Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Oude troep / Eropuit!

Topictools Zoek in deze topic
Oud 01-02-2004, 13:16
PeTAR19
PeTAR19 is offline
Zaterdag 31 januari

Nou, hier mijn eerste gedeelte over het jongeren project `Dichterbij` van het Noord Nederlands Toneel.

In dit project gaan 60 jongeren met regisseurs van de Regiopleiding uit Amsterdam een week lang hard bezig een stuk in te studeren. Maar nu eerst nog de voorgaande zaterdagen...

Het stuk dat dit jaar word gebruikt is iets van Wolmart als ik me niet vergis. Hier dus in een volgend deel meer over...

Dit jaar bestaan de regisseurs ook uit 2 acteurs van het NNT, namelijk Aafke en Martijn (beide spelen in Pygmalion).

De sfeer van de voorgaande jaren kwam langzaam in de Kantine weer boven drijven en oude bekende onthaalde elkaar weer hartelijk.

Daarna ging iedereen naar de zaal waar de Regisseurs een voorproefje gaven van het stuk. Van wat ik heb kunnen zien gaat het vooral over het overtuigen van mensen. Voor geld doet iedereen wel iets geks. Zie foto

Volgende week zal ik hier een stuk plaatsen van een vriendin van mij die ook mee doet.

De link naar de website van `Dichterbij` kun je hier vinden.

Heb je vragen? Reageer gerust!
Oud 01-02-2004, 13:52
Kiss Pookie
Kiss Pookie is offline
Speelt Mirjam stolwijk ook hierin?
Oud 01-02-2004, 14:33
PeTAR19
PeTAR19 is offline
Nee, Mirjam doet niet mee aan `Dichterbij`. Zei is druk bezig met de voorbereidingen voor het volgende MF project: Het beloofde land.

Dit is wat mij vertelt is vanuit het NNT.
Oud 02-02-2004, 13:26
PeTAR19
PeTAR19 is offline
Citaat:
Het stuk waarmee de jongeren gaan werken is 'Woyzeck' van Georg Büchner. Het is geschreven in 1836/1837 en was niet af, omdat Büchner op 23-jarige leeftijd overleed aan tyfus. Zijn nabestaanden hebben 40 jaar na zijn dood 26 losse scènes gevonden, waar wel min of meer een rode draad uit te halen was, maar die scènes vormden absoluut nog geen stuk!

De rode draad is het verhaal van soldaat Woyzeck, die door zijn kapitein wordt aangesproken op zijn gebrek aan moraal: Woyzeck heeft namelijk een buitenechtelijk kind! Woyzeck antwoordt hem dat het hebben van moraal alleen voor de rijken is!
Woyzeck hoort stemmen en heeft een hang naar het bovennatuurlijke. Hij verdient wat geld bij door zich beschikbaar te stellen als medisch proefkonijn.
Marie, zijn geliefde en de moeder van zijn kind, bedriegt hem met de tamboer-majoor; in de kroeg ziet hij hen samen dansen. Woyzeck gaat helemaal door het lint en kan zich niet langer beheersen: in een vechtpartij met de tamboer-majoor is hijZelf echter degene die wordt afgetuigd.
Daarop vermoordt Woyzeck zijn geliefde Marie: als hij haar niet kan hebben, mag niemand haar hebben!
Na de moord gaat hij weer naar de kroeg om zich nog even flink uit te leven, maar men ontdekt bloed op zijn kleren. Hij vlucht weg en in een poging het bloed af te wassen, verdrinkt hij in de vijver (dit laatste is niet in alle uitgegeven teksten hetzelfde).

De thema's van Woyzeck zijn bijvoorbeeld hoe een individu zich staande houdt in een legerstructuur met kadaverdiscipline en uiteraard de verhouding welvaart - moraal: een arme donder kan zich helemaal niet permitteren om er een moraal op na te houden!
Büchner zegt op een satirische manier iets over de samenleving, die de mens reduceert tot een meetbaar ding.

De zes regisseurs hebben met elkaar zaterdag eerst een samenvatting van dit verhaal gespeeld.
En tja, wie zijn de regisseurs:
- Paul Knieriem
- Bas Jansen
- Thibaud Delpeut
- Thomas Bijsterbosch
- Martijn de Rijk
- Aafke Buringh.

Bron: Dichterbij website
Oud 07-02-2004, 19:43
PeTAR19
PeTAR19 is offline
Zo, de tweede `Dichterbij` zaterdag zit er op en de echte week komt steeds `Dichterbij`. De spanning onder de deelnemers word ook steeds hoger, zeker nu ze allemaal bijna weten dat niet alleen 160 mensen in de zaal maar ook max. 600 mensen op internet LIVE kunnen meekijken naar hun voorstelling.

De zaterdag begon weer met een oudewetse warming up. Op muziek een beetje losschudden en het team gevoel opbouwen door in een kring dicht op elkaar te gaan staan en oefeningen uit te voeren.

Daarna werden de groepen weer genomen als voorgaande week en gingen de deelnemers bezig met het maken van presentatie's die later op de dag zouden worden getoond aan het publiek.
Ze kregen nu de gehele vrijheid, alles wat los in de MachineFabriek stond mochten ze gebruiken inclusief het grote kostuumatelier van het NNT. Daar maakten de deelnemers dankbaar gebruik van zodat tijdens de presentatie's aparte kostuums voorbij kwamen.

De techniek groep kreeg van een oud `Dichterbij`-er uitleg over het gebruik van moving light. Dit soort lampen kunnen meer alle kanten op schijnen en kunnen veel verschillende patronen en kleuren aannemen. Tevens kregen zij de mogelijkheid om met de lichtcomputer aan de gang te gaan en de 6 opgestelde lampen te gebruiken en te testen op hun mogelijkheden.

Morgen zal ik een verslag plaatsen van een vriendin van mij die meedoet.

Heb je vragen, stel ze gerust!!

Voor meer informatie kun je terecht op de speciale `Dichterbij` pagina. Kijk hier voor de link.

De warming-up

Een presentatie van een groep

De movinglights die gebruikt werden tijdens de workshop
Oud 08-02-2004, 09:24
PeTAR19
PeTAR19 is offline
Citaat:
Marjolein vertelt:

Jammer genoeg kon ik de eerste zaterdag er niet bij zijn omdat ik moest werken, maar gelukkig was ik er deze tweede zaterdag wel.

We begonnen deze zaterdag weer met de befaamde warming-up die bij alle mensen die met Dichterbij hebben meegedaan wel bekend is! Dat betekende dus rennen, springen, schoppen, dansen enz. enz. Iedereen ging daarna met zijn of haar groep mee. Deze 3 groepen bestaan uit ongeveer 20 mensen en elk staat onder leiding van 2 regisseurs: Bas+Martijn, Thomas+Paul, Aafke+Thibaud. En gingen we allemaal werken aan de presentaties die we om half 4 zouden opvoeren.

Terwijl wij aan deze presentaties werkten kreeg de techniek onder andere een workshop over moving lights (filmpje is te zien onder media).
Zo ging iedere groep aan de slag, meestal werd er eerst even wat gepraat, wat oefeningen gedaan die met de presentatie te maken hadden en daarna werd er geoefend voor de presentatie.

Groep 2 begon bij de opvoering. Zij hadden hun groep in tweeën gedeeld, het eerste gedeelte hadden een soort van wedstrijdje wie nou het meest jaloers was op iemand. Daarbij werden dingen gezegd als: "Ja ik was zooo ontzettend jaloers, want ik wilde die vervelende leraar doodsteken, maar die vuile snol was me voor!!!" Hun tweede presentatie heette: '50 ways to kill your lover' De naam zegt het eigenlijk al, er werden allerlei manieren van iemand vermoorden getoond.

Daarna was de presentatie van groep 3, de groep waar ik in zit. Onze bedoeling was om een soort van machine uit te beelden. Er waren 2 doktoren, 1 Marie (het liefje van Woyzeck) en 12 Woyzecks. Alle Woyzecks kregen een medicijn van de doktoren en kus van Marie en kregen door de medicijnen een tik (is ook bij de filmpjes van de presentaties te zien) uiteindelijk viel iedereen dood neer!

Het dood neervallen was ook al een beetje het thema bij de groep die na ons kwam. Bij groep 1 stond iedereen in de zaal verdeeld en was ergens mee bezig, de krant lezen, smsen, bellen enz. Er kwam een meisje in de groep en vroeg iedereen: "Wie ben jij eigenlijk?" Waardoor iedereen zich af ging vragen wie ze eigenlijk waren. Uiteindelijk werden ze hierdoor zo gek dat iedereen dood neerviel!

Na alle presentaties deden we nog een warming-off. Iedereen stond dicht bij elkaar in een groep (dit was vorige week ook gedaan) en waren we 1 persoon, namelijk Henk. Thomas vroeg ons dingen en wij moesten zorgen dat we als 1 persoon antwoord gaven. Dit was niet altijd even makkelijk, maar zodra het over iets drinken ging was het antwoord duidelijk: "BIER!!!"

Als laatste moest iedereen nog even op de foto, deze zijn te bewonderen op deze site onder 'deelnemers'.

Ik denk dat iedereen het met me eens zal zijn als ik zeg dat het een geslaagde zaterdag was en dat we vol spanning wachten tot het weer zaterdag is en we weer dat toneel op mogen!

Bron: dichterbij website

Laatst gewijzigd op 08-02-2004 om 09:53.
Oud 14-02-2004, 14:22
PeTAR19
PeTAR19 is offline
Momenteel is de derde zaterdag bezig van `Dichterbij`.

Hieronder een live shot uit de zaal (tot 17.00 uur).

Rond 15.30 a 16.00 uur zullen presentatie's plaats vinden.

Oud 15-02-2004, 10:53
PeTAR19
PeTAR19 is offline
Citaat:
Ook de derde zaterdag zit er weer op. Iedereen heeft weer gerend, gevliegd, gezweet, gezongen en ontzettend hard gewerkt. En dat was ook weer te zien bij de presentaties, want het zag er weer allemaal goed uit! Er zitten vast wel dingen tussen die in de voorstelling gebruikt kunnen worden.

We begonnen onze dag natuurlijk met de warming-up en deze keer gingen we met de 'zonnegroet' van start. Na een aantal keer de zon gegroet te hebben mochten we rondrennen, maar steeds op een kleiner oppervlak zodat we op een gegeven moment bijna elkaar omver liepen en als mieren door elkaar krioelden.

Vervolgens gingen alle groepen weer hard aan de slag voor de presentaties. Om half 4 werden deze weer gespeeld. Ik zal niet precies vertellen wat er in de presentaties gebeurde, want we willen natuurlijk niet dat de mensen die niet meedoen precies weten wat we doen, anders is de voorstelling geen verrassing meer natuurlijk!

Groep 1 beet het spits af met een scène waarin onder andere Marie (liefje van Woyzeck) vermoord werd en Woyzeck stierf zelf ook uiteindelijk.
Het tweede gedeelte van hun presentatie ging (volgens mij dan) over de experimenten die met Woyzeck uitgevoerd werden.

Groep 2 liet een aantal scènes zien waarin iemand een ander verleidde. Ook lieten ze ‘het gevecht’ tussen de tamboer-majoor (degene waarmee Marie vreemd zou gaan) en Woyzeck zien.

Hoe Woyzeck in een soort van nachtmerriewereld rond liep werd door groep 3 getoond. Vervolgens lieten ze ook een aantal scènes zien van stelletjes (bejaarden, pas getrouwden, lang getrouwden en stelletjes die pas bij elkaar waren) die toch allemaal van elkaar hielden. En ten slotte lieten ze zien hoe Woyzeck verdronk in een meer.

Ik kan me voorstellen dat het voor mensen die niet meedoen allemaal een beetje vaag is wat we nou precies gedaan hebben. Laten we het er maar op houden dat er scènes zijn gemaakt die heel best in het stuk gebruikt kunnen worden. Mocht je nog willen weten hoe het verhaal van Woyzeck ongeveer ging, kijk dan hier even bove.

We hadden tot slot nog weer een warming-off en een kort nagesprek met de regisseurs en mochten/moesten we weer naar huis toe. Nu moeten we nog 2 weken wachten tot we weer aan de slag mogen en ik denk dat ik voor de hele groep spreek als ik zeg dat we daar heeeeeel veel zin in hebben!

De warmingup: "Zonnegroeten"

Een scene uit een presentatie

Oud 20-02-2004, 22:01
PeTAR19
PeTAR19 is offline
Citaat:
P E R S B E R I C H T

WOYZECK DICHTERBIJ
60 jongeren uit Groningen, Friesland en Drenthe maken hun eigen theatervoorstelling

In de voorjaarsvakantie van 2004 (za 28 februari t/m zo 7 maart) organiseert het Noord Nederlands Toneel (NNT) het jaarlijkse jongerenproject Dichterbij.
60 jongeren in de leeftijd 14 t/m 18 jaar uit de provincies Groningen, Friesland en Drenthe maken in 9 dagen tijd hun eigen voorstelling. Alle facetten van het theatermaken komen aan bod: acteren, productie, techniek en publiciteit. Het resultaat is te zien op zaterdag 6 en zondag 7 maart om 15.00 en 20.00 uur in het NNT-theater De Machinefabriek aan de Bloemstraat 38 te Groningen.

Uitgangspunt voor de voorstelling is het fragmentarische stuk Woyzeck van Georg Büchner uit 1836. Om de zorg voor zijn vrouw en kind te kunnen bekostigen stelt de armlastige soldaat Woyzeck zich beschikbaar als loopjongen van zijn kapitein en als medisch proefkonijn voor twijfelachtige experimenten. Zijn kapitein verwijt hem een gebrek aan moraal en vertelt bovendien dat zijn vrouw Marie hem bedriegt en het kind niet van hem is. Murw geslagen door voortdurende kritiek en vernederingen vermoordt hij in een vlaag van verstandsverbijstering zijn geliefde Marie.

In Woyzeck Dichterbij geven de jongeren in snel gemonteerde scènes een eigentijdse visie op Büchners vraag in hoeverre de mens een product is van zijn omgeving.
Acteurs en medewerkers van het NNT en vier studenten van de regie-opleiding Amsterdam zorgen voor de professionele begeleiding. Het decor wordt gemaakt door 6 studenten Theatervormgeving van Academie Minerva.

Toegangskaarten voor de voorstelling kosten € 8,00 (jongeren t/m 18 jaar € 5,00) en kunnen gereserveerd worden via de kassa van De Machinefabriek (050) 311 33 88 of info@nnt.nl.

Groningen, 17 februari 2004
Voor meer informatie publiciteitsgroep Dichterbij: Zoë Bult, Martine Hage, Leon Postma, Elise Schouman, Maike Timmerman, Martijn Verkaar (begeleiding NNT: Petra van der Meer)
Noord Nederlands Toneel: (050) 311 33 99 /
www.nnt.nl of http://dichterbij.nieuwsweb.com (up-to-date site van ex-Dichterbijers!

Bron: www.nnt.nl
Oud 27-02-2004, 17:15
PeTAR19
PeTAR19 is offline
Morgen begint voor de 60 deelnemers eindelijk DE WEEK waarin zij het stuk in elkaar gaan zetten.

De twee week die net achter de rug zijn, zijn benut door de studenten van Academie Minerva om het decor verder te ontwerpen en in het echt te bouwen.

Tevens is het lichtplan ontworpen en hebben de regisseurs weer genoeg om de deelnemers aan de slag te zetten.

Ik zelf ben druk bezig met de voorbereidingen van de live uitzending van `Dichterbij`. Via een sponsor is het gelukt om 2 voorstellingen live op internet te krijgen en doormiddel van een regiepunt en 4 camera's kan iedereen over de hele wereld mee kijken naar de verrichtingen van 2 voorstellingen.
De rest van de week hangt er een webcam in de zaal. Scroll omhoog voor het plaatje

Ik hou jullie op de hoogte van de laatste ontwikkelingen! En vragen staat vrij als je iets niet snapt!
Oud 28-02-2004, 19:45
PeTAR19
PeTAR19 is offline
Citaat:
Ik zit nu nog in de machinefabriek na te genieten van de eerste dag van 'DE WEEK'. Het was erg inspannend en inspirerend. Er zijn een aantal goed bruikbare scènes gemaakt met heel veel inspanning van iedereen.

Er is echt ontzettend goed gewerkt en dat was ook goed te zien bij de presentaties. Vanavond zullen dan ook de foto's te zien zijn op de site onder 'Fotoboek'.

Marjolein

In de groep het script doornemen
Oud 01-03-2004, 20:22
PeTAR19
PeTAR19 is offline
Citaat:
Van het DVHN, door Mannus van der Laan(c) Foto: DvhN/Anne Marie Kamp

Zestig jongeren uit het Noorden maken deze week onder professionele begeleiding hun eigen theatervoorstelling. Zaterdag begon in De Machinefabriek in Groningen, het thuishonk van het NNT, hun eerste repetitie van Woyzeck van Georg Büchner. "Ik vind dat die man wel wat beter zijn best had mogen doen."

"Een slaapplaats? Nu nog?" René de Haan, educatiemedewerker bij het NNT, adviseert het meisje uit Leeuwarden dat ze voor het vinden van een logeeradres contact moet zoeken met een deelnemer uit Groningen. "Als dat niet lukt, kun je altijd nog terecht in het jongerenhotel van Simplon."

In De Machinefabriek in Groningen is het zaterdagochtend een gezellige drukte. Voor het jaarlijkse theaterproject 'Dichterbij' hadden zich honderd jongeren aangemeld. Onder de zestig die zijn ingeloot zijn alle hippe kleedstijlen van nu vertegenwoordigd. Allemaal zijn ze tussen de 14 en 18 jaar en afkomstig uit de drie noordelijke provincies.

"Ik denk dat het weer tof wordt", verwacht Martijn (17) uit Taarlo, die voor de tweede maal meedoet. "Je leert best veel mensen kennen", zegt Bianca (17) uit Hoogeveen, voor wie het de eerste keer is.

Beiden zijn met vijf andere jongens en twaalf meisjes ingedeeld in de groep van NNT-acteur Martijn de Rijk en Bas Jansen, die samen met andere studenten van de regieopleiding in Amsterdam het project begeleidt. Gezeten in een kring moeten de jongeren eerst de toneeltekst van Büchner lezen. Dat is in een uurtje gepiept, maar het relaas over de arme sloeber Woyzeck die uit jaloezie zijn vrouw vermoordt, is geen gemakkelijke kost. Sommigen vinden het een deprimerend stuk. "Is die Woyzeck gek of zo?", suggereert iemand.

Jalours

Over wat Woyzeck tot zijn daad brengt, gaat de groep uitvoerig in discussie. Of ze zelf wel eens jaloers zijn? Nou, reken maar. "Dan zie je allemaal mooie mensen en daar loop jij dan tussen!", zegt een meisje. Iemand anders bekent dat ze een schrift heeft met 'haatgedichten' en een ander dat ze soms de neiging heeft 'om mijn zus helemaal in elkaar te timmeren'.

Maar tussen denken en doen, gaapt een groot gat. "Je mag denken wat je wilt, als je anderen maar niet tot last bent", zegt iemand wijs, waarop de discussie uitmondt in een groepsgesprek over de zin van het leven, het heelal en de dood. Martijn denkt er het zijne van: "Geef mij even een vette joint, dan praat ik gezellig mee."

Aan toneelspelen komen ze ook nog toe, want na de pauze gaan de groepjes een scène instuderen. Het verloopt tamelijk stroef. "Er mag harder gepraat worden", maant De Rijk, "want het is theater." Volgens Bianca ligt het aan Büchner. "Ik vind dat de man die het geschreven heeft, wel wat beter zijn best had mogen doen."

Maar als de groepen uit het repetitiehok komen en hun scène presenteren, blijkt dat er prachtige vondsten tussen zitten. Eén groepje heeft van de scène een rapnummer gemaakt en nog meer indruk maakt de scène waarin de stemmen in Woyzeck's hoofd zijn verbeeld.

Er is aanzienlijk meer uitgekomen dan de meesten hadden verwacht. En het meisje uit Leeuwarden is ook onderdak, bij een deelnemer uit Groningen, vertelt De Haan.
Een live shot vanuit de MAchinefabriek:

Laatst gewijzigd op 01-03-2004 om 20:25.
Oud 02-03-2004, 10:43
alpha
alpha is offline
Citaat:
PeTAR19 schreef op 01-03-2004 @ 21:22:
haha ik denk al dat komt me erg bekend voor, maar dat stuk is dus gewoon het stuk uit de krant.
Oud 02-03-2004, 16:08
PeTAR19
PeTAR19 is offline
Citaat:
alpha schreef op 02-03-2004 @ 11:43:
haha ik denk al dat komt me erg bekend voor, maar dat stuk is dus gewoon het stuk uit de krant.
Niet te bij de hand doen he, stond er bij

Citaat:
Van het DVHN, door Mannus van der Laan(c) Foto: DvhN/Anne Marie Kamp
Voor de rest loopt hier alles goed, want ze beginnen nu al met monteren van de scene's die deze week zijn gemaakt.

Binnenkort weer een update!!
Oud 03-03-2004, 13:58
alpha
alpha is offline
Citaat:
PeTAR19 schreef op 02-03-2004 @ 17:08:
Niet te bij de hand doen he, stond er bij

Voor de rest loopt hier alles goed, want ze beginnen nu al met monteren van de scene's die deze week zijn gemaakt.

Binnenkort weer een update!!
dat bedoelde ik ook. "ik denk al...maar"
Oud 04-03-2004, 23:07
PeTAR19
PeTAR19 is offline
Vanaf vandaag is het minder dan 24 uur tot 6 maart, de dag van de waarheid waarop de 60 deelnemers moeten laten zien wat ze waard zijn.
Dit hebben ze vandaag al voor een groot gedeelte getoond door de eerste doorloop al zonder al te grote fouten te doorlopen. Morgen word de rest van de voorstelling gemonteerd en zal de generale reperitie worden gehouden.

Oud 05-03-2004, 23:33
PeTAR19
PeTAR19 is offline
Today is the day!

Na een bijna vlekkeloze generale repertitie is het vandaag eindelijk zover! `Woyzeck Dichterbij` beleeft zijn premiere vanmiddag om 15.00 uur.
Vanaf 19.30 gaan we live het internet op! Don't miss it!

De deelnemers is geadviseerd om niet uit te gaan nadat ze gister waren gesignaleerd bij een lantaarnpaal waar ze tegen aan stonden te PISSEN. Mensen die het stuk gaan zien zullen de tekst die hier boven staat dan ook snappen.

Regels voor berichten