Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Verhalen & Gedichten
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 03-10-2004, 09:19
Verwijderd
Iedereen kent het wel, moderne woorden die eigenlijk niet goed in een verhaal passen. Hoe gaan jullie daarmee om? Omzeilen jullie die woorden of probeer je ze door gebruik in te laten burgeren?

Grim - Walkman klinkt al stukken bekender dan MP3-speler...
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 03-10-2004, 09:23
Reynaert
Reynaert is offline
Wat betreft het gebruik van MP3-speler in mijn column, dat heb ik bewust gedaan omdat ik vind dat het apparaat zelf breed geaccepteerd is en men het woord dus evengoed zou moeten accepteren in teksten. Daarnaast heb ik ook echt een MP3-speler, een hele oude overigens die alleen met stevig plakband nog in elkaar blijft zitten.
Ik ben niet van plan om nieuwe woorden bewust te omzeilen door ze te gaan omschrijven of iets dergelijks, ze horen bij het leven en kunnen dus ook horen in een tekst.
Met citaat reageren
Oud 03-10-2004, 09:37
Verwijderd
Ik gebruik ze gewoon. Taal is taal. Als het echt lelijk is dan omschrijf ik het of gebruik een thesaurus.
Met citaat reageren
Oud 03-10-2004, 10:19
Verwijderd
Ik denk dat het een kwestie van context is. Je kan van een ridder zeggen dat hij statig galoppeerd door een bebost landschap, maar zodra je van dezelfde ridder zegt dat hij door het landschap racet, dan staat dat niet meer. Het woord racen heeft bepaalde connotaties en daar moet je mee oppassen.

Het probleem met 'nieuwe' woorden is dat ze minder cultureel bepaald vastgeroest zijn in bepaalde connotaties. Voor Renard is een MP3-speler iets dat al redelijk oud en gerespecteerd is, voor mij is het iets dat pas vorige week mijn kapotte walkman verving (die mijn kapotte diskman verving).

Ik zou het zelf niet op me nemen om bepaalde woorden in te laten burgeren; als amateurschrijvertje is de invloed op de taal toch minimaal vergeleken bij de gesproken taal die buiten welig tiert. Ik probeer voor mezelf af te wegen wat voor soort tekst ik schrijf en wat een mogelijk beoogd effect er van is, en kies dan het woord wat er voor mij het beste bij past.
Gelukkig is dat niet voor iedereen precies hetzelfde en dat houdt lezen en schrijven weer een stuk interessanter.

LUH-3417
Met citaat reageren
Oud 03-10-2004, 10:31
Tisch
Tisch is offline
Je moet opletten met zulke woorden. In mijn roman heb ik een gameboy opgenomenm vooralsnog. Ik heb hem ook zo genoemd. Geen computertje.
Maar als je teveel van zulke tijdelijke termen gebruikt, verliest de tekst zijn 'actualiteit.' Immers: over 4 jaar is er vast weer een alternatief voor een MP3speler.

Je moet ook opletten met: ' Jan keek elke avond naar het acht uur journaal, daarna volgde hij Goede Tijden.'
Dat is leuk voor nu, of leuk als je een tijdsbeeld wilt vastleggen, maar niet als je serieus schrijft. Tenminste: ik mijd het bewust.
Met citaat reageren
Oud 03-10-2004, 15:16
Astuanax
Astuanax is offline
Ik kijk of ik het vervangwoord mooi vind.
Reageren

Regels voor berichten