Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Verhalen & Gedichten
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 07-03-2004, 17:46
sublime
sublime is offline
wie kan mij een boek aanraden over de geschiedenis van de (nederlandse) literatuur?

hoeft niet te diepgaand, ook gewoon inleidende boeken zijn leuk.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 07-03-2004, 20:21
Verwijderd
Bij mijn studie Nederlands kregen we 'Nederlandse Literatuur - een geschiedenis' opgedrongen, onder redacyie van Schenkeveld-van der Dussen. Maar dat alleen opgaan voor het Nederlandse taalgebied en is 938 bladzijden dik. Echt inleidend kan je het niet noemen.

Naar welke periode/locatie/genre/wat dan ook ben je naar op zoek?

LUH-3417
Met citaat reageren
Oud 07-03-2004, 21:14
sublime
sublime is offline
vooral vanaf de tachtigers (en dan incl. de tachtigers dus), eventueel vanaf iets eerder, ivm met de invloeden, verbanden, tegenstellingen etc.
Met citaat reageren
Oud 07-03-2004, 22:17
Verwijderd
Een meisje waarmee ik college loop wil op de Tachtigers gaan afstuderen. Als ik het niet vergeet zal ik het dinsdag, anders donderdag nog aan haar vragen. Als ik vrijdag geen antwoord gegeven heb, moet je even een privébericht sturen.

LUH-3417
Met citaat reageren
Oud 11-03-2004, 19:42
Alexander
Alexander is offline
Hmm.. Ik ken eigenlijk maar één boek dat de Nederlandse literatuurgeschiedenis vanaf de Tachtigers (en dan ook echt vanaf de Tachtigers) behandelt, en dat is Geschiedenis van de literatuur in Nederland, 1885 - 1985 van Ton Anbeek. Inderdaad de moeite waard, hoewel soms wat moeizaam geschreven. Ik weet eerlijk gezegd niet in welke boekhandels het boek te koop is, maar Kooyker in Leiden heeft het in ieder geval...
Oud 11-03-2004, 22:00
Verwijderd
Ik heb het aan het betreffende figuur gevraagd, maar er was niet echt een enorm geweldig boek waar ze op kon komen. Voor de tachtigers kan je het beste gewoon die teksten van hen zelf lezen, plus de inleidingen die er vaak bij staan. Maar van Anbeek is ook wel ok. Volgens mij heb ik les van hem gehad, maar ik kan ook in de war zijn.

Ah, ik heb dat boek van hem zelfs, zie ik nu. Valt dat even mee.

LUH-3417
Met citaat reageren
Oud 12-03-2004, 11:22
sublime
sublime is offline
ik zal eens op zoek gaan thanks you both
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten