agarisch natuurbeheer. |
![]() |
||
Citaat:
|
jagers jagen om plezier. jagen kost vossen leven. om meer plezier te hebben, moet je meer vossen jagen, dus meer vossen doden. Vandaar jagen alleen toestaan voor beperkt aantal boswachters, die in dienst zijn van de overheid en daardoor gecontroleerd kunnen worden. Vossen leven lijkt me niet puur in weilanden: ze moetemn toch ergens slapen en een nest bouwen enzo -> ook in bos.
Daarnaast: natuurlijk kost de intensieve veeteelt in nederland weinig ruimte, maar dan moet je ook kijken naar waar het voedsel van die dieren vandaan komt. Om een kilo vlees te produceren, heb je zoveel en zoveel kilo granen enz nodig, dus zoveel en zoveel vierkante meter grond. -> vegetarisch = grondbesparend. Verder leven natuurlijk wel dieren op landbouwgrond, maar in de eerste plaats is de vrijheid die ze hebben beperkt en ten tweede is de biodiversiteit minder divers.
|||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
Vossen bouwen geen nest, maar graven een hol, en dat doen ze meestal in een slootkant. Dus daar hebben ze helemaal geen bos voor nodig. Tussen weilanden en akkers liggen meestal sloten genoeg voor ze om te leven. Zelf heb ik ook al vossenholen in slootkanten gezien en anders zei je al voldoende sporen dat er een vos in de buurt leeft, zoals aangevreten kadavers en uitwerpselen van een vos. En dat terwijl er bij mij in de buurt helemaal geen bos is. |
Advertentie |
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Flora & Fauna |
Jacht op vos in Friesland weer geopent kees17 | 105 | 30-05-2005 16:21 | |
Flora & Fauna |
kattenjacht elfje16 | 83 | 14-02-2004 15:24 | |
Flora & Fauna |
visstekjes ArieP | 91 | 15-08-2003 23:56 | |
Flora & Fauna |
voor of tegen jacht? DKBD | 75 | 24-07-2003 19:43 | |
Flora & Fauna |
Stelling: Dierenliefde zorgt voor dierenleed. Verwijderd | 47 | 05-07-2003 15:22 | |
Flora & Fauna |
De vossenjacht MOET blijven bestaan kees17 | 58 | 25-04-2002 19:43 |