Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 11-02-2004, 21:01
Moonspell
Moonspell is offline
Hm, nou ik schrijf het even van me af.
Ik merk hoeveel mensen het moeilijk hebben in zijn / haar leven.
Een maand geleden heb ik het meegemaakt. Ik ben er kapot van.
Wie doet er niet toe. Het was een persoon die behoorlijk dicht bij mn leven stond. Echt.. wat je ook denkt.. hoe je leven ook zo verschrikkelijk is, zoals de mijne daarvoor al was, dit is en kan geen oplossing zijn. Voor de persoon zelf niet, en vooral voor de mensen die je achterlaat niet.

Na een maand ben je nog steeds moe, weet niet hoe je moet handelen, mensen je aanspreken, verhalen ronde gaan over hoe en wat er zou gebeurd zijn. Serieus, ook al heb je niemand, of juist wel iemand, mensen raken geschokt door zo iets.

Mijn leven staat op mn kop op dit moment, ik kan haast nix meer normaals doen, als ik iets wil schrijven zit ik te trillen van alles.

Blijf over je problemen praten, dat heb ik wel gemerkt..
Gelukkig zijn er heel veel vrienden in mijn leven die me helpen, maar als je zelf weg gaat, bedenk dan eerst eens hoeveel problemen, je achterlaat die dan op je eigen vrienden afkomen.

Het litteken wat in mijn leven is gekomen, is genoeg om eerst komende tijd niet meer normaal te functioneren..

Ik hoop, dat mensen hier goed over nadenken, en ik wilde het echt ff kwijt ofzo.

ik.
Oud 11-02-2004, 21:09
Fade of Light
Fade of Light is offline
uhm ja dus?

Jij hebt nu problemen met iemand die zelfmoord heeft gepleegd. JE eindigt zelfs met 'ik'.

Diegene die zelfmoord heeft gepleegd heeft dat waarschijnlijk ook gedaan, heeft opgemaakt dat hij/zij niks anders meer kon en heeft zelfmoord gepleegd. Ik vind de mensen uit de omgeving die zeggen "kijk eens wat je ons aandoet" een stuk egoistischer dan velen die de zelfmoordenaar egoistisch vinden.

(doch raad ik zelfmoord ten alle tijden af)
Met citaat reageren
Oud 11-02-2004, 21:11
Moonspell
Moonspell is offline
Citaat:
Fade of Light schreef op 11-02-2004 @ 22:09:
Ik vind de mensen uit de omgeving die zeggen "kijk eens wat je ons aandoet" een stuk egoistischer dan velen die de zelfmoordenaar egoistisch vinden.

Hm, jammer dat je niet in mijn schoenen staat.
Oud 11-02-2004, 21:16
Fade of Light
Fade of Light is offline
lees die zin nog maar eens HEEL goed door. En leef je eens in in de persoond ie zelfmoord heeft gepleegd.
Met citaat reageren
Oud 11-02-2004, 21:19
Moonspell
Moonspell is offline
Citaat:
Fade of Light schreef op 11-02-2004 @ 22:16:
lees die zin nog maar eens HEEL goed door. En leef je eens in in de persoond ie zelfmoord heeft gepleegd.
Zonder argumenten kan ik zeker niets nuttigs replyen.
Mensen kunnen het ook niet begrijpen als je niet in deze situatie zit, ik waarschuw alleen, het is bitter en zuur.
Oud 11-02-2004, 21:23
metallica
metallica is offline
Citaat:
Moonspell schreef op 11-02-2004 @ 22:11:
Hm, jammer dat je niet in mijn schoenen staat.
Sorry, maar als je zelf geen suicidale neigingen hebt, zal je het ook niet snappen van de andere kant en dat is echt niet stom bedoelt hoor. Ik snap best dat het voor jou heel moeilijk is, echt waar. Maar denk er ook aan dat je niet zomaar van de ene dag op de andere zelfmoord pleegd, dat dat een heel proces is waar je doorheen gaat. Maar heel veel sterkte.
Oud 11-02-2004, 21:24
Fade of Light
Fade of Light is offline
Wat je zegt kun je ook precies op jezelf projecteren! Ik snap nietr dat je dat niet kunt inzien.

Jij kunt het ook niet begrijpen als je niet in de situatie van de zelfdoder zit, ik waarschuw alleen, het is bitter en zuur.
Met citaat reageren
Oud 11-02-2004, 21:29
Moonspell
Moonspell is offline
Citaat:
metallica schreef op 11-02-2004 @ 22:23:
Sorry, maar als je zelf geen suicidale neigingen hebt, zal je het ook niet snappen van de andere kant en dat is echt niet stom bedoelt hoor. Ik snap best dat het voor jou heel moeilijk is, echt waar. Maar denk er ook aan dat je niet zomaar van de ene dag op de andere zelfmoord pleegd, dat dat een heel proces is waar je doorheen gaat. Maar heel veel sterkte.
Zelfs ik heb er over nagedacht ooit wel eens.. maar doen is weer een 2e. Nu merk ik eigenlijk hoe groot het verdriet kan zijn voor zoveel mensen. Ik wil liever geen persoonlijke dingen posten hier, over de persoon. maar ik wist alles over die persoon in zijn / haar leven, echt alles. Bovendien, heb ik zelf behoorlijk veel mee gemaakt. Ik ga niet zeggen of het zoineens kan gebeuren, en of het een langer proces kan zijn. Laat ik mij niet over uit, ik wil dat mensen alleen naar aanleiding van dit topic misschien echt gaan denken..

Tuurlijk heb ik nagedacht over die persoon, en dat ik sommige dingen misschien zou kunnen begrijpen. Maar ik wil echt duidelijk maken, dat hoever je ook zou zitten, het weegt niet op tegen het verdriet wat je achter laat.. vooral als je nog best een mooi leven voor je kan hebben.

Echte argumenten kan ik ook niet geven, omdat het gewoon te persoonlijk is. en ik wilde gewoon dat even kwijt, tuurlijk zijn er meningen, ik had die ook, voordat dit mij was overkomen.

Sterkte voor mensen die misschien ook zoiets hebben meegemaakt.
Oud 11-02-2004, 21:32
Moonspell
Moonspell is offline
Citaat:
Fade of Light schreef op 11-02-2004 @ 22:24:
Wat je zegt kun je ook precies op jezelf projecteren! Ik snap nietr dat je dat niet kunt inzien.

Jij kunt het ook niet begrijpen als je niet in de situatie van de zelfdoder zit, ik waarschuw alleen, het is bitter en zuur.
Jammer dat ik reacties als deze krijg, erg jammer.
Oud 11-02-2004, 21:35
phensicske
phensicske is offline
Het zal idd niet gemakkelijk zijn als die persoon zo plots een leegte nalaat, maar het heeft geen zin om nu anderen te waarschuwen geen zelfmoord te plegen. Mensen die zelfmoord plegen beslissen dit niet in een paar dagen, het is een lang en moeizaam proces.

Ik begrijp je reactie wel, maar toch ben ik er niet mee akkoord.
Die persoon zal wel niet gedacht hebben van, oh jee, ik laat mensen na in groot verdriet, hij zal vooral bezig geweest zijn met zichzelf. Dus als rekening houden met anderen een argument is om geen zm te plegen, vind ik dat nogal een nogal zwak en kortzinnig standpunt. Maar, in jouw situatie héél begrijpelijk.

Veel sterkte.
Met citaat reageren
Oud 11-02-2004, 21:37
Fade of Light
Fade of Light is offline
Citaat:
Moonspell schreef op 11-02-2004 @ 22:32:
allemachtig....wat heb ik me toch weer vergist in de maatschappij

ik ik ik ik ik
Met citaat reageren
Oud 11-02-2004, 21:39
metallica
metallica is offline
Citaat:
Moonspell schreef op 11-02-2004 @ 22:32:
Hij heeft anders wel gelijk.
Oud 11-02-2004, 21:40
Moonspell
Moonspell is offline
Citaat:
phensicske schreef op 11-02-2004 @ 22:35:
Het zal idd niet gemakkelijk zijn als die persoon zo plots een leegte nalaat, maar het heeft geen zin om nu anderen te waarschuwen geen zelfmoord te plegen. Mensen die zelfmoord plegen beslissen dit niet in een paar dagen, het is een lang en moeizaam proces.

Ik begrijp je reactie wel, maar toch ben ik er niet mee akkoord.
Die persoon zal wel niet gedacht hebben van, oh jee, ik laat mensen na in groot verdriet, hij zal vooral bezig geweest zijn met zichzelf. Dus als rekening houden met anderen een argument is om geen zm te plegen, vind ik dat nogal een nogal zwak en kortzinnig standpunt. Maar, in jouw situatie héél begrijpelijk.

Veel sterkte.
Ok dat is waar. Toch heeft mij dit doen besluiten, terwijl ik er zelf wel eens over nadacht, dit nooit te doen. Het is helaas te persoonlijk om in te gaan of het eventueel een langdurig of een kort proces zou kunnen zijn. Dit geld ook voor de opmerking betreft het nalaten van mensen, of hij / zij er over nagedacht zou kunnen hebben.

Als je een goed persoon verliest, waar je toch eigenlijk mee in het leven verder zou moeten leven, worden je eigen problemen eigenlijk dubbel zo zwaar. En dan krijg je er nog wat bij..

Hmm. moeilijke situatie
Oud 11-02-2004, 21:42
phensicske
phensicske is offline
Citaat:
Moonspell schreef op 11-02-2004 @ 22:40:
Als je een goed persoon verliest, waar je toch eigenlijk mee in het leven verder zou moeten leven, worden je eigen problemen eigenlijk dubbel zo zwaar. En dan krijg je er nog wat bij..

Hmm. moeilijke situatie
Dit vind ik dan weer wat egocentrisch.
Met citaat reageren
Oud 11-02-2004, 21:43
Moonspell
Moonspell is offline
Ik denk dat ik misschien ook zo zou reageren voordien. Zo eerlijk ben ik, om dit te zeggen. Ik had verwacht, dat mensen het meer zouden begrijpen. Wie weet komt die persoon

Het is voor mij al moeilijk, laat staan voor een buitenstaander.
Hm. Ik hoop niet dat mensen dit al te kwalijk opnemen, het is nooit weg om ook andere meningen te horen.

Situaties als deze, daar hebben mensen gelukkig weinig ervaring mee.

Toch bedankt voor de reacties.
Oud 11-02-2004, 21:44
metallica
metallica is offline
Die ander heeft heus niet zomaar een eind aan zijn leven gemaakt en zeker niet met de bedoeling het je lastiger te maken. Misschien moet je je eens afvragen hoe moeilijk het was voor die persoon afscheid te nemen van jou.
Oud 11-02-2004, 21:45
Moonspell
Moonspell is offline
Citaat:
phensicske schreef op 11-02-2004 @ 22:42:
Dit vind ik dan weer wat egocentrisch.
Hoe zou het zijn, als ik ook zon besluit zou nemen? Dan zouden mensen mij begrijpen? als je mn leven beetje zou kennen enzo.

Ik vat het meer op op dit moment, dat sommige mensen echt kunnen begrijpen dat mensen dit besluit nemen.
Oud 11-02-2004, 21:46
Moonspell
Moonspell is offline
Citaat:
metallica schreef op 11-02-2004 @ 22:44:
Die ander heeft heus niet zomaar een eind aan zijn leven gemaakt en zeker niet met de bedoeling het je lastiger te maken. Misschien moet je je eens afvragen hoe moeilijk het was voor die persoon afscheid te nemen van jou.
Sorry, ik zou graag reageren op deze post Je hebt zeker een punt Maar wil hem niet beantwoorden. (persoonlijk)
Oud 11-02-2004, 21:47
phensicske
phensicske is offline
Citaat:
Moonspell schreef op 11-02-2004 @ 22:45:
Hoe zou het zijn, als ik ook zon besluit zou nemen? Dan zouden mensen mij begrijpen? als je mn leven beetje zou kennen enzo.

Ik vat het meer op op dit moment, dat sommige mensen echt kunnen begrijpen dat mensen dit besluit nemen.
Ik denk niet dat je er al met rede kan over babbelen, maar dit is wel logisch.
Met citaat reageren
Oud 11-02-2004, 21:50
metallica
metallica is offline
Citaat:
Moonspell schreef op 11-02-2004 @ 22:46:
Sorry, ik zou graag reageren op deze post Je hebt zeker een punt Maar wil hem niet beantwoorden. (persoonlijk)
Geeft niet, al denk je er maar over na
Oud 11-02-2004, 21:50
Moonspell
Moonspell is offline
Citaat:
phensicske schreef op 11-02-2004 @ 22:47:
Ik denk niet dat je er al met rede kan over babbelen, maar dit is wel logisch.
Nee. Maar als een buitenstaander het wel zou begrijpen, zou ik daar mijn twijfels over hebben.
Oud 11-02-2004, 21:52
Moonspell
Moonspell is offline
Citaat:
metallica schreef op 11-02-2004 @ 22:50:
Geeft niet, al denk je er maar over na

*glimlach* Daar denk je binnen een heel kort tijdsbestek al over na. Goed dat je het naar voren brengt
Oud 11-02-2004, 21:58
metallica
metallica is offline
Citaat:
Moonspell schreef op 11-02-2004 @ 22:52:
*glimlach* Daar denk je binnen een heel kort tijdsbestek al over na. Goed dat je het naar voren brengt
maar hou je goed, maak jezelf ook niet gek. Echt sterkte.
Oud 11-02-2004, 22:11
Moonspell
Moonspell is offline
Citaat:
metallica schreef op 11-02-2004 @ 22:58:
maar hou je goed, maak jezelf ook niet gek. Echt sterkte.

lief, Dankje
Oud 11-02-2004, 22:37
Verwijderd
Citaat:
Moonspell schreef op 11-02-2004 @ 22:19:
Zonder argumenten kan ik zeker niets nuttigs replyen.
Mensen kunnen het ook niet begrijpen als je niet in deze situatie zit, ik waarschuw alleen, het is bitter en zuur.
En ik heb wel in die situatie gestaan, al vaker zelfs. Ik ken al heel wat mensen van mijn leeftijd die gestorven zijn en zeker de helft is zelfmoord.
En toch... Ik neem het ze niet kwalijk, ik ben woest, verdrietig,... Maar ik zal ze nooit kwalijk nemen dat ze niet meer op deze wereld wilden leven. Ze hebben er niet voor gekozen om hier te zijn, laat ze gvd wel het recht hebben om eruit te stappen als ze niet meer verder willen.
Ik ken veel te goed ook de andere kant.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 12-02-2004, 07:58
Ovidius
Ovidius is offline
Suicide is de ultieme uitbeelding van gehechtheid aan het leven.
Met citaat reageren
Oud 12-02-2004, 10:33
Moonspell
Moonspell is offline
Citaat:
Mutant schreef op 11-02-2004 @ 23:37:
En ik heb wel in die situatie gestaan, al vaker zelfs. Ik ken al heel wat mensen van mijn leeftijd die gestorven zijn en zeker de helft is zelfmoord.
En toch... Ik neem het ze niet kwalijk, ik ben woest, verdrietig,... Maar ik zal ze nooit kwalijk nemen dat ze niet meer op deze wereld wilden leven. Ze hebben er niet voor gekozen om hier te zijn, laat ze gvd wel het recht hebben om eruit te stappen als ze niet meer verder willen.
Ik ken veel te goed ook de andere kant.

Ik wil het wel beantwoorden, ik zeg het zo:

ik ben het er niet mee eens,maar de argumenten zijn te persoonlijk. (zomaar voorbeeld: ouder kind relatie, ouder pleegt suicide. ) Dan lijkt me alles behalve het recht om eruit te stappen, een juiste keuze. ) ( Je laat tenslotte kinderen achter.. dat vind ik echt diep triest.. , en kinderen hebben er dan ook niet voor gekozen om op de wereld te zijn, maar moeten die dan er ook uitstappen, als de ouder weg zou vallen?)

Nevermind. dit is te persoonlijk.
Oud 12-02-2004, 11:14
Iduna
Iduna is offline
Hm, moeilijk onderwerp, vind ik.. Ik ben heel slecht in het uitleggen van dingen maar goed, ik zal eens een poging wagen. Ook reageer ik niet op het persoonlijke, maar in het algemeen.

Ik zie het (en andere zaken) van twee kanten (op dit moment dan, ik heb er niet echt lang over nagedacht of zo):

*Jij (degene die aan zelfmoord denkt en/of het zelfs pleegt)
problemen, heel veel problemen, negatieve spiraal, je ziet door de bomen het bos niet meer, je weet niet hoe je het allemaal moet oplossen en je ziet geen andere uitweg. Aan je naasten e.d. denk je even niet want het gaat alleen om jou.

*en de rest (familie, omgeving, materiële dingen enz.)

De een voelt zich verdrietig en boos. De ander 'Waarom dacht hij/zij niet aan ons?' 'wat egoïstisch van hem/haar!' enz. Dat is per persoon verschillend natuurlijk. Ik vind dat je niet voor anderen moet leven, als je zelf niet wilt leven.

Wat kut is, is dat je niet precies weet waarom hij/zij het gedaan heeft. Misschien geef je jezelf de schuld omdat je het niet hebt aan zien komen. Maar meestal (en ik denk ook in jouw geval) kun je het ook niet aan zien komen en het zal dan ook nooit jouw schuld geweest zijn.

Hoe dan ook vind ik zelfmoord geen oplossing. Maar ik begrijp waarom mensen er dan toch voor kiezen. Volgens mij kun je je nooit echt helemaal inleven in de persoon die in die jij-situatie zit. Ik weet niet of het vele praten dan wel helpt. Maar omdat je het vaak niet ziet aankomen, kun je ook alleen maar achteraf oplossingen bedenken.

Misschien kan ik er in het weekend nog wat aan toevoegen. Want het is weer lekker onsamenhangend maar zo ben ik nou eenmaal.
Met citaat reageren
Oud 12-02-2004, 12:47
Eend
Eend is offline
Citaat:
Fade of Light schreef op 11-02-2004 @ 22:09:
uhm ja dus?

Jij hebt nu problemen met iemand die zelfmoord heeft gepleegd. JE eindigt zelfs met 'ik'.

Diegene die zelfmoord heeft gepleegd heeft dat waarschijnlijk ook gedaan, heeft opgemaakt dat hij/zij niks anders meer kon en heeft zelfmoord gepleegd. Ik vind de mensen uit de omgeving die zeggen "kijk eens wat je ons aandoet" een stuk egoistischer dan velen die de zelfmoordenaar egoistisch vinden.

(doch raad ik zelfmoord ten alle tijden af)
ongelijk.

ik vind dat mensen die het moeilijk hebben er eerst alles aan moeten doen om zichzelf beter te kunnen krijgen en als DAT niet lukt, mogen ze van mij een einde aan hun lijden maken, maar ze moeten daarbij wel denken aan de mensen die ze achterlaten. Mensen die dag en nacht voor ze klaar hebben gestaan en waarvan ze zelf alsnog zeggen, dat ze nooit geholpen hebben en dat ze hun altijd gehaat hebben.

Iedereen is egoïstisch in dit leven en waarom mag moonspell niet zijn mening geven hoe hij er over denkt? Je valt m gelijk aan. Ben je zelf ook depressief? Zie je het zelf ook niet altijd zitten? dan verklaard dat een hele hoop. Sombere mensen verdwelgen hun gedachtengang. En je moet er heel wat voor doen om dat weer terug te zetten, maar om voor je 'eigen fout' nou niet egoïstisch te hoeven zijn als je zelfmoord pleegt? Nee...iedereen is egoïstisch, get to used to it.
Oud 12-02-2004, 13:13
Mallory
Mallory is offline
Citaat:
Ze hebben er niet voor gekozen om hier te zijn, laat ze gvd wel het recht hebben om eruit te stappen als ze niet meer verder willen.
Slecht argument,
Als iedereen zo ontzettend egocentrisch zou denken, zouden mensen bij bosjes zelfmoord plegen.
(En ik spreek uit ervaring, heb ook veel megemaakt op dit gebied)
Met citaat reageren
Oud 12-02-2004, 13:17
phensicske
phensicske is offline
Ik denk dat iedereen zich er wel een beetje kan in vinden dat het niet de oplossing is.

Hebben wij het recht andermans keuzes te gaan bepalen??
Beoordelen ja, maar zeggen dat iemand iets niet mag doen (met zichzelf, want hij berokkent niemand directe schade*) omwille van jouw gevoelens...da's pas ego.

* Natuurlijk is er wel schade als de persoon bijvoorbeeld zich voor een trein smijt, want de conducteur zal daar wel niet zo blij mee zijn, maar dit is dan weeral verder....
Met citaat reageren
Oud 12-02-2004, 13:23
lost-in-thought
lost-in-thought is offline
Citaat:
metallica schreef op 11-02-2004 @ 22:23:
ben ik het helemaal mee eens
Oud 12-02-2004, 15:16
Fantôme
Fantôme is offline
zelfmoord is inderdaad geen oplossing voor je problemen.
eerder een uitweg.
maar voor mensen die zo diep zitten, voelt die laatste uitweg nou eenmaal beter, dan er middenin blijven zitten.

zoals sommige al zeggen, beslist iemand niet van de een op de andere dag om zelfmoord te plegen, daar gaan vaak jaren over heen. en sommigen, kunnen daar zelfs open over praten.
dit gaat heel raar klinken, maar mijn overoma heeft altijd gezegd dat ze dood wilde, maar wilde wachten tot mijn moeder een kindje kreeg (dat kindje was ik dus), dan zou ze het doen. Ze kon daar gewoon over praten. iedereen vond het vreselijk dat ze dit wilde, maar ze kon het niet aan dat haar dochter en kleinzoon waren overleden... Waarschijnlijk is zij een van de weinige die over haar gevoelens heeft kunne praten.
als je je afvraagt of ze het gedaan heeft? Ja, nog voordat ik werd geboren, ze heeft zich dus niet aan haar woord gehouden.

De meeste mensen kunnen en willen er niet over praten. Veel mensen die zelfmoord plegen, zijn de mensen waarvan je het net niet verwacht, juist omdat ze het er niet over hebben (sommige heel bewust, omdat ze bang zijn dat andere ze in de weg willen staan) maar het is niet zo dat mensen die wel aankondigen dood te willen, dit niet zouden doen...

Goed om terug te komen op jouw verhaal. je hebt gelijk, zelfmoord is geen oplossing, maar voor sommige wel de enige uitweg.

heel erg veel sterkte met de verwerking ({)(})
wen
Oud 12-02-2004, 15:44
Fade of Light
Fade of Light is offline
Citaat:
Eend schreef op 12-02-2004 @ 13:47:
ik vind dat mensen die het moeilijk hebben er eerst alles aan moeten doen om zichzelf beter te kunnen krijgen en als DAT niet lukt, mogen ze van mij een einde aan hun lijden maken, maar ze moeten daarbij wel denken aan de mensen die ze achterlaten.
, heb ik ook nooit ontkend.

Citaat:
Iedereen is egoïstisch in dit leven en waarom mag moonspell niet zijn mening geven hoe hij er over denkt? Je valt m gelijk aan. Ben je zelf ook depressief? Zie je het zelf ook niet altijd zitten? dan verklaard dat een hele hoop. Sombere mensen verdwelgen hun gedachtengang. En je moet er heel wat voor doen om dat weer terug te zetten, maar om voor je 'eigen fout' nou niet egoïstisch te hoeven zijn als je zelfmoord pleegt? Nee...iedereen is egoïstisch, get to used to it.
a) iedereen is egoistisch zeg je, en bovenaan zeg je dat je wel aan anderen moet denken...begint ene beetje inconsequent te worden.
b) ik ben niet depressief, dank je voor de interesse.
c) hij mag zijn mening geven over hoe hij denkt, dat heb ik nooit ontkend, nog willen tegenhouden. Evengoed mag ik mijn mening geven en zodoende kan er een discussie over ontstaan.
d) "maar om voor je 'eigen fout' nou niet egoïstisch te hoeven zijn als je zelfmoord pleegt?" uit die zin word ik geen wijs. welke fout?
Met citaat reageren
Oud 12-02-2004, 15:48
Charlottetje
Charlottetje is offline
sorry, heb niet echt alles gelezen, maar wou wel heel even iets kwijt

De discussie hier is toch anders dan de titel mij deed vermoeden.
Suicide kan voor jezelf (als jij de persoon bent die het pleegt/wil plegen) een heel goede oplossing zijn. Heel makkelijk, heel simpel, je bent overal vanaf, nergens meer last van..
Een oplossing voor je eigen probleem is het dus degelijk wel, alleen wordt het voor je omgeving des te moeilijker.

Ik vind dat je alles mag doen zolang je er een ander maar niet mee lastigvalt, helaas betrek je bij suicide altijd andere mensen, maar dan ook echt altijd.

Ik ben toch voornamelijk van mening dat je voor jezelf moet leven en niet voor een ander. In welk opzicht dan ook. Egoistisch? ja, maar zo zit de wereld in elkaar. Je zult voornamelijk op jezelf moeten kunnen vertrouwen en bouwen. Hulp van anderen is nooit weg, natuurlijk, daarom zou iedereen ook sociaal en aardig anderen moeten helpen, maar toch vind ik dat je daar niet voornamelijk van mag leven.
Oke, dit is een heel andere discussie.
Oud 12-02-2004, 17:54
Eend
Eend is offline
Citaat:
Fade of Light schreef op 12-02-2004 @ 16:44:

a) iedereen is egoistisch zeg je, en bovenaan zeg je dat je wel aan anderen moet denken...begint ene beetje inconsequent te worden.
d) "maar om voor je 'eigen fout' nou niet egoïstisch te hoeven zijn als je zelfmoord pleegt?" uit die zin word ik geen wijs. welke fout?
a) Ik doel daarop dat ieder mens wel egoïsme in zich heeft zitten, zonder egoïsme kun je niet overleven, maar je moet wel er aan denken, dat er meerdere mensen zijn op de wereld die wel van jou genoten als persoon.
Denk toch niet zo zwart wit

d) Je begaat een fout in het denken als je depressief wordt. Ik zeg niet dat je er wat aan kan doen, maar je gaat verkeerd denken en ik doelde daar mee, dat je een zelfmoord niet in moet ruilen als excuus om niet meer aan jezelf te hoeven werken als je er nog geen reet aan gedaan hebt
Oud 12-02-2004, 18:22
extinction
extinction is offline
Ik ga volledig met Fade of Light mee.

Een van m'n beste maatjes heeft zelfmoord gepleegd, dat is erg kut, en hard, en verdrietig, maar voor hem was het wel degelijk een oplossing.
Oud 12-02-2004, 19:02
D-But
D-But is offline
Ik heb bijna een jaar geleden ook een zelfmoordpoging gedaan..(ik wilde onder de trein springen). .Ik stond daar op die rails en die trein kwam eraan, net op tijd was ik van de rails af..Ik zie af en toe nog beelden voor me van die trein die op me af kwam..Zo eng gewoon. ...Maar goed, ik heb toen een boek gelezen, het heet:" Je verdriet voorbij", en ik weet niet meer wie het geschreven heeft.... ... Via dat boek heb ik geleerd dat je geen einde aan je leven hoeft te maken om een einde aan dit leven te maken. Dus als je leven je niet zint, verander er dan wat aan. En leer positief denken...Ik voel me nu gelukkiger dan ik me ooit gevoeld heb, en ik sta positief in 't leven... ...(meestal dan ). .Wat ik hiermee even wilde zeggen is: ZELFMOORD IS ECHT ZINLOOS....
Oud 12-02-2004, 19:13
Fantôme
Fantôme is offline
Citaat:
sweet_butterfly schreef op 12-02-2004 @ 20:02:
Ik heb bijna een jaar geleden ook een zelfmoordpoging gedaan..(ik wilde onder de trein springen). .Ik stond daar op die rails en die trein kwam eraan, net op tijd was ik van de rails af..Ik zie af en toe nog beelden voor me van die trein die op me af kwam..Zo eng gewoon. ...Maar goed, ik heb toen een boek gelezen, het heet:" Je verdriet voorbij", en ik weet niet meer wie het geschreven heeft.... ... Via dat boek heb ik geleerd dat je geen einde aan je leven hoeft te maken om een einde aan dit leven te maken. Dus als je leven je niet zint, verander er dan wat aan. En leer positief denken...Ik voel me nu gelukkiger dan ik me ooit gevoeld heb, en ik sta positief in 't leven... ...(meestal dan ). .Wat ik hiermee even wilde zeggen is: ZELFMOORD IS ECHT ZINLOOS....
wat maakte dat je op het laaste moment toch van de rails afging?
(mag ook via pm.... of niet natuurlijk, je hoeft het niet te vertellen natuurlijk..)
Oud 12-02-2004, 19:24
D-But
D-But is offline
Citaat:
~~Fantôme~~ schreef op 12-02-2004 @ 20:13:
wat maakte dat je op het laaste moment toch van de rails afging?
(mag ook via pm.... of niet natuurlijk, je hoeft het niet te vertellen natuurlijk..)
Het was gewoon zo eng...Die trein was zo groot en ik was zo klein.. ...Ik was eigenlijk gewoon bang dus....En eigenlijk wilde ik toen nog n x gaan, maar n hele lieve vrouw (ik weet niet hoe ze heet), hield me tegen en troostte me.. ..
Verwijderd
Citaat:
Moonspell schreef op 11-02-2004 @ 22:01:
Hm, nou ik schrijf het even van me af.
Ik merk hoeveel mensen het moeilijk hebben in zijn / haar leven.
Een maand geleden heb ik het meegemaakt. Ik ben er kapot van.
Wie doet er niet toe. Het was een persoon die behoorlijk dicht bij mn leven stond. Echt.. wat je ook denkt.. hoe je leven ook zo verschrikkelijk is, zoals de mijne daarvoor al was, dit is en kan geen oplossing zijn. Voor de persoon zelf niet, en vooral voor de mensen die je achterlaat niet. [/B]
Wil je iemand in leven houden c.q. laten lijden omdat jij zo aan hem gehecht bent? Dat is pas egoistisch.
Citaat:
maar ik wist alles over die persoon in zijn / haar leven, echt alles. Bovendien, heb ik zelf behoorlijk veel mee gemaakt.
imo ben je kwaad. "Ik heb net zoveel meegemaakt en ik ben er nog steeds. Bovendien wist ik alles van hem. Waarom heb ik het niet aan zien komen?"
Citaat:
"Hij laat me in de steek."

Ik hoop dat je je verdriet verwerkt want dit is geen gezonde houding.
Met citaat reageren
D-But
D-But is offline
Citaat:
sweet_butterfly schreef op 12-02-2004 @ 20:24:
Het was gewoon zo eng...Die trein was zo groot en ik was zo klein.. ...Ik was eigenlijk gewoon bang dus....En eigenlijk wilde ik toen nog n x gaan, maar n hele lieve vrouw (ik weet niet hoe ze heet), hield me tegen en troostte me.. ..
Ik was niet klein: ik voelde me klein..
Oud 12-02-2004, 19:37
D-But
D-But is offline
Of klinkt ut nou heel stom wat ik zeg??
Oud 12-02-2004, 20:07
Verwijderd
Citaat:
sweet_butterfly schreef op 12-02-2004 @ 20:37:
Oeh, slowchatten met jezelf. Maar je kan een bericht aan passen door op de knop wijzig te drukken.
Met citaat reageren
Oud 12-02-2004, 21:48
phensicske
phensicske is offline
Citaat:
sweet_butterfly schreef op 12-02-2004 @ 20:37:
Nee, het klinkt niet stom. Ik kan me goed inbeelden hoe angstaanjagend dat moet zijn, maar ik denk wel, als je die doodangst nog voelde, je toch niet volledig overtuigd een zm-poging wou ondernemen.
Met citaat reageren
Oud 13-02-2004, 11:49
-Flip-
-Flip- is offline
moeilijke kwestie, ik zie dat er heel veel verschillende meningen en opvattingen over dit onderwerp zijn.....
ik heb wel wat ervaring met dit onderwerp. het is onbegrijpelijk dat mensen uit het leven KUNNEN stappen. maar ik denk dat de eerste stap voor mensen die erbuiten staan is om vooral niet de persoon die zelfmoord pleegt schuldig te maken. het is niet iets waar je voor kiest. natuurlijk doe je het zelf. maar iedereen wil gelukkig zijn, en geluk is nodig om in leven te blijven. maar als je geluk je ontnomen word op wat voor een manier dan ook dan kan ik me heel goed indenken dat je je afvraagt wat je hier nog doet op deze klote wereld. en ik geloof dat mensen die het overwegen om zelfmoord te plegen heus wel stilstaan bij de mensen, vrienden, familie die achterblijven. maar ze hebben geen keus... ze denken dat dit het beste is... en wat het beste is dat moet je doen.... ik snap dat je boos kunt worden op die persoon... maar denk ook eens aan de lange pijnlijke weg die de persoon heeft afgelegt... misschien zit er ergens wel iets van dapperheid in.. om jezelf te bevrijden van de pijn... het is een moeilijk, voor vele onbegrijpelijk onderwerp... maar ik denk dat we moeten stoppen met het verafschuwen van deze beslissing.

