Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Exacte vakken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 03-02-2004, 16:08
xx-daantje-xx
xx-daantje-xx is offline
Hoe kan ik van de volgende formules de coordinaten van de top uitrekenen??????????

y=1(x+3)(x+6)
y=x2-6x+5
y=2x2+4x
y=-x2+10x

die 2 na de x moet steeds het kwadraat voorstellen

Kan iemand me uitleggen hoe ik di emoet bereken
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 03-02-2004, 16:14
Luego
Luego is offline
Citaat:
xx-daantje-xx schreef op 03-02-2004 @ 17:08:
Hoe kan ik van de volgende formules de coordinaten van de top uitrekenen??????????

y=1(x+3)(x+6)
y=x2-6x+5
y=2x2+4x
y=-x2+10x

die 2 na de x moet steeds het kwadraat voorstellen

Kan iemand me uitleggen hoe ik di emoet bereken

zal niet gelijk de hele uitleg geven, neem aan dat er ook wel iets in je boek staat.

maar je moet beginnen met de symmetrie-as bepalen.
Met citaat reageren
Oud 03-02-2004, 16:16
GinnyPig
GinnyPig is offline
De formule is altijd in de vorm van: a*x2 + b*x + c.

Voor het x-coordinaat van de top geldt dan altijd:

xtop = -b/(2a)
Oud 03-02-2004, 17:07
Verwijderd
Citaat:
GinnyPig schreef op 03-02-2004 @ 17:16:

Voor het x-coordinaat van de top geldt dan altijd:

xtop = -b/(2a)
en dit is dan weer eenvoudig af te leiden uit de abc-formule
Met citaat reageren
Oud 03-02-2004, 17:44
mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
FlorisvdB schreef op 03-02-2004 @ 18:07:
en dit is dan weer eenvoudig af te leiden uit de abc-formule
Zo ver hoef je nog niet eens te gaan. Je hoeft alleen maar kwadraatafsplitsing toe te passen om de x-coördinaat van de top te vinden.

@xx-daantje-xx: Waar het op neerkomt is dat je de vergelijking y=a*x²+b*x+c herschrijft als y=a(x-p)²+q. Uit deze laatste vergelijking kun je de top (p,q) vinden, vandaar dat men deze vergelijking ook wel de topvergelijking van de parabool noemt.

Laatst gewijzigd op 03-02-2004 om 17:46.
Met citaat reageren
Oud 03-02-2004, 22:03
sdekivit
sdekivit is offline
je kunt ook gewoon de eerste afgeleide bepalen en die gelijk stellen aan 0 want de helling in de top = 0 --> bereken bij de zo verkregen x-waarde de y-waarde en je hebt de top
Met citaat reageren
Oud 04-02-2004, 14:50
nienie
nienie is offline
De formule is altijd in de vorm van: a*x2 + b*x + c.

Je kan dan verschillende manieren gebruiken.
- Je kan de xtop berekenen met deze formule.
xtop = -b/(2a)
- Je kan de vergelijking y = 0 oplossen. Dit kan je doen door de formule binnen haakjes te zetten (in de vorm (x+-getal)(x+-getal)) of de ABC-formule toe te passen. Je krijgt dan de snijpunten van de grafiek met de x-as. De x-coördinaat van de top ligt hier precies tussen in, dus bereken je (x2-x1)/2.
Als de grafiek de x-as niet snijdt (als het maximum eronder of het minimum erboven ligt), kan je de snijpunten alsnog berekenen door de grafiek c naar beneden te verplaatsen. Dat wil zeggen, je haalt de c weg uit de formule en lost dus de vergelijking y=ax2+bx=0 op.
- Je kan de afgeleide gebruiken, maar als je nog niet weet hoe je een top van een simpele formule kan bepalen, denk ik dat je de afgeleide ook nog niet kent...

In beide gevallen vul je de gevonden xtop in in de oorspronkelijke formule om de ytop te vinden. Eigenlijk is de eerste methode (xtop = -b/(2a)) de gemakkelijkste De tweede methode moet je echter eigenlijk wel begrijpen voordat je het 'truukje' gebruikt...

Laatst gewijzigd op 04-02-2004 om 20:06.
Met citaat reageren
Oud 04-02-2004, 17:05
Mister Frodo
Mister Frodo is offline
Als wij de top uit rekenen van een parabool gebruiken wij onze GR rekenmachine.. of heb je die niet..? zo nee .. handig om te kopen??
Oud 04-02-2004, 17:07
mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
nienie schreef op 04-02-2004 @ 15:50:
- Je kan de vergelijking y = 0 oplossen. Dit kan je doen door de formule binnen haakjes te zetten (in de vorm (x+-getal)(x+-getal)) of de ABC-formule toe te passen. Je krijgt dan de snijpunten van de grafiek met de x-as. De x-coördinaat van de top ligt hier precies tussen in, dus bereken je (x2-x1)/2.
Dit laatste klopt niet. Als x1 en x2 namelijk de nulpunten van de vergelijking y=0 zijn geldt: xtop=1/2(x1+x2). Neem bijvoorbeeld maar eens y=x²+2*x-3 en bepaal maar eens de nulpunten en de x-coördinaat van de top, dan zul je het zien.
Oud 04-02-2004, 17:41
sdekivit
sdekivit is offline
het beste is gewoon de symmetrie-as: -b / 2a of het bepalen van de eerste afgeleide en die gelijk aan 0 stellen
Met citaat reageren
Oud 04-02-2004, 20:04
nienie
nienie is offline
Citaat:
mathfreak schreef op 04-02-2004 @ 18:07:
Dit laatste klopt niet. Als x1 en x2 namelijk de nulpunten van de vergelijking y=0 zijn geldt: xtop=1/2(x1+x2). Neem bijvoorbeeld maar eens y=x²+2*x-3 en bepaal maar eens de nulpunten en de x-coördinaat van de top, dan zul je het zien.
Redeneerfoutje. Sorry. *schaam me diep*
Met citaat reageren
Oud 05-02-2004, 17:47
mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
nienie schreef op 04-02-2004 @ 21:04:
Redeneerfoutje. Sorry. *schaam me diep*
Niet nodig. Overigens kun je dit ook afleiden uit het volgende: als x1 en x2 de door de abc-formule gegeven oplossingen zijn geldt: x1+x2=-b/a, dus hieruit volgt: xtop=1/2(x1+x2)=1/2*-b/a=-b/(2*a). Naast de formule voor de som van x1 en x2 is er ook nog de formule voor hun produkt, namelijk x1*x2=c/a. Met deze 2 formules kun je, als je 1 oplossing van de vergelijking a*x²+b*x+c=0 kent, de andere oplossing berekenen. Indertijd maakten deze formules ook nog onderdeel uit van de stof voor m.a.v.o. t/m v.w.o.
Oud 05-02-2004, 18:15
nienie
nienie is offline
Haha, nee ik schaam me diep omdat ik dit onderwerp dinsdagavond nog heb uitgelegd aan het meisje aan wie ik bijles geef. Toen was het telkens met concrete getallen, dus dan kan je gelijk bedenken wat het getal is wat precies tussen de twee x-waarden in ligt.
Daarom vond ik het stom van mezelf.

Trouwens, leuke formule die je daar hebt. Ik zal eens kijken of ik hem zelf kan afleiden, ik heb hem idd niet gehad op het vwo...
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten