Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 07-05-2002, 20:20
Terminator
Terminator is offline
Had een vraagje
is een IDE harddisk beter dan een SCSI harddisk of zijn ze allebei gelijk ,
Vooral als je windows 2000, XP, Linux hebt welke kan ik dan het beste kiezen.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 07-05-2002, 20:31
de postbode
de postbode is offline
ehhh
daar gaan we weer leuk die OS info man!!!! maar wat ga je met je computer doen (ze leren het ook nooit).. gamen, internetten, database/fileserfer ????
en daarbij, hoeveel geld heb je wel niet SCSI??? weet je wel wat dat kost?? volgens mij niet.... maarja, eerst meer info dan praten we verder...

-de postbode- (in niet zo'n goed humeur)
Oud 07-05-2002, 20:37
WelcomeHome
WelcomeHome is offline
zo te horen heb je niet zo heel veel verstand van zaken (no flame) en heb je ook geen scsi schijf nodig.
trouwens, koop gewoon een <IDE> IBM 120GXP 7200 harddisk.. je merkt bijna het verschil niet met een scsi 10k rpm hdd qua snelheid
Oud 07-05-2002, 21:48
Terminator
Terminator is offline
Ik heb hier al een HARDDISK SCSI van 12 GB liggen maar ik heb de PCI-Kaart niet die ik op de moederkaart moet steken (als iemand die heeft let me know ) .
De controller voor de SCSI heb ik wel, en ik ga mijn computer gebruiken voor een server, dus daarom lijkt het me verstandiger voor een SCSI ofniet ?
Met citaat reageren
Oud 07-05-2002, 22:07
de postbode
de postbode is offline
Citaat:
Terminator schreef:
Ik heb hier al een HARDDISK SCSI van 12 GB liggen maar ik heb de PCI-Kaart niet die ik op de moederkaart moet steken (als iemand die heeft let me know ) .
De controller voor de SCSI heb ik wel, en ik ga mijn computer gebruiken voor een server, dus daarom lijkt het me verstandiger voor een SCSI ofniet ?

van dit verhaal klopt niet zoveel, eerst LEER SPELLEN!!!!! SCSI HD, niet anders om ! moederbord ipv kaart. het is als server gebruiken en niet voor!!!
wat voor controller heb je dan??? en wat wilde je dan nog op die kaart hebben als je al een controller voor die scsi hebt?? (je zal wel drivers bedoelen neem ik even aan)
al met al heb je van dit soort dingen geen kaas gegeten jongen... als ik jou was zou ik maar een ide hd kopen... of eerst even een beetje wat leren ofver hardware (no flame.... na, a little than )

-de postbode-
Oud 07-05-2002, 22:11
Terminator
Terminator is offline
Ooh meneer postbode denk jij het beter uit t e leggen heh...
leg uit of SODEMIETER OP!!!!!!!!!!!!
Met citaat reageren
Oud 07-05-2002, 22:18
de postbode
de postbode is offline
Citaat:
Terminator schreef:
Ooh meneer postbode denk jij het beter uit t e leggen heh...
leg uit of SODEMIETER OP!!!!!!!!!!!!

omdat je nu zo boos wordt nee....
omdat ik toch wat moet doen ja, kijk, scsi (hd) zijn stukjes hardware die veelal worden gebruikt in servers.. dat vanwegen hun lage acces time's... dit wordt in hd gedaan door schijven met een kleiner oppervlak (lees mindere diameter) waardoor de plotter sneller die nodige info heeft gevonden.
scisi (hd) sluit je aan op een scsi controller die ofwel op je mobo zit of op een apparte pci kaart... verder werkt het ongeveer het zelfde als ide....
nou meneer ik wordt maar boos als ik wat wil... hoop dat dit een beetje uitleg geeft... dus nog een keer wat voor kaart heb je niet wat voor controller wel???

-de posbode- (die u morgen ochtend als u flink boos wordt weer zal helpen en nu naar bed gaat)
Oud 08-05-2002, 09:26
Terminator
Terminator is offline
Mm.. dat is wat beter, nou luister :

Ik heb de kaart niet die ik op de MOEDERBORD MOET STEKEN voor de rest heb ik alles drivers, etc....
Met citaat reageren
Oud 08-05-2002, 10:03
de postbode
de postbode is offline
Citaat:
Terminator schreef:
Mm.. dat is wat beter, nou luister :

Ik heb de kaart niet die ik op de MOEDERBORD MOET STEKEN voor de rest heb ik alles drivers, etc....

[toch maar weer even zijken mode] het is HET moederbord [/toch maar weer even kijken mode]
verder, kijk hier even voor prijzen van die kaartjes zo als je ziet heb je ze heel duur en redelijk goedkoop. als je zo'n hd hebt liggen zoasl je zegt dan zou ik een goedkoop scisi kaartje kopen en daar mee aan de slag gaan.. het is wel zo dat 12gig niet zo heel veel is.. maar ik neem aan dat je nog wel een schijf in je pc hebt hangen??? anders zou ik misschien toch maar voor een grotere ide schijf gaan en die scsi die je nu hebt voor een redelijk bedrag verkopen....

-de postbode-
Oud 08-05-2002, 11:01
Chimera
Chimera is offline
Citaat:
Terminator schreef:

Eerst even een lesje terminologie. Het is HET moederbord, en de INsteekkaart. Niet de moederbord met de opsteekkaart.

Dan verder: Je zegt dat je de insteekkaart niet hebt, maar wel een SCSI (spreek uit: skoezie) controller. Aangezien dit meestal PCI insteekkaarten zijn vraag ik me hard af wat je dan WEL hebt.

SCSI heeft als voordeel dat er meer apparaten (hds, cdrom drives, branders, scanners) op een kanaal kunnen. Vroeger was SCSI ook sneller, nu eigenlijk alleen maar duurder. Het is ook absoluut niet stabieler ofzo.
Met citaat reageren
Oud 08-05-2002, 11:15
Verwijderd
Je moet al een hele beste server hebben wil je een IDE-(RAID) setup overbelasten.

SCSI is eigenlijk overbodig geworden, behalve voor écht zware servers.

Neem dus gewoon IDE.
Met citaat reageren
Oud 08-05-2002, 11:18
DEChengst
DEChengst is offline
Citaat:
Chimera schreef:

Het is ook absoluut niet stabieler ofzo.
Absoluut wel dus, de MTBF van een SCSI disk is 2 a 3 keer groter dan die van een IDE disk.

-Desecrator
Oud 08-05-2002, 11:23
Chimera
Chimera is offline
Citaat:
Desecrator schreef:

Absoluut wel dus, de MTBF van een SCSI disk is 2 a 3 keer groter dan die van een IDE disk.
Dat lijkt me sterk, aangezien tegenwoordig het verschil tussen SCSI en IDE alleen de controller is. De disk zelf is gewoon hetzelfde.
Met citaat reageren
Oud 08-05-2002, 11:48
DEChengst
DEChengst is offline
Citaat:
Chimera schreef:

Dat lijkt me sterk, aangezien tegenwoordig het verschil tussen SCSI en IDE alleen de controller is. De disk zelf is gewoon hetzelfde.

Als je de datasheets van de disks gaat doorspitten kom je er achter dat voor SCSI disks wel degelijk een hogere MTBF wordt opgeven dan voor een IDE disk.

-Desecrator
Oud 08-05-2002, 12:20
Terminator
Terminator is offline
Okey bedankt...
Met citaat reageren
Oud 08-05-2002, 12:35
Verwijderd
Citaat:
Desecrator schreef:

-Desecrator
Ik heb in mijn hele carrière nog -nooit- een IDE-disk zien crashen. En geloof me, ik zit al een héle poos in de computers.
Met citaat reageren
Oud 08-05-2002, 12:54
Koen
Koen is offline
Citaat:
Dobermann schreef:

Ik heb in mijn hele carrière nog -nooit- een IDE-disk zien crashen. En geloof me, ik zit al een héle poos in de computers.
Dan heb je vast nog nooit een IBM gehad.
Met citaat reageren
Oud 08-05-2002, 13:24
Chimera
Chimera is offline
Citaat:
Desecrator schreef:

Als je de datasheets van de disks gaat doorspitten kom je er achter dat voor SCSI disks wel degelijk een hogere MTBF wordt opgeven dan voor een IDE disk.
Tuurlijk. Als ze volgens de specs net zo betrouwbaar zouden zijn als IDE disks, zou geen kip meer dure SCSI schijven kopen.

Tis een simpel feit dat veel fabrikanten voor zowel hun SCSI als hun IDE schijven precies dezelfde platters, behuizingen en motordrives gebruiken. Nu mag jij me uitleggen hoe het komt dat, hoewel het enige verschil de controller is, SCSI schijven 'volgens de specs' langer meegaan.

Bovendien: Bij data-kritieke toepassingen wordt altijd gebruik gemaakt van RAIDs, dus is een failende schijf sowieso geen issue.
Met citaat reageren
Oud 08-05-2002, 13:27
Chimera
Chimera is offline
Citaat:
Koen schreef:

Dan heb je vast nog nooit een IBM gehad.
Of een 40 gig 5400rpm maxtor.

Iedere fabrikant heeft af en toe een slechte serie. Het zou niet voor moeten komen, maar shit happens, en er worden fouten gemaakt. Ik heb zelf ook 3! 40GB maxtor schijven kapot zien gaan, maar dat wil niet zeggen dat het een typisch Maxtor probleem is. Een 20GB maxtor schijf draait al jaren constant fijn z'n rondjes in m'n fileserver.
Met citaat reageren
Oud 08-05-2002, 14:23
DEChengst
DEChengst is offline
Citaat:
Dobermann schreef:

Dat is ook logisch. Zelfs bij een IDE disk is de MTBF minimaal enkele honderd duizend uur. De betrouwbaarste IDE schijf die ik heb kunnen vinden haalt de 800.000 uur. De betrouwbaarste SCSI disk heeft 1.2 miljoen uur.

Dus normaal is de levensduur van de schijf veel groter dan die van de machine, 800.000 uur komt namelijk neer op iets meer dan 90 jaar.

Verschil in levensduur ga je dan ook pas merken bij grote drive arrays.

-Desecrator
Oud 08-05-2002, 14:31
DEChengst
DEChengst is offline
Citaat:
Chimera schreef:

Tis een simpel feit dat veel fabrikanten voor zowel hun SCSI als hun IDE schijven precies dezelfde platters, behuizingen en motordrives gebruiken. Nu mag jij me uitleggen hoe het komt dat, hoewel het enige verschil de controller is, SCSI schijven 'volgens de specs' langer meegaan.
Dat geld hooguit voor de low end SCSI markt. De standaard SCSI disk is tegenwoordig namelijk 10.000 rpm.

Bovendien al gebruik je dezelfde onderdelen, dan nog zou een SCSI disk betrouwbaarder kunnen zijn doordat de onderdelen strenger getest zijn.

Denk hier bij aan CPU's. In de basis worden alle CPU's uit dezelfde wafer gesneden. Door test meting wordt dan bepaald welke CPU welke snelheid wordt.

Bij disken zou je het zelfde kunnen doen. De motoren met de minste speling gaan in een SCSI, de motoren met net iets meer speling wordt voor de IDE disk gebruikt.

-Desecrator
Oud 08-05-2002, 14:35
Chimera
Chimera is offline
Citaat:
Desecrator schreef:

Bovendien al gebruik je dezelfde onderdelen, dan nog zou een SCSI disk betrouwbaarder kunnen zijn doordat de onderdelen strenger getest zijn.
Sorry, maar ik vind het economische argument toch een stuk aannemelijker
Met citaat reageren
Oud 08-05-2002, 23:18
Verwijderd
Inderdaad. Veiligheid is niet iets wat een issue mag spelen, eigenlijk.

Blijft er nog maar één over: de centjes.

Dus wordt 't IDE.
Met citaat reageren
Oud 09-05-2002, 05:25
ick
ick is offline
Citaat:
Dobermann schreef:
Inderdaad. Veiligheid is niet iets wat een issue mag spelen, eigenlijk.

Blijft er nog maar één over: de centjes.

Dus wordt 't IDE.
TOCH is en blijft 'n scsi kaart goeiekoper als 'n 12 gig hdd (beiden 2e hands dus)
Met citaat reageren
Oud 09-05-2002, 20:48
Verwijderd
Citaat:
ick schreef:

TOCH is en blijft 'n scsi kaart goeiekoper als 'n 12 gig hdd (beiden 2e hands dus)
Ja. Maar een SCSI-controllertje zijn de kosten niet of nauwelijks.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 10-05-2002, 10:57
ick
ick is offline
Citaat:
Dobermann schreef:

Ja. Maar een SCSI-controllertje zijn de kosten niet of nauwelijks.
die hdd heb die al zei die?
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten