Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 02-02-2004, 16:54
1babe
1babe is offline
Liefdesrelatie tussen leerling en leraar moet kunnen.

Dit is een stelling waar ik tegen moet zijn bij een discussie die ik op school moet gaan voeren !

Hebben jullie nog goede argumenten wat is jullie mening ????
Oud 02-02-2004, 17:27
Verwijderd
nee, dat moet niet kunnen.
De leraar misbruikt dan namelijk zijn machtspositie.

(en dit vind ik ook echt. Bij ons op school is er dus een leraar geweest die een relatie met een leerling heeft gehad. Hij was onderbouwleraar en zij zat in de hoogste klas, hij gaf haar geen les en tóch kwam er gedonder van en is hij geschorst geweest. En terecht.)
Met citaat reageren
Oud 02-02-2004, 17:40
Wave
Wave is offline
Nee, ik vind dat dat niet moet kunnen.

Een leraar moet toch gezag uitstralen voor de leerlingen, wil hij dat er naar hem geluisterd wordt. Zodra hij een relatie met een leerling krijgt zakt zijn aanzien en krijg je daar van twee kanten problemen mee. Ik denk dat ook al geeft hij die leerlinge geen les, er toch op een andere manier naar hem gekeken zou worden, mensen zien hem anders.
Verder kan hij idd ook misbruik maken van zijn positie..

Sowieso doet het de verhoudingen tussen een leraar en leerling verstoren. Als ze echt van elkaar houden zal een van te twee naar een andere school moeten gaan.
Met citaat reageren
Oud 02-02-2004, 17:56
Verwijderd
Nee, want het is meestal geen evenwichtige liefde.
Met citaat reageren
Oud 02-02-2004, 18:14
Verwijderd
Nee, als een leraar een relatie aangaat met een leerling, ontstaat er een onwerkbare situatie.
Met citaat reageren
Oud 02-02-2004, 18:21
Verwijderd
Citaat:
Krummeltje schreef op 02-02-2004 @ 18:27:
nee, dat moet niet kunnen.
De leraar misbruikt dan namelijk zijn machtspositie.

(...)
Dat hoeft lang niet altijd het geval te zijn. Wat te denken van een leraar van school A die een relatie heeft met leerling van school B, maar die door omstandigheden gedwongen is naar school B te verkassen? Je kunt dan moeilijk stellen dat die relatie totstand is gekomen door misbruik van de machtspositie als leraar.

Mijn primaire bezwaar is een moreel bezwaar. Liefde hoort niet thuis op school, naar mijn mening niet tussen leerlingen onderling (ik ben een fel tegenstander van zoenen op school en ander gevoos) en zeker niet tussen leraren en leerlingen. Niet omdat er misbruik gemaakt wordt van een machtspositie (hoewel dat zeker wel zo kan zijn), maar omdat het het aanzien van het ambt van leraar snel kan schaden en het niet betamelijk is. Een leraar moet zaken en privé uit elkaar houden.
Met citaat reageren
Oud 02-02-2004, 18:50
Verwijderd
Citaat:
nare man schreef op 02-02-2004 @ 19:21:
Dat hoeft lang niet altijd het geval te zijn. Wat te denken van een leraar van school A die een relatie heeft met leerling van school B, maar die door omstandigheden gedwongen is naar school B te verkassen? Je kunt dan moeilijk stellen dat die relatie totstand is gekomen door misbruik van de machtspositie als leraar.
Ik bedoelde natuurlijk een relatie tussen een leraar en een leerling op dezelfde school, waar ze allebei al op zaten/werkten toen ze de relatie kregen. Dan vind ik het niet kunnen.
Met citaat reageren
Oud 02-02-2004, 18:59
Gwinnie
Gwinnie is offline
soms vind ik het een moeilijk geval.

als een leraar van 24 les geeft in de 1e klas en hij heeft een relatie met een meisje van 18 of 19 uit een examenklas ofzo.
zie ik geen probleem.

maar ja.. moeilijk. want waar ligt de grens ?
Met citaat reageren
Oud 02-02-2004, 19:00
Konijn
Konijn is offline
Ik ben volgend jaar 20 en zit dan nog op de middelbare school.
(Ik besef dat ik een uitzondering ben, maar 1x blijven zitten op het vwo en 19 zijn komt wel vaker voor).
Er komen dan stagiares lesgeven, die net zo oud zijn als ik, of maar een jaartje ouder.
Wij hebben ook bijvoorbeeld een lerares van 23.
Als je allebei rond dezelfde leeftijd zit, en elkaar dus ook gewoon tegenkomt tijdens bijvoorbeeld het uitgaan, of op de sportclub of wat dan ook, vind ik wel dat dit moet kunnen.
Het wordt wat anders als iemand een relatie met zijn/haar docent(e) van een jaar of 40 aanknoopt. En dan bedoel ik dus niet alleen het leeftijdverschil.
Maar alleen, als ze hun privéleven buiten de school houden.
Oud 02-02-2004, 19:53
Verwijderd
Citaat:
Bikkelvrouw schreef op 02-02-2004 @ 19:59:
soms vind ik het een moeilijk geval.

als een leraar van 24 les geeft in de 1e klas en hij heeft een relatie met een meisje van 18 of 19 uit een examenklas ofzo.
zie ik geen probleem.

maar ja.. moeilijk. want waar ligt de grens ?
Omdat die grens zo moeilijk te bepalen is, doen veel scholen daar niet moeilijk over: het mag gewoon nooit. Punt.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten