Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 02-02-2004, 17:40
boehoe
boehoe is offline
Dit topic schrijf ik naar aanleiding van een bericht op internet.

Een rechter in Amsterdam heeft verboden dat dit produkt nog verkocht mag worden in de Benelux.

Dit bericht heeft mijn interresse gewekt en nu krijg ik binnenkort Lindows binnen, hoe ik eraan gekomen ben doet er niet toe.

Even vooraf voor de mensen die ook nieuwsgierig zijn:

Lindows is een besturingssyteem gebaseerd op Linux, met de 'naar mijn weten' volledige' makkelijkheid van Windows, het uiterlijk/interface is ook gebaseerd op Windows Xp.

Wat ik graag wil weten, hebben een aantal mensen hier ervaring mee en dan heb ik het over versie 4.5 ?
Ik heb al een aantal topics doorgelezen met alleen maar negatieve berichten over dat het niet goed zou werken, maar dit ging voornamelijk over voorgaande versies.
Omdat Lindows nog in een stadium zit dat het nog veel meer ontwikkeld moet worden, denk ik dat 4.5 al een stuk beter is.

Toch wil ik graag van jullie weten wat de ervaringen zijn met LindowsOS 4.5, als iemand van jullie dit uberhaupt geprobeerd heeft.
Oud 02-02-2004, 18:16
Verwijderd
Wat een KUT OS zeg..
het kan niet wat WIndows kan, en het kan neit wat Linux kan..
Het kan dus echt geen fuck..
Als je het installeert, en het bevalt je niet, moet je Windows ook opnieuw installeren want het verneukt zo erg je bootselectie dat je dat niet eens meer kunt fixxen..

je hebt er iig niks aan..
Het is een gare tussenweg tussen Windows en Linux, ja eigenlijk niet..
Meer Linux, maar dan zonder dat je er iets aan hebt..

En het uiterlijk van Windows XP is gejat van verschillende Linux distrinbuties, die hadden nl al veel eerder theme's en grafisch mooie interfaces ed..
Met citaat reageren
Oud 02-02-2004, 18:29
boehoe
boehoe is offline
ik pas altijd wel op met het installeren van nieuwe Os'en...

Ik ga eerst altijd voor de installatie onder Vmware
Oud 02-02-2004, 18:35
Verwijderd
Citaat:
@rosf schreef op 02-02-2004 @ 19:29:
ik pas altijd wel op met het installeren van nieuwe Os'en...

Ik ga eerst altijd voor de installatie onder Vmware
Dan knu je het altijd proberen..
Maar het is echt een bagger Os :r
Met citaat reageren
Oud 02-02-2004, 19:56
Dr HenDre
Dr HenDre is offline
idd, ik heb het zelf niet maar ik las in de ct' van september 2003 een review erover, en het als ik hun mag geloven is het een kut OS(en ik geloof hen )
Met citaat reageren
Oud 02-02-2004, 21:54
dystopia
dystopia is offline
Allereerst heet het OS "LindowsOS" en heet het bedrijf dat het ontwikkelt "Lindows.com"

Citaat:
********** schreef op 02-02-2004 @ 19:16:
[..]
het kan niet wat WIndows kan, en het kan neit wat Linux kan..
Linux is een kernel. Windows is een OS. LindowsOS is, jawel, een OS. Jouw stelling is: "de kernel van LindowsOS (de Linux kernel) kan niet wat de Linux kernel kan"?

Citaat:
Het kan dus echt geen fuck..
Zwart/wit denken en inhoudsloos; flame.

Citaat:
Als je het installeert, en het bevalt je niet, moet je Windows ook opnieuw installeren want het verneukt zo erg je bootselectie dat je dat niet eens meer kunt fixxen..[/b]
Ja. Goh. Dat is bij SuSE en RedHat ook zo behalve wanneer je een LiveCD neemt. Dat is dan ook mijn advies aan iemand die met een op (GNU/)Linux gebasseerd OS wil beginnen: zet er een 2de HDD in of probeer eerst een LiveCD. Later kun je dan je primary HDD evt. defragmenteren en partitioneren. Beide is overigens mogelijk met LindowsOS maar er zijn ook alternatieven; vraag ik mij af waarom TS zo graag juist LindowsOS wil proberen aangezien alternatieven als Xandros en SuSE ongeveer hetzelfde doel hebben. NB: een oude HDD met oudere DMA functies is logischerwijs trager dan een nieuwere met nieuwere DMA ed. functies en vanaf een CD is ook trager; dat ligt niet aan het OS pf aan de kernel.

Citaat:
je hebt er iig niks aan..
Weer inhoudsloos zwart/wit denken.

Citaat:
Het is een gare tussenweg tussen Windows en Linux, ja eigenlijk niet..[/b]
Eigenlijk niet heh? Het gebruikt de Linux kernel.

Toen LindowsOS begon was het doel complete compatibiliteit met Windows. Dmv WINE. Daar hebben ze toen flink in geinvesteerd. Later hebben ze hun doel bijgesteld: ze proberen nu met native programma's hetzelfde doel te bereiken. En dat gaat steeds beter qua Free Open Libre Source Software GUI's en DE's in het algemeen. Momenteel steunen ze o.a. KDE projecten financieel.

Ik zie daarom niet in waarom het een of andere tussenweg is.

Citaat:
Meer Linux, maar dan zonder dat je er iets aan hebt..
Weeeer inhoudsloos zwart/wit denken. Je bron is? Is dit je eigen "analyse"?

Citaat:
En het uiterlijk van Windows XP is gejat van verschillende Linux distrinbuties, die hadden nl al veel eerder theme's en grafisch mooie interfaces ed..
Alweer zwart/wit geblaat. "Eerder". Who cares? Wtf doet dat er toe. LindowsOS bestaat minder lang dan bijv Slackware, dus tja. Ook hoor ik jou niet over hoe ontzettend simpel LindowsOS te installeren is. Volgens diverse reviews die ik heb gelezen is dat een pluspunt, geen woord in jouw "betoog" rept er over.

Bovendien wordt er wel degelijk o.a. zelf gepioneerd ook mbt grafische gedeeltes. Recent nog in het nieuws geweest dat Everaldo en andere devvers nu bij Lindows.com werken.

Waar je bij LindowsOS voor betaald is Click 'n Run en de updates. En de support. Daar betaal je voor. Bij RedHat(vroeger, nu Fedora; community driven)/SuSE betaal je niet voor de updates; dat is gratis. Wel voor support. Bij Sun Java Desktop betaal je ook voor beide.

@ TS

ik heb geen ervaring met LindowsOS. Ik heb er wel veel over gelezen. Een tijdje geleden, pak 'm beet een dikke week geleden, konden OSnews.com lezers een coupon krijgen en deze gebruiken om een van de LindowsOS CD's te downloaden (full, lite, developer, livecd waren de opties iirc). Dit durde 2 dagen en is inmiddels helaas voorbij. Je kon vervolgens hiermee LindowsOS en Click N Run voor 15 dagen proberen. Ik heb deze kans toen wel aangepakt maar ben niet gestart met m'n download ivm ruimte- en tijdgebrek. Ik wil je mijn coupon graag doneren.

Hoewel ik nu lees dat ze weer een versie weggeven. Check at OSnews: Lindows Giving Away LindowsOS 4.5 Today Again. Wellicht een optie voor je om een CD te downloaden en te branden. Zelfde advies geldt: neem een LiveCD of neem een 2de HDD.

Wil je een enigzins goede analyse, zoek het dan elders. Bovenstaande gequote post bijvoorbeeld heb je imnsho niet veel aan aangezien het betrekkelijk inhoudsloos is, tegen het flamende aan.

Hieronder een aantal reviews en info:

OSnews: A LindowsOS Review.
OSnews: LindowsOS Developer Edition Review.
OSnews: Q&A: Lindows.com's Kevin Carmony; Get LindowsOS Dev 4.5 Free.
OSnews: Lindows.com' OSNews Text Coupon Will Expire Today.
OSnews: Linux Desktop Distro Shootout Part IV: LindowsOS 4.5.
Newsforge: Spawn of Debian faceoff: LindowsOS 4.5.
En tenslotte kun je Google raadplegen.

In de interview met Kevin Carmony wordt veel van **********'s geblaat ontkrachtigt en ook in de reacties komt een imo interessante discussie naar voren: o.a. over compatibliteit WINE vs Native, investeringen, Everaldo SVG probleem, e.a. mythes.
Oud 02-02-2004, 21:55
zazzie
zazzie is offline
ik heb er de laatste tijd menig review over gelezen op osnews.com en daar waren ze meestal redelijk positief erover.
de tools die ze meeleveren schijnen erg gebruiksvriendelijk en goed te zijn, de layout is goed afgewerkt (wat ik van screenshots heb gezien). het enige nadeel is eigenlijk dat het erg commercieel is.

en voor **********: van de doelstelling om windows apps te draaien zijn ze na versie 1.0 al afgestapt.

vandaag weer een nieuwe review erover op osnews.com: http://www.osnews.com/story.php?news_id=5880 en ik denk dat de conslusie genoeg zegt:
Citaat:
Lindows is an intuitive operating system that just makes so much sense everyone should give it a try, seriously, everyone. I am using Lindows now as my primary operating system and am developing software with it. Lindows also does not coerce or tell you what to do, you are finally in control of your own computer. So what are you waiting for, goto lindows.com and check out the exciting changes that are going on; buy Lindows.
Oud 02-02-2004, 22:10
Verwijderd
Citaat:
dystopia schreef op 02-02-2004 @ 22:54:

Linux is een kernel. Windows is een OS. LindowsOS is, jawel, een OS. Jouw stelling is: "de kernel van LindowsOS (de Linux kernel) kan niet wat de Linux kernel kan"?
Pff..
Bifucker..
Jij je zin:
Het kan niet wat Microsoft Windows kan en het kan ook niet wat de gangbare Linux Distributies kunnen..

Citaat:
Zwart/wit denken en inhoudsloos; flame.
Wat nou zwart/wit denken?
Je kunt er gewoon geen reet mee..
Wat heeft het in hemelsnaam met flame te maken :?

Citaat:
Weeeer inhoudsloos zwart/wit denken. Je bron is? Is dit je eigen "analyse"?
Ja, eigen Analyse, heb die troep zelf geprobeerd...
Citaat:
Alweer zwart/wit geblaat. "Eerder". Who cares? Wtf doet dat er toe. LindowsOS bestaat minder lang dan bijv Slackware, dus tja. Ook hoor ik jou niet over hoe ontzettend simpel LindowsOS te installeren is. Volgens diverse reviews die ik heb gelezen is dat een pluspunt, geen woord in jouw "betoog" rept er over.
Ik had het ook over dat er word gezegd dat er WindowsXP word nagedaan..
Terwijl Windows XP het zelf heeft nagedaan, er was een andere OS eerder (Volgens mij LindowsOS zelf ook al, maar goed..)
Met citaat reageren
Oud 02-02-2004, 22:36
dystopia
dystopia is offline
Citaat:
********** schreef op 02-02-2004 @ 23:10:
Jij je zin:
Het kan niet wat Microsoft Windows kan en het kan ook niet wat de gangbare Linux Distributies kunnen..
Wat kan een gangbare Linux distributie wat LindowsOS niet kan, en welke versies doel je op? Wat kan Microsoft Windows wat LindowsOS niet kan, en welke versies doel je op?

Inhoudelijk ga je nog steeds niet.

Citaat:
Wat nou zwart/wit denken?
Je kunt er gewoon geen reet mee..
Wat heeft het in hemelsnaam met flame te maken :?
Scheldwoorden, het is tot het uiterste getrokken: "geen reet" is straattaal voor "niks"; je stelling is: "LindowsOS kan niks". Kortom, het start niet eens op, je kunt er niet eens mee inloggen? Dat is "geen reet" volgens mijn definitie. Jouw definitie van "geen reet" is waarschijnlijk, evt. in dit geval, iets anders -- maar wat je er precies mee bedoelt verkondig je niet! Wat heeft iemand daar nou aan man?! En ten tweede waarom herken ik in alle reviews -daar heb ik 2 handen voor nodig om te tellen- die ik heb gelezen niks terug van het "geen reet", waarom klinken die juist zo lovend, en zien de screenshots er wel uit als productief-vaardig?

Ben je het met me eens dat inhoudelijk ergens niet op ingaan in combinatie met iets naar beneden halen synoniem staat voor flamen cq. trollen?

Citaat:
Ja, eigen Analyse, heb die troep zelf geprobeerd...
Wellicht kun je het hier inhoudelijk uitgebreid beschrijven? Dan hebben anderen er ook wat aan... alleen je conclusies koopt niemand wat voor. Neem nou zo'n review van LindowsOS op OSnews, dat gaat tenminste nog inhoudelijk ergens op in. Bij jouw bovenstaande posts is dat (gewoonweg) vrijwel onmogelijk!

Citaat:
Ik had het ook over dat er word gezegd dat er WindowsXP word nagedaan..
Terwijl Windows XP het zelf heeft nagedaan, er was een andere OS eerder (Volgens mij LindowsOS zelf ook al, maar goed..)
Aha, verrek. Nu ik het opnieuw heb gelezen snap ik wat je bedoelt. Wat je dus beweert, is dat de Luna interface van Microsoft Windows XP is gejat van een andere GUI? Da's interessant! Welke dan? Heb je een bron?
Oud 02-02-2004, 22:59
Verwijderd
Wat jij wil..
(nee, ik heb idd geen zin er nog verder op in te gaan, anders had ik dat in m'n eerste post wel gedaan)
Met citaat reageren
Oud 02-02-2004, 23:44
Enlightenment
Enlightenment is offline
Mag het iets genuanceerder, heren?

Dit topic lijkt me potentieel interessant voor de mensen die Linux eng in de oren klinken maar toch eens willen spieken wat het nu precies is.

Ook interessant is, dat LindowsOS niet meer in de Benelux verkocht mag worden, althans niet onder de naam LindowsOS omdat het teveel op Windows zou lijken. Ik ben het het niet eens met de uitspraak van de rechter. Ik denk namelijk niet dat als op een computer "Lindows" is geïnstalleerd, de gebruiker dat zou verwarren met Windows.
Oud 03-02-2004, 10:36
Manuzhai
Manuzhai is offline
Citaat:
Enlightenment schreef op 03-02-2004 @ 00:44:
Mag het iets genuanceerder, heren?
Volgens mij is er hier maar een iemand ongenuanceerd...
Oud 03-02-2004, 12:53
LB06
LB06 is offline
@**********:
Dat het commercieel is en dat het doel is op Windows te lijken om zo de overstap te verkleinen, wil nog niet zeggen dat het meteen een 'kut os' is. Je kunt er alles mee wat je met elke andere mainstream distro ook kunt.

Ik heb van jouw kan nog geen enkel geldig argument gelezen, behalve dat het commercieel is en dat had je zelf niet eens verzonnen. Kom eerst maar eens met wat onderbouwde kritiek en dan praten we verder.

Niet dat ik een grote fan ben van LindowsOS, maar om zomaar beweringen in het rond te slingeren die nergens op slaan...
Met citaat reageren
Oud 03-02-2004, 13:00
LB06
LB06 is offline
Citaat:
Dit topic lijkt me potentieel interessant voor de mensen die Linux eng in de oren klinken maar toch eens willen spieken wat het nu precies is.
Ik denk niet dat LindowsOS erg interessant is voor mensen die eens kennis willen maken met GNU/Linux. Ik denk dat je voor zulke doeleinden beter een LiveCD distro als Knoppix/MDKmove/Morphix/etc kunt gebruiken. Minder moeite, minder risico en Knoppix zit vaak bij een of ander blad.

Citaat:

Ook interessant is, dat LindowsOS niet meer in de Benelux verkocht mag worden, althans niet onder de naam LindowsOS omdat het teveel op Windows zou lijken. Ik ben het het niet eens met de uitspraak van de rechter. Ik denk namelijk niet dat als op een computer "Lindows" is geïnstalleerd, de gebruiker dat zou verwarren met Windows.
Mee eens. Bovendien is Windows gewoon een Engels woord. Intel kon geen TM krijgen op x86, waaron MS wel op het woordje Windows?
Met citaat reageren
Oud 03-02-2004, 13:06
Verwijderd
Citaat:
LB06 schreef op 03-02-2004 @ 13:53:
@**********:
Dat het commercieel is en dat het doel is op Windows te lijken om zo de overstap te verkleinen, wil nog niet zeggen dat het meteen een 'kut os' is. Je kunt er alles mee wat je met elke andere mainstream distro ook kunt.
Waar hoor je mij zeggen dat het een kut OS is omdat het op Windows lijkt??
En het is traag (of moet je nou ook meteen getallen weten), er zitten nog steedsbugs in (of doen ze dat om het meer op Windows te laten lijken).
En voor de verderrest heb ik weinig zin LindowsOS erop te zetten om precies uit te zoeken wat ik er ook alweer kut aan vond..
Met citaat reageren
Oud 03-02-2004, 13:53
Dr HenDre
Dr HenDre is offline
Citaat:
********** schreef op 03-02-2004 @ 14:06:
Waar hoor je mij zeggen dat het een kut OS is omdat het op Windows lijkt??
En het is traag (of moet je nou ook meteen getallen weten), er zitten nog steedsbugs in (of doen ze dat om het meer op Windows te laten lijken).
En voor de verderrest heb ik weinig zin LindowsOS erop te zetten om precies uit te zoeken wat ik er ook alweer kut aan vond..
hoezo er zitten bugs in, kan jij dan een prog noemen waar geen bugs in zitten? En daarnaast wat versta je onder traag(en nee geen getallen) maar ik draai windows 2k op een pen2 300mhz, het draait niet als een trein, maar goed genoeg om ermee te werken. En ik kan met niet voorstellen dat lindows nog erger is dan dat.
Met citaat reageren
Oud 03-02-2004, 22:39
boehoe
boehoe is offline
ik heb dus Lindows nu geinstalleerd, tijdens de installatie moest ik een wachtwoord invullen, gebruikersnaam hoefde ik nergens in te vullen.

Dus ik Lindows opstarten.

Moet ik een gebruikersnaam en wachtwoord invullen... nou das weer lekker
Ik dus een willekeurige gebruikersnaam invullen +het wachtwoord
Ik kom er niet in!

Iemand een idee?

ik kom er wel in als ik als gebruikersnaam 'root' invul...maar dan kom ik terecht in een ellendig 'dos look a like' schermpie tercht. Ik zal het geen Dos scherm noemen, want ik weet dat het onder Linux niet zo heet...ik zou de linux communitie ook erg beledigen dan...maar ik weet de officiele naam niet..
Oud 03-02-2004, 23:29
Enlightenment
Enlightenment is offline
Shell
Oud 04-02-2004, 00:09
dystopia
dystopia is offline
Citaat:
@rosf schreef op 03-02-2004 @ 23:39:
ik heb dus Lindows nu geinstalleerd, tijdens de installatie moest ik een wachtwoord invullen, gebruikersnaam hoefde ik nergens in te vullen.

Dus ik Lindows opstarten.

Moet ik een gebruikersnaam en wachtwoord invullen... nou das weer lekker
Ik dus een willekeurige gebruikersnaam invullen +het wachtwoord
Ik kom er niet in!

Iemand een idee?

ik kom er wel in als ik als gebruikersnaam 'root' invul...maar dan kom ik terecht in een ellendig 'dos look a like' schermpie tercht. Ik zal het geen Dos scherm noemen, want ik weet dat het onder Linux niet zo heet...ik zou de linux communitie ook erg beledigen dan...maar ik weet de officiele naam niet..
Log in als root en type: startx
Dan zit je in het grafische gedeelte en kun daar ergens een "configuratiescherm" openen waar je de gebruikersnamen enzo in kunt stellen. Voeg er 1 toe, en probeer daar eens mee in te loggen.

Volgens mij staat dit ook op de Lindows site uitgelegd.
Oud 04-02-2004, 08:06
freyk
freyk is offline
Ik heb vele linux distro's geprobeert (ook via vmware) en vond dat lindows onwijs vaak crashte.
Met citaat reageren
Oud 04-02-2004, 08:13
boehoe
boehoe is offline
dat van startx ben nu ik achter....maarja nu weet ik ook gelijk waarom,ie gewoon nie lindows grafisch opstartte..hij ondersteunt mijn videokaart standaard niet.....dus ik moek drivers installeren.

maarja,....ik ben een leek op linux gebied
Oud 04-02-2004, 15:59
zazzie
zazzie is offline
Citaat:
@rosf schreef op 04-02-2004 @ 09:13:
dat van startx ben nu ik achter....maarja nu weet ik ook gelijk waarom,ie gewoon nie lindows grafisch opstartte..hij ondersteunt mijn videokaart standaard niet.....dus ik moek drivers installeren.

maarja,....ik ben een leek op linux gebied
wat voor videokaart heb je?
Oud 04-02-2004, 17:19
boehoe
boehoe is offline
radeon 9600xt..... als je ff onderaan had gekeken bij men spec had je het ook geweten
Oud 04-02-2004, 18:03
boehoe
boehoe is offline
uhhmmmm....maareh, nu heb ik de drivers voor de videokaart op cd gezet, maar hoe kom in de shell op men cd rom station?

ik heb ergens gelezen dat je eerst je cdrom moet mounten??

maarja, bij het installeren pakte vmware men cdrom station wel... dus ik denk dat dat wel goed zit.
en toen ik Lindows had geinstalleerd werd mij door Lindows gezegd dat ik men cdrom uit men station moest halen om verder te gaan....dus die is wel goed geinstalleerd lijkt mij.

Wie kan mij helpen?
Oud 04-02-2004, 22:05
dystopia
dystopia is offline
Allereerst, of die Radeon ondersteunt wordt en in hoeverre weet ik niet. Ik weet wel dat ATi drivers voor de Radeon's maakt(e) maar voor welke versies dat werkt en of dat alleen hardware rendering inhoud, geen idee. Je zou 'ns op de site van ATi kunnen kijken.

Citaat:
@rosf schreef op 04-02-2004 @ 19:03:
uhhmmmm....maareh, nu heb ik de drivers voor de videokaart op cd gezet, maar hoe kom in de shell op men cd rom station?

ik heb ergens gelezen dat je eerst je cdrom moet mounten??
Dat kan ook.

$ mount -t iso9660 /dev/cdrom /mnt/cdrom
of een variatie. Kan zijn dat /dev/cdrom niet bestaat. Dan moet je ff $ dmesg uitvoeren en kijken welke device je cdrom dan is. Bijvoorbeeld (ervan uitgaande dat het een IDE CDROM betreft):

$ dmesg | grep -i CD | grep hd
hda: FX320S, ATAPI CD/DVD-ROM drive
hda: ATAPI 32X CD-ROM drive, 256kB Cache

Dan wordt het mount -t iso9660 /dev/hda /mnt/cdrom
Of:

$ dmesg | less
en dan handmatig er tussen gaan zoeken.

Kan ook nog zijn dat het mountpoint /mnt/cdrom niet bestaat. Dan is het /media/cdrom of /mnt of wat jij wilt. Een directory kun je aanmaken met mkdir.

Voorbeeld:

$ mkdir /mnt/tijdelijk

Wat je vervolgens moet gaan doen als je de CDROM hebt gemount, weet ik niet.
Oud 04-02-2004, 22:14
boehoe
boehoe is offline
oke, als ik /dev/cdrom intyp.....gaat de cdrom drive laden/het lichtje gaat knipperen, dat doet hij even en vervolgens zegt hij :

PERMISSION DENIED!!

aaargghhh

hoe kan dit nou weer?
Oud 05-02-2004, 00:37
dystopia
dystopia is offline
Ben je wel root?
Oud 05-02-2004, 08:07
boehoe
boehoe is offline
ja....maar ik draai onder vmware....dus daar zal het wel van komen
Reageren