Advertentie | |
|
![]() |
||
Citaat:
@xx-daantje-xx: Waar het op neerkomt is dat je de vergelijking y=a*x²+b*x+c herschrijft als y=a(x-p)²+q. Uit deze laatste vergelijking kun je de top (p,q) vinden, vandaar dat men deze vergelijking ook wel de topvergelijking van de parabool noemt.
Laatst gewijzigd op 03-02-2004 om 17:46. |
![]() |
|
De formule is altijd in de vorm van: a*x2 + b*x + c.
Je kan dan verschillende manieren gebruiken. - Je kan de xtop berekenen met deze formule. xtop = -b/(2a) - Je kan de vergelijking y = 0 oplossen. Dit kan je doen door de formule binnen haakjes te zetten (in de vorm (x+-getal)(x+-getal)) of de ABC-formule toe te passen. Je krijgt dan de snijpunten van de grafiek met de x-as. De x-coördinaat van de top ligt hier precies tussen in, dus bereken je (x2-x1)/2. Als de grafiek de x-as niet snijdt (als het maximum eronder of het minimum erboven ligt), kan je de snijpunten alsnog berekenen door de grafiek c naar beneden te verplaatsen. Dat wil zeggen, je haalt de c weg uit de formule en lost dus de vergelijking y=ax2+bx=0 op. - Je kan de afgeleide gebruiken, maar als je nog niet weet hoe je een top van een simpele formule kan bepalen, denk ik dat je de afgeleide ook nog niet kent... In beide gevallen vul je de gevonden xtop in in de oorspronkelijke formule om de ytop te vinden. Eigenlijk is de eerste methode (xtop = -b/(2a)) de gemakkelijkste ![]() Laatst gewijzigd op 04-02-2004 om 20:06. |
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
![]() ![]() |
![]() |
||
Citaat:
|
Haha, nee ik schaam me diep omdat ik dit onderwerp dinsdagavond nog heb uitgelegd aan het meisje aan wie ik bijles geef. Toen was het telkens met concrete getallen, dus dan kan je gelijk bedenken wat het getal is wat precies tussen de twee x-waarden in ligt.
Daarom vond ik het stom van mezelf. ![]() Trouwens, leuke formule die je daar hebt. Ik zal eens kijken of ik hem zelf kan afleiden, ik heb hem idd niet gehad op het vwo... |
Advertentie |
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Huiswerkvragen: Exacte vakken |
[WI]Kwadratische functie opstellen van parabool Verwijderd | 12 | 16-11-2010 16:32 | |
[WI] parabolen? help me a.u.b. cedric1995 | 5 | 13-11-2010 15:05 | |
[wiskunde]parabool shoesrules | 4 | 11-10-2005 23:33 | |
[WI] Parabool in brugvorm Henk Biertank | 3 | 25-04-2005 17:56 | |
Software & Hardware |
[Excel] paar punten=> parabool erdoor bulbanos | 1 | 07-10-2002 16:27 | |
parabool + rechthoek ikke23 | 3 | 12-09-2002 17:07 |