HUG moi
Met citaat reageren
Oud 13-02-2004, 15:44
D-But
D-But is offline
Citaat:
phensicske schreef op 12-02-2004 @ 22:48:
Nee, het klinkt niet stom. Ik kan me goed inbeelden hoe angstaanjagend dat moet zijn, maar ik denk wel, als je die doodangst nog voelde, je toch niet volledig overtuigd een zm-poging wou ondernemen.
Ja, misschien wel.. .. Ik had het al wel eens eerder geprobeerd, maar toen heb ik ook niet doorgezet, omdat ik vond dat ik het niet kon maken tegenover een aantal mensen. .. Die keer met de trein waren er vlak daarvoor een hele hoop dingen gebeurd, waardoor ik dacht: en nu is het genoeg. .Ik was op die dag zelfs blij (dat gevoel kwam toen niet zo vaak bij mij voor), dat ik weg kon. Weg uit die shit.. ...Ik had er gewoon zin in om er een eind aan te maken, aan alles..Ik was het allemaal zo zat.. .En toch durfde ik uiteindelijk niet...Nou ja, als ik een seconde later van die rails af was gestapt was ik er nu waarschijnlijk niet meer geweest..Dus eigenlijk was het wel goed dat ik zo bang was op dat moment..
Oud 13-02-2004, 16:39
phensicske
phensicske is offline
Citaat:
sweet_butterfly schreef op 13-02-2004 @ 16:44:
Ja, misschien wel.. .. Ik had het al wel eens eerder geprobeerd, maar toen heb ik ook niet doorgezet, omdat ik vond dat ik het niet kon maken tegenover een aantal mensen. .. Die keer met de trein waren er vlak daarvoor een hele hoop dingen gebeurd, waardoor ik dacht: en nu is het genoeg. .Ik was op die dag zelfs blij (dat gevoel kwam toen niet zo vaak bij mij voor), dat ik weg kon. Weg uit die shit.. ...Ik had er gewoon zin in om er een eind aan te maken, aan alles..Ik was het allemaal zo zat.. .En toch durfde ik uiteindelijk niet...Nou ja, als ik een seconde later van die rails af was gestapt was ik er nu waarschijnlijk niet meer geweest..Dus eigenlijk was het wel goed dat ik zo bang was op dat moment..
Het is normaal dat je blij bent, want als je zo'n beslissing hebt genomen kom je tot rust. Dan weet je of denk je dat er iets beters zal volgen en dan ben je blij met dat vooruitzicht, aangezien er hier in je leven geen mooie vooruitzichten meer zijn, althans volgens jou dan.

Ik hoop voor jou dat je het beter zal zien zitten als je nog zo'n moeilijke periode moet doorworstelen en dat het niet meer zover komt. Niemand verdient de titel waardeloos op zich geplakt te krijgen (door zichzelf) en zoals ik je zie schrijven denk ik wel dat je een boeiend persoon bent en er heel wat in je zit.

Keep ya head up.
Met citaat reageren
Oud 13-02-2004, 18:57
D-But
D-But is offline
Citaat:
phensicske schreef op 13-02-2004 @ 17:39:
Het is normaal dat je blij bent, want als je zo'n beslissing hebt genomen kom je tot rust. Dan weet je of denk je dat er iets beters zal volgen en dan ben je blij met dat vooruitzicht, aangezien er hier in je leven geen mooie vooruitzichten meer zijn, althans volgens jou dan.

Ik hoop voor jou dat je het beter zal zien zitten als je nog zo'n moeilijke periode moet doorworstelen en dat het niet meer zover komt. Niemand verdient de titel waardeloos op zich geplakt te krijgen (door zichzelf) en zoals ik je zie schrijven denk ik wel dat je een boeiend persoon bent en er heel wat in je zit.

Keep ya head up.
Dank je wel!! .Ik voel me nu wel beter dan ik me ooit gevoeld heb..Dus ik hoop dat die moelijke periode nog even op zich laat wachten..
Oud 16-02-2004, 12:50
merijn
merijn is offline
Ik vind het leven te waardevol om er een einde aan te maken. Daarom zou ik absoluut geen zelfmoord plegen. Het zou niet eens in me op komen.

Toch kan ik mensen die dat wel doen wel begrijpen. Als je het leven nou absoluut niet ziet zitten, en dan bedoel ik niet dat je en vijf voor tentamen bio hebt gehaald, maar als je het echt niet meer ziet zitten. Ik denk dat je dan het recht hebt om dood te gaan. Het is JOUW leven!

Natuurlijk is het verschrikkelijk om iemand te moeten missen en zeker als deze zelfmoord heeft gepleegd, maar is het niet heel erg geruststellen dat diegen zelf dood wilde?? Als diegene een ongeluk zou hebben gehad en heel graag verder had willen leven.... dat is toch veel triester....

Blijft natuurlijk het feit dat het fijn is als zelfmoord voorkomen kan worden. Wees lief en zorgzaam en oplettend voor de mensen om je heen. Als we dat allemaal zouden doen zou er veel ellende bespaard kunnen blijven.

KNUF en heel veel sterkte.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten